Visa fullständig version : till Karpathos april 2014
...igår så spanade jag ( som vanligt) efter biljett till Grekland, och så hamnade jag på en ny s.k samlingssajt och plötsligt hittade jag en biljett med SAS från Göteborg till Rhodos 19 april för 1502 SEK....Så jag slog till,förstås.... Att jag landar lokal tid 22.15 får väl greja sej och Dimitris på Mango brukar lägga nyckeln till rummet nånstans där jag hittar den....Eller också får jag den av hans farsa.... Lite lyxigt att flyga 12.40, vanligtvis flygs det mot Grekland väldigt tidigt på morronkulan.....
Bara på kul så kollade jag på SAS hemsida och där var samma resa flera hundra dyrare, så hur priserna på resor funkar, fattar jag inte, haha....:)
Andreas Diakdidis (Zephyros & Garden Villa) berättade igår att frugan Maria kommer hem från Cypern me tvillingarna, samt att Chronis håller på att bestämma sej för en ny kock till Pelagos....Det är en hel drös som anmält intresse,så nu svettas väl Chroni över alla CV som han måste läsa...
Dessutom verkar det som om (peppar,peppar...) det blir nya dörrar på Pelagos toalettavdelning, och om lyckan ler mot mej så sitter de nya dörrarna där när jag kommer, så att jag kan omedelbums sätta igång och måla dom blåa....Sen hoppas jag att vi kan uppgradera toalettstandarden på Pelagos, fast hur lämnar jag åt er fantasi....:)
Mikke
Kul Mikke!
Då har vi lite glimtar från vårt kära Karpathos att se fram emot inom kort.
Knäpper du aldrig några bilder när du är iväg?
:) Masse
karinafp
2014-02-24, 14:25
Chronis håller på att bestämma sej för en ny kock till Pelagos....Det är en hel drös som anmält intresse,så nu svettas väl Chroni över alla CV som han måste läsa...
CV och CV... han måste väl äta sig igenom en massa provrätter, får man väl hoppas. Inget CV i världen kan tala om hur maten smakar! :p
Karin
som får testa kocken den 19 juni flabb_flab
Kul Mikke!
Då har vi lite glimtar från vårt kära Karpathos att se fram emot inom kort.
Knäpper du aldrig några bilder när du är iväg?
Neej, jag vet allri vikken knapp som e avtryckarn ....:)
Skämt åsido, visst fotar jag, och det ganska ofta&mycket och kanske mest vardagsbilder.Dock har jag aldrig lärt mej hur man lägger in bilder.....än....
Mvh,
Mikke
CV och CV... han måste väl äta sig igenom en massa provrätter, får man väl hoppas. Inget CV i världen kan tala om hur maten smakar! :p
Karin
som får testa kocken den 19 juni flabb_flab
Joo visst, ere nog så, men en del bor ju en bit bort och kanske dom har skickat CV:n för hömmen å kika på....
.Kanske han kokar ihop en kock-fond av,säg fem stycken, som bjuds ner till Karpathos och så får dom provbrassa på plats......vad vet jag om sånt.... :) Det ska bli intressant att få provkäka när jag kommer ner,för Pelagos hinner nog öppna innan jag far hem igen....
Idag har jag printat ut 3 ex av bilätten,som jag omsorgsfullt gömmer nånstans, där jag inte kan hitta dom....
Jag ska minsann tjalla att du kommer dit i juni, Karin....
Vikka mer av Kalimisterna har tänkt sej till Karpathos??
Var inte blyga nu, detta är ingen bindande anmälning....:)
Mikke
Kalimera
2014-02-24, 16:41
Inte jag, i alla fall inte då. :)
Jag nöjer mig med att följa dig Mikke!
...Vikken osis !!
Jag hade hoppats att nån gång få träffa däg mellan skål å vägg, Janne....
Men som Chroni´s säger: one of these days...:)
Mikke
larstommy
2014-02-24, 17:58
Är himla sugen att pipa ner en sväng nu i vår, men får också nöja mig med dina måleriska betraktelser å tilldragelser denna gången :) .
Fast till hösten ser omständigheterna ut att kunna tillåta mig en tur, hoppas jag bye_bye
...................................Dock har jag aldrig lärt mej hur man lägger in bilder.....än....
Mvh,
Mikke
............ÄN!!!! ...............
Då lever vi på hoppet. Du verkar ju vara praktiskt lagd så chanserna bör vara goda att du bjuder på ett litet album här på Kalimera framöver.
Trevlig resa!
..tack för de, Masse! Allvarlit talat, så äre nog ren slöhet att jag inte kommit mej för att lägga in bilder.....får jag väl erkänna en aning skamset....:(
Till yttermera visso så har jag bytt min gamla Mac G5 till en ngt modernare iMac, som av nån anledning inte hade iPhoto på sin hårddisk, och jag har ännu inte lyckats skaffa mej en Apple-identitet,vilket är villkoret för att ladda ner grejer....men jag får försöka ta tag i detta innan det är dax att dra söderut.... :)
Mikke
...när jag står och målar eller grejar på Karpathos, så är det såklart trevligt med lite musik, och hittills haver jag mej nöjt med min telefon...(Nokia N 76)
Men så kom jag på att man kunde skaffa nån liten förstärkare till telefonen,så sagt och gjort, nu har jag tre (3) olika dylika.... :)
Den senaste,(för det kan bli fler..) är en liten, 140 x 70 x 70 mm(välbyggd) trälåda med ett inbyggt lithium-jon batteri (1000 mah)och två högtalare.
Dessutom finns det en USB-port och en för SD-kort,plus 3.5 mm ingång för kabel på baksidan.Plus ett transingjack för att ladda.
Denna förtjusande mackapär (Ebay,Tyskland) har ett suveränt och STORT ljud, så nu minsann blire grejer!
Dock vet jag ju inte vilken låt som kommer om jag sätter dit en USB-sticka...Har en sån med 1522 (väldigt olika) låtar på, så att leta reda på DEN låt man vill höra, låter sej icke göras....
De skulle vurt en liten display, fast det kom jag på försent, förstås....
Nåja, varför inte låta sej överraskas...
Var inte blyga nu, detta är ingen bindande anmälning....:)
Mikke
Inte jag heller. I juni har jag fullt upp med först Kreta, sen Tilos :D:D
Det blir nog aldrig Karpathos för mig, men jag läser med glädje Dina rapporter därifrån.
Lissi
...nu minsann har jag kommit ett steg närmare ev fotoinläggande...:)
Lyckades efter otaliga försök skaffa mej en Apple-identitet och laddade ner det senaste MacOs Maverick....När nu detta var klart, vid tretiden i natt, så nu återstår (bara?) att leta reda på iPhoto och ladda ner det också...
Givetvis försov jag mej i morse och kom till jobbet vid halv nie...:(
Mikke
Heja Mikke! fb_gilla
..nu haver fredagen i stort förflutit, och jag har bl.a ägnat mej å att kika på alla versioner av iPhoto....Den senaste versionen av Maverick verkar funka bra....Det är rätt rörigt på iPhotosidan, eller också ere jag som är det.... :)
Hursomhelst ska jag försöka kika igen imorrn och ävenså ladda ner det,för då kan jag skrota min gamla Mac som står breve (och tar plats..) och ta ur hårddiskarna,putta ner dom i en sockel, så att den eller dom kan funka som externa disk(ar)...( i bästa fall..)
Alla och envar önskas (vänligt men bestämt ) en trevlig helg !!
Mikke
larstommy
2014-02-28, 19:21
Skam den som ger sig, häng i Mikke,
så j-dra komplicerat äre ikke
( egentligen ) bye_bye
...nej, du har nokk rätt, Tompan....
Jag har ju ett eget ordspråk:
jag tar god tid på mej, och så blire inte särskilt bra heller....:)
Men som sagt,jag ska kika lite mer imorrn,så fåvi se hure blir på fotofronten....
Smyger lite på en Canon G11, en sån däringa kamera som Riitta har. Den verkar rätt ok och numera kan man få en sån ( beg) för runt 1000-1500 SEK på Ebay.co.uk....
Mikke
...idag,söndag, har jag lyckats ladda ner iPhoto.Den häringa, nya versionen skiljer sej markant från den som jag har på min gamla Mac.... Har t.o.m lyckats ta och ladda ner nåra bilder idag, för jag fick besök av min gamla ( 90 år)chef Lisa, som en gång anställde mej på Högskolan, som det hette då.... Hon är en riktig krutgumma,och jag har försett henne med bl.a en jättestark pannlampa, för hon ångar omkring på en trehjuling.Hem till mej tog hon färdtjänst och dom tog med trehjulingen också, så den tog hon hem i snövädret, efter att ha fått ärtsoppa och ostmacka samt the hos mej....
Nu kan jag ( snart..) plocka bort min gamla Mac, samt ta ur hårddiskarna, och sen använda en av dom som extern disk för bilder.
Till veckan får jag support av en kompis, som är datatekniker.
Mikke
...å apropå semesterkort och kameror:
igår så fann jag och vann/köpte mäg en Canon G 11 ifrån Japan på Ebay.Den Canonversionen har jag spanat på nåt år eller så, och så fotar ju Riitta me en sån go kamera och får ju så fina bilder.
Hursomhelst, så kostade den ca 1100 SEK och dessutom med fri frakt från Japan...:):) Mina tvenne gamla(goa) Canon Powershot A 650Is har ju börjat käka batterier i allt mer ökad takt, kanske ett tecken på begynnande oxidering på moderkortet, vad vet jag....Alltså, dax att förnya kamerasamlingen och den "nya" G11:an får ju förstås hänga me till Karpathos....:):)
Mikke
[quote=Mikke;326634
den "nya" G11:an får ju förstås hänga me till Karpathos....:):)
Mikke[/quote]
fb_gilla
...ja, jag hoppas att bl.a få med mej den nya Canonen, för idag fick jag mail om att kameran ( Canon G11) är skickad från Tokyo. Något luttrad vad det gäller transporttid har jag dock blivit, för t.ex från Kina kan det ta bortåt två månader i värsta fall...och Japan ligger väl ännu längre bort....
Jag har redan skickat efter några extrabatterier+laddare, för är det nåt jag avskyr, så är det när dom kroknar,just när man fotar på som bäst....
Fick också besked idag om att rum är bokat på (Rhodos) www.mango.gr, där jag ju brukar bo.
Nästa vecka får jag se till att få vykortet över Elias Kafeneion i Menetes blir tryckt, för nu rasar det på, och det är lätt att tro att man har jättemycket tid till allt som ska vara klart......Jag brukar gå i den fällan ( nästan ) varje gång...:):)
Att man aldrig lär sej.....
Mikke
.....idag,söndag 9 mars, pinglade jag Chroni, för att höra hure gått med den nya kockanskaffningen till Pelagos...alltid ett intressant ämne...
Jodå, sa Chroni, han hade fastnat för en kille från Athen, som skulle komma till Karpathos om några dar, för att träffa grabbarna, samt kanske förhoppningsvis, laga mat för dom att avnjuta....
Sen berättade han att han snackat med den killen som satte in dörr plus karm till herrarnas toalett. Så han ska dit och mäta in en ny dörr till damernas plus ytterdörren,så i bästa fall sitter dom där när jag kommer ner.... :):) Och då ska det förstås spacklas och målas..... Pelagos brukar ju öppna i början av maj, och Chronis är flexibel angående öppningsdatum,sa han. Det hade regnat några dar och det var inte fullt så varmt heller,vilket stämmer bra med min Karpathos väderwidget,som just nu visar 15 grader och lite moln....
Mikke
....efter samtalet med Chroni, så ringde mobilen mitt i ett annat samtal....Det var ett 0030-nummer, så jag avslutade det pågående, och det var minsann Andreas Diakidis som ringde !! Inte så ofta jag får ett pingel av honom i min mobil, så jag sa att jag ringer upp via Skype.
Han var hemma och lät pigg och glad. Förberedelserna för sommarsäsongen hade börjat, han hade varit uppe vid Garden Villa och klippt buskar,etc. Palmerna tar vi väl tillsammans, han vill ta jättemycket och jag vill ta lagom, och så hamnar vi väl nånstans i mitten, haha....Han vill att palmerna ska se ut som anananas, med bara några grenar som står rätt upp....
Frugan Maria kommer hem i mitten av april med sönerna Logothetis och Minas, som pluggar på nån skola på Cypern, och då får ju Andreas hjälp med att dra igång hotellen,för Maria har koll på det mesta...:):) Det hade regnat nåra dar och inte fullt så varmt, sa han. Sen var det lite vägrprojekt på gång, som jag inte fick nån riktig koll på, men jag ska fråga mer detaljerat nästa gång vi hörs....
Han var fortsatt rökfri sen ca 4 månader,och det är ju strålande !! Glömde att fråga om hans gamla Vespa fortfarande funkar, men det gör den väl, annars hade han väl sagt det...
Lite staket fanns ( för mej..) att måla på Zephyros, och det hade visst målats färdigt inomhus också. Annexet är ju klart och det blev ju riktigt fint. Bokningarna var bra, ca 10 % mer än förra året,så det ska bli kul att se vikka som dyker upp i vår.....:):)
Mikke
...och igår kom kameran, Canon G 11 från Tokyo.....FEM DAR !!! Ohemult snabbt, och dessutom endast 30 pix för att lösa ut den...oh,lycka !!
.Kameran är ovanligt fin,med batteri,rem och laddare. Däremot har jag inte lyckats få datorn ( iMac ) att ta emot bilde änr....
.Möjligen kan de bero på att jag inte formaterade minneskortet i kameran, eller oxo ere(kanske) för stort...(16 GB) Nånstans kan man också visst se hur många exponeringar kameran har gjort...
.Nu vare japanska i menyn, vilket gjorde att jag var tvungen att ladda ner en handbok över kameran, och där uti stod det hur man ändrade spräk...(sid 22 ) Dock fanns det endast japanska och engelska, så jag behövde inte tveka länge....:)
Mikke
.... så då behöll du naturligtvis japanskan! Haiii! :D
..Arigato, Masse....:)
Näe,du nu ere english som jeller....
Sen formaterade jag minneskortet och vips!...när jag (efter en stund) kommit ihåg att sätta i sladden i datorn,å inte BARA i kameran,så ramlade de första,två bilderna in i datorn....hurra !!! :):):)
Jag har (naturligtvis) blivit allt latare på gamla dar, för nu sätter jag sladden i kameran och importerar på det sättet, istället för som förr, då jag tog ur minneskortet och satte det i en läsare, som sen sattes direkt i en USB-port på datorn....
Jag är nu lycklig ägare till fyra, mer eller mindre fungerande kameror....kan de bli bättre ??
Jag är också lycklig. Många Karpathos-bilder att se fram emot framöver. Snyggt jobbat Mikke!
Hej!
Haver nu tagit nåra bilder me G11:an och den känns helt ok. Dock har jag inte lyckats få igång blixten,fast jag fotat på Auto under båtpresenningen....Antingen har jag på nåt sätt stängt av den, eller inte satt igång den......Fast på Auto borde den själv läsa av ljuset å smälla av blixten.....tycker jag... Det finns en blixtfot på kameran, och separat blixt har jag men använder mkt sällan....Får lusläsa manualen i helgen.... :)
Vaknade före sex i morse, typiskt när jag har sovmorron....
Satte på datorn och se där !! Mail från Karpathos...:):)
Det var tandläkarn, som lät meddela att han var medveten om min (snara) ankomst, så nu kan jag (med relativ visshet..) hoppas på professionell tandvård i april...
Det är ju inte billigt att gå till tandläkarn här hemma, och det gäller att ha koll på gaddarna, så att man har lite respengar kvar till Grekland....:):)
Är det nån mer Kalimist, icke boende i Grekland, som varit hos tandläkare där ??
Mikke
Vi är nog några av de 10% :)
Jag och min kompis Martina åker ner den 22 maj!
Skall bli underbart att se och uppleva Karpathos igen
Grattis till Karpathosresan !!
Men vid den tidpunkten haver jag nokk hemfarit, misstänker jag....men man vet aldrig, ska försöka ta fem veckor,vilket innebär att jag ska/kan va tibax på jobbet 26 maj.....:)
Mikke
10% av vaddå, förresten??
Vi är nog några av de 10% :)
Jag och min kompis Martina åker ner den 22 maj!
Skall bli underbart att se och uppleva Karpathos igen
10% mer bokningar än förra året :)
Hoppas du är kvar när vi kommer! Det hade varit kul att ses :)
Mikke,
Om du läst mina månadsbrev, hade du känt till mina erfarenheter av tandläkaren Georgios i Ierapetra. Helt otroligt bra och han tar heller inte betalt för alla tandbekymmer. Inte ens för fru och vänner. Jag har nu haft en trasig fyllning. Jag skippar Folktandvården här och lagar den hos Georgios, när jag åter är på plats. Det tog 10 år innan Folktandvården i Östersund uppnådde den nivå av utrustning, som han har på Kreta.
/Jannis
10% mer bokningar än förra året :)
Hoppas du är kvar när vi kommer! Det hade varit kul att ses :)
Aha, Lotta, tack för förklaringen.....Glumde bott attja skrivit det....:)
Receptet för ett "bra" liv är ju ett dåligt minne å en god fysik....
Måhända jag är kvar,brukar förvarna på jobbet att datum för hemkomsten är flexibelt...:)
Ylva, grattis till bra tandvård i Grekland du mä !!
Min käftis har oxå bra utrustning, sekunden efter röntgen, ser jag också resultatet.....
Han är dessutom tandkirurg,men vad det egentligen innebär kan jag bara ana....men det låter betryggande...
En trevlig helg anbefalles Eder Alla å det bestämdaste...
Mikke
...idag haver jag pinglat Karpathos, och lyckats bl.a få tag i min tandläkare Spanos. Det var trevligt att faktiskt få PRATA med honom.... :):):):)
Sen surrade jag lite med Mimis Panarethos, Chronis brorsa och slutligen fick jag tag på Maria Diakidis,frugan till Andreas, och hon och tvillingsönerna var fortfarande kvar på Cypern, men kommer hem den 10 april. Sen är grabbarna färdigpluggade på Cypern, och enligt Maria så har dom fått bra betyg.
Angående kameran G11, har jag fått den att blixtra idag,det var oväntat....Inte för att jag använder blixt, men nån enstaka gång kan den ju vara bra att ha....
Imorrn ska jag försöka få tag i Chronis,för att höra hure går me toalettdörrarna på Pelagos...:):)
Mikke
Vi går hos tandläkare här i Chania när vi är här över vintern ,Vi har tur för hon är utbildad på Karolinska i Sto och pratar flytande svenska ,Duktig och ett lätt o försiktigt handlag. För övrigt har rest,Doloma varit stängd i 2 mån,hade inte du släkt där ? Vi vet inte vad som hänt ,men dottern såg ledsen ut sist vi såg henne, De skall öppna i april igen sa hon då, men då har vi åkt tillbaks till Sverige
Hej!
Va fint att ni fått tag i en sån bra tandläkare i Chania !!
...jo, jag har en låssaskusin, Maria, som är gift med en kretensare och haver tvenne barn och som bor i Chania sen ca 20-25 år.
Pinglade henne igår och hon berättade om To Doloma, så har ägaren hastigt dött, p.g.a sjukdom.Förhoppningsvis kommer tavernan att fortsätta fungera och drivas av frun.
Mikke
Det var tråkigt att höra .Doloma tillhör en av favoritrest.Vänlig personal god mat vettiga priser ,möjligheten att sitta ute om vädret tillåter.Hoppas de öppnar igen .
Ja, kusin Maria tog mej med till To Doloma, för det är ett av hennes favvo-ställen också. Så jag var där och käkade titt som tätt, och sen blev tavernan det första jag gjorde vykort åt för ca 20 år sen.....
Jag flög hem från Karpathos för nåt år sen via Chania, och tog förstås en nostalgipromenad längs hamnen och kikade in på To Doloma. Tyvärr var inte ägarn där just då, men han fruga, som hälsade glatt...
Som jag förstod kusin Maria, så kommer stället att fortsatt drivas av frun, så fort alla papper är klara....
Jag tror att nånstans hemma i röran har jag originalteckningen av Doloma kvar, kanske skulle jag ta och leta reda på den....
Mikke
....nu äre ju mindre än fyra veckor kvar innan resan till Karpathos, så nu får jag ta å schärpa mäg vad anbelangar grejer som ska vara klara innan jag far...
Har idag varit ute i trägårn och befriat från plastpresenning och vält upp LillHedvig, den fina,gamla plastbåt ( 5.50 x 2m ) som jag fick för nåt år sen...
Hon ska förhoppningsvis komma i sjön i år.....Fast det blir nog en del grejande innan hon är klar
.....Haver ringt och mailat Karpathos,( som vanligt) och nu grejas,målas,skruvas det på ön i allt högre tempo.....
Andreas Diakidis har börjat jobba alltmer på både Zephyros och Garden Villa, sen kommer ju resten av familjen hem från Cypern 10 april, så det gäller att snygga till hemmavid.......:)
Den (eventuellt) nya kocken på Pelagos väntas inom en mkt snar framtid, och det är förstås en viktig funktion, funkar inte kocken, så funkar ju inget........Jag hoppas att Chroni får tag i en riktigt bra kille !!
En och annan grej som ska med till Karpathos haver anlänt via Ebay, nu gäller det att fixa blomvattnare och postkollare hemmavid.....
Apropeau oliver, så fick jag med mej en 3-dm planta av Kalamata-varianten från Chania,Kreta för ca 18 år sen. Den står sen dess i köxfönstret. Häromdan stod jag och kikade ut genom funstret, då såg jag att det fanns ett gäng med minioliver på grenarna, så nu kikas det mkt oftare.....
Måhända jag framåt hösten kan skörda...??
Mikke
...nu börjar det dra ihop sej alltmer mot Karpathos och ALLT som ska/skulle/borde göras/fixas/grejas innan..( och som jag trodde hade mycket tid till..) verkar inte ta slut,utan det fylls på av nån obegriplig anledning....
Hursomhelst, jag fejar på( efter bästa förmåga ) och det som inte hinns med får väl vänta tess jag kommer tebaks....
Här ska ni få en länk till en fartig video.....Det gäller Korintkanalen, det är allt jag säger,så får ni kolla vad det kan va....:):):):
https://www.youtube.com/watch?v=OG8UdfiEErY
Håll i hatten!!
Mikke
........... ja tänk vad en skvätt Red Bull kan göra!!!!!!!!!!! :D
Dåre, säger jag! Han skulle åkt båt och njutit istället...;) Tvärtom dålig reklam dessutom för Red Bull, som ju givetvis sponsrade denna galenskap.
Lissi
karinafp
2014-04-01, 17:09
Du kommer att få se ett par förändringar i Pigadia. I hamnen har man ställt två automater för renat vatten. Jag tror - men jag har inte fått något svar på frågan ännu - att det är renat havsvatten. Ett bra initiativ!
Och så håller man på att dra nya avloppsledningar inne i Pigadia och längs vägen bort till reningsverket. Man ska även byta ut avloppstankarna inne i staden, där avloppet samlas innan det pumpas vidare. En av dem ligger under Acropolis, så man får hoppas de blir klara innan turistströmmen sätter fart. ;) Fast just nu har arbetet gått i stå eftersom man vid grävningen har hittat fornlämningar och väntar på arkeologer från Rhodos. :D
Karin
som väntar och väntar...
Hej och tack för info, Karin!!
Hade ingen aning om att det fanns/finns ett reningsverk....var ligger det, månne?? Trodde avloppet gick rätt ut i havet en bortom kyrkogårn....
Mikke
karinafp
2014-04-01, 19:42
Hade ingen aning om att det fanns/finns ett reningsverk....var ligger det, månne?? Trodde avloppet gick rätt ut i havet en bortom kyrkogårn....
Avloppen ska behandlas i Larniotisa, säger George (Felix, som lägger upp filmer över arbetet på FB så gott som dagligen. ) Du hittar honom i receptionen på Hotell Pavilion. :)
Karin
Avloppen ska behandlas i Larniotisa, säger George (Felix, som lägger upp filmer över arbetet på FB så gott som dagligen. ) Du hittar honom i receptionen på Hotell Pavilion. :)
Karin
Aha...de va som attans!!
Och arkeologer från Rhodos, minsann.....Där harom visst ca 20 stycken anställda i stan,haja hört....
Då kanske det blir (gamla)nytillskott på de lilla museet framledes....
Va betyder förrexten FB i sammanhanget??
Jag ska minsann leta reda på Felix nerja kommer ner....:)
Mikke
karinafp
2014-04-01, 20:10
Haha, FB betyder Facebook. Och leta upp honom, tycker jag. Det är en trevlig prick. Mycket insatt och med massor av åsikter, som alla greker. :D En annan lika trevlig prick som också är insatt, framför allt när det gäller arkeologi, är Nikos Alexiou som har Kodakbutiken. Han har mycket att berätta när det gäller de obefintliga utgrävningarna på ön...
Karin
Ånyo takk, Karin, för att du upplyser en gammel värmlänning om dittan och duttan....
Jag får ompröva mitt tidigare beslut om att inte gå me i Fejsbook,helt klart..Egentligen är jag rädd att jag blir sittnas å läsnas på FB enbart,istället för min hands-on å mecka approach...:)
Tack äfvenseau för tipset om KodakKillen....De enda grävningarna ( arkeologiska) jag sett i Pigadia är på tomten snett nedanför sjukstugan.Milliondollarsscooteruthyrningskillen Yannis släkting var arkeolog där då.Hon var rätt cool och tomten står fortfarande öde,vad jag vet.
Mikke
Hej Mikke
Du hade problem med myggor förra året på Karpathos och vad du anade var det någon vattenreservoar som härbärgerade myggor. Här kommer en ide ifrån Värmland förra året. Läs nedan och ta med guldfiskar så kanske du slipper myggbett i höst.
Molkom
Reningsverket i Molkom har under en tid brottats med myggproblem. Nu har Karlstads kommun kommit på ett nytt knep för att lösa problemet: Guldfiskar.
Med myggor följer spindlar och nät i mängder. Guldfiskar har "anställts" för att för att få bukt med problemet, och de verkar trivas med sin uppgift, säger Patrik Nilsen, chef för avloppsreningsverken i ett pressmeddelande.
– Vi har sedan e tid planterat in guldfiskar i slutsedimenteringen som livnär sig på mygglarver. Det har funkat bra, guldfiskarna verkar trivas i våra bassänger och vi ser förbättringar inne i verket genom att både myggor och spindlar blir färre, säger han.
Förvaltningen har tidigare tagit hjälp av skadedjursbekämpare för att sanera med kemikalier, men menar att detta är ett miljövänligare sätt.
Värmlands Folkblad (http://www.vf.se/sok/?filters=im_cck_field_ns_article_byline:760)
Publicerad: 2013-10-04 10:41
...men det är ju strålande, Skogis !!
Tack för tipset, jag får nog börja läsa VF..(igen)....
Min idé var/är ju att helt sonika hälla några liter olivolja i tanken, för att få en oljehinna på ytan, som i sin tur ( kanske ) skulle förhindra/försvåra för mygglarverna att andas....
Guldfiskar finns det nog inte på Karpathos, men vad är det som säger att endast den arten skulle funka?? Nu är det (väl ) sötvatten i tanken dessutom....så jag får nog ta och testa oljan, om jag hamnar på Florida Studios igen....:)
Mikke
...13 dar, 11 timmar och 57 minuter tess jag lyfter mot Grekland.....
Tiden går som vanligt MYKKE fortare än jag räknat med, och jag lär mej aldrig detta att fixa grejer i god tid.....Men det är väl bara att gilla läget, som det heter....:)
Har varit ute i trägårn fredag-lördag mestadels och donat med Lill-Hedvig, min senaste båt som ska ligga i vattnet tills isen lägger sej.
Hedvig, träsnipan min, brukar jag ta upp innan jag far iväg till Karpathos i september, och när jag kommer tillbaka haver jag icke någon båt i sjön,vilket kan kännas lite trist, med tanke på t.ex förra hösten,som var helt ljuvlig....Men nu minsann, om jag får LillHedvig någorlunda färdig, så får hon ligga kvar i spat tess jag kommer hem....Förhoppningsvis får jag nån kompis som tittar till ( och ev lånar) henne medans jag är borta......
Snart dax att plocka upp min 65-liters Karrimor ryggsäck och titta över den,det behövs nog efter 20 års resande....Passet är hittat och giltigt, billetten är utprintad i tre ex och nu har grejer köpta på Ebay kommit som ska med till öa, t.ex fällbara knivslipgrunkor med industridiamanter,etc, mm....
Snus, inte minst, haver jag behandlat i ugn 36 timmar och sen lagrat på balkongen i fem dar är färdigt för läppen.....:) Några laster må man ha, och som nåt snille sa, summan av lasterna är konstant....
Mikke
...idag söndag fick jag tag i Chronis Panarethos per Skype....Han och några vänner var på väg tillbaka till Pigadia efter en lunch i Spoa....
Han lät ( som vanligt ) glad och kunde berätta för mej att de två dörrarna,dels ytterdörr och dörren in till damernas toalett var nu installerade och väntade på mej....En glad nyhet !!
Jag glömde (förstås) att fråga om den nya kocken till Pelagos, så jag ringde upp igen, men då var dom väl i radioskugga i bergen, så kontakten var dålig.....så allt jag hörde var att han hade anställt en kock, sen bröts samtalet...
Jag får ringa igen om nån timme eller så.....
Mikke
...idag fick jag mail från Andreas Diakidis ( Zephyros Village/ Garden Villa )
Hans fruga Maria har kommit hem med tvillingsönerna, som nu har pluggat färdigt på Cypern.....Så nu är han inte emsammen med att förbereda hotellen för den stundande säsongen,som verkar ha börjat bra, om man ser till bokningarna....
Härhemma i Karlstad så fejar jag på och idag fick jag levererat en stycken roddbåt i plast, som jag gjorde (relativt) fin i somras....Nu ere ba kvar ( tror jag...) att ta sej till stans centrum och köpa några el-pennor till Andreas, d.v.s såna pennliknande manicker som ger utslag för strömförande kabel,dels med ljus och ävenså med ljud....
Mikke
Ha en trevlig vistelse på Karp.Har du köpt med dig Grillkryddor Västerbottenost ansjovis diskborste kaviar kaffe ?
Hej Jan !!
Jojomen,inte allt är ännu fixat men tre paket Löfbergs kaffe är införskaffat tills vidare...Snus har jag bakat 36 timmar i ugnen, så på den fronten är det lugnt....
Idag cyklade jag ner till stan, men (som vanligt) kom jag försent....skulle köpa tvenne elektriska pennmojänger, såna som reagerar med både ljus och ljud för strömförande kablar...Som tröst när allt var stängt, lyckades jag (med hjälp) hitta den enda grekiska restaurangen i stan,som heter nåt med den andliga kärleken,vars grekiska namn mig undflyr i detta nu.
Där har jag en grekisk bekanting, Nikos, som ävfenså jobbat lite uppe på universitetet,så jag klev in och där satt hela gänget och väntade på kunder....
Det bidde en fika och lite snakk, sen hojade jag iväg i regnet till Anna-Lisa Raggl, min tidigare chef, med en liten ficklampa, jag lovat att fixa åt henne.....och hon bidde glad, och jag bidde kvar, så detta skrives på hennes dator, minsann....
Tillägas bör att denna pigga dam är född 1924.....:)
Nu vidare per cykel till fabbo Assar, som är född 34....
Haver idag köfft billätt per tåg till Uddevalla nu på tossda,där jag får bo hos snälla Riitta och Leif...:)
Mikke
Ha en trevlig vistelse på Karp.Har du köpt med dig Grillkryddor Västerbottenost ansjovis diskborste kaviar kaffe ?
Trevlig resa Mikke!
karinafp
2014-04-13, 20:06
Som tröst när allt var stängt, lyckades jag (med hjälp) hitta den enda grekiska restaurangen i stan,som heter nåt med den andliga kärleken,vars grekiska namn mig undflyr i detta nu.
Agapi. bye_bye
Karin
Javisst,Karin !!
Agapi vareja...
Så heter stället där bl.a Nikos från Rhodos jobbar....
Än en gång takk för att du stöttar gamla trötta stötar...:)
Mikke
Agapi. bye_bye
Karin
Javisst,Karin !!
Agapi vareja...
Så heter stället där bl.a Nikos från Rhodos jobbar....
Än en gång takk för att du stöttar gamla trötta stötar...:)
Ida har jag tagit av täckningen på hyresvärdens båt, samt plockat fram
min gamla Finnjolle, satt på ett extra däck på båtkärran, samt dragit ner den
till kanalen och lagt den på "min " plats, som en markering under den tid jag är
borta,så slipper jag ( kanske ) hitta nån annan båt förtöjd vid "min" björk...
Mikke
...torsdagen ´jobbade jag förmiddan,och lyckades sedan få avgå vid lunchen.Raskt bort till bekant med en cellostråke,som deponerades i ett papprör på trappan under tak.Sen vidare mot biblan och återlämna böcker.Därefter mot www.dahlgrensgillestuga.se för lite lunch och överlämnadet av min nyckel,ety Hasse och Helene hade vänligen lovat att vattna bl.a min fruktbärande olivbuske....
Sen hem igen och upp på hyresvärdens båt, sen började det regna, så det var bara att dra över lite plast och in och packa klart....
Bussiga Olle kom vid halv sextiden inbrummande i sin trimmade Saab, och skjutsade mej ner till stationen, och vid Kampenhof mötte Leif upp....
Så idag, fredag haver det sovits ut och nu has det grejats i köket och det haver öppnats en vinflaska från Karpathos,som jag hade med mej.....Den är från strax utanför Othos,och jag var där en onsdags morron och hälsade på.....
Nu ropas det från köket, så jag får nog sluta....
Mikke
Rhodos gamla stan, Mango Rooms,sondag 20 april
Hejsan!
pa lordag uppsteg jag utan prut INNAN Leif kom ovh skulle vaecka mej....Tempen ute var runt nollan, och efter en god frukost korde LEffe mej ner till stationen.....Riitta hade fixat fika i min lilla termos och nara goda mackor...:)
Vael inne pa stationen upptaeckte jag att taget till Goteborg hade ersatts av buss....vilken som tur var kom till stationen,sa jag var i god tid pa centralen i GBG...Daer bordade jag flygbussen efter en liten stund, och var framme pa Landvetter i god tid.
Vid incheckningen kranglade det ( nataurligtvis..) till sej, men tjejen som tog emot mej var bussig,for datorn visade att jag hade 3 kolli och skulle slanta 25 Euro extra av nan outgrundlig anledning, men hon gav sej inte, utan sag till att denna avgift forsvann...Tack, Ramona !! Hon hade dessutom jobbat som guide pa Karpathos,sa jag tipsade henne om Kalimera, och forhoppningsvis blir hon medlem....
Vid incheckningen av kabinvaeskan/lilla ryggan fick jag som vanligt riva ur alltsammans....
Planet till Kopenhamn kom ivaeg i tid, och jag hade en trevlig kille som medpassagerare,sa det gick fort.
Vael pa Kopenhamns flygplats sa visade det sej att mitt plan till Athen gick vaeldigt naera daer jag kom in,sa jag slapp hasa runt lang vaeg.....Daer traffade jag en grek som var fodd i Sverige och som skulle till Athen och traeffa slaekten.Vi tog en pilsner och surrade litegrann.Han jobbade i Halmstad, och kanske han ocksa blir medlem i Kalimera....
Flygturen till Athen gick som pa raels, jag sov den mesta tiden..
Sen hade jag ca 3 timmar daer innan planet mot Rhodos skulle ga, sa jag hasade runt och kikade pa det mesta....kopte nan bok och sen allra laengst bort for att checka in igen....
Da hittade dom en faellkniv och en del filar som jag missat att laegga i stora ryggan, sa dom lades i en saerskild pase och den lades i sin tur i lilla ryggan, som i sin tur blev incheckad.....Dom var noggranna, men snaella med mej, och jag fick eskort till incheckningsdisken minsann....
Sen vid Rhodos var det helt svart vid busshallplatsen, men jag rev fram en ficklampa och sista bussen skulle komma om en kvart, men den kom vralande redan efter fem minuter...
Vael framme i stan, var det bara att axla stora ryggan ( ca 20 kg ) och haenga lilla ryggan (ca 10 kg) pa maggen, och sen ta mandolan i handen och hasa ivaeg mot Gamla Stan....
Det gick ovaentat bra, sa jag kom fram till Mango utan pauser, men daer var det kolsvart....
Fram med telefonen och ringa Dimitri,men medans jag gjorde detta, sa dok en av hans soner upp, och stack sen efter pappa.....Sa vid halv tolvtiden var jag i saeng....(pust )
Idag skiner solen, lammen sitter pa spett utanfor Mango,jag har flyttat ner packningen och varit ivaeg till vandrarhemmet och Panayotis med lite lagrad praestost, och skall nu ta och knalla nerat hamnen for att kopa biljett till faerjan, som gar 03.00.......
Mikke
Ha en riktigt fin resa o tack för att vi får följa med.
Det är nog 12 år sedan vi var där senast så det är dags snart igen.
//
KR
Kalimera
2014-04-21, 15:10
Har du kommit fram? :)
Halloj vännen, gott att höra din röst och veta att allt är bra. Njuuut nu lite också, inte bara hamra, slå, bära o släpa, måla... NJUUUUTA!
Puss o kram
Tuesday 22 april.
...hej hopp!!
Jag fortsaetter daer jag slutade, ungefaer.....
Hursomhelst, jag sov en natt pa Mango, och eftersom det var helg, sa ville Dimitri sla igen lite tidigare, men jag kunde ha kvar mitt bagage,sa jag knallade dels ner till hamnen for att kopa biljett till batresan med Prevelis, men kontoret var staengt....Daeremot en GLAD nyhet: Prevelis lag prexxist mittemot biljettkontoret, inte ALLRA LAENGST bort, som hon brukar, hurra.hurra !! Tillbaka in i Gamla Stan, restaurant Eros var staengd, sa inget surr med aegaren Nikos. Istaellet lufsade jag upp stora gatan till borgen, daer jag letade efter Mamma Sofia:s taverna. Den var staengd, sa granntavernan, men lovade att haelsa aegarna fran sin bror Nikos i Karlstad.
Tillbaka till Mango och haemta bagaget, men mellan Romios, Mandala och Mango,finns det ett horn, som jag passerat manga ganger, denna gang gick jag in i tavernan, som heter Hamamm....Killarna daer hade foraeldrar fran Karpathos och som spelar klaviatur och sjunger, sa jag stannade till med hela mitt pick a pack, och plockade fram mandolan.
Sa vi hade en trevlig stund utanfor, men sa kallnade det till och vi gick in....Yannis, en av broderna, startade elpianot, och sen beraettade han att kan kunde "vem kan segla forutan vind", sa den lirade vi tillsammans....Sen sjong och spelade han (mkt bra ) och jag fick va me o truddelutta lite me mandolan....Tiden gick fort, vi hade trevligt.Det var kanske tie pers totalt, och framat tvatiden, sa fick jag skjuts ner till Prevelis och da var biljettkontoret oppet....20 Euro kostar biljetten, och baten gick prick tre och var framme i Pigadia vid halv nietiden. Da gick jag iland, och bort till Mouraio, som aegs och drivs av Georgios Panaretos, med fru Frangoula och barn. Daerifran ringde jag Andreas, som sen kom korandes med sin vespa och hund....Hunden fick sitta pa stora ryggan, som lades daer man har futterna, sen satt jag bak med lilla ryggan pa ryggen och mandolan i handen.
Vi foro (relativt) raskt till Zephyros, daer iordningstaellandet var i full gang, sa jag hjaelpte Andreas att baxa ut 20 solsaengar av massivt trae.....grova som for en elefant....:)
Det tog nagra timmar, sa vid tolvtiden skjutsade Maria mej och packningen upp till Garden Villa, daer jag nu har brett ut mej i rum nr 10 i ett av de sma husen....Har lanat en cykel av Vasilis ( AutoMotoCenter) och imorrn har han forsaekrat scootrarna, da ska jag fa en Honda.....
Har oxo varit nere i Garden Villas kaellare och haemtat upp mina grejer, hjaelmar,etc....
Idag sov jag laenge ( inte undra pa...) och nu aer jag pa Zephyros, daer aevensa de allt storre och laengre sonerna Logothetis och Minas hjaelper till.....
Hunden Nimo star just nu och tuggar pa ben utanfor kontoret....Det flaektar gott och lite skyar skymmer solen och tempen aer runt 25 grader.....
Over and out for now,
Mikke
Kalimera
2014-04-22, 20:35
Idag sov jag laenge ( inte undra pa...)Det förstår jag efter den långa resan och efter kvällen/natten på Rhodos. Härligt att höra av dig, och att du är framme. bye_bye
tossda 24 april.
Ja, sa haver da en dag forflutit, dels med lite jobbande,dels med uppackning,komma-i-ordning. Jag har dessutom hunnit mala ett fyrtorn (!)...ja, inte ett riktigt, utan ett pa vaeggen till Nenas Taverna, den lilla tavernan, som ligger prexxist mittemot Constantinos Palace.Hon har malat om och grejat och ville ha ett fyrtorn ( faros ) och vem kan motsta en sadan utmaning....:)
Nena aer en mkt trevlig dam, envis som synden och som dessutom lagar god mat. Har ni vaegarna forbi, kika in vettja....
Har oxo haemtat en scooter hos grabbarna Vasilis och Stamatis pa AutoMotoCenter, nedanfor Pelagos. Behaller den fina trampcykeln, ifall det blir nan pilsner pa stan.... Fick upp cykeln till Garden Villa genom att halla den med vaenster hand, medans jag korde scootern....
Aen sa laenge aer jag emsammen pa Garden Villa, fast en katt har jag som kommer och spinner inimellan. Har oxo varit och kikat pa dorrarna pa Pelagos som ska malas, och dom sag ok ut. Karmarna var inte bytta, men det aer ok aenda.Sen tog jag bort plasten, som nan satt over skylten mot gatan.Snart dax att borja fixa daer ocksa.
Igar for jag till Aperi, dels for att tanka pa vaegen, och dels for att soka upp den tidigare kocken Frank, som tillsammans med en yngre slaekting startat en kafeneon, prexxist daer den forsta bron gar over ravinen, till vaenster. Den heter Aperito och blir saekert populaer, for det finns inte manga liknande staellen i Aperi.
Idag haver jag taenkt att sticka upp till Menetes med ca 1000 vykort till Elias, Andreas svaerfars brorsa, som startat ett (en?) liten kafeneon daer.
Solen skiner, svaga vindar och nu vaentar vi pa de forsta gaesterna pa Zephyros....det blir ca 25 personer fran Holland....Andreas far runt och staeller iordning och hunden Nimo jagar katter.....
Mikke
...sa vid tolvtiden kom bussen med hollaendarna, fast Jan och Ina, gamla stamgaester var har tidigare, for dom hade (forstas) redan hyrt en bil som stod och vaentade vid flygplatsen....
Enligt Sofia, Andreas svaermor, sa aer inte Elias pa plats i sin kafeneon i Menetes foraen efter klockan tva.....
Mikke
...sa jag pep ivaeg vid halv tvatiden, till Nenas Taverna, mittemot Constaninos Palace, for lite lunch....och oxo for att mala lite pa fyrtornet. Hon grejade en lunch, sen stack hon ivaeg for att haemta faerg, och jag bidde alldeles sjaelv daer....Det gick vael bra, har alltid bok med mej och aevenseau en musikbox,daer jag har manga latar pa dels USB-pinne och dels SD-kort....
Men hur det var, sa drullade det PLOTSLIGT in en hel grupp/familj med hollaendare....( gulp )
Jag sa naturligtvis som det var, att Nena var borta temporaert, och snart skulle komma tibaka...(hoppades jag innerligt..) Sa jag letade fram nagra pappersdukar och konversererade familjen i hopp om Nenas ( snara ) aterkomst....
Dock, drog det ut pa tiden, och hollaendarna var nog lite hungriga, sa dom gick. Strax daerefter kom Nena.
Sa kan det ga ibland, men dom kommer saekert tillbaka....
Sen drog jag vidare upp mot Menetes och Elias Kafeneon. Det var lite smakallt att kora kortaermat, men jag hade en langarmad skjorta i ryggan. Fick dessutom upp 50 cc scootern till 75 km/t,( nerforsbacke) vilket inte var daligt....Men, det aer som att sitta pa en koksstol i styv kuling, sa jag drog av pa gasen...
Elias bidde glad (tror jag) naer jag kom, men jag hade missat en siffra i hans telefonnummer av nan outgrundlig anledning....Navael,det gjorde inget, tyckte Elias, och skrev dit den missade siffran.....
Efter en fika daer och lite hemlagad efterraett, sa drog jag pa mej skjortan och gav mej ivaeg. Nere vid Vroutsas fick jag mote med Dimitri Sevdalis, som dels jobbar pa samma staelle som Andreas ( Kommunen/staden) och dels har ett stort vaexthus nere pa Afiarti.Dom saeljer sina ekologiskt odlade gronsaker pa gatan nedanfor taxi.
Naer jag sag hans bil, sa vaende jag och foljde efter till deras stavlo, som ligger bredvid vaexthuset. Daer fick jag en nybyggd,karpatisk ugn ( forno ) forevisad,sen over till vaexhuset, daer jag sjaelver fick ga och leta efter nagotsanaer mogna tomater....Det tog en stund, men jag fick vael ihop tva kilo....Raett kul att fa plocka dom sjaelv :)
Sen fick jag lite ostron-svamp och dill oxo.
Sen hemat over bergen, och nu sitter jag vael papaelsad med vaest och jacka och langbraller och skriver....23 grader och lite tunna moln.
Mikke
karinafp
2014-04-24, 18:03
Dock, drog det ut pa tiden, och hollaendarna var nog lite hungriga, sa dom gick.
Du skulle ha tagit upp beställning och intagit köket. ;)
Nere vid Vroutsas fick jag mote med Dimitri Sevdalis, som dels jobbar pa samma staelle som Andreas ( Kommunen/staden) och dels har ett stort vaexthus nere pa Afiarti. Dom saeljer sina ekologiskt odlade gronsaker pa gatan nedanfor taxi.
Sevdalis? Släkt med Manolis? Maritsa skickade ner Fred till grönsakshörnet för att konversera, eftersom Dimitris hade någon anknytning - vi minns inte vad - till Montreal. :D
Förresten, visste du att Manolis Panaretos och Fred en gång bodde i samma kvarter i Montreal? Samtidigt! Världen är liten... flabb_flab
Hälsa ner! bye_bye
Karin
som räknar ner...
Freda 25 april.
Tidigt i saeng igar, med bok och teven pa, forstas.....Dock aer bilden vaeldigt grynig,sa det far vi gora nat at, innan de andra gaesterna anlaender. Minas och Sofia, de tidigare aegarna och Marias foraeldrar, kommer stadigt vid tiotiden och grejar med dittan och duttan....Idag kom det tvenne hollaendska damer forbi, som skall bo i nummer atta...Vi haelsade artigt peau varann. jag lagar nu en av laeslamporna i nummer 10...... Forresten, Minas haver dessutom ett fristaende hus pa ca 65 kvm en bit ifran Garden Villa, som han hyr ut per dag eller vecka. Sofia och jag var daer for nagra ar sen naer det stod tomt och fotade genom fonstren....
Apropeau Nenas Taverna, jovisst kunde jag vael kastat mej in i koket, men jag vet (tror jag) var mina graenser finns....:) Dock fixade jag pappersdukar samt konverserade de hungriga hollaendarna....forgaeves,denna gang...:)
Angaende Dimitris Sevdalis och hans fader Haris, jo han aer uppvaext i Canada samt aevenseau gift med en canadensiska,samt haver tvenne soner....Han jobbar dessutom i Italienska Huset, huvudkaken pa andra vaningen. En trevlig snubbe vars vegetabiliska produkter rekommenderas !!!
Att Manolis Panaretos och Fred haver bott i samma kvarter visst jag icke !! Vaerlden aer liten....:)
Idag ngt kyligare och molnigt,ca 22 grader, langbraller samt langarmad skjorta och fleece-vaest pa....Jackan ligger under sadeln.
Andreas var vaeldigt forkyld igar kvaell, men enligt fru Maria sa stack han till jobbet i morse.
Dessutom har jag fatt veta att Antonis Panaretos med fru Zuzanna haver fatt en son i dagarna....Inga mer detaljer, men dom kommer vael snart tillbaka fran Rhodos....
Just nu aer det raett lugnt pa Zephyros, och Marias syster Tina kom forbi med sina tvillingdottrar. Jag ska nog strax ta en svaeng ner till Nenas Tavern och se hur det gick med malningen av golvet, samt mojligen ge mej pa fyrtornet pa vaeggen.....
Mikke
Kalimera
2014-04-25, 14:19
Mikke: kan du gå upp till Elias en dag och kolla om han, eller hans son, ska öppna i sommar? Eller fråga någon som vet.
Mikke: kan du gå upp till Elias en dag och kolla om han, eller hans son, ska öppna i sommar? Eller fråga någon som vet.
Yep,jag ska kolla detta asap, Janne....
Nu tibax pa Zephyros efter lite lunch och fyrtornsmalning hos Nena.....eller TurboNena, som jag ibland kallar henne....Hon malar och grejar och idag har hon oppnat, lite mera officiellt,sa nagra bekanta fran Zephyros kom knallandes forbi, sa jag stack ut huvve a sa hej....Da kom dom in och tog lite att dricka.
Vaedret haver sig stabiliserat och blivit nagot varmare, det ligger folk runt poolen, sa jag tror jag sticker upp till Garden Villa och saetter mej i solen och far lite faerg....
Den lokale producenten av laeskedrycker, BOX, kom forbi hos Nena och levererade x antal backar....Det aer lite kul med en lokalt framstaelld dryck, och jag forsoker dricka den sa ofta jag kan...
Mikke
...lordagen forflot utan nagra storre projekt,annat aen jag tog med min nya granne, Carol fran Belgien pa en liten rundtur pa scootern. Vi hamnade nere vid hamnen, daer vi tog en fika pa Mouraio, sen knallade hon ivag, for hon ville ta lite bilder....
Hon hade taenkt vandra laengs stranden.
Naer jag sen nagra timmar senare, satt pa Nenas Taverna, sa kom Carol knallande, fast at fel hall, sa hon fick skjuts tillbaka till Garden Villa....( hade extrahjaelmen under sadeln)
Idag skulle hon visst tillsammans med en grupp ga upp till Profitis Elias,den bergstoppen som ligger mellan generatorstationen och Achata.....
Molnigt idag, sondag, och det kom visst nagra droppar i morse.....
Mikke
Athanasia
2014-04-27, 12:57
Ha det fortsatt gott Mikke!
Ha det fortsatt gott Mikke!
Takk fo de !!
Just nu tibax pa Zephyros.....Hann fa lite lunch hos Nena, och sa malade jag lite pa fyrtornet, nu tror jag det aer faerdigt, men man vet aldrig riktigt NAER man ska sluta.....Jag vill gaerna ha lite graes runt tornet, men av nan anledning sa vill inte Nena ha gront....kanske det far bli torrt graes.....:):)
Det haver nu svartnat over bergen och Aperi har naestan forsvunnit..Stora graa moln......Avlaegsen aska hors mullra, hoppas det blir lite regn.....men aen sa laenge aer det torrt haer....
Kanske ska jag scootra ivaeg hemover, innan himmelens portar oppnar sej.....
Mikke
larstommy
2014-04-27, 19:51
"Fick dessutom upp 50 cc scootern till 75 km/t,( nerforsbacke) vilket inte var daligt....Men, det aer som att sitta pa en koksstol i styv kuling, sa jag drog av pa gasen..."
Simma vidare lugnt Mikke, det är ju ingen anledning att stressa i backarna på äldre dar ;) och tack för resereportage, det är fint att följa med o läsa dina personliga o måleriska betraktelser, å känna lite längtan till semester på Karpathos :)
Hej Mikke,
Ser i tråden här att du nu är på plats och har kommit igång med ditt "flängande" (:D) på vår älskade ö. Hoppas att du inte har glömt att ta med den nyligen införskaffade kameran, och att du nu också ser till att den får upp ångan.
Vore kul om du har tid och lust att slänga in en och annan bild här på Kalimera från dina irrfärder på Karpathos. Vår vän Arne har ju funnit en bra modell för detta och kan ju vara ett föredöme, även om det kanske inte blir lika frekvent och rikligt som det han mäktar med.
Ha det gott!
Kalimera
2014-04-28, 11:15
Har du hört något om Elias Mikke?
..tack alla for snaella kommentarer!!
Idag, mandag 27 april kom jag ut saecken lite tidigare aen vanligt...Efter dusch och frukost ringde jag Chronis, och vaeckte honom...:):) Sen traeffades vi hemma i hans morsas laegenhet, och foro sedan till jaern-och faergaffaeren, daer vi kopte sandpapper,penslar och faerg till toalettdorrarna pa Pelagos. Efter detta foro vi vidare forbi PotPurri, daer det ligger en del affaerer som saeljer speglar,ramar,badrumsgrejer,etc.....
Vi voro peau jakt efter tvenne speglar med ram, att saettas upp i varje toalett. Vi bestaellde tvenne speglar med ram, att avhaemtas imorron, sen kikade vi pa lite tjockare och finare toalettstolssitsar, ety de tunna i plast icke aero so skona att sitta peau...
Damen foreslog att jag skulle inkomma med ett ex av de redan installerade, vilket jag instaemde i,sa endera dan tar jag loss en sits fran Pelagos och far till affaeren....
Sen minst fyra krokar, dom skruvar jag forstas fast pa en fin planka, som sen skruvas fast i vaeggen....
Slutligen, en fin bild,av foreslagsvis, det gamla Pigadia eller nat annat tjusigt.....
Chronis hade parkerat lite trangt, sa han stack och jag stack oxo, fast upp till posten, som till min fortjusning var oppen.(varit daer fyra ganger,och alla ganger staengt)...Daer inhandlade jag fem st frimaerken, och skrev raskt ett vykort ( det fran Elias Kafeneon) till en liten tjejkompis (Line,8 ar) pa Lamberget,Karlstad.
Sen forbi Italienska Huset, daer jag kikade in hos Andreas och haelsade pa en grekisk dam, Helena, fran Piles. Sen upp i huvudhuset och titta in hos Dimitri Sevdalis, han med vaexhuset. Dock var han djupt involverad i grekisk administration samt hade kunder,sa jag fikade med nagra andra i samma rum. Nu pa Zephyros, vadret aer baettre aen igar, men en del moln finns peau himlen, men vindarna aer svaga.....
Nu aer det nog dax for lunch, och jag sticker till Nenas Tavern, for jag har med mej en bit lagrad Praest-ost (Kvibille eller Allerum) som hon ska fa smaka peau.....Sen blir det till Pelagos for att se hur jobbet ska laeggas upp....Det finns en del skrot (de gamla dorrarna,etc) peau baksidan, och dom maste forslas bort...
Den gamla soptippen, som lag pa hojden mellan Amopi och Pigadia, aer borta och den nya ligger visst VAELDIGT langt bort, sa Andreas, utan att bli specifik...:):)
Mikke
karinafp
2014-04-28, 12:48
Har du hört något om Elias Mikke?
Jag fick kontakt med Elias igår. Han är fortfarande i USA och mår inte så bra, säger han. :( Har inte kontaktat sonen George än; vet bara att han också är i USA för att ta hand om sin far. Du hittar dem båda på FB, om du skulle ha lust att kontakta dem direkt.
Karin
Kalimera
2014-04-28, 15:04
Jag fick kontakt med Elias igår. Han är fortfarande i USA och mår inte så bra, säger han. :( Har inte kontaktat sonen George än; vet bara att han också är i USA för att ta hand om sin far. Du hittar dem båda på FB, om du skulle ha lust att kontakta dem direkt. Tack Karin, även om det inte var roligt att höra. Har haft kontakt med honom tidigare i år, fick då höra att han skulle öppna till våren. Men så verkar det inte nu.
Ledsen för att jag kapar din tråd Mikke.
Mikke, hur går det med tandläkarbesöket:rolleyes::)
Riittabye_bye
Mikke, hur går det med tandläkarbesöket:rolleyes::)
Riittabye_bye
Tisdag 29 april.
Janne, kapa vikken av mina inlaegg naer du vill,det aer bara trevligt att bli "kapad" :):)
Riitta, jag ska te tannlaekarn imorrn, onsdag kl elva...Var uppe idag och kollade tiden. Deau ska jag oxo fa den flaska vin, som sekreterarn lovade mej for tva-tre ar sen....Hon bor i Othos, Karpathos lilla vindistrikt,verkar det som....:):)
Idag var Minas pa Garden Villa vid tiotiden, sa jag ringde English Jon ( Jonathan Preece ) som kom strax efter med sin tuffa bil och motorsag....Sen sagade han upp den ca 2 meter langa stocken, som lag vid parkeringen. Den var raett tjock och tung, sa det var inte helt enkelt. Naer det var klart, hjaelpte jag till att lasta bitarna pa hans Toyota, och sen foljde jag efter med scootern och lastade av hemma hos honom.
Den hoga benjaminfikustraedet pa framsidan, som har delat sej i tre delar, ska Andreas och jag kapa ner bit for bit pa lordag, for hand...Ingen ide att dra upp en motorsag daer....Baettre att kapa lite peau om peau, sa ser man hur det blir....Den stammen naermast balkongerna tar vi bort, sa det blir lite avstand fran kronan till balkongerna...Dels for mossen, som kan klaettra och komma in i huset, och dels for ( ev regn) som kan hamna pa balkongerna....
Sen efter avlastandet hos English Jon till faergaffaeren och kopa spackel till dorrarna pa Pelagos. Naer jag kom dit, sa var Chroni och Olga i full faerd med att klippa ner gronskan naermast vaegen. Jag knallade in till "mina" dorrar, och spacklade. Sen kollade jag dorrkarmen till damernas, och den var ganska dalig daer den lag mot teglet. Da gjorde jag rent och skar bort det daliga traet, och nu far det torka, sen tar jag och fyller med lim.Forsent att byta ut ramarna, for nu till lordag kommer den nya kocken, och det ska fejas och grejas....
Traeffade Dimitris Panaretos daer oxo, han jobbar med att kolla elmaetare pa halvtid, och far runt hela on och aeven Kassos,berattade han.
Nu aer jag pa jakt efter en dammsugare, for att suga bort allt lost mellan dorrkarm och vaegg, innan jag limmar.....
Fint vaeder idag, labra brisar och lite moln...Fullt med folk vid poolen och Limanaki har ocksa borjat feja....Thanasis ( MotorCarpathos) nyikopta haest, star vid bron och kaekar graes.....
Mikke
Onsdag 30 april..........
Sov inte mykke i natt, boken var for bra....:):) Somnade vid fyratiden och gick upp halv atta. Hann kopa lite lim till Pelagos och dessutom kikade jag ner pa Limanaki, och traeffade aegaren Savas. Han stod och malade och sag glad och trind ut. Hans hogra axel hade opererats for 4:e gangen,sa han hade lite ont,men var glad aenda....Han hade en kille till hjaelp. Sen var det dax for tandlaekarn, och jag var daer vid tio i elva. Daer traeffade jag Eva Angelos, den damen som jag bodde forsta tiden hos,hon hade vurt till oftalmologen (ogonlaekaren) som har hyrt in sej hos tandlaekaren Spanos.
Efter att ha vaentat i en timme och 15 minuter var det min tur.....Fick en spruta, och sen vare borra peau....
Som vanligt gick det raett fort, men just nu aer halva kaeken forlamad, sa jag vaentar med att kaeka.
For ner till Pelagos, och daer var Chroni,hans brorsa Manoli, samt den senares son Dimitri, samt Chronis dam Olga och slutligen Minas, den forre aegaren av Scala.....
Jag fixade lite inne pa toaletterna, och nu sitter jag pa Zephyros, innan det blir lite lunch, antingen hemma eller pa Nenas Taverna....
Fint vaeder idag och imorrn kommer det mera gaester hit till Zephyros....
Mikke
Torsda 1:a maj....
Blev hemma igar kvaell och kom i saeng tidigt, daerfor vaknade jag (tyvaerr..) redan vid sextiden och gick inte upp...:) Vid attatiden fixade jag lite frukost och da var Sofia och Minas i traegarn och grejade,sa jag fick nyckeln till ovre,vaenstra laegenheten i huvudkaken, och forsedd med trastang,tejp,snore och faellbar sag, begav jag mej upp dit. Daer band-och tejpade jag fast den lilla sagen vid trastangen och sagade sen (lugnt och metodiskt) ner kronan pa den stammen naermast balkongen.Dessa delar nerslaepptes forsiktigt vid hornet daer lagerbladsbusken star.... Naer det var klart, gick jag ner till mej och tog en fika....
Sen i kortbyxorna, for det hade blivit varmare, och nu nere pa Zephyros,daer Andreas &Maria plus Minas och Sofia vaentar pa de nya gaesterna....
Nu har det borjat molna till sej igen, och jag ska upp till Pelagos och kika pa den dorrsidan, som jag malade...Det aer lite morkt daerinnne vid toaletterna, sa antagligen lyfter jag av dorren och baer in den i den delen av Pelagos, som aer under tak, slipar och malar om den sidan naer den ligger horisontellt,for da flyter faergen ut mycket baettre.....
Lite nyheter: restaurang Nissiotiko laeggs ner och daer blir det en minimarket. Antoni Panaretos med fru Zuzanna och deras nyfodde son kommer till on idag, och imorrn borjar iordningsstaellandet av Pelagos peau allvar....:):)
Det mesta aer visst staengt idag,ser det ut som.
Mikke
Tack för att du delar med dig. Det är speciellt roligt eftersom du inte "turistar" som vi flesta andra.
//
KR
Tack för att du delar med dig. Det är speciellt roligt eftersom du inte "turistar" som vi flesta andra.
//
KR
Takk fo de !! Jo, det aer nog nan sorts "grekisk" vardag,sett genom mina ogon....:)
Nu eja tibax te Zephyros efter nagra timmar pa Pelagos. Jag lyfte loss dorrarna (jette-tunga..) och tog in dom under tak.
Den ena (damernas) lade jag pa en serveringsvagn med hjul, sa kunde jag sitta pa en stol och slipa och bara rulla vagnen me dorren dit jag ville....Det hade runnit raett ordentligt,sa jag har slipat, men faergen aer inte helt torr. Da tog jag ner ytterdorren och malade den liggande pa ett bord ( dorren ,alltsa, inte jag..:)
Sen spacklade jag runt dorrkarmen peau baegge sidor.
Nu har alla nya gaester kommit till Zeph, och det aer lite barn i poolen. Dax for lunch,tror jag....Det aer raett mulet, men tempen aer raett ok....
Mikke
Athanasia
2014-05-01, 14:19
Kämpa på Mikke..Du verkar ha en väldigt trevlig tillvaro på Karpathos:)
Kalimera
2014-05-01, 19:27
Jo, det aer nog nan sorts "grekisk" vardag,sett genom mina ogon....:)Och så tycker jag att det är underbart att läsa din speciella svenska som du får utan att ha tillgång till å,ä och ö. Jag njuter av varje rad. Du skriver fantastiskt utan de där bokstäverna. klapp_klap
Hej vännen,
haft dator/nätkrångel men nu har routerförstärkare införskaffats så det ska bättre, är tanken iaf.
Kallt, blåsigt men sol då o då. Väldigt avundsjuk på temperaturen där nere, som jag håller koll på bara för att mata min svarta själ... Har idag åstadkommit en sådan där periodredovisnig, min favoritdag alltså - du vet ju...!
Gott att höra din röst då o då, saknar dig. Men hoppas du njuter och verkligen hittar tid att koppla av lite, kram!
Freda 2:a maj.....Hej alla och takk for snaella kommentarer !!
Idag ere raett ok vaeder, vaknade vid sjutiden, men lyckades somna om...:) Dock drogs jag ur Morfeii armar av en hunds rabiata skaellande....pa nat vis kaende jag igen ljudet, och naer jag kikade ut sag jag Andreas plus diverse maenniskor, sa jag forstod att dom var uppe fran nat resebolag for att kika pa Garden Villa, och da var naturligtvis hunden Mimo med....Han blir skogstokig naer han ser en katt.....faest han inte aer mycket storre sjaelv, haha....
Navael, efter en snabb frukost peau tvenne aegg, tva smorgasar med Allerums praestost, toppade med tomatskivor fran Dimitris ( och Haris ) vaexhus,begav jag mej raskt ner till Pelagos. Daer var Manoli, i full faerd med att staeda....Jag tog de felaktiga faergburkarna och for vidare mot faergaffaeren, daer jag utan problem bytte mot bleau faerg nr 78.....kompletterade med lite extra sandpapper, samt drog direkt tillbaka till Pelagos. Manolis soner, Dimitris och Antoni hade deau anslutit,sa staedandet gick for fullt.... Jag slipade,dammade och torkade en dorrsida, samt malade den. Under tiden sa gar min musikbox for fullt skafft, det sitter ett SD-kort i den med ca 600 latar, och man ( jag ) vet ju aldrig vilken lat som kommer, haha.....
Hursomhelst, sa lyckligtvis kom den cd:n med Rembetikons historia, som jag hittat pa Karlstads Stadsbibliotek....Latar fran 30:talet och framat, och Manoli log brett och sjong med i varenda lat....Lite musik under arbetet piggar upp, och den boxen levererar ca 10 watt, och raecker i ca sex timmar, vilket har visat sej helt underbart....Det aer naturligtvis en salig blandning av jazz, klassiskt, bulgarisk korsang,skandinavisk folkrock,etc in absurdum ....Hann aeven med att slipa av den forsta dorren,( Damernas) som jag malade medans den satt i karmen. Lyckades efter ca 3 timmars handslipande fa bort de flesta rinningarna, samt att jag malade flodigt, nu naer den ligger horisontellt.....
Egentligen skulle jag valt halvmatt faerg, istaellet for blank, men efterklok aer enkelt att vara.....
Nu en snabbis pa Zephyros for rapport till Kalimera, sen vidare mot Nenas Taverna, daer jag var igar kvaell, da hennes boyfriend Kristos fyllde ar....Hade med mandolan, sa det bidde lite plinkande,samt en god glasstarta....Dottern Angeliki, 7 ar, hade gett sin mamma Nena en t-shirt med en sjojungfru peau, sa det aer snack om att komplettera mitt malade fyrtorn pa vaeggen med en dylik dam....:):)...... Vi far vael se hure blir.....
Over and out for now,
Mikke
....sa aer arbetsdagen slut,haver lyckats mala dorrkarmen in till damernas toalett.....
Chroni och jag har aevenseau bestaellt tvenne ramade speglar, att uppsaettas eau varje toalett,ety ingen av oss har haemtat dom aen....
Ingen Panaretos syntes naer jag kom sista svaengen idag, men antagligen dyker dom upp imorrn.
Jag och Andreas ska greja lite (lagom,mycket?) uppe pa Garden Villa imorrn. Traedet (Benjamin Fikus) aer saekert atta-nie meter hog och sig haver delat i trenne stammar.En av dom ska ner, och hur det sker star skrivet i stjaernorna....Jag har borjat att kapa toppgrenarna, och antagligen fortsaetter vi med det, och sen sagar vi oss nerat, for hand. Blir det svart, ringer vi till Jonathan Preece, (English Jon ) for han har motorsag...
Sen blir det ner till Pelagos for att fortsaetta med dorrarna.....Fortfarande molnigt, men hyfsat varmt. Har tankat scootern, och killen pa macken , Manolis, fragade vad jag kostar for en dag.....
Har ingen aning,sa jag, far aterkomma vid naesta tankning.....:):) Har ingen aning om vad for slags jobb han menade, kom mej inte for att fraga,men jag tror nog att jag i huvudsak aegnar mej at Pelagos och Zephyros+Garden Villa.
Over and out for today
Mikke
Lordag 3 maj....
Andreas skulle komma upp till Garden Villa, och det gjorde han vid nietiden. Jag holl peau att frukostera, men noterade hans ankomst (Vespan) Sen knallade jag runt huvudhuset, och deau var Andreas i full faerd med att gora ren poolen....Rengoringsmedlet visade sej vara 33% hydrocloric acid,vad det nu heter peau svenska...( men det vet saekert nan Kalimist..)
Inte helt kul att sta nere i en pool och gnugga syra peau vaeggar och golv, men som tur var sa blaste det till deau och deau....
Detta syragnuggande holl peau i nagra timmar, sen skoljde vi me vatten, och deau var det mesta av kalken borta....Kemi aer inte mitt huvudaemne...
Sen forsvann Andreas, ety han hade nan som vaentade, och jag bidde emsammen om att saga traed....Sa jag gick upp och sagade, och sagade och sagade lite till, tills jag bidde trutt i armarna....:):)
Deau gick jag hem (!) och lunchade,ty jag hade naera till min bostad...:):)
Sen for jag meddelst scootern ner till Pelagos, daer de flesta Panaretosarna voro fullt sysselsatt med diverse. Dimitris avskedade mej fyra ganger, men detta lyssnade jag icke peau, ety jag har variabel horsel....Igar em jobbade jag hela tiden, och inte en Panaretos sa langt ogat kunde neau....
Vael daer idag, sa fortsatte jag att mala dorrar, och naer dom var malade, sa malade jag den yttre dorrkarmen,samt lite blatt pa kontakten,bara peau kul....:):)
Alla Panaretosarna voro forsvunna naer jag kom ut fran toaletterna, sa jag avslutade maleriet med att fylla i en ljusare bla daer det var utfraest spar....
Nu nere pa Zephyros, och jag far avsluta snabbt, ety dotter Sofia satt och spelade nat spel naer jag kom, och hon vill gaerna fortsaetta, kan jag forsta......
Mikke
Måste ha missuppfattat nåt.....har Du inte semester????:D:D:D
Hoppas du i alla fall bor gratis;)
Ha det fortsatt gott!!!!!
Lissi
karinafp
2014-05-03, 15:58
hydrocloric acid,vad det nu heter peau svenska...( men det vet saekert nan Kalimist..)
Väteklorid = saltsyra. Samma syra som du har i magen, fast där är den mera utspädd. ;)
Karin
Hej på er alla
Jag är ingen kemist men låt bli 33% Saltsyra.
(Mikkes borde vara utspädd)
Det fräter fm både på händer och fötter och ögonen skall vi nog inte fundera på.
När det gäller kemiska produkter ta reda på före användandet vad det är för någonting, (skydda hud/ögon och inandning), sök info internet.
När det gäller borttagning av kalk så kan man använda citronsyra och läsa skyddsinstruktionen före användandet (som allt annat kemiskt)
Citronsyra finns att köpa i färgaffärer som pulver.
/Skogis (som är rädd om er)
Mikke, det är väl dom här stammarna ni sågar ner:)Då blir det bra utsikt från "vår" balkong:)
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=649&pictureid=13013
Måste ha missuppfattat nåt.....har Du inte semester????:D:D:D
Hoppas du i alla fall bor gratis;)
Ha det fortsatt gott!!!!!
Lissi
Sondag 4 maj.....
There are no such things as a free lunch, som nan sa.....
Gratis eau gratis, jag betalar ju med mitt arbete...:):)
Fast, jag jobbar inte 8 timmar om dan i fem dar,utan lite mer "stand-by". En del dar jobbar jag inte alls, och en del dar blir det nagra timmar hit och dit....Jag har egentligen ingen jettekoll pa timmarna, utan det far ta den tid det tar....
Igar t.ex, naer jag tog en sista koll vid Zephyros, sa sa Andreas att i en lagenhet var handfatet lost, och antagligen p.g.a att nan plastbricka hade blivit pulver....Han fick inte loss muttrarna, sa jag gick dit och krop under och lyste. Sen gick jag ner i kaellaren och gjorde nagra kilar av trae, som jag forsiktigt knackade in mellan handfat och vaegg,istaellet for att krangla med rostiga muttrar, liggande peau rygg....ibland kan man komma pa en del bra ideer, man tyvaerr aer det inte allfor ofta....:):)
Riitta, ja det aer det traedet pa din bild, men bara den stammen naermast balkongen....Synd att ta bort hela traedet, sa jag forsoker istaellet moderera kalhuggningen....
Idag kom jag till Pelagos vid elvatiden, och daer vaer det full fart....Jag blev ( forstas ) avskedad idag med, haha....Manolis och jag vaende pa en dorr, och tyvaerr hade wellpappen som jag lade mellan dorren och bordet fastnat i faergen,som jag trodde var torr...Sa jag slipade av hela dorrsidan och malade en gang till.....
Idag vaeldigt hog luftfuktighet och tempen ligger runt 24-25 grader. Har langbyxor peau, men det aer dax for shorts.....Nu till Nenas Taverna for lite lunch....
Mikke
p.s
tack for alla tips angaende saltsyran/citronsyra.....
Mandag 5:e maj....
IDag naer jag vaknade,sa regnade det....ett fint,stilla regn, som holl pa i flera timmar. Men vid elvatiden tog det slutt....
Naer jag kom ut sag jag Andreas vespa, och hans huvud stack upp i poolen, sa han var daer och gnuggade lite. Nat hollaendskt resebolag skulle komma, och medans han vaentade sa grejade han. Slutligen dok dom upp, och jag gjorde mej redo for avfaerd, men da kom det ett hollaendskt par, som visst var ute och vandrade. Dom ville ha lite information, men deras karta var vaeldigt liten,sa jag lanade ut min stora 1:60.000 och bad dom laemna den pa Pelagos, for dom bodde pa Alimunda Mare.
Sen ner till Pelagos och fortsaetta mala. Nu vara ALLA daer, och en och annan bekant kom forbi, bl.a dok Marja-Lisa fran Jakobstad upp.
Jag for sen och kopte krokar av maessing, sen till snickeriet vid Avis, daer kusinerna Roysakis jobbar.Daer fick jag ett par ok plywoodbitar tillsagade, som jag sen slipade av och malade nere pa Pelagos....
Nu har vaedret blivit baettre, solen skiner och det aer dax att ta av mej lanbrallerna....och fa lite (sen ) lunch.....
Mikke
Hej Mikke ,när du slipar har du hittat en korkkloss,sån som vi använder i Sverige .På Kreta kunde jag inte hitta någon ,jag fick fick som svar en sådan slipsvamp,fick tillverka en egen kloss.Du är som tydligen som jag tycker om att ha något för händerna,Ha en trevlig arbetssemester.
Hej Mikke ,när du slipar har du hittat en korkkloss,sån som vi använder i Sverige .På Kreta kunde jag inte hitta någon ,jag fick fick som svar en sådan slipsvamp,fick tillverka en egen kloss.Du är som tydligen som jag tycker om att ha något för händerna,Ha en trevlig arbetssemester.
Onsdag 7 maj (och aeven 6:e..)
Nej, Jan, en san korkklots vore fint att ha, det blir till att ta med nara naesta gang....
Igar var det en aning (underdrift) hektiskt.....hann inte till Zephyros for att skriva, det var jobb peau Pelagos och Garden Villa,plus ett litet fotojobb for Nena,vid hennes lilla taverna. Skulle fota matraetter, vilket jag allri jort forut, haha....Apanaget var att fa aeta upp en av raetterna, vilket var mums fillibabba....:):)
I vikke fall, dassdorrarna pa Pelagos aer nu peau plats, tyvaer har vaedret inte varit optimalt for faergtorkning, vilket resulterat i tryckskador i faergen.....Dom har forstas blivit atgaerdade, men resultatet aer inte helt perfekt....Far fundera ut nan losning pa att mala dorrar horisontellt utan att undersidan blir paverkad....Faergen torkade extremt langsamt, vilket jag inte hade vaentat mej....Navael, har beskurit traed vid porten till Garden Villa, och aevenseau rensat poolen, samt malat vev och staellnngen ovanpeau brunnen....
Igar kvaell naer det morknat, vid 8 - halv nietiden,sa satte Dimitris och jag upp en led-lampa vid skylten mot gatan. Inte helt laett, aven om jag hade pannlampa....
Sen vidare mot Irenes Studios, daer bor ( alltid ) Jakobstadsgaenget, och igar var Marja-Liisa och Lasse daer. Marco och Marit har varit ute och luffat lite, och kommer idag vid tretiden....
Hursomhelst, sa hade jag fixat en gitarr till Lasse, och vi satt och forsokte fa till lite engelsk och irlaendsk musik tillsammans. Det gick riktigt bra, och kanske far vi mojlighet att underhalla Marko och Marit naer dom kommit....
Idag blaser det 8 Beaufort, det maerktes uppe vid Garden Villa, men alls icke samma fermitet haer nere vid Zephyros....Himlen aer helt bleau, och det aer fullt med folk vid poolen. Nu tillbaka till Pelagos for att skruva upp krokar och satta dit lasmekanismer....
Mikke
tossda 8 maj....
Fortfarande stark vind, svart att mala,da damm,etc fastnar i faergen....
Idag lite jobbande pa Pelagos, uppsaettande av segelbatsmodeller,etc...Faerdigstaellandet
av toaletterna, men damen i butiken med speglarna, kom inte idag som sagts, men vi hoppaspa morrondagen.
Pa Garden Villa aer poolen (aentligen) fylld, och jag ska fa grannar fran Danmark. Har borjat kika efter biljett hem, och det finns nagra runt 12 maj eller seau....
Det maste till nagra faglar ocksa, runt toppen pa fyrtornet pa Nenas Taverna, innan jag sticker....
Faerjan Prevelis kom och for, for denna starka sunnanvind skapar tydligen inte sa stora vagor.
Var ocksa nere hos Sava pa Limanaki, och han bor uppe vid asen mellan Pigadia och Amopi. Det var kallt och vaeldigt blasigt daer i natt, sa han. Angaende Limanaki, sa far vaedret avgora naer det skall oppnas.
Dom haller oxo peau att snygga till stranden med caterpillar och hjullastare.
Mikke
karinafp
2014-05-08, 13:56
Dom haller oxo peau att snygga till stranden med caterpillar och hjullastare.
Det var trevligt att höra! Den har ju varit jättetråkig och stenig sedan en vinterstorm tog all sanden med sig för några år sedan. Nu kanske den blir attraktiv igen. klapp_klap
Karin
som längtar ner mer och mer snyft_drop
Kalimera
2014-05-08, 17:30
Har borjat kika efter biljett hem, och det finns nagra runt 12 maj eller seau....Redan på väg hem! :eek:
Hoppas att tiden går saktare för dig än vad den upplevs för mig. Tyckte att du åkte nyss.
Freda 9 maj.....
Aentligen har vinden mojnat....Kollade ut forstas naer jag vaknade vid nietiden, och vikken lycka, naestan vindstilla....
Sen frukost och ivaeg till stan for att ta ut lite pengar. Traeffade Louis pa Acropolis, och bjudde honom peau lite Lofbergs kaffe,sen vidare mot tandlaekarn Spanos. Som vanligt fullt i vaentrummet och nagra damer fragade ifall jag kom fran Amerika. Spanos sekreterare hade med sig en flaska rose'vin, som jag har vaentat tva ar pa.....Hon bad mej provsmaka, och det gjorde jag forstas....Det var torrt och gott, och skall nog drickas lite svalare, men alls icke som det vinet jag provat forut uppe i Othos, som var vaeldigt sott,naestan som MavroDaphne...
Jag hade tid kl elva, och kom in kvart i tolv. Sen var det full gas i munnen, sprutor och borr....men nu har jag (naestan ) en ny tand till ett rimligt pris.
Sen forbi Pelagos,daer det var full fart. Ritade lite pa en gatupratare, som vi staellde ut pa gatan.
Spegeldamen hade inte kommit till affaeren, sa dom far dom andra grabbarna saetta upp, naer hon nu behagar komma....
Nu en liten svaeng till Zephyros for att skriva lite pa Kalimera, sen vidare mot Nenas Taverna, daer kanske faglarna runt fyrtornet kommer till idag....
Skall traeffa Lasse fran Jakobstad kl 15 pa Irenes Studios, och forhoppningsvis de andra oxo....Vi ska forsoka spela litegrann...Det ska bli trevligt. Alltsa, inget jobbande idag,ser det ut som....men man vet ju aldrig.
Var nere vid Possi Travel och fick reda pa att Prevelis gar bara tva ggr per vecka, sa antagligen tar jag planet, antingen till Rhodos eller Athen, beroende pa biljett.....
Ska spana lite idag eller imorrn....
Mikke
...samma dag,d.v.s freda....
Peau eftermiddan vid tretiden stack jag tll Jakobstadsgaenget pa Irenes Studios.Daer bidde det lite fika och spelande och pratande. Lasse aer en bra gitarrist, och vi pluggade lite engelsk och irlaendsk musik i all enkelhet.
Efter denna trevliga stund, tillbaka hem och vila lite, innan det var dax att cykla ner till Pelagos.Kom dit vid nietiden, och det var redan ca 60 pers daer. Hade kommit nagra regndroppar,sa Chroni och Florios hade moverat sej in under taket. Efter ett tag borjade det dansas, och mer folk kom, sa naer jag gick vid 24-tiden var det nog ca 80 pers, haelften greker och haelften turister.Manga bekanta ansikten sag jag under kvaellen. Maten verkade smaka bra, iallafall sa Jakobstadsgaenget det, och det duger for mej,sa forsta kvaellen gick jaettebra,vilket kaenns fint..:):):)
Idag aer det lordag 11 maj, och inte mycket sol, utan mest moln men inte mycket vind. Har forst varit forbi Jonathan Preece med diverse bocker, och sen till Mimis och Connies affaer med en gitarr, som Mimi lanat ut. I kvaell blir det nog aennu mer folk pa Pelagos far man hoppas.....
Idag ska jag kika lite peau trae-staketen som aer infaellda i cementmuren pa Garden Villa.Det var nog fem aer sen jag malade dom, och faergen har borjat flagna och blekna...
Jag har ocksa fatt nya grannar fran Danmark i rum nr 7 i det lilla huset bredvid daer jag bor. Dom aer (oxo ) trogna Karpathosbesokare sen flera ar.
Nu borjar det bli lite dax for lunch, och kanske lite fagelmalande hos Nena....
Men innan dess ska jag spana efter biljett hem.
Mikke
Alltid lika trevligt att läsa Dina rapporter Mikke!
När Du kommer hem så får Du lägga in lite bilder så man kanske får se några ansikten till alla namn man nu så väl känner igen ;)
Lissi
Alltid lika trevligt att läsa Dina rapporter Mikke!
När Du kommer hem så får Du lägga in lite bilder så man kanske får se några ansikten till alla namn man nu så väl känner igen ;)
Lissi
Instämmer! Ha en fin fortsättning på din Karpathostur!
karinafp
2014-05-10, 15:20
Och ikväll öppnar Mike's för säsongen. bye_bye
Karin
Och ikväll öppnar Mike's för säsongen. bye_bye
Karin
Ahhh ............ önskar att jag vore där!
Tack för att man fått följa ditt fixande och grejande på Karpathos igen. Nu kan de starta säsongen i gott skick!
/ Anne bye_bye
Sondag 11 maj.
Igar vare inte manga pers pa Pelagos, kanske 20 stycken....Jakobstadsgaenget var forstas daer,men det var lite for kallt och blasigt, men det blir saekert baettre vad det lider,sa Chroni.
Idag ere sondag, och pa formiddan har jag malat staketen i muren. Sen drog jag ner till Nenas Taverna, och fotade lite matraetter och kaekade lunch, och nu aer jag en svaeng pa Zephyros, dels for att skriva, och dels for att lana en borrmaskin och lite skruv till staketet, som var sprucken peau ett staelle.....
Jag har kopt biljett, hittade en pa Fritidsresor fran Rhodos till Arlanda lordag 17 maj for 498 SEK,sa den koffte jag minsann direkt...:):):) Tar Prevelis till RHodos nu peau onsdag och bor forstas pa Mango,som vanligt. Landar peau Arlanda 15.20 vilket gor att jag tar mej hem till Kallsta, men har en kompis i Stockholm, Peter, som jag kanske bor over hos och aker hem pa sondag istaellet....
Det har kommit ett gaeng norrmaen till Zephyros med barn, sa nu plaskas det for fulla muggar.Vaedret idag aer lite mer som det ska, d.v.s labra brisar och raett ok temp....
Mikke
Kalimera
2014-05-11, 18:18
Jag har kopt biljett, hittade en pa Fritidsresor fran Rhodos till Arlanda lordag 17 maj for 498 SEK,Grattis till det priset Mikke! klapp_klap
Grattis till det priset Mikke! klapp_klap
Takk fo de,Janne!
Ja, det var minsann en (glad ) overraskning, eftersom jag suttit och kollat,o kollat, o kollat flera timmar och kommit ner till ca 1300 SEK.....fast det aer klart, naer jag slantat faerjan och overnattandet,samt maten peau Rhodos, soeau aer jag nog uppe i ett par tusen iallafall, haha...:):):):)
Idag aer det toppvaeder peau Karpahos, d.v.s runt 30 grader och svag vind....Kortbraller aer det som gaeller....Har varit ivaeg och haelsat peau min grekiska morsa, Eva Angelos, daer fick jag lentil soup and greek cofee....Att jag hade en egen thermos med svenskt kaffe,brydde hon sej inte om....:):):):)
Sen for jag ner till AutoMotoCenter och betalade for scootern, soueau e de klarrt...
Nu har jag bara ett staket kvar uppe vid Garden Villa att mala, och har skaffat spackel, som peau grekiska heter stocko....( kan va bra att veta...)
Daeremot har jag glomt att kopa biljett pa faerjan, men det hinner jag.
Imorrn faer jag ( hoppas jag..) hembesok,dels fran Jakobstad och kanske nan fler, sa jag siktar peau att inte jobba,utan koka kaffe a vara lite huslig....Nog baest att jag staeder lite oxo....
Mikke
Tisdag 13 maj.
Uppe me tuppen (haha) men iallafall fore nie.....Gjorde slut peau faergen i den grona burken,sa nu aer staketen malade,plus den fina lampan vid porten pa Garden Villa.
Sen kom Minas och Sofia korandes, och dom sa att jag skulle komma upp och titta peau deras stavlo, som ligger nagot hundratal meter fran Garden Villa. Sa jag for dit, och kikade in. Vaeggarna aer over 80 cm tjocka och dom har helrenoverat huset med alla bekvaemligheter,plus att man har en jettefin utsikt over stan och bukten.
Sen ivaeg och kollade om hotell Kalimera skulle vara oppet i ar, och traeffade aegarinnan Dina, som beraettade att visst, dom oppnar naesta mandag och ska vara igang framat sep/oktober.
Sen till Nena och haemta skorna som jag glomt....:):):)
Nu (forstas) pa Zephyros, men snart kommer Jakobstadsgaenget upp till Garden Villa for lite fika, sa jag far ta och remma ivaeg och gora lite mat, innan dom kommer.....Fortfarande finfint vaeder.....Mikke
camarina
2014-05-13, 18:29
Mikke nu blev jag intresserad av en sak . Så roligt att läsa om din vistelse på karpathos. Vi brukar bo på kalimera men i år finns det inte i katalogen men nu såg jag att du träffat ägarinnan och att det skulle öppna på måndag. Vet du nåt mer om vad man kan boka hotellet? bye_bye
Onsdag 14 maj.
Igar var jag (forstas) peau Pelagos, men smog ivaeg naer det var full gas....Det aer inte SA kul att saega farvael, och inte blir det roligare om det aer 15-20 pers....utan knallade hem och borjade packa....Begriper inte varfor jag har sa mykke grejer med....Packningen kaendes (minst) lika tung som naer jag kom....:):):):)
Nu har jag staedat och kort ner bagaget till AutoMotoCenter, daer Vasilis ska ge mej skjuts till faerjan om en stund....
Vaedret aer (forstas) jettefint med ca 30 grader och sol...sa batresan blir saekert bra.
Ska forsoka aterkomma naer jag aer peau Rhodos....
Mikke
Kalimera
2014-05-14, 16:48
Ska forsoka aterkomma naer jag aer peau RhodosSer fram emot det Mikke.
Kallsta söndag 18 maj...
....jojo, naer eller när jag kom fram till Rhodos, så dockade Prevelis LÄNGST bort från stan, och var dessutom rätt försenad.Så det var bara att hänga på sej ryggorna,greppa mandolan och traska iväg mot Gamla Stan.... Jag hade ringt Mango och Amelia sa att nyckeln till mitt rum skulle ligga i blomkrukan, och det gjorde den som tur var.... Rätt svettig insteg jag i rummet och fick av mej packningen. Sen gick jag till en liten taverna i närheten som heter Hammam och där de tre bröderna har anknytning till Karpathos och är bekanta med Mimis Panaretos, mr music i Pigadia....
Dagen, eller morronen daerpa ( svart det daer att sluta skriva som i Grekland...;)
så kikade jag efter datorn, den enda som är kvar av InternetCaféet, men den va väck,så därför bidde det inget skrivet på Rhodos..... Jag får försöka återberätta hemifrån istället.
Rätt kallt på Rhodos också, så på med långbraller och jacka. Gick på tossdan och hälsade på Panayotis och Caliope på Rhodos Youth Hostel, som numera heter Rhodos Pansion. Tog med mitt sista paket Löfbergs, och gjorde (stark ) fika åt bl.a sju killar från Syrien, samt ägarparet, plus yngsta dottern med lilla sonen. Styrkt ( kanske ) av fikat, klättrade Panayotis upp i den relativt stora och lummiga Mousmoulia-trädet ( Eriobotrya Japonica ) som står mitt i innergården. Dock fick han assistans av syrianerna och applåder av oss andra....:):):)
Detta får bli en liten inledning på avslutningen av min resa, för nu skiner solen, jag har fått i mej lite mat samt hoppat i de korta arbetsbrallerna, och ska nu ut i trägårn och riva av presenningen på båtarna....
Mikke
Tack för denna resa!klapp_klap
Du är väl snart nere igen antar jag:D
Lissi
mamma mu
2014-05-18, 15:09
Jag har följt din resa med spänning. Har aldrig varit på Karpathos men det spelade ju ingen roll när man läser en sån målande beskrivning. Tack för en berikande berättelse. När åker du nästa gång? ;)
// Mona
Tack att jag fick följa med dig!
Birgitta.
...fortsättning på Rhodosvistelsen:
Bredvid Mango där jag bor ligger det en annan liten restaurang med en redig bokhylla, dit gick jag (förstås ) direkt på torsdag morron och fick ta tre tjocka (engelska ) böcker....Utan böcker gåre inte så bra,tykkerja....Har jag bara böcker, så fåre gå lite hursomhelst med allt annat....:):):)
Utanför stället, som jag tror kallas för Walking, satt det en trevlig man,Gerhardt Fischer, i sina bästa år från Österrike, och vi samspråkade en stund. Han bodde sedan länge på Rhodos och hade just sålt sin segelbåt, så jag tog fram ett kort av min Hedvig med riggen uppe.
Sen visade det sig att han hade lixxom grejat till nån sorts förening som han kallade Epikuros. Jag citerar från baksidan av hans visitkort:
"Epikouros is a Rhodos based network of people of many nationalities and occupations as well as musicians,writers and artists.
Honesty,mutual respect and friendship are important for us.
We organize cultural events,concerts,connect people and consider laughing a very important activity." (slut citat)
Hursomhelst, han berättade att det skulle bli nån sorts improviserad träff på nån båt i hamnen på fredag kväll och tyckte att jag skulle ta me mandolan och komma dit,så på fredag kväll knallade jag ner och hittade så småningom båten, som låg ungefär mittemot posten nere vid Mandraki.
Det kom så småningom diverse människor från olika länder, Iran, Frankrike och rätt vare va så kom det en norsk gutt med dame....Han heter Esben och hon heter Maria. Han var en riktig hävert på gitarr,dessutom. Nästa nordiska man var från Danmark och lirade mandolin (!), så vips,vare en nordisk trio......
Framåt halv nietiden hade det väl kommit nåt tjugotal männscher, och rätt vare va så började nån lira säckpipa....Han hade byggt den själver, med förebild från Trakien. Sen vare två yngre damer som dansade magdans inne i salongen, och rätt vare va så vare vår tur....Esben, norrmannen me guran, visade sej vara duktig även på Bellman och Cornelis Wresvik, och dansken var även han en rackare på mandolin, så vi körde på för fulla muggar och folket ombord verkade tycka det var rätt ok. Jag ska skicka ner bilder till dom och även lite noter, ifall det blir nån träff i höst, och då kan vi eventuellt ha en liten repertoar och kan lira på nån taverna nånstans....Vi får väl grunna lite på namnet.....:):):) Va hette den skandinaviska trion me Alice Babs?? SweDanes ?? Vi kanske kan kalla oss NOSWEDANES....?? SweNoDan...??
Nåja, det löser sej. Framåt tolvtiden så knallade dansken, Tori, Esben,och jag hemåt gamla stan, och stannade vid taverna Hammam och tog en pilsner, samt lirade nån timme efter dom noter jag ( händelsevis) hade me. Det var en kul kväll det.....:):):)
Mikke
Som vanligt trevligt att hänga med på din resa Mikke! Hur var det med din nyanskaffade kamera? Bidde det några bilder därnere?
Tack för härliga rapporter!
Kalimera
2014-05-19, 11:26
Tack snälla Mikke för dina rapporter. Som alltid en njutning att läsa. klapp_klap
Hemresedagen,lördag 17 maj.
Hade frågat Panayotis på Vandrarhemmet om han händelsevis kunde skjutsa ut mej till flygplatsen, och det kunde han. Så kvart i tio stod jag utanför hans hus, inte långt ifrån Mango. Sen knallade vi ut ur den södra porten,där hans bil stod och begav oss ivaeg mot flygplatsen. Kom alltså dit i god tid, mer än två timmar innan avgång. Mycket folk i rörelse, men jag satte mej på en bänk, petade in öronpropparna och läste lite i en bok. Konstigt nog verkade inte köerna bli kortare, så efter ett tag gick jag och kollade...
Då visade det sej att efter incheckningen, fick folk gå och ställa sej i en annan kö till genomlysningen av det incheckade bagaget, så jag tog och gick till incheckningen och möttes av en finsk (!) dam, som tämligen strängt ( management by perkele?) beordrade mej att lägga både mandola och lillrygga på vågen, tillsammans med storryggan.....( gulp ) Vågen visade då runt 29 kg, så damen meddelade mej att jag hade 9 kg övervikt, gav mej en lapp och skickade iväg mej till nåt kontor, där jag blev 72 Euro fattigare.....( 8 Euro per kg ) Sen tillbaka och hämta hela tjillevippen och ställa mej i långkön till genomlysningen....Där tyckte dom väl att min rygga såg misstänkt ut ,så dom körde den två ggr.....
Tiden gick och det började bli lite väl nära avgång, 12.25, så jag remmade upp, stod i kö, slet av mej livrem och allt löst, och som tur var gick mitt lilla gepäck igenom utan att jag behövde visa all skrot jag hade med.....
Vi kom iväg ca 25 minuter efter utsatt tid, men flygningen gick fint och vi landade 10 minuter före.... :):):):)
Solen sken i Stockholm, och min kompis Peter hade lovat komma och hämta mej med sportbil ( Mazda R6 me wankelmotor) och efter diverse förvecklingar lyckades vi hitta varann i Arlandalabyrinten......
Sen bodde jag kvar hos honom i Blackeberg, och han körde ner mej till tåget på söndag morron, och nu är jag hemma igen....:):):):)
Mikke
Kalimera
2014-05-20, 15:20
Konstigt nog verkade inte köerna bli kortare, så efter ett tag gick jag och kollade...Då visade det sej att efter incheckningen, fick folk gå och ställa sej i en annan kö till genomlysningen av det incheckade bagaget.Visst är det idiotiskt! :mad:
Vågen visade då runt 29 kg, så damen meddelade mej att jag hade 9 kg övervikt, gav mej en lapp och skickade iväg mej till nåt kontor, där jag blev 72 Euro fattigare.....( 8 Euro per kg ) Ojdå. Vad det värt det. :)
Vilka fantastiska upptäckter du gör och möten du får! Väldigt intressant med nätverket EPIKOUROS på Rhodos. Letade efter en hemsida, men fann tyvärr ingen.
....javisst verkar köandet på Rhodos lite onödigt, jag missade nästan planet....och att få mandolan vägd, det var första gången.
Sen är jag ju (tyvärr ) van vid att den incheckade bagaget får väga 20 kg plus handbagaget, men TUI har visst andra regler.
SAS har ju 23 kg plus handbagage.....
Sen fattar jag inte varför jag envisas släpa ner ( och hem) bortåt 30 kg när jag har 3-4 kassar me kläder,etc i källarn på Garden Villa....:)
Epikouros verkar vara en fin idé, jag får fråga honom vid tillfälle om det inte kanske är dax för en hemsida....
Har mailat Gerhard och även den flyhänte norrmannen, men ännu inte fått nåt svar ,men nu kanske vädret varmat till sej på Rhodos och vem vill väl sitta inne ve en dator då....:):) ( om man inte haren knätopp,förstås...)
Mikke
Fint om du berättar här, om och när du får svar, Mikke!
Fint om du berättar här, om och när du får svar, Mikke!
Det ska jag förstås göra, men ännu inte fått nåt svar, så jag får nog ta och pingla Gerhard på Rhodos för att höra hure går......
Sen pinglade jag bl.a Vasilis på AutoMotoCenter (nedanför Pelagos),dels för att tacka honom för att han körde mej ner till färjan, och dels för att höra hure har gått senaste veckan. Han berättade att turisterna hade börjat komma och att en och annan från Skandinavien hade varit där och hyrt fordon.
Sen pinglade jag Pelagos, och Chroni svarade direkt och berättade att förra veckan hade varit bra och att den nye kocken Petros funkar fint också.
Andreas på Zephros hade han inte sett på flera dar, men frugan Maria är på Cypern och ska hämta hem tvillinggrabbarna, så han jobbar väl extra nu....
Mikke
Monica P
2014-05-24, 21:11
Så där, nu har jag läst ifatt! Full fart hela tiden, Mikke!
Så där, nu har jag läst ifatt! Full fart hela tiden, Mikke!
Hehe....närå, jag är MKT bra på att slöa oxo....:):):):)
Fast just nu är(mestadels) jag sysselsatt med att handslipa friborden på en sjumeters träsnipa ( Hedvig) i trägårn hemma......(det var ca 18 år sen sist..)
Men ett och annat samtal till Karpathos gör ju att jag får lite info vad som händer där, med den ena och den andra.
Killarna på AutoMotoCenter, Vasilis ( Pigadia) och Stamatis (Arkassa) är ju goa gubbar som jag i princip träffar och tjötar me varje dag å får låna verktyg,etc av....
Musiktavernan Pelagos ligger ju förstås mej varmt om hjärtat då jag har haft förmånen att "vara med" där sen den startade, och nu är ju de nya dassdörrarna ( relativt) ok målade,samt krokar å nya ringar ( som inte ramlar ner, utan tjusfullt sänker sej) och planer finns på att ta bort det vänstra handfatet (som inte funkar) och ersätta det med en plan yta, för ex.vis blöjbyte,etc. Samt under den ett skåp me dasspapper,lampor,etc....
Ni som ( ev ) går dit under sommarn, notera gärna den nya lampan för Pelagosskylten och säg det till Dimitri, som fixade den....:):):) då blir han (säkert) glad.
Sen vill jag oxo säga att bilder från den senaste Karpathos/Rhodosvistelsen kommer att läggas in på Kalimera.....:):):)
Mikke
Mikke
....pinglade Karpathos igår och snakkade bl.a me Nena, som såklart var på sin taverna, mittemot Constantinos Palace.
Hon har nemligen (vänligen) lovat att skicka mej en plastkasse me lagerblad ( Laurus Nobilis), för jag glömde ( förstås) den plastkassen me såna blad jag (plockat på Garden Villa)i kylskåpets frysfack på Mango på Rhodos.....
Hon hade gäster,mer och mer, och det hördes en del glatt prat i bakgrunden när jag ringde. Hon hade ( förstås) tappat/slarvat bort mitt visitkort, så hon ville ha min adress,vilket inte kan vara svårt, för både Chroni ( Pelagos ) och Andreas ( Zephyros Village & Garden Villa) har dom, och även Vasilis ( AutoMotoCenter) , så det fixar sej säkert.
Apropeau lagerblad, jag har hällt i ca 6 dl kretensisk raki i en glastillbringare ( utspädd till ca 30%) och lagt i en handfull lagerblad ( har lite i reserv i frysen).Där får det dra i ca tre veckor, sen rundar jag av med en knivsudd honung, och får en fin karpathisk/kretensisk snaps.... :):):)
Tror förrexten att jag ska gå ut i köket och provsmaka lite, det var ju den tjugonde som jag mixade blandningen....:):):):)
Trevlig helg anbefalles eau det bestämdaste !!
Mikke
Mikke,
Om du vill extrahera smaker med hjälp av alkohol, ska du inte späda ut alkoholen innan utan efteråt. Det blir en både effektivare och snabbare process. Hur stark är din raki? Den brukar normalt på Kreta ha en halt av 18-20 % på kaféer. Är gästen berusad brukar man också späda ut den. Vi får väl kolla din kryddsättning!
/ Jannis
...tja, enligt snubben i Pigadia jag köpte rakin av så ligger den runt 40%. Jag har tyvärr en lite känslig matstrupe, så jag brukar ta ner rakin till runt 30%. Vad det sen gäller extraktionen, så säger expertisen att visst extraheras det "mer" och fortare vid högre alkoholhalt, samtidigt åker "allt mer", d.v.s olika lösliga ämnen med. Det blir en "snällare" extraktion vid lägre alkoholhalt.
Sen har jag inget bråttom heller, utan tre vekker me blad brukar funka. Denna gång klippte jag ner bladen dessutom, för att öka ytan en smula, och jag har kikat på lösningen idag efter 10 dar, och den har redan fått färg....:):):) så det blir säkert bra. Sen,som lök på laxen, har jag hittat morsans gamla häfte med klisteretiketter, dom dära me tre olika tjocka linjer. Ett litet,grått häfte med texten: 60 st Extra prima gummerade hushållsetiketter, och på baksidan sitter en liten prislapp från KF Värmland på 0.35......säkert 60-tal, eller va tror ni??
Mikke
( 27 etiketter kvar...)
...jag provsmakade lagerbladsrakin igår och den börjar bli fin och go.....nån vecka till, sen häller jag över den i en fin flarra och sticker ner ett helt lagerblad, eller rent av en kvist, ifall det finns nån i kassen.....
Idag ringde jag till Karpathos och Nena som förstås var på sin lilla taverna mittemot Constantinos Palace, och det hade minsann kommit pipel som läst om hennes lilla plejs på Kalimera. Hon va jettegla för de och hade minsann också skickat mej ett paket med lagerblad för ca en vecka sen,så nu ere ba å venta å se hur lång tid det kan ta....:):)
Däremot glömde jag att fråga henne ifall dom på storhotellet mittemot hade startat sitt disco, som kan bli en aning högljutt, men jag får fråga henne nästa gång....
Mikke
Mooncandle
2014-06-09, 13:00
Roligt att folk hittar till Nena! klapp_klap 2011 och 2012 var jag på Karpathos med min familj och bodde på Diakonis och gick förbi där varje dag, och inte bara gick förbi utan åt där Gärna också! GOD mat och Trevligt bemötande! 28 augusti åker jag dit igen :cool: Ensam denna gången. Ska bli intressant att se hur det är när man är själv där.... Längtar redan. :p
....tisdag 10 juni
Idag ska vi bowla i stan med vår avdelning, så vi fick sticka hem några timmar tidigare, och där satt det ett stort,brunt kuvert i brevinkastet hemmavid.....Snabbt in och klippa upp, det var minsann lagerbladen som Nena på Karpathos skickat....Det gick minsann ganska fort, ungefär drygt en vecka, och ett stort och rätt tjockt kuvert vare oxo.....:):)
Ringde förstås Nena direkt, som inte var på tavernan, utan hemma, och tackade för detta....
Hon hade rätt många stamgäster,sa hon, men hade lite brådis ner till stan, så det fick bli tre minuters prat denna gång.....Det verkar som om hon och hennes bulgariska hjälpreda Daisy har att göra alltmer.....:):):):)
Mikke
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.