Logga in

Visa fullständig version : Panorama Grekland

greklandsgalen
2014-02-15, 20:00
Så då har jag besökt Greklandsmässan i Globen, trots att det var ett riktigt kallt och regnigt Stockholm idag.
Det var riktigt trevligt att få provsmaka lite mat och godsaker, mest olika oliver, olivoljor, ostar och godis. Lite plockmat från Kreta fanns där också, även om det mesta var slut när jag kom dit (vid 1-tiden). Massor av resebolag som presenterande sig och så kunde man anmäla sig till olika tävlingar för att vinna resor, jag deltog i en tävling där man kunde vinna en gratisvecka någonstans i Grekland och i en annan där man vinner en resa till ett lyxhotell i Almyrida. Få se hur det går. Även om jag inte tror på turen att vinna nåt så är det kul att delta, chansen finns ju trots allt.
Jag kom hem med en flaska olivolja tillverkad i Halkidiki, stora gröna oliver med paprika och så en ost jag inte hört talas om förut, men som var jättegod: Manouri. Den är gjord på får- och getmjölk precis som Fetaosten, men var ändå mycket godare än Feta, tycker i allafall jag.
På övervåningen var det utställning om Cypern, resebolag som presenterade sig och så en del fina tavlor och fotografier från Cypern. Fotografierna var svartvita och alla var på gamla män och kvinnor, men trots att deras ansikten var rynkiga och lite slitna, så var det så vackra människor.
Den här mässan var det verkligen värt att besöka. Hoppas många fler Kalimeror går dit, det är ju imorgon också.
Trevlig lördagkväll på er.
Marina

Monica P
2014-02-15, 20:12
fb_gilla

(Fast jag får nöja mig med the real thing...)

anneli56
2014-02-15, 21:35
Var också på Greklandsmässan idag ;.)
Intressant,mycket smak av Grekland!
Saknade dock mer av Peloponnesos/Messinia.

bilder kan ni se här
https://www.facebook.com/CommunityKoroniMessini

Greekgeek
2014-02-15, 22:14
Var oxå där! Kul med näringsidkare från olika delar av Grekland och inte bara svenska resebolag. Alla goda provsmakningar resulterande i grekiskt till middag :) Längtar än mer till sommarens resa....

Athanasia
2014-02-16, 13:01
Vi var också på mässan ..hängde på låset när den öppnade 10..trevlig mässa(väldigt mycket Kreta).Olivolja,olika ostar,tvål var till salu.Vi kom hem med massor av broschyrer..dvdreklam...och en förnimmelse av att snart är vi där:)

sjöborren
2014-02-16, 15:34
Vi hade en mycket trevlig dag på Globen. Vid 11-tiden då vi kom fanns det gott om plockmat - och raki.;) Även jag köpte osten - fantastisk god - och oliverna, fast med vitlök. Jag håller med om att det är roligt med tävlingar. Och vet hur det känns att vinna! :Dsnyft_drop:D:D

Det som var mindre bra eller rättare sagt dåligt, var att det inte på någon av de två serveringarna gick att köpa ett glas retsina eller en grekisk öl. Däremot svensk, mexikansk eller japansk.:confused:

Hälsningar! Sjöborren ... som nu har skrivbordet fullt med pennor, kassar, godis, kryddor, paraply, t-skirt, förbands-kit, broschyrer ...

Helena S
2014-02-16, 17:39
Jag var också på den väldigt trevliga mässan idag :) . Mycket smått och gott fanns det flabb_flab En rolig nyhet tycker jag var att Aegan ska börja flyga från Stockholm till Athen i maj.

Jag trodde att jag efter dagens besök skulle ha klart för mig vart vårens resa blir av, Andros, Tinos, Sifnos, Serifos eller...? :rolleyes: Jag kanske ska avvakta med att boka något tills de har dragit vinnarna till alla tävlingar som jag deltog i :D

bye_bye från Helena S

Ankan
2014-02-16, 18:59
Var också på mässan idag. Smakade på många olika olivoljor, ostar och oliver. Mumsigt värre. Gratis är ju som bekant gott...;)
Taximi spelade och det bjöds även på en dansuppvisning.
Nu är det bara att vänta på 13 april. Då bär det av igen!

Anki

Inger
2014-02-17, 06:06
fb_gillaJag var också där och travade runt i 4 tim. Det var toppenroligt att se och höra allt om Grekland. Och höra all grekiska talas. Osten hade jag också med hem, den var toppengod. Jag tror jag deltog i alla tävlingar som fanns, så nån liten resa kunde jag väl få.
Som sagts så var det väldigt lite från vackra Pello tyvärr(bara det stora hotellet).
Hoppas mässan kommer åter nästa år.
Inger

Lissi
2014-02-17, 10:33
Nu är det bara att vänta på 13 april. Då bär det av igen!

Anki

...och då åker jag hemsnyft_dropsnyft_drop

Lissi

Marianne
2014-02-17, 14:42
Jag kanske ska avvakta med att boka något tills de har dragit vinnarna till alla tävlingar som jag deltog i.

Jag tror jag deltog i alla tävlingar som fanns, så nån liten resa kunde jag väl få.

Skriv och berätta när ni har vunnit! ;) Skulle vara så roligt att höra om vem som har turen. Och vart resan går!

Håller tummarna! :)

sjöborren
2014-02-17, 15:55
13:e april åker även vi till Grekland. :D

Helena S
2014-02-20, 22:01
Jag är en väldigt glad vinnare! _B-anana flabb_flab :D

Trodde först att det var nåt skumt med mailet jag hade fått, skulle lilla jag verkligen ha vunnit 6 hotellnätter på Alonnissos? :eek: :rolleyes: Jag svarade på mailet och JA, det var sant! :D

Nu är bara frågan om jag ska åka i maj eller i september? :rolleyes: :confused: Vad tycker ni?

Tjohooo!!! Från Helena S klapp_klap

Lissi
2014-02-20, 22:06
Men grattis!!! klapp_klapklapp_klap
Ingick resan dit också??;)

Lissi

Sunny12
2014-02-20, 22:09

Trodde först att det var nåt skumt med mailet jag hade fått, skulle lilla jag verkligen ha vunnit 6 hotellnätter på Alonnissos? :eek: :rolleyes: Jag svarade på mailet och JA, det var sant! :D

Nu är bara frågan om jag ska åka i maj eller i september? :rolleyes: :confused: Vad tycker ni?

Vilken LYCKA, GRATTIS!.. klapp_klap

Helena S
2014-02-20, 22:11
Tackar! :)

Resan får jag ordna själv, men det gör jag så gärna! ;) Var till Skiathos 2012, så jag vet att det är väldigt enkelt att ta sig från flygplatsen till hamnen och sen vidare. flabb_flab

Har ni varit på Alonnissos?

Helena :rolleyes:

Ankan
2014-02-20, 22:13
Wow! GRATTIS!!!
Anki

Lissi
2014-02-20, 22:14
Jag har varit på dagstur bara från Skopelos, men skulle gärna åka en semester till Alonissos och Skyros i kombination.
Nu blev ju resmålet snabbt bestämt för årets resa i alla fall;)

Än en gång grattis!

Lissi

KR
2014-02-20, 22:16
Åh så roligt!
Grattis!
//
KR

Sunny12
2014-02-20, 22:23
Jag har aldrig varit där men skulle gärna åka dit, alltid intressant att prova en ny ö!..:)

sjöborren
2014-02-20, 22:23
Grattis! klapp_klap Själv sitter jag och väntar ...:D

Helena S
2014-02-20, 22:57
Tack igen! Ja, roligt att vinna! Har spelat på lotto i många år på samma rad, men där trillar bara småvinster in (än så länge :rolleyes: ) Jag slutar aldrig hoppas, och tänker att spelar/tävlar man inte så kan man heller inte vinna nåt. Så nu fick jag bevis på att det går att vinna! :)

Jag såg på Panorama Greklands hemsida att de hade dragit vinnarna på inträdesbiljetten, så gå in där och kika om ni har vunnit nåt! *håller tummarna för er skull! * flabb_flab

Jag har varit på dagstur bara från Skopelos, men skulle gärna åka en semester till Alonissos och Skyros i kombination.
Nu blev ju resmålet snabbt bestämt för årets resa i alla fall;)

Än en gång grattis!

Lissi

Lissi: Menar du att jag fick hjälp med att bestämma vart jag ska åka? Jag fick verkligen hjälp på traven! :D Nu gäller det "bara" för velpottan här att bestämma om det blir en vår eller sensommarresa till A.. Ang_elx

Glada hälsningar till er allihopa! bye_bye

Inger
2014-02-21, 06:27
Grattis till vinsten. Nu ska jag genast gå in och kolla om jag nu har spart lappen med numret på.
Trevlig resabye_bye

kepa
2014-02-21, 08:23

Grattis Helena
Har varit på Alonnissos på våren och senare.Om du gillar att vandra så rekomm.jag maj då det är lite kalt i vattnet.September är den månaden som man kan njuta av bad på dagen och vandringar på eftermiddagar om man orkar.

Lycka till fr.kepa som var på mässanbye_bye

sjöborren
2014-02-21, 19:20
Oops!! Undrar om jag har inträdesbiljetten kvar? Klistrade fast den på plastkassen ... :o

kepa
2014-02-21, 21:24
Oops!! Undrar om jag har inträdesbiljetten kvar? Klistrade fast den på plastkassen ... :o

Samma här :mad: hittar inte platkassen

Letar kepa :confused:

Athanasia
2014-02-22, 07:42
Grattis Helena!!_B-anana...har en plastkasse kvar där jag klistrat lappen men jag hittar inte var jag ser vinnarna:confused:

Yanna
2014-02-22, 11:19
Här finns vinnande lottnr:
http://www.panoramagreece.com/

Yanna

Athanasia
2014-02-22, 13:36
Tack Yanna..vi vann inget..men har inte gett upp hoppet..fanns ju många tävlingar.

kari
2014-02-22, 14:48
Et s t o r t GRATTIS fra meg og, Helena S klapp_klap
- og du kan g l e d e deg til å besøke Alonissos, virkelig en h e r l i g øy bye_bye

Mafric
2014-03-01, 21:22
Grattis till Alonissos-vinsten klapp_klap Vi var också på mässan och tävlade om den vinsten - fast vi redan har bokat en resa till Alonissos. Vi ser verkligen fram emot att göra en bekantskap med denna för oss nya ö - och lugnet som fortfarande verkar råda där än så länge.
Skriv gärna och berätta här på Kalimera om dina upplevelser på Alonissos sen. Tips på allt du tycker om välkomnar vi. Att man tycker om något eller inte är ju ofta väldigt subjektivt, så berätta även gärna varför du tyckt om det du tipsar om.
Vi hann tyvärr inte vara mer än ett par timmar på mässan och eftersom vi skulle direkt till trevligheter på kvällen kunde vi inte bära med oss något. snyft_drop Jag hade så gärna velat köpa såväl osten Manouri som olivolja och dylikt. Vi fick i alla fall med oss lite oregano från Grekland. Att det var massor av greker på mässan förhöjde verkligen stämningen. Däremot hade vi trott att de skulle ha byggt upp mer "kullisser" a la Grekland. Det skulle göra mässan ännu bättre.
Och visst var det kul att en familj hade ett Alonissos-stånd där. Oj, vad vi pratade med dem. Hmm, jag längtar efter att en Alonissos-flik ska skapas på Kalimera-forumet? En önskan till dig, Janne _B-anana

Helena S
2014-03-02, 10:31
Tack igen för grattishälsningar! :) Har fortfarande lite svårt att förstå att det är sant Ang_elx

Har funderat och kommit fram till att jag vill åka dit i augusti/september. Nu har jag skickat förslag på olika datum när jag vill åka dit, så nu väntar jag bara på svar innan jag kan boka flyg :rolleyes:

När åker ni dit Mafric?

Jar beställt e-guiden och efter att ha läst den samt här på forumet så känner jag mig redan lite småkär i ön. Det verkar vara en ö helt i min smak flabb_flab Det ska bli så roligt att få upptäcka en ny ö klapp_klap

Ha en trevlig söndag - trots gråkigt väder

Helena S bye_bye

Pnyx
2014-03-02, 21:40
Tyvärr hade jag inte möjlighet att besöka mässan. Är det någon som vet om den var en engångsgrej eller om det planeras för en ny mässa nå'n gång framöver?