handdator

Visa fullständig version : Hotel Sappho+bussar


Roger & Lotta
2014-02-16, 17:53
Vi kommer bo i Molivos på Hotel Sea horse i juli & har dessutom bokat en hotellnatt i Mytilini på Hotell Sappho via booking.com. Vi undrar om någon har erfarenhet av detta hotell & om bussar mellan Molivos och Mytilini, hur är turtätheten?
Annan info om Lesbos emottages tacksamt.
Intresserade av utflykter till Skala Sikiaminias & bergsbyn Petri.

Kalimera
2014-02-16, 18:38
har dessutom bokat en hotellnatt i Mytilini på Hotell Sappho via booking.com. Vi undrar om någon har erfarenhet av detta hotellJag har bott där. Enda vi hade att klaga på var att trafiken hördes väldigt mycket. Men för en natt spelar det kanske ingen roll.

Sköna Helena
2014-03-17, 23:50
Vi kommer bo i Molivos på Hotel Sea horse i juli & har dessutom bokat en hotellnatt i Mytilini på Hotell Sappho via booking.com. Vi undrar om någon har erfarenhet av detta hotell & om bussar mellan Molivos och Mytilini, hur är turtätheten?
Annan info om Lesbos emottages tacksamt.
Intresserade av utflykter till Skala Sikiaminias & bergsbyn Petri.

Jag har bott på det hotellet en natt. Det har ett kanonbra läge, mitt i stan och utsikt över hamnen. Själva hotellet i sig är inget att hurra för, men för en natt är det helt ok. Det är mycket brus från trafiken nere på gatan, som nämnt ovan, men perfekt för en natt i huvudstaden ;)

Bussförbindelse mellan Mytilini och Molivos är si-så-där. Det går under högsäsong 3 bussar från Molivos till Mytilini, och två turer åt andra hållet. Med andra ord är det bästa att antingen sova en natt i Mytilini, eller hyra en bil:)

Två av mina favoritutflykter är just Skala Sykamnineas och Petri, men då krävs i princip bil. Äta frukost i den lilla hamnen i Skala Sykamineas är en underbar start om man senare vill ta sig neråt mot Mandamados och de mysiga stränderna som finns där.

Den bästa maten och utsikten finns i bergsbyn Petri, på Achilles well. Godare get i ugnen finns inte, och solnedgången är obeskrivligklapp_klap

Ni har gjort det bästa valet av öbye_bye
/Helena

Claes på Lesvos
2014-03-18, 00:17
För transporten hade jag valt hyrbil. Helenas förslag med frukost i Skala S är utmärkt. Det är full rulle i Mytelini för det mesta. Tänk på att butikerna stänger vid halv två tiden alla dagar. Öppnar igen vid sex-tiden, men bara tisdag, torsdag och fredag. Måndag kvällar är väldigt lugna. Söndagar har i stort sett alla butiker stängt.
På vägen tillbaka hade jag kört från Mytelini till bergsbyn Agiassos och därefter via Kalloni tillbaka till Molivos.
Välkomna till Greklands bästa ö!

Eva L
2014-03-18, 07:28
Ni kan ta en båttur till Skala Sikminias. Det gjorde jag. Utgår från hamnen där ni bor med underbart läge. Eva

Roger & Lotta
2014-04-06, 10:30
Tack för alla inlägg & bra förslag! :)
Vi vill gärna uppleva Mytilini en heldag utan att stressa tillbaka & då valde vi övernattning. Bra att hotellet ligger centralt, vi brukar inte bli störda av trafik eller dylikt. Bussar till och från är det vi måste tillgå då ingen av oss har körkort.
Men man kan väl ta en taxi till Petri?:confused:
Vilken strand skulle ni rekommendera - Petra eller Anaxos?
Finast strand, bäst tavernor mm? ;)

Kalimera
2014-04-07, 19:04
Men man kan väl ta en taxi till Petri? Vilken strand skulle ni rekommendera - Petra eller Anaxos? Finast strand, bäst tavernor mm? ;)Visst kan ni ta en taxi till Petra. Det är ganska långt (ca 60 km) så det kostar nog en slant. Jag gillar Petra bättre än Anaxos, trevligare by och mycket större utbud än i Anaxos.

Min personliga favorit på Lesbos är annars Skala Eresou (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/strand/lesbos_skala_eresou.html), men dit är det väldigt långt.

Carina
2014-04-14, 22:07
Jag uppfattar att ni ska bo i Molivos, det är inte långt med taxi. Jag tror nog Janne svarade på ngt annat. Om man vill kan man ju först ta bussen till Petra och sedan taxi till Petri. Vi har gjort det ett par ggr. Började med en ouzo i Petra innan middag i Petri.

Carina

Eva L
2014-04-15, 08:59
Jag har inte varit i Petri. Har du något bra tavernatips där om jag tar mig dit en kväll nu i maj?

Eva

Kalimera
2014-04-15, 13:40
Jag uppfattar att ni ska bo i Molivos, det är inte långt med taxi. Jag tror nog Janne svarade på ngt annat.Stämmer bra det. Jag läste som att de skulle åka taxi från Mytilini till Petra. :o

Carina
2014-04-16, 19:24
Tavernan med den fina utsikten heter Achilles ..., god mat, vi har ätit bl a get som var väldigt god. Det är den första tavernan när man kommer upp till Petri. Finns visst en till också i den pyttelilla byn.

Man kan naturligtvis också äta lunch där.
För några år sedan träffade vi ett par som hade vandrat till Petri från Molivos (över bergen) Det finns vandringsleder vad jag förstår. Detta för de vandringssugna.

Carina

Eva L
2014-04-17, 08:55
Tavernan med den fina utsikten heter Achilles ..., god mat, vi har ätit bl a get som var väldigt god. Det är den första tavernan när man kommer upp till Petri. Finns visst en till också i den pyttelilla byn.

Man kan naturligtvis också äta lunch där.
För några år sedan träffade vi ett par som hade vandrat till Petri från Molivos (över bergen) Det finns vandringsleder vad jag förstår. Detta för de vandringssugna.

Carina

Tack för tipset får bli en lunch eller middag där. Stannar bara en vecka så det blir lagom med utflykter i närområdet. Det får bli lite kortare vandringar på några km för mig. Har artros i mina knän av ganska allvarlig art. Fungerar bra att gå uppför ett berg men det är värre ner då lederna belastas mer. Det är ju det som är lurigt med artros att upp kommer man alltid Ang_elx

Eva