Visa fullständig version : Grekisk afton
Planerar en grekisk afton för några vänner, vi blir 16 personer. Lite meze har jag tänkt...vad ska jag ha för "dessert"? Är barnsligt förtjust i galaktoboureiko men det verkar så svårt...hjälp mig klapp_klap
Admirala
2014-02-15, 12:23
Hva med baklava? Den er enkel å lage, og får du ikke tak i filodeig, bruk utkjevlet butterdeig fra frysedisken. Kan serveres som den er, eller med litt pisket kremfløte eller vaniljeis, f.eks.
http://godgreskmat.wordpress.com/2011/09/26/baklava/
Det är ju oxå väldigt gott...:)
Jag har med framgång gjort "Arkadisk äppelpaj" som efterrätt. (Från kokboken "Ett kök i Arkadien").
Ugnen på 200 grader.
I botten på en form lägger man cirka 6 skalade äpplen skurna i tunna klyftor.
250 gram (!) smör skivas med osthyvel och ska varvas med äpplena.
Så till en smet som ska ligga ovanpå.
Vispa 5 ägg med 2 dl socker. Häll ner 75 gram smält smör tillsammans med 3 dl mjöl och 3 tsk bakpulver.
Grädda i cirka 40 minuter.
1 msk kanel samt 3 msk florsocker siktas ovanpå.
Kan åtnjutas med glass.
Birgitta.
Jag har med framgång gjort "Arkadisk äppelpaj" som efterrätt. (Från kokboken "Ett kök i Arkadien").
Ugnen på 200 grader.
I botten på en form lägger man cirka 6 skalade äpplen skurna i tunna klyftor.
250 gram (!) smör skivas med osthyvel och ska varvas med äpplena.
Så till en smet som ska ligga ovanpå.
Vispa 5 ägg med 2 dl socker. Häll ner 75 gram smält smör tillsammans med 3 dl mjöl och 3 tsk bakpulver.
Grädda i cirka 40 minuter.
1 msk kanel samt 3 msk florsocker siktas ovanpå.
Kan åtnjutas med glass.
Birgitta.
Høres v e l d i g godt ut :p. - og m e k t i g :)
Vi inviterte familien på Gresk mat i går :)
Jeg laget en "Taverna"panne Moussaka, den ble veldig godt mottatt:)
- spesielt av de to i familien med cøliaki, i Hellas kan de jo ikke spise Moussaka!
Härlig paj låter det som :) alla tips om god mat är tacksamma! Man blir ju inspirerad_B-anana
Apelsiner filéade och med en lag droppad över med citruslikör och kanel. Garnera med granatäppelkärnor och servera med vaniljglass. Eva
Apelsiner filéade och med en lag droppad över med citruslikör och kanel. Garnera med granatäppelkärnor och servera med vaniljglass. Eva
Det lät väldigt gott. Precis i min smak.
Birgitta.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.