handdator

Visa fullständig version : Kackerlacksbesök


Joppan
2006-03-09, 10:12
Ser att man har pratat mycket om igelkottar, kackelackor osv!
Har en liten episod att berätta om någon är intresserad:

Någon hade sett en kackerlacka som var 3 cm, då kan jag bara meddela att vi hade inne en JÄTTEBAMSING (tycker jag) i vårt badrum på ett hotell i Rethymnon -99 som tyvärr sprang över min fot när jag borstade mina tänder men jag fattade inte att det var nåt förrän han/hon sprang över foten igen och då tittade jag ner och ser detta monster på ca 4-5 cm:eek:

Jag vrålade och höll inte på ta mig ut från toan för dörreländena går ju alltid innåt så paniken blev total, min man undrade om jag höll på bli strypt eller nåt när jag kom utrusande och hoppade upp i en säng hysteriskt!!

Den kackerlackan gick sitt öde till mötes kan jag säga, skurade skon och golvet för att inte HELA släkten skulle komma på begravningen en liten
dusch med den nyköpta DYRA parfymen (allt för att dölja ev lukter)

I don´t like them!!

//Joppan

anoula
2006-03-09, 10:24
Denna berättelse får mig att tänka på en JÄTTEkackerlacka jag stötte på när jag var nyinflyttad i Grekland...
Jag hade aldrig sett en kackerlacka förr, och denna bodde under spisplattorna (som tydligen aldrig använts före min ankomst). När jag en kväll skulle koka te kryper världens största kackerlacka fram under hällen! Minst fem-sex centimeter. Det första jag såg var de långa håriga benen och sen kom hela eländet fram! Jag skrek. HÖGT.
Den försvann i ett annat gömställe och jag glömde bort den i några dagar.

En dag när jag kommer hem från stranden sitter den på den vitkaklade väggen. Jag agerar instinktivt och drar fram stekpannan. SPLAT!

Joppan
2006-03-09, 10:33
Upp till kamp mot monstren! Ärligt talat ser man dom väldigt sällan, det är väl därför man blir så nojig när man stöter på dom.

/Joppan

martinifk
2006-03-09, 16:10
Under sammanlagt 9 veckor i Grekland har jag bara sett en enda kackerlacka , som tur är för de är ju inte direkt trevliga:eek:


Martinifk

Arne
2006-03-09, 17:42
Vi har mera sällan råkat ut för kackisar, men förra året på Symi fann Hustrun ett imponerande stort odjur hängandes i duschdraperiet på rummet.

Jag inkallades att ta väck djuret. Infångade kackisen i en servett, dränkte servetten i lågprisouzo samt satte eld på hela ekipaget ute på altanen!!!

Nöjda sutto vi oss ned att njuta av morgonsolen på samma altan. Så börjar det röra på sig i de sotiga resterna av servetten och ut vandrade kackisen till synes oskadd!!! Seglivade äro dessa djur....

Alltnog, jag placerade den tunga betongstenen för parasollen rakt över djuret, och då fick vi till slut kräket avlivat.

Vi erfor att det mest effektiva avlivningsmedlet skulle vara hårspray, men dylikt föra vi ej i vårt bagage.

Arne

nilam
2006-03-09, 18:22
Vi var på Gran Canaria i augusti för ett par år sen och där kryllade det av kackerlackor...:eek:
Vi anlände vid middagstid och packade upp alla väskor, slappade en stund vid poolen och gick för att äta. Tonåringarna gick hem i förväg från restaurangen och när vi kom hem satt de instängda på badrummet och skrek. Hela lägenheten "rasslade", de största var nog ca 8 cm!!! Såg att det var full aktivitet hos alla grannar med sprayburkar mm, i alla lägenheter var det lika illa. När man gick utanför sprang det kackerlackor framför fötterna överallt. Folk stod och sopade för fullt på altanerna...och detta var på en fin 4-stjärnig anläggning. Vi hade aldrig fått tjejerna att sova här så jag fick bli "en hysterisk kärring" och gapa lite på stackars killen i receptionen:o Tillslut ringde han upp reseledaren och hon kom så vi fick byta hotell. Första, och förhoppningsvis sista gången jag varit en sån besvärlig turist.
Dagarna efter såg man människor i "rymddräkt" gå och spruta hela området så vi var nog inte de enda som klagat.
Jag var ganska nöjd med att jag inte åkt ospec. för då hade man nog inte fått bytt hotell utan kostnad.
Peppar, peppar... så har vi aldrig varit ute för något liknande i Grekland. Visst ser man någon enstaka vid varje resa men då har det varit utomhus.
Så gillar ni inte kackerlackor, åk inte till G-C med ett företag på F med boende på deras stora familjeanläggningAng_elx

Malin

anoula
2006-03-09, 19:05
Jag inkallades att ta väck djuret. Infångade kackisen i en servett, dränkte servetten i lågprisouzo samt satte eld på hela ekipaget ute på altanen!!!

Nöjda sutto vi oss ned att njuta av morgonsolen på samma altan. Så börjar det röra på sig i de sotiga resterna av servetten och ut vandrade kackisen till synes oskadd!!! Seglivade äro dessa djur....


Haha! "Yamas" sa kackisen, "Bjuder du på en jävel till, Arne?"

Peter
2006-03-09, 20:37
Men varför är ni så negativa till Kackisar? :p De tillhör några av världens äldsta djur (precis som sharks, spindlar och maskar) och har funnits sedan långt före Homo Sapiens... Ang_elx

Men jag håller med om att de inte är speciellt trevliga att ha på rummet. Jag gillar dem inte heller. Och så är de rätt svåra att ta dö på... Det räcker inte ens att frysa in dem. När de tinar vaknar de till liv igen!

Men de bits inte eller sprider sjukdommar mer än andra insekter. De är bara allmänt otrevliga och motbjudande :eek:

En god vän till mig brukar vara på ett ställe i Mexico där det periodvis finns mer Kackisar än myror... Där gör man så här:

Man tar 4 djupa tallrikar och ställer under sängbenen. Man häller tallrikarna fulla med vatten eftersom Kackisar inte gärna simmar. Vinkeln och vattnet gör att man slipper dem i sängen under natten.

I ett hörn av rummet lägger man ut lite socker (bitar) på en tidning, spetsade med den typen av råttgift som gör att blodet koagulerar. Kackisar kan inte motstå socker, men då får de en liten överraskning... :D :D :D

Peter

Kalimera
2006-03-10, 09:16
Jag tycker kackerlackor var vanligare förr, nu ser jag dem sällan. Som väl är. Men när vi var i Parga för något år sedan mötte vi en stor krabat, den var snabb som attan, ändå fick jag den på bild (http://www.kalimera.nu/bilder/forum/kack.jpg). Klicka på länken bara om du verkligen vill se den. :)

När jag var i Thailand en vinter hade jag en "nära-döden-upplevelse" med kackerlackor. Det är en lång historia, kort kan jag bara säga att det slutade med att hela sängen var full med kackerlackor. :eek: Det var fruktansvärt!

Athanasia
2006-03-10, 09:27
Nån enstaka kackerlacka har man ju stött på men det som stört mig mest var en STOR spindel i duschrummet på ett hotell i Turkiet,kroppen var större än en femkrona.Jag skrek hysteriskt efter min man,spindeln hann smita in bakom toaletten innan han kom till undsättning.Och spindeln fick han inte se...jag sov inte så skönt de nätter som var kvar,hade ju ingen aning om var f-nskapet tagit vägen.:eek:

Abi
2006-03-10, 13:59
kort kan jag bara säga att det slutade med att hela sängen var full med kackerlackor. :eek: Det var fruktansvärt!


Synd du inte hade fått Peters tips innan.

Hälsningar Abi, som inte heller gillar dem.

monica
2006-03-10, 14:14
För 2 år sedan så såg jag första kackerlackan i mitt hus i badrummet:eek: , såg ytterligare 2 på balkongen. Förra sommaren var det likadant. De tog jag kol på väldigt effektivt med ugnsspray, alltså ugnsrengöring.
:D :D :D

Efter det ringde vi anticimex och de kom och sprutade hela källaren, de vimlade av dessa äckliga saker som kom fram när de sprutade, de berättade då att det har blivit mycket kackerlackor på fastlandet de senaste 2,3 åren. Jag har tidigare aldrig sett någon i mitt hus, bara på öarna.

Nu får vi se i sommar om de objudna gästerna kommer igen och hälsar på, men då åker ugnssprayen fram med en jäkla fart, det kan jag lova _B-anana _B-anana_B-anana _B-anana

Kalimera
2006-03-10, 14:48
Synd du inte hade fått Peters tips innan.Det hade tyvärr inte hjälpt, sängen var gjuten i betong och saknade ben. :o Vi flyttade dagen efter till en annan bungalow, utan kackerlackor. :)

Ivi
2006-03-10, 16:46
Olika slags sprayer verkar vara effektivt, verkar det som :D Använde min hårspray (kladdig och härligt parfymerad) ett par år sedan på Kalymnos. Bedövade effektivt de tre vi hade besök av under samma vecka (vill helst inte döda...). Sedan åkte de över balkongräcket in i buskarna. Hoppas bara att grannarna nedanför slapp besöket av dem....kackisarna BORDE ju ha lärt sig en läxa Ang_elx
Eftersom jag får fäktas med myggor då och då här i Norrbotten, så tycker jag att kackerlackor inte stör så värst egentligen.Men då har jag ju inte behövt träffa hela tjocka släkten av dem förstås :D

Ivi

anderss
2006-03-10, 18:24
Vi var nere och arbetade i Tunisien på senhösten/tidig vinter för några år sedan och så kom det några dagar när temperaturen sjönk kraftigt och hotellet drog på värmen med en inte helt trevlig odör. Skulle då vara smart och öppna upp till ventilation och hälla in lite lukta gott vatten. Luckan fanns i taket på nedervåningens duschhörna och när jag sköt undan den så rasade det ned 10-15 kackelackor över mig i olika storlek. Sedan dess är jag immun och de få gånger jag sett någon i grekland sitter jag bara lugnt och tittar på den lilla varelsen. Obs! Hotellet var ett femstjärnigt Abou Nawas.

Janet
2008-08-06, 22:14
När jag var i Thailand en vinter hade jag en "nära-döden-upplevelse" med kackerlackor. Det är en lång historia, kort kan jag bara säga att det slutade med att hela sängen var full med kackerlackor. :eek: Det var fruktansvärt!

Återupplivar en gammal tråd nu när kackerlackorna är på tapeten i forumet igen.
Snälla Janne, kan du inte dra den långa historien?
Det är fascinerande och lagom otäckt att höra andras kackis-historier, tycker ni inte?

/Janet som peppar, peppar, sluppit dem i sängen hittills

Zorba-SWE
2008-08-07, 01:39
Tjena fan
Jag har spenderat ett antal månader i Greklands hufvudstad av olika anledningar. I vilket fall skulle jag vilja dela med mig av min historia av dessa hårdhudade, bruna varelser.
Jag vill bara nämna att jag har respekt för kackerlackor, de har en otrolig överlevnadsförmåga, och är tillsammans med skorpionen den enda varelsen som skulle överleva ett tredje världskrig.

I vilket fall så var det en 39-gradig natt i Aten, skulle tippa på att det var i slutet av juli. I huset fanns två katter som var anställda att hålla huset rent från ohyra. Synd för mig bara att dessa två väktare hade snugglat upp med husets värdinna i hennes säng.

För att komma fram till poängen: jag hade precis slumrat till i min bädd, helt naken förutom ett par boxershorts (betänk att celsius hade mätt graderna till trettionio). Först tror jag att jag inbillar mig eller alternativt svättat ymnigt när jag känner något "rinna" över min mage. Jag viftar bort det och försöker återgå till sömn. Tio sekunder senare känner jag att något kryper över min hals, kilar vidare över min högra kind för att avsluta över kudden. Jag tänder då taklamparn och ser det. En decimeter från mitt ansikte sitter (står?) en ljusbrun kackerlacka, och jag lovar att han TITTAR mig rakt i ögonen. Samtidigt ger han ifrån sig ett ljud som hade gjort H.P Lovecraft hård i brallan. Jag må vara sen ibland, men i detta läget sträcker jag mig efter min 4-euro DIPLOMAT-toffla för att krossa den lille jäveln rent ut sagt.

Kackerlackan är inte direkt dum inser jag, då han kilar under en liten förvaringskista, samtidigt som min DIPLOMAT-toffla missar med ca en sekund. Jag inser nu att det inte är en vanlig insekt jag har att göra med, jag tror mig nämligen ha anat en aning intelligens och ironi i denna lilla varelses ögon. Det finns inte en chans att jag tänker släcka lampan och försöka somna om med denna blodtörstiga best väntandes en meter från mitt ansikte. Jag tänker alltså vänta ut den. Jag väntar och väntar. Efter ca 10 minuter orkar jag inte längre, utan lyfter helt enkelt på kistan med vänster hand samtidigt som jag måttar med högern (som alltjämt håller DIPLOMAT-tofflan i ett handfast grepp) för att krossa den lille invaderande inkräktaren.

Det är detta som förbluffar mig. Han tar en annan väg än vad som är närmast till dörren, han lurar mig och löper fortare än Carl Lewis längs väggen och ut genom dörren, till balkongen. Jag stänger fort som fan dörren och inser att AC ibland är bättre än vanlig luft.

Sensmoralen är alltså att inte underskatta dessa djur. Vi må ha sänt folk till månen och uppfunnit SodaStreamern, men kackerlackan kommer finnas kvar långt efter vårt apfolk har sänt sitt sista SMS på denna planet.

Lillis
2008-08-07, 01:42
Nu när jag läst om alla dessa måttligt otrevliga djur måste jag ju bara skriva,jag med. Min f.d svärmor hade köpt presenter med sig till mig när hon varit utomlands. När hon packade upp väskan med presenter kröp en stooor kackerlacka ut ur den!! Så visst klarar dom rackarna kyla! För visst e det kallt på planen där bagaget ligger?? Har fårr det för mig iallaf. För en gång hade min acetonflaska inköpt på Korfu SMÄLLT BORT i väskan på flyget!! Men det är en annan historia. Back to kackerlackor!

Kalimera
2008-08-08, 13:07
Snälla Janne, kan du inte dra den långa historien? Okej, här kommer den korta långversion.

Jag och Camilla hade rest i Indien några månader och efter det öluffat i Thailand en månad då vi kom till Phuket där vi skulle möta några vänner. Vi överraskade dem på deras hotell när de kom med transferbussen. (De blev en aning chockade, inte bara för att vi satt där, mest för att jag hade gått ner 10 kilo under resan och haltade svårt efter att jag trampat på den död korall. Jag hade opererat foten på ett litet ”sjukhus”. Utan bedövning. Det gjorde jävulsk ont!) Vi följde med dem upp på rummet, babblade som tokar, vi hade ju inte setts på evigheter. De hade med sig svenskt godis och svenska tidningar. Fatta hur glada vi blev!

Nästa dag åkte jag och Camilla till Phi Phi Island. Vi ville att våra vänner skulle få vara i ifred den första veckan. (Vi åkte tillbaka senare och fick en vecka tillsammans.) På Phi Phi Island bodde vi på en strand en bit från byn. Billigt är bara förnamnet. Rummet var enkelt, en gjuten säng mitten, en toalett med ett hål i golvet (man fick spola genom att hälla vatten från en hink), en fläkt som bara fungerade mellan 22.00 och midnatt. (Vi hade bara elektricitet två timmar per dygn. Jag sa ju att det var billigt. :))

Innan ljuset föll såg vi att de fanns massor med kackerlackor på den äckliga toaletten. Vi skrämde dem så gott vi kunde, gjorde vår ”toalett” och hoppades att kackerlackorna skulle stanna på toan hela natten. Camilla bad en bön till Zeus att hon inte skulle behöva gå på toa förrän morgon därpå. När elen kom tände vi lampa och fläkt och läste lite ur våra böcker. Camilla somnade efter någon timme, hon var ruggigt trött eftersom hon var tvungen att bära även min ryggsäck, jag var ju skadad. Då kom jag på att vi hade fått tidningar hemifrån. Jag la alla tidningar på golvet, alla utom en som jag skulle läsa.

Det var en fröjd att läsa svenska nyheter efter lång tid på resande fot. När jag läst färdigt den första ville jag läsa en till. Jag slängde tidningen på golvet och sträckte handen ner mot golvet där jag lagt de andra tidningarna. Jag kände något som kittlade mig på handen, men tänkte inte på vad det kunde vara. Jag tog tag i tidningen med tummen och pekfingret och lyfte upp den mot sängen. Då såg jag att det kryllade av kackerlackor på tidningen och på handen. Sekunden efter gick jag av skräck in i en fas av slow motion. I ett läge som detta finns det två saker man kan göra: släppa tidningen eller ta upp den. Jag gjorde det sistnämnda. I slow motion såg jag tidningen med alla kackerlackor lyftas upp mot sängen, när tidningen var över mig ramlade en kackerlacka ner på mig. Då fick jag panik på riktigt och slängde tidningen upp i luften samtidigt som jag skrek rakt ut. Jag såg tidningen – fortfarande i slow motion – sakta dala ner mot Camilla, en Camilla som vaknade upp skrikandes: Va ede, va ede , va ede! Kackerlackor skrek jag! Det hade jag inte behövt göra, hon såg dem, de låg över henne och i hennes säng. Som om inte det vore nog släcktes lampan, våra två timmars elranson var slut.

Nästa dag flyttade vi.

Det var den korta varianten. Den långa spar jag till mina memoarer. :)

Eva L
2008-08-08, 15:50
Oj vilken läskig historia. Den ska jag be dottern läsa. Hon avskyr kackisar efter sina år i Grekland.

Eva

Janet
2008-08-09, 14:00
Hoho, en väldigt bra historia som skänkte ett leende, en tanke om att rata dunderbilliga rum och definitivt skulle ha gett mig en rysning om det inte hade varit så fruktansvärt varmt i lägenheten.

Och vad gäller kackerlackan i Aten, den är nästan värd en film. Kackerlackorna mobiliserar för anfall, eller något sådant.