handdator

Visa fullständig version : Grekisk afton

Kamgu1
2014-02-15, 11:08
Planerar en grekisk afton för några vänner, vi blir 16 personer. Lite meze har jag tänkt...vad ska jag ha för "dessert"? Är barnsligt förtjust i galaktoboureiko men det verkar så svårt...hjälp mig klapp_klap

Admirala
2014-02-15, 12:23
Hva med baklava? Den er enkel å lage, og får du ikke tak i filodeig, bruk utkjevlet butterdeig fra frysedisken. Kan serveres som den er, eller med litt pisket kremfløte eller vaniljeis, f.eks.

http://godgreskmat.wordpress.com/2011/09/26/baklava/

Kamgu1
2014-02-15, 17:25
Det är ju oxå väldigt gott...:)

yannis
2014-02-16, 09:07
Jag har med framgång gjort "Arkadisk äppelpaj" som efterrätt. (Från kokboken "Ett kök i Arkadien").
Ugnen på 200 grader.
I botten på en form lägger man cirka 6 skalade äpplen skurna i tunna klyftor.
250 gram (!) smör skivas med osthyvel och ska varvas med äpplena.
Så till en smet som ska ligga ovanpå.
Vispa 5 ägg med 2 dl socker. Häll ner 75 gram smält smör tillsammans med 3 dl mjöl och 3 tsk bakpulver.
Grädda i cirka 40 minuter.
1 msk kanel samt 3 msk florsocker siktas ovanpå.
Kan åtnjutas med glass.

Birgitta.

kari
2014-02-16, 10:22
Jag har med framgång gjort "Arkadisk äppelpaj" som efterrätt. (Från kokboken "Ett kök i Arkadien").
Ugnen på 200 grader.
I botten på en form lägger man cirka 6 skalade äpplen skurna i tunna klyftor.
250 gram (!) smör skivas med osthyvel och ska varvas med äpplena.
Så till en smet som ska ligga ovanpå.
Vispa 5 ägg med 2 dl socker. Häll ner 75 gram smält smör tillsammans med 3 dl mjöl och 3 tsk bakpulver.
Grädda i cirka 40 minuter.
1 msk kanel samt 3 msk florsocker siktas ovanpå.
Kan åtnjutas med glass.

Birgitta.

Høres v e l d i g godt ut :p. - og m e k t i g :)

Vi inviterte familien på Gresk mat i går :)
Jeg laget en "Taverna"panne Moussaka, den ble veldig godt mottatt:)
- spesielt av de to i familien med cøliaki, i Hellas kan de jo ikke spise Moussaka!

Kamgu1
2014-02-16, 11:45
Härlig paj låter det som :) alla tips om god mat är tacksamma! Man blir ju inspirerad_B-anana

Eva L
2014-02-16, 13:05
Apelsiner filéade och med en lag droppad över med citruslikör och kanel. Garnera med granatäppelkärnor och servera med vaniljglass. Eva

yannis
2014-02-16, 13:55
Apelsiner filéade och med en lag droppad över med citruslikör och kanel. Garnera med granatäppelkärnor och servera med vaniljglass. Eva

Det lät väldigt gott. Precis i min smak.
Birgitta.