Visa fullständig version : Bildgåta 3446 - Metsovo på grekiska fastlandet
larstommy
2013-12-18, 18:40
Var var jag ?
http://i32.photobucket.com/albums/d46/toy778/DSCN1314_zps0756f7e2.jpg
Mandrakihamnen,Rhodos ??
Mikke
larstommy
2013-12-18, 19:31
Mandrakihamnen,Rhodos ??
Mikke
Det är fel, Mikke :)
larstommy
2013-12-19, 12:03
Du er på Patmos.
Nej, det är inte på Patmos.
larstommy
2013-12-19, 12:04
Fastlandet? /Katitzi:)
På fastlandet, ja det är riktigt :) Men var,,,,, närmare bestämt ?
larstommy
2013-12-19, 12:05
Jeg tror du er i Athen ?
Inte i Athen, nej.
Trikala då:rolleyes:
Riittabye_bye
larstommy
2013-12-19, 14:46
Trikala då:rolleyes:
Riittabye_bye
Inte i Trikala, Riitta ;)
larstommy
2013-12-19, 14:47
Thessaloniki?
Å inte i Thessaloniki.
Panakakis
2013-12-19, 14:52
Parga
Halkidiki? Fast det är definitivt inte Athos av damerna att döma. ;)
/Netwolf
larstommy
2013-12-19, 19:22
Parga
Nej, det är inte i Parga.
larstommy
2013-12-19, 19:24
Halkidiki? Fast det är definitivt inte Athos av damerna att döma. ;)
/Netwolf
I Halkidiki är det inte heller.
Är det byn precis vid Mount Athos?...Har inte namnet i huvudet, men jag menar "gränsstationen"
Lissi
larstommy
2013-12-20, 08:15
Är det byn precis vid Mount Athos?...Har inte namnet i huvudet, men jag menar "gränsstationen"
Lissi
Nej, det är det inte.
larstommy
2013-12-20, 08:15
Preveza? /Katitzi:)
Inte i Preveza.
larstommy
2013-12-20, 09:08
Igomenitsa?
Lissi
Nej, inte i Igoumenitsa.
En hint : Den äldre kvinnan bär en vardaglig traditionell klädedräkt som är typisk och vanlig för äldre kvinnor på denna plats, befolkningen är till stor del av icke-grekiskt ursprung ;)
larstommy
2013-12-20, 16:16
Xanthi ?
Nej, det är inte rätt plats.
larstommy
2013-12-20, 16:17
Kavala
/Mia
Nej, inte i Kavala.
larstommy
2013-12-20, 16:18
Är det Metsovo?
Ja, det är det :) klapp_klap
Kalimera
2013-12-21, 14:26
befolkningen är till stor del av icke-grekiskt ursprung ;)Var kommer de ifrån?
Jag har varit i Metsovo men minns inte att kvinnorna hade speciella kläder. Det kan bero på att min hjärna var full med ost. :) Metsovo är sannerligen ett paradis för ostälskare. :p
larstommy
2013-12-21, 16:25
Var kommer de ifrån?
Jag har varit i Metsovo men minns inte att kvinnorna hade speciella kläder. Det kan bero på att min hjärna var full med ost. :) Metsovo är sannerligen ett paradis för ostälskare. :p
Mmmm, osten därifrån är underbar, och outstanding :p :)
Metsovo är "vlach capital of the Pindos". Vlacher tros ursprungligen ha kommit ifrån det som idag är Rumänien, de var nomader, och herdar och väldans duktiga med hästar bl.a. Därav namnet "valacker" på kastrerade hästar som de använde som packdjur under flyttningar´mellan vinter och sommarbete.
Grattis Simetra! Bra!
Jag tvekade men borde gissat i förrgår på Metsovo då jag minns stilen på gatstenarna. Ostarna var himmelskt goda. Speciellt en lagrad ädelost.
Jeg minnes også med glede osten i Metsovo, men det som gjorde størst inntrykk, var grillen med flere stooore spyd med kokoretsi ute på torget. Dessverre var det lang tid til de var ferdig grillet, så vi måtte reise videre uten å smake. Men neste gang......... :o
Metsovo, ja där har jag övernattat en natt för många år sen. En riktigt mysig by!
Lissi
larstommy
2013-12-21, 17:42
Mmmm, osten därifrån är underbar, och outstanding :p :)
Metsovo är "vlach capital of the Pindos". Vlacher tros ursprungligen ha kommit ifrån det som idag är Rumänien, de var nomader, och herdar och väldans duktiga med hästar bl.a. Därav namnet "valacker" på kastrerade hästar som de använde som packdjur under flyttningar´mellan vinter och sommarbete.
Du får också hålla ett öga på de äldre damerna nästa gång då Janne, och inte bara tänka på den himmelska osten ;) :)
http://i32.photobucket.com/albums/d46/toy778/DSCN1232_zpscaa6664a.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d46/toy778/DSCN1412_zpscfbe2b29.jpg
....för några år sen lånade jag en bok av English Jon på Karpathos som handlade om vlacher. Boken heter "The unwritten places" och är skriven av en engelsman, Tom Salmon. Han var visst lärare i Athen och fick korn på Pindosbergen, och åkte upp och befryndade vlacher och skrev sen boken. Mkt läsvärd.
Mikke
Grattis Simetra! Bra!
Jag tvekade men borde gissat i förrgår på Metsovo då jag minns stilen på gatstenarna.
Tack för det! :rolleyes: Det var nog ledtråden om att befolkningen var av icke-grekiskt ursprung som fick myntet att trilla ner ;) Minns att vår duktiga guide nämnde något om det samt en del annat intressant om invånarna i Metsovo... en mycket annorlunda och trivsam grekisk ort!
Simetra :)
larstommy
2013-12-22, 06:48
....för några år sen lånade jag en bok av English Jon på Karpathos som handlade om vlacher. Boken heter "The unwritten places" och är skriven av en engelsman, Tom Salmon. Han var visst lärare i Athen och fick korn på Pindosbergen, och åkte upp och befryndade vlacher och skrev sen boken. Mkt läsvärd.
Mikke
Jag kan rekommendera en annan bok som också är läsvärd ifall man är intresserad av europeiska minoriteters historia och kulturella rötter. Den är skriven av en österikare som heter Karl-Markus Gauss, bokens titel är "De döende europeerna". Där står att läsa om bland annat Vlacher, eller arumäner som de också kallas.
Kalimera
2013-12-22, 10:53
Du får också hålla ett öga på de äldre damerna nästa gång då Janne, och inte bara tänka på den himmelska osten ;) :)Det ska jag absolut göra. :)
Tack för information och bilder!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.