Visa fullständig version : Plakias i mitten av mars?
pollebosse
2014-01-05, 13:35
Vi funderar på att vara i Plakias, 10 dagar i mitten av mars och framåt.
Är det någon som har varit där den månaden eller på annat sätt kan ge information om tidpunkten.
Vi känner ganska bra till Paleochora och Mirtos i mars månad.
Anar att det kan vara ungefär samma med vädret, men hur ser det ut med restauranger och besöksmål i närheten?
Paul
Jeg har ikke vært i Plakias i mars, men da jeg var der i september, spurte jeg flere lokale om hvordan det var utenom sesongen. De sa at det bare var en taverna, Sifis, som hadde åpent hele vinteren. Sifis var et helt OK sted, syntes jeg, der det også var mange likale som spiste i september. I tillegg var Ostraco musikkbarr åpen, ble jeg fortalt. Litt mer diffust ble det sagt at enkelte andre tavernaer var mer sporadisk åpne, men jeg er ikke sikker på om det var i week-ends eller i forbindelse med spesielle begivenheter.
Plakias har vel ikke de store besøksmål, bortsett fra Prevelli-klosteret med krigsminnesmerket like ved, men jeg går ut fra at klosteret er tilgjengelig hvis man vil besøke det. Dette er innenfor taxi-avstand, men har man leiebil, har man jo hele sørkysten tilgjengelig også, med vakker natur og byer som er levende hele året, som Spili, Tymbaki og ikke minst Mires med det berømte lørdagsmarkedet. Det er heller ikke lang vei vestover til Frangokastello og Chora Sfakion.
pollebosse
2014-01-05, 14:41
Jeg har ikke vært i Plakias i mars, men da jeg var der i september, spurte jeg flere lokale om hvordan det var utenom sesongen. De sa at det bare var en taverna, Sifis, som hadde åpent hele vinteren. Sifis var et helt OK sted, syntes jeg, der det også var mange likale som spiste i september. I tillegg var Ostraco musikkbarr åpen, ble jeg fortalt. Litt mer diffust ble det sagt at enkelte andre tavernaer var mer sporadisk åpne, men jeg er ikke sikker på om det var i week-ends eller i forbindelse med spesielle begivenheter.
Plakias har vel ikke de store besøksmål, bortsett fra Prevelli-klosteret med krigsminnesmerket like ved, men jeg går ut fra at klosteret er tilgjengelig hvis man vil besøke det. Dette er innenfor taxi-avstand, men har man leiebil, har man jo hele sørkysten tilgjengelig også, med vakker natur og byer som er levende hele året, som Spili, Tymbaki og ikke minst Mires med det berømte lørdagsmarkedet. Det er heller ikke lang vei vestover til Frangokastello og Chora Sfakion.
Tack för informationen John.
Vi önskar nog något mer levande by än det du beskriver med en taverna.
Sydkusten är ju så vacker och det finns verkligen mycket att se, såsom du beskriver.
Men, det där med en taverna….
Paul
Kalimera
2014-01-05, 14:55
Du kan läsa Bo och Cinas hörna (http://www.kalimera.nu/forums/forumdisplay.php?f=117) här på Kalimera. Den är inte uppdaterad på flera år, men det har nog inte hänt så mycket sedan de skrev.
pollebosse
2014-01-05, 15:04
Jättebra, tack Janne!
Paul
pollebosse
2014-01-05, 16:46
Känner någon Plakias vän till att det finns ett bibliotek i byn som drivs på frivilligbasis av engelsmän.
Detta bibliotek lär ha ett event med högläsning var tredje??? söndag.
Fick denna information nyligen av en kamrat från Wien, han förtydligade att detta är europas sydligaste bibliotek med denna typen av event.
Paul
Marianne
2014-01-05, 16:53
Vi var i Plakias i början av april förra året. Plakias ligger vackert! Men det var väldigt lugnt och inte mycket öppet, dock ett fåtal andra turister.
Men om man vill se en plats räcker det i och för sig att det går att få god mat någonstans, och det fick vi. Vi stannade bara ett dygn, maken tyckte det var väl stilla. Vi åt faktiskt bara våra måltider på ett ställe helt nere vid havet (minns inte namnet), tyckte maten var bra där, men nog var det några få ställen att välja imellan - eller var de andra barer/kafeer, kanske?
Jag skulle gärna ge Plakias en chans igen, men då stanna minst 2-3 nätter för att ge den en rättvis chans.
Känner någon Plakias vän till att det finns ett bibliotek i byn som drivs på frivilligbasis av engelsmän.
Detta bibliotek lär ha ett event med högläsning var tredje??? söndag.
Paul
Ja det finns ett bibliotek strax norr om byn, en bit ifrån det Youth Hostel som är välbesökt. Om det förekommer högläsning vet jag inget om men det finns drygt 6.000 böcker hur som helst. Plakias har en betydande del britter som om jag har förstått rätt, skapat detta bibliotek 2004 endast av donerade böcker.
Det finns en del att läsa om man söker på "The Plakias Lending Library" på Google.
/Hasse:cool:
pollebosse
2014-01-05, 18:03
Ja det finns ett bibliotek strax norr om byn, en bit ifrån det Youth Hostel som är välbesökt. Om det förekommer högläsning vet jag inget om men det finns drygt 6.000 böcker hur som helst. Plakias har en betydande del britter som om jag har förstått rätt, skapat detta bibliotek 2004 endast av donerade böcker.
Det finns en del att läsa om man söker på "The Plakias Lending Library" på Google.
Tack Hasse.
Går dit direkt, det låter härligt det hela.
Paul
pollebosse
2014-01-05, 18:08
Kan inte låta bli att lägga in detta direkt (se nedan):
I Plakias finns Europas sydligaste lånebibliotek.
Tja, TYPISKT KRETA, det dyker alltid upp något nytt.
Paul
Community Too - Rethymnon Bugle
www.rethymnonnews.com/Nov12/community2.htm
Översätt den här sidan
The Plakias Lending Library – which claims to be 'The most southerly lending library in Europe' - is home to over 6,000 books in more than a dozen languages.
pollebosse
2014-01-05, 18:16
Vi var i Plakias i början av april förra året. Plakias ligger vackert! Men det var väldigt lugnt och inte mycket öppet, dock ett fåtal andra turister.
Men om man vill se en plats räcker det i och för sig att det går att få god mat någonstans, och det fick vi. Vi stannade bara ett dygn, maken tyckte det var väl stilla. Vi åt faktiskt bara våra måltider på ett ställe helt nere vid havet (minns inte namnet), tyckte maten var bra där, men nog var det några få ställen att välja imellan - eller var de andra barer/kafeer, kanske?
Jag skulle gärna ge Plakias en chans igen, men då stanna minst 2-3 nätter för att ge den en rättvis chans.
Vi har bott i Plakias tidigare, men då under säsong. Det du skriver låter bra, vi önskar egentligen lugn under denna vecka. Men, är ändå frågande om maten.
Samtidigt har resebrevet vi läst givit en kick, då det verkar finnas massor av underbara matställen.
Paul
Kalimera
2014-01-06, 18:12
Men, är ändå frågande om maten.Om Taverna Ilomanolis har öppet behöver ni inte bekymra er för maten. :p
Kolla här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=31785)
pollebosse
2014-01-07, 11:09
Om Taverna Ilomanolis har öppet behöver ni inte bekymra er för maten. :p
Kolla här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=31785)
Tack Janne.
Härliga Bilder och det verkar vara en ljuvlig Taverna.
Runtomkring Plakias är det topp, med alla dess möjligheter.
Vi får ta oss en funderare nu.
I vilket fall har vi väl noterat Taverna Ilomanolis, det skall inte dröja länge innan vi kommer på besök.
Paul
Kalimera
2014-01-08, 15:22
I vilket fall har vi väl noterat Taverna Ilomanolis, det skall inte dröja länge innan vi kommer på besök.Den ligger ovanför Plakias och hör till en av de bästa restauranger vi har ätit på. Mycket - eller kanske till och med allt - är egenproducerat. :p
pollebosse
2014-01-08, 18:49
Den ligger ovanför Plakias och hör till en av de bästa restauranger vi har ätit på. Mycket - eller kanske till och med allt - är egenproducerat. :p
Tack Janne.
Vi skall dit, senast i sommar.
Detta med denna information om Plakias på Kalimera är riktigt bra för oss. Oj vad tiden går, nu har vi i alla fall tre år på sydvästkusten, ganska frekvent.
En bild börjar komma fram från sydväst för oss.
Paleochora är grunden hela året (framförallt vintertid), Sougia bjuder på en kvalitet som är annorlunda och härlig samt med grymt bra mat. Ja Loutro, vad skall man säga efter en vecka i april där, toppen, toppen, toppen. I Agia Roumeli gör man världsupplevelser i på kvällarna och nätterna, Chora Sfakion har sin stora charm och enastående utflykter upp i bergen, Plakias som vi känner minst och inte gillade först, vinner hela tiden ju mer man inser.
Denna generalisering är precis detta och kommer bara från våra fragment.
Om någon mot förmodan förstår någonting av ovanstående så är det fint.
Att fått möjligheten att uppleva Kreta och sydvästra kusten är en förmån som man vill dela med sig. Dessutom är färden med båt på sydkusten en historia för sig själv.
Vi njuter och det tror jag alla andra gör som upplever denna sydvästkust.
Paul
Jag/vi förstår precis!
Birgitta.
Jag har ingen erfarenhet av alla andra orter som nämns i denna tråd. Vi pratar väl om Loutro, Agia Roumeli, Chora Sfakion och Sougia om jag förstår rätt? Jag har inte varit i någon av dem, förstår dock att de är riktiga pärlor var för sig, kanske tack vare olikheter/likheter, vad vet jag?
Plakias känns trots min okunskap om de andra, trots allt som "lite udda" och det lär man bara upptäcka om man har besökt de andra innan man tar sig till Plakias. Men vill man ha en behaglig småstadskaraktär med fantastisk natur och en lååååång strand samt ett STORT utbud av tavernor så tror jag att Plakias kan falla de flesta i smaken. Jag tycker inte man kan jämföra Plakias med Paleochora, de är olika främst i storlek (Plakias mycket mindre) men det är förstås min högst personliga åsikt.
Fysimera
2014-01-09, 10:57
Det finns en fin taverna i Mirthios som ligger ovanför Plakias.
Underbar spec. sallad.
Den heter Dionyssos.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1237&pictureid=12328
Ligger på höger sida när man kommer från Plakias.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1237&pictureid=12329
Har en underbar utsikt över Plakias.
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1237&pictureid=12330
Vi brukar stanna där och äta, öppet hela året men kanske ej alla veckodagar under jan/feb.
Tel.28320 31005 Mail tavernadionyssos@gmail.com
Manoussos & Giorgos Mastorakis.
Vi åt där efter julbadet i år och det var som vanligt goood mad o dryck.
Olle
Plakias är, till skillnad från många turistorter, ett samhälle som lever året runt, men man måste förstå att livet på vintern är mycket tystare och lugnare än vad vi som "turister" kanske tror eller förväntar oss (jämför ett samhälle i Norrlands inland).
Hur många tavernor som är öppna "off season" har varierat lite genom åren, men de senaste åren har bara Sifis varit öppen på vintern. Beror sannolikt på krisen, även Sifis har en tydlig minskning av lokala grekiska besökare på vintern och vi har också noterat minskat antal icke grekiska besökare i vinter.
Några caféer är öppna, Ostraco, Gialos och Smerna samt Nufaro (i folkmun, Joe's bar).
I Mirthios (ca 2 km uppförsbacke) finns sedan ett par år även Taverna Dionysos som är vinteröppen, liksom Mariou Taverna (också ca 2 km uppförsbacke) som också brukar vara åretruntöppen. Huruvida de är öppna varje dag hela vintern, vet jag dock inte.
Biblioteket är öppet 10.30-12.00 alla dagar utom lördagar. Den 1:a och 3:e söndagen varje månad har man "Funday Sunday" då man träffas, tar en öl eller ett glas vin och pratar med vänner. Biblioteket är en utmärkt informationskälla om man behöver veta något om Plakias. Någon högläsning har vi dock aldrig hört talas om.
Lite av vitsen med vistelsen här "off season" är att verkligen kunna koppla av och ta det lugnt. Att slippa alla andra turister och det hektiska livet nere i "centrum" kring torget. Då är det nästan skönt att inte ens behöva fundera på "var skall vi äta ikväll?" flabb_flab
Även om många, även här på Kalimera, ofta säger att de söker lugn och avkoppling, så verkar vi ha svårt att helt komma ifrån vardagens jäkt och ständiga utbud. Steget ner till ex vis bara en taverna öppen blir kanske för stort Ang_elx
BoCina
pollebosse
2014-01-09, 18:45
Fantastisk givande information, tack.
Plakias med omnejd har tydligen ett flertal tavernor av rang, även vintertid, detta är mycket viktigt för oss.
Det stilla livet är givande och vi har gjort ett antal vinterresor där vi varit enda turisterna i byarna. Det är en härlig upplevelse med massor av oväntade möten och händelser.
Plakias kommer att få bli sen höst för oss, tror att det blir en underbar upplevelse och dessförinnan skall vi göra några kortare visiter.
Kalimera-sidan är så bra när man har frågor eller funderingar, typ Plakias nu.
fb_gilla
Paul
Vi tog en tur från Chania till Plakias i slutet av november 2012. Vi har bott i Plakias tidigare i september och tyckte det var riktigt bra. Tanken var nu att stanna ett par dygn i lågsäsong.
Vi blev mycket överraskade när vi kom fram. Så gott som allt var igenbommat när det gäller matställen och boenden. Vi hittade inalles en öppen taverna i byn och ett ställe med studios vid stranden. Den, som vi mindes det, sprudlande byn gav nästan ett spöklikt intryck.
Ganska besvikna återvände vi till Chania samma kväll.
Jag kan inte göra varken jämförelser eller säga något jag inte vet eller kan forska fram egna fakta någonstans utanför Kalimera. Men att ge Plakias ett omdöme från ett besök i slutet av november, jämfört med hur byn ser ut i smällheta sommaren känns för mig mycket orättvist.
Min högst egna tanke är även att eftersom Plakias har så bra förbindelse med Rethymnon (väldigt bra och bred väg) så känns det som om många Plakiasbor faktiskt inte bor i Plakias efter höstens början/starten på vintern. Kanske många bor i Rethymnon och dess omgivning? Vet någon svar på dessa undringar?
Jag kan inte göra varken jämförelser eller säga något jag inte vet eller kan forska fram egna fakta någonstans utanför Kalimera. Men att ge Plakias ett omdöme från ett besök i slutet av november, jämfört med hur byn ser ut i smällheta sommaren känns för mig mycket orättvist.
Min högst egna tanke är även att eftersom Plakias har så bra förbindelse med Rethymnon (väldigt bra och bred väg) så känns det som om många Plakiasbor faktiskt inte bor i Plakias efter höstens början/starten på vintern. Kanske många bor i Rethymnon och dess omgivning? Vet någon svar på dessa undringar?
Känns som att jag blivit missförstådd :( Det var inget generellt omdöme om Plakias som jag tycker är ett toppenställe. Tråden handlar ju om att ev besöka Plakias i mars. Tanken med inlägget var att beskriva hur vi upplevde kontrasten mellan turistsäsong och "off season" på just denna plats.
Monica C
2014-01-10, 18:44
Känns som att jag blivit missförstådd :( Det var inget generellt omdöme om Plakias som jag tycker är ett toppenställe. Tråden handlar ju om att ev besöka Plakias i mars. Tanken med inlägget var att beskriva hur vi upplevde kontrasten mellan turistsäsong och "off season" på just denna plats.
fb_gilla
Monica:)
pollebosse
2014-03-18, 11:38
Nu har det blivit dags för mars-resan och det blir så här.
Först några dagar i Chania, sedan 1 vecka i Paleochora, 2 dagar i Rethymnon på jobb!! samt några dagar i Nea Chora. Oerhört säkert val utan chansningar och nyheter.
I vilket fall så skall det bli spännande att se naturen i mitten av mars och åter få uppleva uppbyggnaden inför turistsäsongen.
Plakias skall ha chansen igen senare i år.
Paul
Visst är det härligt att planera, Polle och Lisbet!
Även om det inte blir några överraskningar, så vet jag att ni kommer att få en underbar och innehållsrik resa.
Ha`de så gott (och ät gott) :) och hälsa med er! bye_bye
Birgitta.
Oerhört säkert val utan chansningar och nyheter.
Paul
:D:D Precis så är de flesta av mina greklandssemestrar numera.
Enda chansningen för mig mig i år på min resor till Grekland är att för för första gången stanna några nätter i Paleochora, där jag bara varit på dagtid några gånger. Det borde ju kunna gå ;)
Lissi
pollebosse
2014-03-19, 09:33
Visst är det härligt att planera, Polle och Lisbet!
Även om det inte blir några överraskningar, så vet jag att ni kommer att få en underbar och innehållsrik resa.
Ha`de så gott (och ät gott) :) och hälsa med er! bye_bye
Birgitta.
Tack, tack Birgitta!
Ja, planeringen är en fin del av resan och precis som du säger är resorna underbara och innehållsrika, egentligen oavsett var på Kreta.
Lissi, övertygelsen om chansningen du gör skall sluta bra, ÄR STOR! Lycka till!
Paul
Nu har det blivit dags för mars-resan och det blir så här.
Först några dagar i Chania, sedan 1 vecka i Paleochora, 2 dagar i Rethymnon på jobb!! samt några dagar i Nea Chora. Oerhört säkert val utan chansningar och nyheter.
I vilket fall så skall det bli spännande att se naturen i mitten av mars och åter få uppleva uppbyggnaden inför turistsäsongen.
Plakias skall ha chansen igen senare i år.
Paul
Ni kommer att få det härligt!!
Go tur!!!!
Kriti sties kardies mas
lars Sofia
pollebosse
2014-03-19, 12:47
Ni kommer att få det härligt!!
Go tur!!!!
Kriti sties kardies mas
lars Sofia
Tack, tack Lars!
Du brukar ha koll, så jag litar fullständigt på ovan!
Hälsar Paul
Kalimera
2014-03-19, 13:45
2 dagar i Rethymnon på jobb!!Vad innebär det frågar nyfiken i en strut? :)
pollebosse
2014-03-19, 15:00
Vad innebär det frågar nyfiken i en strut? :)
Det är frågan om en idé som kanske kan implanteras (om det nu heter så) i den galna branch som jag har verkat i. Nu är det extra angeläget då det är så att det är den grekiska varianten som skall hit. Må alla grekiska gudar vara med mig i detta projektet. Hjärtat brinner riktigt!
Hälsar Paul
Kalimera
2014-03-21, 08:25
Må alla grekiska gudar vara med mig i detta projektet.Lycka till! klapp_klap
pollebosse
2014-03-24, 06:36
Tack Janne.
Hälsningar från ett underbart och sommarlikt Chania!.
Paul
pollebosse
2014-04-06, 12:11
Bättre, grymmare och ännu mer…..
En kort summering av rubriken Plakias i mars.
Det blev inte så, utan så här.
Först några dagar i Chania med härligt möte med gammal svenskvän och sedan två dagar tillsammans med Jannis och Co från sydöstra Kreta. Jannis är liksom vi själva i köksvärlden. Det blev verkligen dagar i gastronomins tecken. Vi startade på balkongen hos Kapten Vasilis och mellandagen blev krogtur med bla Tamam, Christomosos, Glossites mm. En otrolig tur.
Dags för Paleochora några dagar, först hälsa på bekantskaper och små mezen. Även detta var en toppendag.
Därefter Elafonissi med en bergstur på dirtyroad.
Två saker, kör inte på den vägen som är dirty road från Sklavapouli till Elafonissi, tror inte att mer än 50% av försöken kommer fram. Jannis var grym och klarade det hela.
Nästa sak, gör en picnic med läcker mat i mars på stranden i Elafonissi. Det kommer aldrig att glömmas. Jannis hade inhandlat massor i byn, tillagat massor i sin lägenhet och allt var förträffligt. Solen sken, vädret var perfekt och det var öde på stranden. Bättre än bäst, Elafonissi från sin bästa sida, hyfsad privatstrand…...
Vi skildes därefter åt och soliga dagar gav svensk sommarkänsla.
Vi körde Toupolitunneln upp och besökte vinfabriken i Kissamos, därefter en rundtur på kullarna söder om staden. Här kommer det igen: det blir bara bättre och bättre på Kreta. Detta var en av de vackraste stunderna i vårt liv, vilket landskap i mars (korsning Toscana/Marche/Kreta/himmelriket). Helt oslagbart vackert! DET TAR ALDRIG SLUT!
Rethymnon näst, med en mycket trevlig friendly träff med bosatta svenskar och engelsmän. Toppen, tack! Ett uppdrag genomfördes och må vi vara rustade för att lyckas med detta.
Sista dagarna i Nea Chora blev bara toppen. Sjuk blev jag, men då kommer underbara Nektaria, kökschef på To Magasaki där med Mountain Te titt som tätt. Man kan inte annat än känna sig bättre. Vi satt på piren i full sol, gick längs stranden i full sol och träffade så många goa mäniskor.
När vi i går lämnade denna "Plakias-resa i mars" med 26,5 graders värme på mätaren, är en grej helt säker.
Lever vi, så åker vi och gör om detta nästa mars, men då kommer Plakias också med. En av våra bästa resor någonsin var detta med svensk sommarvärme genomgående.
Paul
fb_gilla
Birgitta och Arne.
Vi var till Jannis på Taverna Katerina i torsdags. Han var ensam i tavernan och han skötte allt för oss sammanlagt 13 gäster. Maten var toppen och till ett bra pris. Han berättade också för oss i 7-mannagänget, att han träffat dig och att ni ätit och njutit av livet! Det gjorde också vi (även) denna kväll!
Hälsningar / Jannis
Monica C
2014-04-06, 17:26
Taverna Katerina var ligger den,Chania eller?!
Tar gärna emot tips på bra matställen då vi ska vara i Chania i juni.
Taverna Katerina ligger i Mirtos i den sydöstra delen av Kreta, cirka en mil väster om Ierapetra.
/ Jannis
pollebosse
2014-04-07, 10:39
Vi var till Jannis på Taverna Katerina i torsdags. Han var ensam i tavernan och han skötte allt för oss sammanlagt 13 gäster. Maten var toppen och till ett bra pris. Han berättade också för oss i 7-mannagänget, att han träffat dig och att ni ätit och njutit av livet! Det gjorde också vi (även) denna kväll!
Hälsningar / Jannis
Glädjer mig över att Jannis öppnat, det är en härlig taverna, Katerina.
Monica C, det finns massor av väldigt bra krogar i Chania. I summeringen ovan nämnde jag tre stycken toppställen. På Daskalogianos gatan ligger Christianna Gefsis och Kouzina, nästan mitt emot varandra, jättegod mat. På Katzimichali Daliani finns Oneiro Dromio som är mycket bra. I saluhallen finns Mamas Kitchen, glömt namnet men på personalens tröjor står det Mamas Kitchen. I de turkiska kvarteren finns en av favoriterna The well of the Turk. Snett emot finns ett härligt ställe Vineria 36…… Ja det finns många mer Portes……
Paul
Monica C
2014-04-07, 13:32
Monica C, det finns massor av väldigt bra krogar i Chania. I summeringen ovan nämnde jag tre stycken toppställen. På Daskalogianos gatan ligger Christianna Gefsis och Kouzina, nästan mitt emot varandra, jättegod mat. På Katzimichali Daliani finns Oneiro Dromio som är mycket bra. I saluhallen finns Mamas Kitchen, glömt namnet men på personalens tröjor står det Mamas Kitchen. I de turkiska kvarteren finns en av favoriterna The well of the Turk. Snett emot finns ett härligt ställe Vineria 36…… Ja det finns många mer Portes……
Paul[/quote]
Tack snälla för tipsen!!
Kalimera
2014-04-07, 17:49
Här kommer det igen: det blir bara bättre och bättre på Kreta. Detta var en av de vackraste stunderna i vårt liv, vilket landskap i mars (korsning Toscana/Marche/Kreta/himmelriket). Helt oslagbart vackert! DET TAR ALDRIG SLUT!Det låter som att ni hade en bra resa. :D
Jag känner igen mig i dina beskrivningar. För mig växer Kreta varje gång jag är där, och jag hittar alltid nya spännande platser, trots att jag brukar säga "nu har vi nog sett allt". Men så är det förstås inte. Kreta räcker hela livet. :)
pollebosse
2014-04-13, 18:02
Vår lycka är att ha hittat Kreta. Det är verkligen en livsglädje att få trampa på denna jord. Känns som ett andra hemland.
Kalimera har varit en fantastisk "medarrangör" i denna process!
Tack, tack!
Paul
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.