Visa fullständig version : Dalaras till Uppsala igen!
Har ni hört att Dalaras kommer till Uppsala och sjunger rembetika den 26 april?
Jippie!!!
Åh, så gärna jag hade velat åka till Uppsala och lyssna på honom, en av mina absoluta favoritartister! Men är i Grekland då, så tyvärr inte möjligt den här gången...
Jag hittade i alla fall lite information:
http://www.ukk.se/Konsert/kalendarium/George-Dalaras-rebetikan/
Jag var ju där förra gången Dalaras var i Uppsala och det ar MAGISKT!! Denna gång får jag ändå avstå då jag kommit hem från Tinos nyligen och då ekonomin sätter gränser. Resa till Uppsala, övernattning samt biljett kostar ju några tusen kr så TYVÄRR.:mad:
Jag tröstar mig dock med många DVD-konserter med Dalaras, även rembetika.
Men GRATTIS alla ni som tar er dit, ni får en toppenkväll!!!:D Hoppas att det är samma typ av konsert som den vi såg i Aten 2008 på Megaro Musiki.
Lissi
Kalimera
2013-12-21, 14:38
Om jag hade bott kvar i Stockholm vet jag exakt vad jag skulle göra denna kväll. Ni som bor i krokarna får inte missa detta tillfälle!
karinafp
2013-12-22, 10:47
Biljetter bokade och betalda! Förra gången var ju helt magisk. klapp_klap
Karin
Kalimera
2013-12-22, 11:38
Biljetter bokade och betalda! Härligt! Ser fram emot en recension. :)
Biljetter bokade och betalda! Förra gången var ju helt magisk. klapp_klap
Karin
Ja, ni bor ju bra till!!
Det är ju f ö den enda gången vi setts IRL dessutom tack vare herr Dalaras :D
Lissi
Ja du Karin Förra gången var ju helt magisk. klapp_klap håller med dig Michalis Tzouganakis var helt fantastisk.
Lolis
Nu så!
NEDRE PARKETT VÄNSTER, Rad 7, Plats 175 klapp_klap_B-ananaflabb_flab :)
karinafp
2013-12-27, 11:05
Då blir vi nästan grannar. Samma rad, platserna 178 och 179. bye_bye
Karin
Nu så!
NEDRE PARKETT VÄNSTER, Rad 7, Plats 175 klapp_klap_B-ananaflabb_flab :)
Min biljett är nu till salu pga tanten har ändrar sig och vill följa med, alternativ köper jag om nån har en biljett plats 174 eller 176,annars släpper jag min för 500 kr.
Mvh
Lakis5
ååå, skulle gjerne opplevd det igjen! Jeg var også på forrige konserten, og det var helt fantastisk. Fikk veldig sansen for Michalis Tzouganakis og!
Vi satt på rad 1 og hadde dem nesten i fanget! :-)
Nedre parkett höger, rad 7 plats 192 + 193_B-anana
Visst var det en fin födelsedagspresent jag gav maken idag;)
//majibye_bye
Hjalta99
2014-01-03, 22:25
Ja du Karin Förra gången var ju helt magisk. klapp_klap håller med dig Michalis Tzouganakis var helt fantastisk.
Lolis
fb_gilla
/Eva
Min biljett är nu till salu pga tanten har ändrar sig och vill följa med, alternativ köper jag om nån har en biljett plats 174 eller 176,annars släpper jag min för 500 kr.
Mvh
Lakis5
Det gick bra att byta mot två nya
Åh dessa pengar som aldrig finns när man behöver dom snyft_drop
Dalaras har fått mina hår att resa sej många gånger, för en röst och innlevelse han har när han sjunger!!
Ni som er så heldiga att få lyssna på honom. ha en magisk kväll !!! och sänd han till Norge efter konserten ;)
Efter konserten vill man väl äta grekiskt men vart går man då:confused:
//majibye_bye
Efter konserten vill man väl äta grekiskt men vart går man då:confused:
//majibye_bye
Det gör man förslagsvis till denna taverna:
http://www.akropolisuppsala.se/
Den ligger på "krypavstånd" från "UKK", Uppsala Konsert & Kongress och är en väldigt trevlig taverna som har utsökt grekisk meny samt trevligt och rappt bemötande.
/Hasse:cool:
Tack Hasseklapp_klap Kanske fler som kryper dit:rolleyes:
//majibye_bye
karinafp
2014-01-10, 23:08
Vi äter hellre innan konserten. Man vet aldrig hur länge de håller på. ;)
Karin
som kommit hemramlandes från grekiska konserter lagom till frukostdags... Ang_elx
Vi äter hellre innan konserten. Man vet aldrig hur länge de håller på. ;)
Karin
som kommit hemramlandes från grekiska konserter lagom till frukostdags... Ang_elx
Även i Sverige?flabb_flab Vi kanske också väljer att äta innan för jag förstår att det kan vara svårt att veta när konserten är slut.
//majibye_bye
Äta innan är ett bra tips , det gjorde vi sist på en trevlig grekisk taverna som karinafp säkert har stenkoll på :D
Att sitta hungrig på en Dalarskonsert är nog inget bra! Hoppas bara att den börjar tidigare än Giannis Parios gjorde i Aten 2005. Då kom han på scenen nån gång mellan 01-01.30 första gången om jag minns rätt. Jag som aldrig sett en grekisk konsert på Iera Odos tidigare trodde att jag fick nöja med de superduktiga artister som då spelat sedan kl 23. DEN konserten glömmer jag aldrig och TÄNK jag tyckte det var lagom att åka hem på morgonkulan FAST Giannis Parios fortfarande sjöng då!
Dalaraskonserten vi såg i Aten 2008 höll sig mer inom tiderna vi är vana vid!
Synd att Uppsala är så långt bort!snyft_dropsnyft_drop
Lissi
Äta innan är ett bra tips , det gjorde vi sist på en trevlig grekisk taverna som karinafp säkert har stenkoll på :D
Att sitta hungrig på en Dalarskonsert är nog inget bra! Hoppas bara att den börjar tidigare än Giannis Parios gjorde i Aten 2005. Då kom han på scenen nån gång mellan 01-01.30 första gången om jag minns rätt. Jag som aldrig sett en grekisk konsert på Iera Odos tidigare trodde att jag fick nöja med de superduktiga artister som då spelat sedan kl 23. DEN konserten glömmer jag aldrig och TÄNK jag tyckte det var lagom att åka hem på morgonkulan FAST Giannis Parios fortfarande sjöng då!
Dalaraskonserten vi såg i Aten 2008 höll sig mer inom tiderna vi är vana vid!
Synd att Uppsala är så långt bort!snyft_dropsnyft_drop
Lissi
Fast inte längre bort än Aten väl;)
//majibye_bye som aldrig sett någon av "de stora " tidigare
Michael69
2014-01-19, 20:39
Kul! Förra gången han var i Uppsala fick vi se en fantastisk konsert! Extra kul var att jag fick chansen att träffa honom dagen efter. Biljett inköpt till rad 6.
karinafp
2014-04-25, 09:23
I morse blev jag uppringd av en reporter från en lokalradiostation i Uppsala. Hon gjorde en intervju med mig angående Dalaraskonserten. Varför är han så stor, varifrån kommer folk resande för att se honom, hur är stämningen på en Dalaraskonsert, vilket slags musik framför han osv. Hon hade hittat mig via Kalimera. :D (Vilket jag inte riktigt förstår, eftersom jag inte har mitt hela namn under min profil. Hon måste ha gjort ett riktigt detektivarbete där... ringt alla i Handen som heter Karin? ;) )
Så nu blir man "känd från radio" också. Är det inte då kvällstidningarna börjar kalla folk för "stjärna"? :cool:
Karin
som åker till Uppsala redan i eftermiddag_B-anana_B-anana_B-anana
karinafp
2014-04-25, 09:37
Och då postar jag återigen länken till den första delen av rembetikans historia, presenterad av Giorgos Dalaras. Alla delarna finns på Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=j_nOoZCGtd8&list=PL84EC4A0CA15696D3
Karin
Kalimera
2014-04-25, 09:57
Så nu blir man "känd från radio" också. Är det inte då kvällstidningarna börjar kalla folk för "stjärna"? Nästa gång vi ses ska jag be om en autograf. :)
Och då postar jag återigen länken till den första delen av rembetikans historia, presenterad av Giorgos Dalaras.Den serien är så bra, och musiken är så fantastisk, att jag nästan börjar gråta. Musiken från serien var den första skiva med grekisk musik som jag köpte. På vinyl förstås.
Nästa gång vi ses ska jag be om en autograf. :)
Jag fixar den åt dig, vad är du beredd att betala ?
/ Hasse :cool:
Kalimera
2014-04-25, 13:27
Jag fixar den åt dig, vad är du beredd att betala ?Jag vill helst se när den skrivs, men tack ändå. :D
Vill någon lyssna på allas vår "Kalimeras Radio Uppland kändis" som pratar lyriskt om Dalaras?
Gå in på Radio Uppland, "eftermiddag med Elin Roumeliotou" lyssna på tiden ca 2.19.50. Där är intervjun med Karin och efter det hörs Dalaras him self _B-anana I kväll blir det drag i UKK!
Michael69
2014-04-26, 09:40
Sitter på tåget norrut och laddar!
Ett försök till recension av gårdagskvällens konsert kommer här:
Jag tror man ska tänka lite på vilken relation man har till denna typ av musik samt vilka förväntningar och/eller förkunskaper man har om IKONEN Dalaras. Själv så gillar jag honom som artist, uppskattar på det sätt han framför alla slags varianter av den mångfacetterade grekiska musikskatten. Men jag köpte biljett även för att lära mig mer och för att försöka förstå att det finns många som avgudar honom.
På scenen var det "dukat" för dessa briljanta musiker: Giorgos Papachristoudis/piano, Thanasis Sofras/akustisk (stå-) bas, Christos Zervas/gitarr, Andreas Katsigiannis/santur*, Dasho Kurti/dragspel, Giorgos Matsikas/bouzouki, Kostantinos Gedikis/bouzouki, Vasilis Korakakis/bouzouki/sång, Aspasia Stratigou/sång, Athena Labiri/sång/gitarr.
De två sistnämnda är kvinnor och de satt på varsin sida om Dalaras, främst närmast publiken. Jag skriver "är kvinnor" eftersom jag själv inte hade kopplat till att namnet Aspasia är ett kvinnonamn. Dessa båda var hur som helst en av behållningarna av denna konsert.
Vad som också gav denna konsert högt betyg var att den koncentrerades kring rembetikan och inget av hans övriga mer moderna genrer. Drygt 40 låtar framfördes (enligt konsertprogrammet i alla fall) men George kom inte in på scenen förrän efter c:a 5-6 introducerande melodier som mest kändes var ett sätt att presentera musikerna. Asterisken efter santur betyder att jag själv inte förstod vad det instrumentet hette, Googling rekommenders för den oinsatte.
Så kom då George in på scenen under stort jubel! Han fullkomligt lyser av lycka och spelglädje men emellanåt också stor passion och inlevelse. Jag förstår omedelbart att han verkligen ÄR DEN IKON han är och att min okunnighet och fördom för alltid blåser all världens väg när jag tänker på hur jag då och då har tyckt han har känts aningen "falsk", "uppblåst" tidigare för mig. Den själ och det hjärta han visar får som sagt tidigare tankar att helt komma på skam.
Det som möjligen ger ett betyg på 10 av 10 möjliga att istället bli 9,5 är att låtarna framför allt efter en välbehövlig paus/bensträckare, "rivs av" i ett alltför högt tempo utan små pauser emellan. Jag får heller inget bouzouki-spel till livs som jag helst vill ha det serverat, klingande, sprittande. Detta är högst personligt upplevt givetvis, de tre bouzouki-spelarna är hur som helst oerhört skickliga och är det någon av musikerna jag tycker är "bäst" så lyssnade jag mycket på dragspelaren som visade upp en virtousitet och inlevelse som var av världsklass.
Nämnas bör även att det från sekund ETT var allsång och i stort sett taktfast handklappning på alla instrumentala delar av samtliga sånger. Vid några fåtal tillfällen lät George allsången ta över och för sin egen del förstå hur många greker som var närvarande. Många "glada tillrop" hördes under avslutningen, det hojtades "DRAPETSONA", sången han till slut aldrig sjöng, samt många andra tillrop på grekiska som även övergick till små konversationer mellan publiken och George.
Nej, han framförde inte Drapetsona och inte heller Sto Pepromeno som är min egen Dalaras-favoritsång. Volymen på alltihop var behaglig, mycket tacksamt konstaterat eftersom denna typ av musik inte ska vara så att det gör ont eller att det blir missljud på grund av lokalens beskaffenhet och/eller felaktig ljudanläggning.
Det ska bli kul att se om t.ex Upsala Nya Tidning gör en recension. Ni andra som var där, vad tyckte ni? Har jag skrivit rappakalja eller håller ni med? Det skulle inte förvåna mig ett dugg om lite grann av konserten kommer ut på Youtube ganska snart.
Det var en magisk konsert!klapp_klap
Den här gången var temat Rembetiko, det är kanske därför du inte fick höra sånger som "sto petromeno" och "drapetsona", dom faller väl snarare under begreppet laiko (folklig populärmusik).
Att du saknade bouzoki beror väl också på rembetikon, bouzokin fanns, men var inte så framträdande i rembetiko. Men grabbarna som spelade i går var utmärkta musiker, för övrigt hela orkestern!
Det var - som vanligt - en totalupplevelse att se Dalaras "live"!
Jag kan för övrigt rekommendera filmen "Rembetiko" av Costas Ferris, den ger en hel del historia om just rembetiko.bye_bye
fb_gillafb_gillawish I was there snyft_drop
Kalimera
2014-04-28, 10:17
wish I was there. Samma här. :)
Tack för recensionerna!
fb_gillafb_gillaI was there_B-anana
Fantastisk konsert! Så duktiga musiker och sångerskorna var jätteduktigaklapp_klap
Georgios var på strålande humör och han är ju bara sååå braklapp_klapklapp_klap
//majibye_bye
karinafp
2014-04-28, 11:10
Santur, santouri eller helt enkelt hackbräde Kärt barn har många namn och fler än de nämnda :). Ett urgammalt instrument:
https://www.youtube.com/watch?v=xPZdpVsTJpo
Karin
som också var på konserten, klappade händerna, sjöng med och grät nästan hela tiden. En tant i raden bakom skickade mig pappersnäsdukar. Ang_elx
Bengt Olov
2014-04-28, 11:34
Svar till Kenneth:
Nja jag vill nog säga att bouzouki är det mest framträdande instrumentet i rembetikon. Däremot inte när man kommer ut på öarna. Sen tycker jag allt att bouzoukin hade en nog så framträdande roll på konserten. Jag sysslar själv med rembetikomusik och spelar bouzouki så jag njöt hela konserten :)
Bengt Olov
2014-04-28, 11:38
Bouzoukin är det vanligaste och mest framträdande instrumentet i rembetikomusiken vilket i och för sig jag tyckte att det var på konserten också.
Athena46
2014-04-28, 13:06
Jag var också på konserten i lördags och kan bara instämma i alla positiva ordalag. MEN var verkligen i valet och kvalet innan, eftersom jag av grekiska vänner i Grekland blivit ombedd att absolut inte gå dit. De menar på att Dalaras numera är mycket illa omtyckt - faktiskt hatad av många - och kallas korrupt, falsk etc. Hans äktenskap med en fd PASOK-minister har också med saken att göra. Nu ska man inte tro på allt men faktum är att det har kastats både joghurt och ägg på honom under hans konserter i Grekland nyligen, bl a under en konsert, som han gjorde gratis för mindre bemedlade utanför Atén.
Även jag vill rekommendera filmen Rembetiko av Costas Ferris. Den gick som TV-serie någon gång i slutet av 80-talet vill jag minnas. Tror jag spelade in den.....
Bengt Olov
2014-04-28, 14:06
För ett par år sedan uttalade han sig politiskt och uttryckte att det grekiska folket hade sig själva att skylla för krisen i landet och det blev ju inte så populärt. Det var efter det uttalandet som tomaterna och yoghurten kom fram. Jag vet inte om det fortfarande är tufft för honom att spela i Grekland men om det resulterar i att han gör fler spelningar i Sverige så....Han är en fantastisk artist och utstrålar värme när han står på scenen. Det kanske är det han ska hålla sig till :)
Även jag var på konserten i Uppsala. Jag var imponerad av den värme han utstrålar och hans mjuka känsliga röst som också har en stor styrka. klapp_klap
Musikerna utstrålade känsla och kunnighet, sångerskorna var fantastiska och de fick också möjligheter att briljera var för sig.
Vi fick som grädde på moset, möjlighet att personligen tacka Georgios Dalaras personligen vid frukostbordet. :D
//Lena
Kalimera
2014-04-30, 08:38
Nästa gång vi ses ska jag be om en autograf. :)Igår fick jag ett brev med posten. Det var från kändisen Karin. I brevet låg en bild på Dalaras, och bilder på Karin som hon hade skrivit sin autograf på. Så nu har jag Karins autograf. Äntligen. klapp_klap
Stort tack för ett mycket gott skratt Karin. :D
Och stort tack till Hasse som kom på idén och fixade bilderna! klapp_klap
karinafp
2014-04-30, 11:40
Stort tack för ett mycket gott skratt Karin. :D
Så litet, så. Första gången jag har skrivit autografer... Ang_elx
Karin
Och stort tack till Hasse som kom på idén och fixade bilderna! klapp_klap
Jag är definitivt "partner in crime" här. Fixade lämplig penna för den typ av papper bilderna är på. Jag printade bilderna, det är min handstil på kuvertet och frimärkena klistrades på av mig.
Till på köpet är autograferna skrivna på en grekkrog med en massa grekisk mat och drycker runt omkring.
Små spratt förlänger mungipona flabb_flabbye_bye
karinafp
2014-05-01, 11:31
En upptagning från konserten. Jag sjunger med! ;)
https://www.youtube.com/watch?v=7Y0w-hc8WTA&feature=share
Karin
Kalimera
2014-05-01, 17:57
Jag är definitivt "partner in crime" här. Fixade lämplig penna för den typ av papper bilderna är på. Jag printade bilderna, det är min handstil på kuvertet och frimärkena klistrades på av mig. Till på köpet är autograferna skrivna på en grekkrog med en massa grekisk mat och drycker runt omkring.Härlig historia. Tack än en gång för ett gott skratta! klapp_klap
En upptagning från konserten. Jag sjunger med! ;)Ska kolla så snart jag hinner. Tack för tips! klapp_klap
I fredags oplevede jeg Dalaras og hans Unplugged Rembetiko i Amsterdam. Koncerten var, som I også melder fra Uppsala, helt 100% fantastisk klapp_klap
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.