handdator

Visa fullständig version : Boende Pigadia (med pool).


Jonas E
2006-03-08, 12:37
Hej!

Någon som kan tipsa oss om ett bra boende i Pigadia till ett vettigt pris.
Det krav vi har är att det finns pool och det är en fördel om det är gångavstånd in till centrum.
Vi är två vuxna och två barn (4 och 8 år) som kommer att åka dit 27 Juli.

Vi har fått pris från Alex hotell (65 euro/natt), men det verkar ligga lite väl långt från centrum.
Någon som vet avståndet till centrum?

Vi har även fått pris från Atlantis hotell (81 euro/natt), det verkar ligga bra till (i alla fall på kartan), men lite väl dyrt tycker jag eller ligger hotellen med pool i den prisklassen?

Någon som har erfarenhet från ovanstående hotell?

/Jonas

inkfish
2006-03-08, 12:40
Med en 4-åring och en 8-åring ligger Alex definitivt för långt från centrum. Tvivlar på att de vill knata den vägen varje kväll - och i så fall är ni hänvisade till taxi vilket kan få er att känna er låsta.

Läget är lugnt och fint - men ödsligt och långt borta. Jag skulle gissa att avståndet till centrum är 2.5 km.

Jonas E
2006-03-08, 12:50
Det var snabbt svarat!

Precis som jag misstänkte att Alex låg för långt bort.
Få se om vi kan få ungarna att prioritera bort pool och på så sätt få billigare boende.
Vi ska vara borta och öluffa i 3 veckor och då blir det lite väl dyrt om vi ska betala 800 kr/natt för boende.

/Jonas

inkfish
2006-03-08, 12:56
Hittar just nu en uppgift om att de själva uppger att de finns 1.7 km från centrum. Det är möjligt att jag missbedömt 2.5 - men så lite som 1.7 tvivlar jag starkt på att det är.

Dessutom ligger det helt ensamt en bit upp från vägen, med ett enda annat hotell som granne, annars ingenting.

Jonas E
2006-03-08, 13:10
1.7 km är fortfarande väldigt långt för en 4- och 8-åring att gå, speciellt på kvällen när man har varit ute och ätit en god middag och ungarna är trötta.

Går det att bada på stranden i Pigadia med små barn, eller blir det tvärdjupt på en gång?
Går det några badbåtar till bra stränder från Pigadia?

/Jonas

ciakoohler
2006-03-08, 13:20
Visst går det bad båtar ett par olika o för att inte tala om badbussar.Hur många håll ? Fyra fem tror jag.
Stranden är väl cirka de där 2 km lång så det finns både djupt o grunt,sandigt och tyvärr oxå stenigt.Badskor rekommendears !!! Ni kommer att få det jättehärligt.Cia

inkfish
2006-03-08, 13:33
Går det att bada på stranden i Pigadia med små barn, eller blir det tvärdjupt på en gång?
Går det några badbåtar till bra stränder från Pigadia?


Jag badade längst bort från Pigadia sett, och en gång ungefär på mitten av den 3 km långa stranden. Det är inte långgrunt men heller inte SNABBT djupt, det verkade klart badbart för barn. Men förhoppningsvis kan nån som badat längre inåt stan svara dig på om det är likadant där.

Badbåtar finns åtminstone ett par stycken. De lägger upp rutter varje dag och åker till 2-3 stränder. Jag gjorde en sån tur, vi var vid 3 stränder och båtfolket lagade lunch åt dem som ville på en av stränderna. Det är alltså heldagsutflykter.

Karpathos har jättefina stränder att åka till. Det går också bussar till stränder men även det blir oftast heldagsutflykt. Till de flesta (men inte alla) stränderna gick bussarna ut på morgonen och hem ganska sen eftermiddag.

Friast blir ni naturligtvis om ni hyr bil. Då kan ni ju åka hem när ungarna tröttnar och har ingen tid att passa.

Jonas E
2006-03-08, 13:34
Visst går det bad båtar ett par olika o för att inte tala om badbussar.Hur många håll ? Fyra fem tror jag.
Stranden är väl cirka de där 2 km lång så det finns både djupt o grunt,sandigt och tyvärr oxå stenigt.Badskor rekommendears !!! Ni kommer att få det jättehärligt.Cia
Hur långt från centrum får man gå för att hitta den grunda delen?

Ingrid
2006-03-08, 13:38
Det er nok nærmere 2,5 km enn 1,7 km fra Alex og inn til byen ja. Noen jeg kjenner har bodd der 10-12 ganger, de har naturlig nok vært veldig fornøyd, men det er for langt å gå fram og tilbake til byen hver kveld!

Ellers kan jeg anbefale å ta bussen til Amopi, det er en sandstrand som er midt i blinken for barn i den alderen det er snakk om her. :)

Ingrid

inkfish
2006-03-08, 13:40
Ellers kan jeg anbefale å ta bussen til Amopi, det er en sandstrand som er midt i blinken for barn i den alderen det er snakk om her. :)


Det är ju ett bra alternativ! Det är dessutom kort bussfärd dit och bussarna går lite tätare än till andra ställen så dagen behöver inte bli så lång.