handdator

Visa fullständig version : Pigadia eller Amopi


Cattis66
2014-01-10, 11:00
Hej !
Vi är ett par som närmar oss 50, som skulle vilja åka till Karpathos. Vi har tidigare varit två gånger på Agistri och älskar den ön, folket och lugnet tilltalar oss enormt.
Har hittat tre kanonpriser på hotell, ungefär samma pris på alla tre. Aegan Village i Amopi, Parasol och Karpathos Village i Pigadia. Nu är min stora fundering, vilket ska man välja?
Om man enbart tittar på standarden ser Aegan Village bäst ut, men är Amopi alldeles för lugnt? Vi är inte ute efter liv och rörelsen, men vill väldigt gärna äta en god grekisk middag på kvällen och undrar om det finns bra restauranger i Amopi för en veckas vistelse.
Alla tips och råd välkomnas
Catharina

karinafp
2014-01-10, 16:40
Amoopi är inte en by. Det finns ingen strandpromenad, inga gränder eller så. Det är en drös hotell utefter en sluttning, några små supermarkets och en handfull tavernor. Riktigt bra tavernor dock, det måste sägas. :) Men det finns inget annat att göra i Amoopi än att sola, bada och äta. Om det är allt ni längtar efter, så kommer ni att få det jättebra på Aegean Village.

Karpathos Village ligger rätt långt bort från centrum av Pigadia. Därute finns inte heller mycket annat än hotell, strand och några matställen. Rätt bra sådana där också, faktiskt. ;)

Parasol ligger livligare till, alldeles vid stora vägen ut ur staden, men närmare centrum. (Samma väg som Karpathos Village ligger vid, men litet närmare själva vägen.) Nära till stranden här också, och här har ni mängder av tavernor och restauranger. Behöver nog inte säga att de är bra... det är svårt att bli besviken på maten på Karpathos. :p

Av dessa skulle jag personligen välja Parasol helt enkelt för att det ligger närmare staden. I Pigadia finns naturligtvis mängder av bra restauranger, men också all form av service man kan vilja ha. Shopping av alla de slag, supermarkets, bagerier, kaféer, barer, apotek etc. Härifrån utgår även alla bussarna, om man skulle vilja utforska litet mera av ön, samt badbåtarna.

Hoppas ni blev litet klokare av detta. :D

Karin
som planerar sommarresan till Pigadia bye_bye

Carina
2014-01-10, 18:42
Jag håller också på Pigadia och då inte så långt från staden.
Det kan nog bli lite tråkigt ute i Amopi som enligt min smak är ett ställe för dagen och inte för kvällen.

Carina

Monica C
2014-01-10, 19:36
Skulle utan tvekan bo i Pigadia,till Amopi skulle jag ta bussen över dan och även till andra fina stränder.För egen del så föredrar jag Lefkos som ÄR en gammal by men nu lever på turism.Lugnt och stilla,fina stränder,många boenden finns där och många tavernor att besöka men ingen shopping om man nu vill ha det.Bodde själva i Pigadia första gången vi var på Karpathos och genom att åka med lokalbussarna till olika ställen har vi kommit fram till att det är Lefkos som vi vill bo i.Karpathos tycker vi är en trevlig ö att besöka,kommer säkert åka dit fler gånger,men nu blir det "bussluffning" på Kreta på försommaren.Längtar så!!
Monica:)

skogis
2014-01-10, 20:55
Vi har bott i Amopi på Aegean Village år 2006-2008 samt 2012-2013 på Karpathos Village, alltid i september månad.

Det enda fördelen med Amopi är att det är bättre vatten att snorkla i jämför med Pigadia samt att det finns undanskymda vikar som inte vinden kommer åt om det nu mot förmodan skall blåsa.

Jag är helt överens med Karin Carina Och Monica.

Skogis
som redan planerat in Karpathos Village

emma
2014-01-11, 09:54
Vi är ett par i er ålder... bodde inne i Pigadia förra sommaren och stortrivdes! Stranden i P är kanske inte den allra roligaste men åkte både buss och bil till andra andra stränder och byar. Enkelt. tycket väldigt mycket om att på kvällarna strosa på den fina hamnpromenaden i Pigadia, äta gott i någon gränd, kika lite i de små affärerna, promenera i staden, dricka en ouzo och vandra hem igen! Så trivsamt så absolut att vi åker tillbaka!klapp_klap

/Emma

pelo2
2014-01-22, 19:58
Håller med om att Karpathos stad vinner över Amopi. Det finns bara en handfull tavernor i Amopi. För att ge en bild av hur det ser ut i Amopi:

http://www.karpathosgrekland.se/uploads/6/9/0/5/6905603/9678871_orig.jpg (http://www.karpathosgrekland.se)

Det vill säga ganska öde och nån enstaka taverna här och där. :)

Malena
2014-01-28, 18:47
Jag håller inte alls med!

Har varit två gånger på Karpathos, bägge gängorna i Amopi. Och planerar för att resa dit i år igen. Till Amopi. Jag är inte alls förtjust i Pigadia stad. Tycker den är stökig och ocharmig och hamnpromenaden är verkligen inget att skryta med.
Amopi är lugnt, mysigt och lugnt. Flera olika tavernor, så många så de räcker för en vecka. God mat och fin upplyst promenad längs "sluttningskanten" om kvällen. Flera olika fina vikar att bada i.

Malena
2014-01-28, 18:48
Håller med om att Karpathos stad vinner över Amopi. Det finns bara en handfull tavernor i Amopi. För att ge en bild av hur det ser ut i Amopi:

http://www.karpathosgrekland.se/uploads/6/9/0/5/6905603/9678871_orig.jpg (http://www.karpathosgrekland.se)

Det vill säga ganska öde och nån enstaka taverna här och där. :)

Och denna bilden är representativ för Amopi? Inte schysst nånstans!

Malena
2014-01-28, 18:50
Tilläggas bör kanske att vi förra året bodde på Aegean Village och vi var mycket nöjda!

Kalimera
2014-01-28, 20:26
Och denna bilden är representativ för Amopi?Tycker inte heller att den är representativ. Om man går fram en bit ser det ut så här:

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/karpathos_amopi.jpg

Och om jag tittar åt andra hållet ser det ut så här:

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/karpathos_amopi_2.jpg

Ganska fint tycker jag. :)

annette fra norge
2014-02-07, 23:07
Jeg velger Amopi! Reiser selv dit for 7 gangen til sommeren. Bor på Apolis, et trivelig hotell. Ønsker jeg å dra til Pigadia, er det bare å ta bussen inn på ettermiddagen/kvelden(siste går ca 18.30) og en taxi hjem. Evt taxi begge veier.
Hvis du liker fred og ro, god mat og trivelige mennesker, er kanskje Amopi stedet.

Annette

kari
2014-02-07, 23:49
Jeg ville uten tvil velge Pigadia :)
Vi har vært 4ggr på Karpathos, den første gangen reiste vi til Amopi en gang, siden har vi ikke vært der , så smaken er forskjellig:)
Det er s å mange andre f i n e strender og små byer på øya som tiltrekker oss når vi vil ha en avveksling fra Pigadia:)

Dan S
2014-02-16, 08:43
Ja, vi väljer absolut Pigadia framför Amoopi. Men vi har å andra sidan svårt att göra Amoopi rättvisa. Har aldrig gillat detta. Bättre med en riktig levande stad med en 3 km badstrand precis bredvid.
Annars, på landet är ju både Lefkos och Kyra Panagi mycket bättre än Amoopi. Ursäkta alla Amoopi-älskare!
Vi har bara varit på ön i 14 år så vi är ännu nybörjare...

Ponika
2014-02-16, 16:20
Höll på att dö av tristess i Amopi. Jättefint vatten.... Men för att komma ner till det fina vattnet, så bör man ha en extra drulleförsäkringflabb_flab

Bodde på Lakki vilket inte heller var så imponerande.

Dan S
2014-02-27, 12:00
Ja, alla Karpathosgillare. Åk mot nordost istället för sydost. Då får ni den grönaste delen av ön med vatten (mycket drickbart), vandringsstigar, fina badstränder. Och vilka vyer. Jag har bott i Amopi och en av mina söner gillar denna plats, men inte jag o frun. Men visst, vi är ju partiska eftersom vi numera har hus strax nedanför byn 'Katodio'... (på vägen till Kyra Panagia).

Mson
2014-03-03, 17:47
Allt är ju en smakfråga.

Jag har jobbat två säsonger i Amoopi på just Aegean Village och sa då alltid; "Det är skönt att bo i Amoopi då det är så lugnt och då har man möjlighet att åka in till Pigadia till liv och rörelse om man känner för det."

Men som sagt, det beror på vad man är ute efter. Förra säsongen bodde och jobbade jag i Pigadia (jobbade på Acropolis) och trivdes som allra bäst där. Nackdelen för många som hamnar i Pigadia är att man lätt fastnar på den stranden som finns där vilket är väldigt tråkigt. Om man hamnar i Amoopi så har man i alla fall ett flertal stränder med varierande kvalité så man skulle praktiskt taget kunna stanna där för bad och sol hela semestern, även om jag ändå rekommenderar att hyra bil och ta sig till alla andra fina stränder som ön har att erbjuda (Achata, Kyra Panagia, Apella, Lefkos, Argios Nicholaus etc).

Amoopi = Lugnt och stilla, fina stränder, inget nattliv.
Pigadia = Liv och rörelse, dålig strand, nattliv, shopping.