handdator

Visa fullständig version : Distanskurs (ht 06) i nygrekiska för nybörjare på Umeå universitet


Dimitris1
2006-03-11, 09:08
Geia sas bye_bye !

Till hösten kommer det att startas en distanskurs i nygrekiska för nybörjare på Umeå universitet. Eftersom det handlar om en distanskurs kan alla var än man befinner sig anmäla sig till kursen. Undervisningen består av självstudier utifrån lärobok, samt ljudfiler, texter och övningar på kurswebben. På kurswebben kommer att ges tillfälle för frågor och diskussion samt inlämning av övningar.

Kursen kommer att bestå av två moment:

MOMENT 1. Skriftlig språkfärdighet, 3 poäng

Studium av den grekiska grammatikens formlära och syntax med tillämpningsövningar. Textstudier som inriktas mot läsförståelse, vokabulär och fraseologi.

samt

MOMENT 2. Kommunikativa färdigheter, 2 poäng
Kommunikativa övningar, kombinerade med grammatik och uttal. Inriktningen är mot frekventa fraser i vardagliga situationer. Dessutom ges inblickar i den grekiska kulturen och det grekiska samhället.

Det är jag som ska vara lärare i kursen. Mitt namn är Dimitris och bor i Umeå sedan 10 år tillbaka. Är det någonting ni undrar över så hör gärna av er. Vill ni läsa mer om kursen gå till http://www.mos.umu.se/sprakcentrum/ (http://www.mos.umu.se/sprakcentrum/)

Sista anmälningsdatum är 15 april.

Hälsningar
Dimitris

Zanét
2006-03-11, 09:22
Hej Dimitris och välkommen till Kalimera :)

Tack för glädjande info! Det var verkligen på tiden att det nu finns möjlighet att läsa nygrekiska på distans och dessutom via universitetet :D

Blir nog en av dina elever inför höstterminen :)

//Zanét bye_bye

karinafp
2006-03-11, 11:13
Wow, tack, Dimitris! Oj, vad det låter intressant! Går hela kursen på distans, dvs måste man inte åka upp till Umeå någon gång?

Elisabet
2006-03-11, 11:13
Hej Dimitris!

ciakoohler och jag satt nyss vid msn och pratade om kursen samt läste om den på universitetes hemsida. Det utmynnade i att hon försökte webbanmäla sig, men det visade sig att kursen ännu inte har någon amnälningskod, så det går inte att anmäla sig ännu.

Har du någon aning om när det kan bli klart? Skulle du kanske rent av kunna hojta till här när det går att anmäla sig?

Vet du om det planeras för någon fortsättning under vt-07?

Elisabet
2006-03-11, 11:14
måste man inte åka upp till Umeå någon gång?Vadå måste????? ;)

Zanét
2006-03-11, 11:21
Hej igen Dimitris :)

Jag har också varit inne och navigerat på universitetets hemsida och precis som ciacoohler kunde inte jag heller hitta någon anmälningskod.

Vilken kurslitteratur används? Berätta gärna lite mer om kursen :)

//Zanét bye_bye

karinafp
2006-03-11, 11:41
Vadå måste????? ;)

Ha ha ha... förstod att det skulle komma....;)

Kram!

Dimitris1
2006-03-11, 14:58
Hej alla!

Vad roligt att det så många som vill gå kursen! Jag ser framemot hösten!!

Jag tror inte att det blir några sammankomster i Umeå. Vi kommer att ha videoföreläsningar samt ett forum där man kan diskutera allt möjligt och ställa frågor till mig.

Vi kommer att använda :Ioannidis, Georgios. Lätt nygrekiska, 1, Textbok. Lund 2005. Folkuniversitetets förlag. och Ioannidis, Georgios. Lätt nygrekiska, 1, Övningsbok. Lund 2005. Folkuniversitetets förlag. Jag skummade igenom textboken och tycker att den är ganska modern och mycket behagligare att läsa än de lite äldre böckerna.

Jag visste inte att det inte stod någon anmälningskod på Umeå universitets hemsida. Jag ska ta itu med det på måndag.

Kul med alla er som verkar älska Grekland så mycket. Själv har jag försvenskat mig en hel del men fortfarande när jag lyssnar på Katsimixaious (som min fru älskar) vaknar den grekiska delen till.

Hälsningar
Dimitris

Eva L
2006-03-11, 23:05
Kursen lär jag inte anmäla mig till men vi kommer snart att ordna en grekisk fest i Umeå med Greklandstokiga svenskar och greker. Står du inte redan på inbjudningslistan så räkna med att vi hör av oss.

Eva

Dimitris1
2006-03-12, 05:47
Kursen lär jag inte anmäla mig till men vi kommer snart att ordna en grekisk fest i Umeå med Greklandstokiga svenskar och greker. Står du inte redan på inbjudningslistan så räkna med att vi hör av oss.

Eva

Härligt! Grekisk fest i Umeå! Kan inte vänta att få inbjudan.klapp_klap

Förresten arbetar jag just nu med ett projekt på Folkuniversitetet som kallas för Språkdating. I projektet vill vi att invandrare från olika språkområde ska träffa svenskar för att praktisera svenska och samtidigt vill vi att svenskarna ska öva det språket som invandrarna har som modersmål. Förhoppningen är att denna första kontakt ska leda till att invandrarnas integration i det svenska samhället påskyndas och att svenskarnas förståelse av invandrarnas kultur ökar.


Det finns några nyanlända greker i Umeå som vill gärna träna svenska så om du känner några som skulle vilja ”damma av” och förbättra sitt grekiska säg till dem att anmäla sig till mig. Mer info om projektet hittar du på www.folkuniversitetet.se/umea (http://www.folkuniversitetet.se/umea).


Geia xara bye_bye
Dimitris

kari
2006-03-12, 09:03
Härligt! Grekisk fest i Umeå! Kan inte vänta att få inbjudan.klapp_klap
Det finns några nyanlända greker i Umeå som vill gärna träna svenska så om du känner några som skulle vilja ”damma av” och förbättra sitt grekiska säg till dem att anmäla sig till mig. Mer info om projektet hittar du på www.folkuniversitetet.se/umea (http://www.folkuniversitetet.se/umea).


Geia xara bye_bye
Dimitris

Det blir stadig t y d e l i g e r e for meg at jeg bor på helt "feil" sted snyft_drop
- LYCKOSTENE må bo i UMEÅ :)

Men f j e r n studere gresk kunne k a n s k j e jeg også gjøre,
- eller MÅ man bo i Sverige?

bye_bye Kari

Eva L
2006-03-12, 10:07
Tack ska titta närmare på projektet. Min egen grekiska är inte mycket att damma av den är tyvärr ganska usel men dotterns är dessto bättre. Nu känner de flesta nyanlända greker henne antagligen redan. Ska göra henne uppmärksam på projektet ändå.

Grekisk fest med knytkalas har Arne och Birgitta bjudit in till flera år i rad och där har vi trivts och utöver gästernas bidrag till matbordet har vi ätit många tradtionella rätter som Birgitta lagat till. Allt väldigt gott och mycket trevligt.

Nu håller jag och sonen på att planerar för en fest och förhoppningsvis blir det klart med lokalen idag och det blir i form av knykalas där gästerna får meddela vilken rätt de önskar ta med så fixar vi resten.

Eva

lenada
2006-03-12, 12:52
Oj, vad glad jag blev över möjligheten att läsa Grekiska på distans! Men, jag gick in på UMUs hemsida och då fanns det bara Vt 07, vanlig dagtid deltid... Förra hösten hade jag äntligen tid, ro och plats för Grekiskastudier, men då hade de lagom till det lagt ned Grekiskan på Universitetet i Gbg, så det här vore ju toppen!! Jag väntar med spänning...
/ Lenada

Ivi
2006-03-12, 21:26
Verkar hur intressant som helst! :) Har hursomhelst sökt partiell tjänstledighet från jobbet till hösten, så då har jag ju gott om tid för språkstudier Ang_elx

Ivi

Dimitris1
2006-03-13, 20:57
Det blir stadig t y d e l i g e r e for meg at jeg bor på helt "feil" sted snyft_drop
- LYCKOSTENE må bo i UMEÅ :)

Men f j e r n studere gresk kunne k a n s k j e jeg også gjøre,
- eller MÅ man bo i Sverige?

bye_bye Kari

Hej Kari!

Visst är Umeå en fantastisk stad. Man kan göra precis det som man har lust att göra. Men man behöver INTE bo i Umeå för att anmäla sig till kursen. :)

Dimitrisbye_bye

martinifk
2006-03-14, 18:14
Hur fungerar det med en distanskurs?
hur och vad gör man?
hittade inget i länken tyvärr

Martinifk

Elisabet
2006-03-14, 18:50
Hur fungerar det med en distanskurs?
hur och vad gör man? Man läser ett antal universitetspoäng på egen hand med handledning av en lärare vid universitetet som ger kursen. Kontakten med läraren sker via internet och/eller telefon. Man har få eller inga gemensamma samlingar, men ibland videokonferenser.
Man får uppgifter av läraren som man ska göra och lämna in.

Om du är intresserad är jag rädd att det faller på att du antagligen inte har högskolebehörighet ännu. Det finns nog inte heller några studieförbund som ger kurser för ungdomar i din ålder, eftersom de inte får statsbidrag till det.

Däremot finns det flera bra självstudiekurser på nätet och cd, bland annat den som Zanét och Zissis har gjort och som man har kunnat köpa här på Kalimera. De kan svara på om det finns kvar skivor att köpa. Andra kan säkert ge dig länkar till kurser på nätet, Karinafp till exempel brukar ha koll på sånt.

martinifk
2006-03-14, 19:05
Om du är intresserad är jag rädd att det faller på att du antagligen inte har högskolebehörighet ännu. Det finns nog inte heller några studieförbund som ger kurser för ungdomar i din ålder, eftersom de inte får statsbidrag till det.

Det är inget jag tänkt att genomföra nu men i framtiden är det mkt möjligt.
Och tack för info om hur en distanskurs fungerar kan va bra att veta....

Däremot finns det flera bra självstudiekurser på nätet och cd, bland annat den som Zanét och Zissis har gjort och som man har kunnat köpa här på Kalimera. De kan svara på om det finns kvar skivor att köpa. Andra kan säkert ge dig länkar till kurser på nätet, Karinafp till exempel brukar ha koll på sånt.

Jag har faktiskt 2st språkkurser som jag inte gett mig in på än eftersom skolans prov och inlämningar är många i slutet av 9:an:mad: och skulle inte hinna med alls som läget är nu men jag jobbar på att lära mig alfabetet och lite enkla fraser mm inför sommarens två Greklandsresor:)
Förresten är det ett bra och effektivt sätt med språkkurser på CD
någon som har erfarenhet av detta?

Martinifk 127 dagar kvarbye_bye

Dimitris1
2006-03-17, 19:13
Hej alla

Nu är Nygrekiska på nätet!
http://www.info.umu.se/utbkat/Kurs.asp?kurskod=GREK02&termin (http://www.info.umu.se/utbkat/Kurs.asp?kurskod=GREK02&termin)

Trevlig helg
Dimitris

karinafp
2006-03-17, 21:16
Hej alla

Nu är Nygrekiska på nätet!
http://www.info.umu.se/utbkat/Kurs.asp?kurskod=GREK02&termin (http://www.info.umu.se/utbkat/Kurs.asp?kurskod=GREK02&termin)

Trevlig helg
Dimitris

Tackar, Dimitri! Nu har jag till och med anmält mig!!! Det ska bli roligt! _B-anana

Eva L
2006-03-17, 21:42
Vad härligt det låter. Tänk den som ändå kunde vara med. Är tyvärr inte tillräckligt språkbegåvad, trots höga betyg i språk från gymnasiet, för att klara språkstudier tillsammans med heltidsjobb med en del övertid samt en del andra förpliktelser. Lycka till alla ni som anmäler er.

Eva

Souzana
2006-03-20, 18:18
Jag har också just anmält mig, det skall bli jätteroligt. klapp_klap

Hälsningar Susanne

BrittMarie
2006-03-20, 19:30
Vi kommer att använda :Ioannidis, Georgios. Lätt nygrekiska, 1, Textbok. Lund 2005. Folkuniversitetets förlag. och [FONT='Times New Roman'][SIZE=2][COLOR=darkred]Ioannidis, Georgios. Lätt nygrekiska, 1, Övningsbok. Lund 2005. Folkuniversitetets förlag. [FONT=Verdana][SIZE=3][COLOR=black]

Hejsan,

Jag har anmält mig. Jag har redan ovanstående böcker, men andra upplaan, från 1984, nytryck 1988. Kan de funka ändå?

B-M

Mia81
2006-03-22, 11:53
Hej jag är väldigt intresserad av att ta en Distanskurs i ny grekiska. Men måste man ha slutbetyg från gymnasiet?? varför i så fall? jag har länge letat efter att lära mig grekiska men det blir så långat att åka för mig.
Tack för en bra sida.
/Maria

ciakoohler
2006-03-22, 15:23
Hej jag är väldigt intresserad av att ta en Distanskurs i ny grekiska. Men måste man ha slutbetyg från gymnasiet?? varför i så fall? jag har länge letat efter att lära mig grekiska men det blir så långat att åka för mig.
Tack för en bra sida.
/Maria


Distans kurs betyder väl att man läser på ett ställe o bor på ett annat.
Själv bor jag i nv Skåne o har anmält mig o tror inte att jag måste åka t Umeå för den skull.Cia

Dimitris1
2006-03-23, 07:43
Hejsan,

Jag har anmält mig. Jag har redan ovanstående böcker, men andra upplaan, från 1984, nytryck 1988. Kan de funka ändå?

B-M

Hej Britt-Marie!

I kursen kommer jag att huvudsakligen använda mig av boken Lätt nygrekiska (textbok + övningsbok) samt egna övningar. Boken kom ut 2005. Det är samma författare (Ioannidis) som till Nygrekiska 1 - lärobok för nybörjare men Lätt nygrekiska har ett modernare utseende och är roligare att läsa.

mvh/Dimitris

Masouraki
2006-03-23, 07:48
[quote=Mia81Men måste man ha slutbetyg från gymnasiet??
/Maria[/quote]
För att läsa på högskolan/universitet även om det bara är en kurs så måste du ha avgångsbetyg från gymnasiet eller samlat betygsdokument från komvux.
Hoppas det ordnar sig och du börjar kursenbye_bye

Dimitris1
2006-03-23, 07:51
Distans kurs betyder väl att man läser på ett ställe o bor på ett annat.
Själv bor jag i nv Skåne o har anmält mig o tror inte att jag måste åka t Umeå för den skull.Cia

Hej Mia!

Nej du kommer inte att behöva komma till Umeå för kursen. "All undervisning på kursen är nätbaserad. Kontakten mellan lärare och studenter sköts via en nätbaserad webbplattform. Detta innebär att de studerande måste ha tillgång till dator med ljudkort och Internetuppkoppling för att kunna fullgöra de i kursen ingående uppgifterna."

mvh/Dimitris

Dimitris1
2006-03-23, 07:56
För att läsa på högskolan/universitet även om det bara är en kurs så måste du ha avgångsbetyg från gymnasiet eller samlat betygsdokument från komvux.
Hoppas det ordnar sig och du börjar kursenbye_bye

Tack Masouraki. Jag skulle precis svara på inlägget. Här kan man läsa mer om vad som gäller om den grundläggande behörigheten:
http://www.umu.se/studentcentrum/antagning/antagningens_bilagor/grundlaggande_behorighet.htm

mvh/Dimitris

Ingrid
2006-03-23, 08:52
Hej Britt-Marie!

I kursen kommer jag att huvudsakligen använda mig av boken Lätt nygrekiska (textbok + övningsbok) samt egna övningar. Boken kom ut 2005.
mvh/Dimitris

Denne boken har jeg vært på utkikk etter, men jeg bor jo i Norge! Går det an å få kjøpt den på nettet?

Ingrid
- som går kurs, men som vil lære enda mer

ciakoohler
2006-03-23, 09:34
Denne boken har jeg vært på utkikk etter, men jeg bor jo i Norge! Går det an å få kjøpt den på nettet?

Ingrid
- som går kurs, men som vil lære enda mer
Finns hos Adlibris,fast det är dyra porto t Norge Kanske finns det en norsk site som har den.Cia

Ingrid
2006-03-24, 18:45
Takk Cia. Står på hjemmesiden deres at de bare selger i Sverige og Finland,:mad: . Men jeg kan bestille via en bokhandlel i Strømstad , fant jeg ut, så det ordner seg nok:) .

Ingrid

IBM
2006-03-25, 23:09
Hej! Toppen för alla som inte har någon annan möjlighetklapp_klap klapp_klap . Hoppas det blir många elever. Jag hänger inte på nu men gärna om det blir fortsättningskurs senare.

kdy
2006-04-04, 14:18
En fråga från en som inte riktigt förstår hur det fungerar, rent praktiskt. Jag kommer att vara bortrest ca 6 veckor i höst, utan möjlighet att passa speciella kurstider. Ligger kursen så att säga sparad på nätet, eller måste man följa med i gruppens studietakt? kdy

Dimitris1
2006-04-10, 09:30
Kursen kommer att ligga sparad på nätet under hela kursperioden. Du kommer att få ett användarnamn och ett lösenord så kan du logga in när du vill även när du befinner dig utomlands. Eftersom kursen är en webbaserad distanskurs, kan du själv, i hög grad, välja studietakt.

Mvh/Dimitris



En fråga från en som inte riktigt förstår hur det fungerar, rent praktiskt. Jag kommer att vara bortrest ca 6 veckor i höst, utan möjlighet att passa speciella kurstider. Ligger kursen så att säga sparad på nätet, eller måste man följa med i gruppens studietakt? kdy

kdy
2006-04-11, 20:54
Tack Dimitris för svaret, då skall jag genast anmäla mig. Kdy

meleagros
2006-04-16, 20:25
Nu har jag också anmält mig. Funderade på att gå en kurs på Sthlms universitet, men det här är avgjort bättre, då man inte behöver ge sig iväg. Jobbar ju. Har läst grekiska tidigare, men jag har så förtvivlat svårt att komma ihåg fraserna och språkfärdigheten ... hua ... det här kan vara ett bra sätt ..att lära sig på riktigt ... bli säker. De intensivkurser jag har tagit på plats har en förmåga att .... tona bort när man kommer hem ..
klapp_klap

Tack för tipset.
Eucharisto poly kai
Geia sas

Meleagros


[quote=Dimitris1]Geia sas bye_bye !

Till hösten kommer det att startas en distanskurs i nygrekiska för nybörjare på Umeå universitet. .....

ah666
2006-05-09, 19:29
Kul! Anmälde mig och började i höstas på kurs i medborgarskolans regi. Slutade efter 3 ggr...hade kanske för stora krav på läraren... Läroboken heter "Nygrekiska 1" av Georgios Ioannidis och Ann Lindvall. Är det den som används?
Annelie

ah666
2006-05-09, 19:34
Kul! Anmälde mig och började i höstas på kurs i medborgarskolans regi. Slutade efter 3 ggr...hade kanske för stora krav på läraren... Läroboken heter "Nygrekiska 1" av Georgios Ioannidis och Ann Lindvall. Är det den som används?
Annelie

Missade inläggen innan jag frågade:rolleyes: ..... med andra ord får jag uppgradera mig...skönt för "Nygrekiska 1, lärobok för nybörjare" var sååå tråkigt upplagd!

NewAnn
2006-10-05, 19:56
Hej! Är lite nyfiken att höra hur det går för er som anmälde er till denna kurs. Har den kommit igång? Hur går det?
Funkar det att arbeta på dagen och ändå gå denna kursen?
Mvh Ann

ciakoohler
2006-10-05, 20:02
Har turen att inte jobba,så för mig är det inga sånna problem.Fast å andra sidan är det ju lätt att bli okoncentrerad när man har för gott om tid.Cia

Titti
2006-10-05, 20:16
Åja, jag tycker du pluggade riktigt duktigt, när vi var på Karpathos!;)

Ioslina
2006-10-05, 22:16
Ni har redan börjat terminen eller?? Skulle gått i Västerås på ABF, men för få anmälda så kursen startar ej. Vet att ngn annat studieförbund hade 5 ggr á 2 timmar, men det kändes så dyrt att betala för. ABF hade nog 10 ggr a´3 timmar. Om kursen i Umeå ej börjat, är jag intresserad. Annars- ni som går kursen, är det lätt? Hinner man jobba o plugga om dagarna???

lena ts
2006-10-13, 15:20
Hej Dimitris!har missat anmälningsdatum med råge, för höstensgrekiska kurs! Jag vill fråga dig om man när man gått tidigre nygrekiska kursen Nygrekiska 1<(Ioanidis) och delvis gått igen Nygrekiska 2(samma förf), kan anmäla sig till forsättn.kursen direkt på Umeå universitet? Mvh. Lena Tsombos

NewAnn
2006-10-14, 18:33
Hej Lena Ts annars är ett altenativ att gå in på den här länken http://www.mos.umu.se/sprakcentrum/personal/dimitris.asp och fråga.
Själv är jag sugen att gå nybörjarkursen men som du säger man har ju missat anmälningstiden med råge. Och till vårens fortsättningskurs verkar det som att man måste ha läst grundkursen så den är inte aktuell för min del. Men jag skickade ett mail till Dimitris och frågade om det inte även skulle kunna starta en nybörjarkurs till våren. Han svarade att han hade skickat frågan vidare till sin chef så vi får se om det kan tänkas bli något.
Mvh Ann

Elisabet
2006-11-28, 19:20
Hur går det för er ni som började i höstas?
Har hört att ni snart har tenta!

Lycka till!! Och berätta gärna hur kursen är!