handdator

Visa fullständig version : Söldukarna på utgående!!!


Arne
2006-03-10, 17:43
De senaste två åren ha jag till min ohöljda glädje kunnat konstatera att de i mitt tycke förhatliga "Söldukarna" på Tavernorna ersatts med mera civiliserade arrangemang, där en äkta vacker linneduk bilda underlag för en trivsam och praktisk mjukplastduk ovanpå!!!

Men så vackert och trivsamt!!! Då slippa man denna förhatliga papperduk vilken i alla lägen skola träs över bordet, ja just som alla gästerna utplacerat sina utensilier i form av mobiltelefoner, rökverk, kameror etc etc!!!

Huru skönt är det ej att vila sina armar på denna mjuka plastduk i stället för denna förhatliga rasslande och prasslande papperssölduk vilken alltid förmenas vilja i vinden lämna bordet!!!

Jag bringa en varm tacksamhetens känsla till de Greker vilka nu modernisera sina Tavernor till en ny era!!!

Länk http://www.sendpix.com/albums/06031009/jagau42tuw/

Arne

Söldukarnas fiende nr 1!!!!

Elisabet
2006-03-10, 17:51
Ojoj Arne, du måtte vara diskussionssugen :D ;)

lille
2006-03-10, 17:55
flabb_flab flabb_flab

xenos
2006-03-10, 19:44
Arne!

Jag vill så gärna veta var den sista bilden, i alla fall, är tagen någonstans.
Jag har mina misstankar, kruset säger mig något.

Lev väl!

Erik Lefteris

Arne
2006-03-10, 20:32
Bilden tagen förra året på Fourni!!!

Arne

Peter
2006-03-10, 20:56
Men Arne. Jag som trodde att du gillade Söldukar!?

Tyvärr har jag skruvat, och svetsat, ihop min brandvägg så att jag inte kommer in och kan se dina bilder.

Huru skönt är det ej att vila sina armar på denna mjuka plastduk...

På min skala strax under nivå sju i Dantes Inferno! Om inte helvetesplastduken fastnar totalt på underarmarna så att man välter sitt, och alla andras Retsinaglas, när man försöker lyfta armarna, så halkar man av bordet efter några minuter pga fukten som snabbt uppstår mellan armen och plasten. Halkfaktorn där är halare än en ål!

Men för mig så står Söldukar för Grekland! Ett bord med vidhängande, något för små, repstolar och Sölduk betyder TAVERNA! Oftast mycket vällagad Grekisk husmanskost, Retsina på fat och många katter.

Visst springer man på ett och annat ställe med riktiga dukar, men jag uppfattar det mest som ett missriktat, och misslyckat, försök att visa att man höjt sig över Taverna nivån. Dvs man har blivit Restaurang. De gånger jag ätit på sådana ställen har jag oftast fått sämre mat till ett högre pris... __D Med några få undantag...

Och så är det praktiskt för personalen! Tänk när man sitter tvärs på stolen, mätt och belåten och tittar ut över hamnen, och kyparen kommer och tömmer askoppen och tallrikarna på duken och bär iväg med resterna. DÅ är man i Grekland, och så vill jag uppleva mina TABEPNA-besök även i fortsättningen... :o :D ;) Ang_elx _B-anana


Mer Sölduk i vår tid... flabb_flab

Peter

winther
2006-03-10, 21:17
Håper papirdukene vil ha evig liv,også for meg er det en absolutt nødvendighet at denne duken er på plass når jeg skal spise,gjerne med kart over øya--som på strandtavernaen i Pandeli,Leros.
En del av forventningen til måltidet er jo når duken legges på plass,og man får et godt smil på kjøpet! Helt enig med Peterklapp_klap

inkfish
2006-03-10, 22:57
Äsch då Arne, det är bara du som blivit gammal och bortskämd. På samma sätt som du numera är beredd att betala mer för bekvämt boende betalar du numera gärna på bättre restauranger. Och där har det alltid funnits linneduk.

*hukar för en skur av ovett som förmodas inledas med SKRYMTARE OCH FARISÉER* Ang_elx

(Peter: Ibland går det att lura brandväggen genom att klistra in länken till Arnes bilder i stället för att direktklicka, om jag inte minns fel).

Elisabet
2006-03-11, 00:51
Söldukar i alla ära - men allra helst ska det ändå vara blåvitrutiga dukar!

xenos
2006-03-11, 06:54
Bilden tagen förra året på Fourni!!!
Arne

Jag misstänkte Samos. Kruset är defenitivt från Samos.
Krukmakeriet är lätt utpekat...

För allt i världen...:o

Eirini
2006-03-11, 07:19
Men för mig så står Söldukar för Grekland! Ett bord med vidhängande, något för små, repstolar och Sölduk betyder TAVERNA! Oftast mycket vällagad Grekisk husmanskost, Retsina på fat och många katter.

Peter[/quote]

Jag haller med dej Peter och en pappersduk betyder ocksa att alla gaster far en ren duk att ata pa. Jag skulle inte vilja ata brod som har legat pa bordet om jag inte vet att duken ar helt ren. En pappersduk ar praktisk och betyder god hygien och det ar ett stort plus i ett land dar det annars ar ganska smutsigt. Nar jag dukar hemma anpassar jag dukningen efter vilken mat som ska atas. Ar det sallad med olivolja och brod som ska doppas ar det ingen ide att lagga pa en fin bomullsduk. Greker ater mycket med handerna och det blir kladdigt pa bordet av oljan. Darfor anvands pappersduken fortfarande pa de flesta tavernor.

Riitta
2006-03-11, 07:53
I kväll skall det bli en från Kalymnostiggt sölduk på bordet när jag skall ha en liten grekfest:)

Riittabye_bye

Arne
2006-03-11, 08:42
*hukar för en skur av ovett som förmodas inledas med SKRYMTARE OCH FARISÉER*


Nja, bibelcitat behövs, men det får bli ett annat och i sammanhanget perfekt passande...

"Sannerligen,, Skökor och tullindrivare skola komma före eder till himmelriket"

En bild säga mer än tusen ord.... Fick nyss med epost bifogade sölduksbild från Tom Gustafsson. Bilden tagen på taverna i Athen....
http://www.sendpix.com/albums/06031100/2nub505izi/

Arne

anoula
2006-03-11, 09:13
Visst springer man på ett och annat ställe med riktiga dukar, men jag uppfattar det mest som ett missriktat, och misslyckat, försök att visa att man höjt sig över Taverna nivån. Dvs man har blivit Restaurang. De gånger jag ätit på sådana ställen har jag oftast fått sämre mat till ett högre pris... __D Med några få undantag...


Oj vad jag instämmer Peter! Dessutom är ju sölduk hygieniskt! Jag blir misstänksam om jag ser ett hak utan sölduk.

Elisabet
2006-03-11, 09:29
Bilden tagen på taverna i Athen....
http://www.sendpix.com/albums/06031100/2nub505izi/
OJ så skönt för tavernaägaren att det inte var en linneduk på det bordet!!! :)

Zanét
2006-03-11, 09:33
Greker ater mycket med handerna och det blir kladdigt pa bordet av oljan. Darfor anvands pappersduken fortfarande pa de flesta tavernor.
Pappersduken är verkligen att föredra för kladdigt blir det :) På många tavernor får man ju inte heller in tallrikar utan det som äts läggs direkt på bordet eller hålls i gaffeln.

//Zanét bye_bye

Netwolf
2006-03-11, 09:40
Vad vore Grekland utan sina pappersdukar! Se bild på min dotter där hon sitter på tavernan efter en dag på stranden.
http://www.lindmark.cc/grekduk.jpg

Hon har med sig kritor och kan måla direkt på duken. Ett nytt motiv för varje ö! Så låt den vara kvar.

Elisabet
2006-03-11, 09:47
Se bild på min dotter där hon sitter på tavernan efter en dag på stranden. http://www.lindmark.cc/grekduk.jpg Underbar bild! Den skulle du ha kunnat spara och visa först vid nästa kalimerafototävling! Den går direkt till hjärtat ju!

Netwolf
2006-03-11, 09:47
Detta är ett av motiven att måla på:

http://www.lindmark.cc/grekduk2.jpg

naxoss
2006-03-11, 12:15
TAck gode gud för söldukar att rita på när barnen var små. När de blev större kunde vi "hänga gubben" och nu är de delvis utflugna men när de är med är det fortfarande "hänga gubben"som gäller.

Lena

Ypsilon
2006-03-11, 16:48
Jag är ett stort fan av pappersdukarna. Brukar ta med oss hem av dessa förträffliga saker, gärna med tavernans namn eller en ökarta på. Används med fördel under grekinspirerade tillställningar här hemma.
Ypsilon, som tycker bättre om pappersdukar än linne d:o, åtminstone i Grekland.
Ps. Ju finare duk duss högre prissättning på tavernan (egen erfarenhet, rest i Grekland sen 76!) Jisses, måst vara gammal....

Zanét
2006-03-11, 22:20
Här kommer fler söldukar :) Bilden är tagen sommaren 2004 inför en av byns panigyri

http://i27.photobucket.com/albums/c178/Kalimerafesten/Vinterbilder/1857655f.jpg

//Zanét bye_bye

Riitta
2006-03-11, 22:25
Min söldukm bye_bye från Kalymnos ser fortfarande fin ut efter att vi har ätit meze och druckit vin här i kväll:D :p

Riitta

Riitta
2006-03-11, 22:26
Hoppsan,lite fel blev det;)

Riittabye_bye

Carina
2006-03-12, 12:26
Självklart ska det vara sölduk av papper.
Det finns kamrater på de här pappersbruken också.

Hälsar

en pappersindustriarbetare

amanda
2006-03-14, 16:22
Jag håller också på pappersdukarna. Användbara till allsköns förströelse medan man väntar på maten.Inför Olympiaden var de dock i fara.Då utgick ett påbud till tavernaägarna att uppgradera till tygdukar.Inte speciellt bra med så mycket tvätt när man tänker på miljön.I vår by höll påbudet någon månad sen blev det papper oavsett vad Atén tyckte.

Arne
2006-03-14, 16:35
Jag ger mig!!! Stryker flagg!!!

Söldukarna må då behållas!!! Det vägande skälet var den lilla tösen som alltid med sina kritor skulle rita!!!


Arne