handdator

Visa fullständig version : priser i affärer


nicks
2006-03-09, 15:55
tjena !
jag och min fru och min dotter ska åka till kreta i maj, härligt va ?
nu undrar jag bara lite om priserna . frukost på hotellet skulle gå på ca 130 spänn om dan för oss tre, lite saftigt tycker jag . är det ungefär samma priser i affärerna där som här på frukostmat eller hur ligger det till.

sen undrar man ju lite om ölen också, för att inte tala om ouzo, vad får man ge för en hela ouzo-12 där nere i en vanlig mataffär.

/nicke

martinifk
2006-03-09, 16:23
är det ungefär samma priser i affärerna där som här på frukostmat eller hur ligger det till.
sen undrar man ju lite om ölen också, för att inte tala om ouzo, vad får man ge för en hela ouzo-12 där nere i en vanlig mataffär.
/nicke[/quote]


Om inte frukosten ska vara alltför stor så är det mycket billigare att köpa i den lokala affären i jämfört med hotellet. Där finns ju både bröd , pålägg , yoghurt mm för en rätt så billig summa.
Vad det gäller öl så tror jag min pappa gav ca 1€
en ölburkför men billigare finns det väl säkert att få tag i och vad det gäller ouzo så vet jag inte men dyrt är det nog inte i alla fall.
Förresten vart på härliga:D Kreta ska du åka till?

Martinifk

Ella
2006-03-09, 16:39
Maten i matbutik i Grekland upplever jag som ganska dyr, särskilt eftersom priserna på restaurang är låga jämfört med här hemma. Visst beror det på var man handlar - att hitta ordentliga supermarkets där lokalbefolkning handlar är ju ett plus - men är man hänvisad till turistortens utbud kan en måltid på restaurang vara mer prisvärd. En liten youghurt kan ju lätt kosta uppåt 15-20 spänn i butik och en liter juice lika mycket.

martinifk
2006-03-09, 16:46
Maten i matbutik i Grekland upplever jag som ganska dyr,

Under våra semestrar där har det alltid varit billigare , men får se hur det är i sommar......


En liten youghurt kan ju lätt kosta uppåt 15-20 spänn i butik och en liter juice lika mycket.

Om man letar lite hittar man nog priser långt under den nivå du skriver om , men visst märktes det skillnad när eur:mad:n kom!
Men inte på restaurangerna som tur ärflabb_flab

Martinifk

Agda
2006-03-09, 17:23
Om man letar lite hittar man nog priser långt under den nivå du skriver om , men visst märktes det skillnad när eur:mad:n kom!

Martinifk

Jag har inte märkt någon större prisändring i affärerna i och med övergången till Euro:n,men därimot när det är hårda vintrar så att skördarna blir dåliga.Mejeriprodukter är dyrare i Grekland i förhållande till Sverige med ett undantag och det är den svenska osten som är betydligt billigare här.

Agda

Peter
2006-03-09, 21:15
tjena !
frukost på hotellet skulle gå på ca 130 spänn om dan för oss tre
/nicke

Hotellfrukost i Grekland brukar gå på omkring 4 - 5 E. Och det kan då vara allt från en torr toast med marmelad eller ostkant, en bit torr sockerkaka, och blaskigt pulverkaffe! Till en mycket bra buffe med allt du kan önska. Helt och hållet beroende på var ni bor.

Har du kylskåp på rummet så kan du lätt ordna en superb frukost för tre under halva priset! Vissa saker är dyrare i Grekland, men det mesta är något billigare. Det totala genomsnittspriset upplever jag att det ligger under det vi betalar här hemma. Och tänk sedan på känslan att göra frukosten och sedan gå ut på balkongen och äta, planera dagen, och titta ut... På en vecka har ni sparat ihop till två dagars bilhyra...

Om ni inte köper fäskt bröd varje morgon så måste ni förvara brödet i kylen! Ja, även det nyinköpta. Luftfuktigheten gör att det möglar extremt fort. Antimögelmedel används inte lika flitigt där som här...

Peter

Annki
2006-03-09, 22:02
En ouzo-12 får man betala ca. 5 euro för i en mataffär. Andra märken, ofta väl så goda, kan man få för 3 - 4 euro. Priserna kan variera kraftigt mellan olika affärer, så det kan löna sig att jämföra.

Ann-Kristin.

nicks
2006-03-10, 10:18
tack för alla svaren, det blir nog till att fixa frukosten själv på rummet , det är ju rättså gott att sätta sej på balkongen med sitt kaffe på morronkvisten. det är till Agia Marina vi ska, hotellet heter Alexandra beach och ligger vid strandkanten det ser supergött ut om man tittar på bilderna i alla fall.
/nicke

Frappe
2006-03-10, 10:46
tack för alla svaren, det blir nog till att fixa frukosten själv på rummet , det är ju rättså gott att sätta sej på balkongen med sitt kaffe på morronkvisten. det är till Agia Marina vi ska, hotellet heter Alexandra beach och ligger vid strandkanten det ser supergött ut om man tittar på bilderna i alla fall.
/nicke

Köp gärna på bageriet "tiropita" ostpaje eller "spanakopita" som är spenat paj hur gott som helst och så en MILKO så klart ( mjölk me oboy typ)

Trevlig resa camilla

Eirini
2006-03-10, 11:11
Jag haller med dej Camilla! Det finns sa gott farskt brod och goda pajer att kopa i bagerierna sa varfor betala for en dyr hotell frukost? Sen alla goda frukt juicer och som du namner Milko, gott!

En flaska Ouzo kostar ca 5 evro och priser pa ol varierar beroende pa om den ar inhemsk eller inte. Mjolkprodukter ar dyra som tex yogurt.

Det blir frukost pa stranden va?? ;)

Ivi
2006-03-10, 16:23
En flaska Ouzo kostar ca 5 evro och priser pa ol varierar beroende pa om den ar inhemsk eller inte.


Finns det ouzo som är producerat någon annanstans än i Grekland?:eek:

Ivi

Titti
2006-03-10, 22:43
Ol = öl.

Titti

Ivi
2006-03-10, 23:07
Ol = öl.

Titti

:D Tack för påpekandet! Läste inlägget lite för slarvigt :o

Ivi