handdator

Visa fullständig version : Båt till Amorgos


Sunny12
2013-12-16, 18:20
Är det någon som vet om det brukar gå någon båt(Blue Star Ferry) runt midnatt från Pireus till Amorgos?

Om det gör det då är det ju inte omöjligt att jag skulle kunna hinna med den om jag landar runt 20.30 på Athens flygplats på en Lördag!?

Skulle vara så skönt att slippa en övernattning i Pireus.

Hur ofta brukar flygbussen gå in till Pireus under kvällstid? Någon som rest i år och kan avgångstiderna?

Tacksam för svar!

(har sökt i gamla trådar men kan inte hitta svaren där)

Netwolf
2013-12-16, 18:42
Går dom inte runt halvsexsnåret på kvällen? Sen är det nog morgonbåten som gäller.

/Netwolf

Sunny12
2013-12-16, 19:01
Ja, NW enligt gtp ska det gå en båt 17.30 på söndagar, det är den enda båtavgång jag får fram när jag söker där, inga morgontider! Men de kanske inte har släppt alla avgångar än!?

Masse
2013-12-16, 22:28
Verkar som det beror lite på när du reser. På Open Seas sajt visas att det i år på lördagar mellan 6/7 - 7/9 fanns en avgång 23.55 med Blue Star. Kan ju vara något liknande 2014.


:) Masse

Sunny12
2013-12-16, 22:53
Tack Masse.. den tiden kanske bara gäller under högsäsong! Ska kolla där hur det såg ut i maj månad.

Sunny12
2013-12-16, 23:08
Slänger ut ytterligare en fråga, kan man räkna med att det står roomsare i hamnen under alla tider på dygnet? Dvs om jag kommer med en båt runt 03.00..på natten?..:)

ErOg
2013-12-17, 10:12
När vi åkte dit, för 10 år sedan, kom vi fram vid den tiden och då fanns de på kajen! Dock "höll vi oss" och sov på en parkbänk tills det blev morgon. Då fanns det mer att välja på och till bättre pris!

Sunny12
2013-12-17, 14:14
När vi åkte dit, för 10 år sedan, kom vi fram vid den tiden och då fanns de på kajen! Dock "höll vi oss" och sov på en parkbänk tills det blev morgon. Då fanns det mer att välja på och till bättre pris!

Tack för svar! Nja sova på en parkbänk blir nog inte aktuellt för mig..:D.. som reser "solo"i början på Maj är det kanske inte så varmt nattetid heller!

Blir nog att jag förbokar ett par nätter, känns tryggare så!..:)

ErOg
2013-12-17, 15:52
Nja, det var väl möjligen frun som nickade till på parkbänken, jag snarast "vakade" nån timme innan byn vaknade till liv. Jag tror inte det är speciellt kyligt där i maj, men det vet nog andra bättre!

Eva L
2013-12-17, 16:11
Nja, det var väl möjligen frun som nickade till på parkbänken, jag snarast "vakade" nån timme innan byn vaknade till liv. Jag tror inte det är speciellt kyligt där i maj, men det vet nog andra bättre!

Det kan vara ganska kallt nattetid i början av maj så utesovande kräver sovsäck. Vi hade några ganska kalla och blåsiga kvällar och det var i juni månad jag var där. Finns flera boenden nära hamnen så det enklaste är väl att boka in sig för en natt eller två där och sen vandra runt och titta på boendena. Så skulle nog jag göra.

Eva

Sunny12
2013-12-17, 16:36
Nja, det var väl möjligen frun som nickade till på parkbänken, jag snarast "vakade" nån timme innan byn vaknade till liv. Jag tror inte det är speciellt kyligt där i maj, men det vet nog andra bättre!

:D.. Anade väl det..! ;)

Sunny12
2013-12-17, 16:44
Det kan vara ganska kallt nattetid i början av maj så utesovande kräver sovsäck. Vi hade några ganska kalla och blåsiga kvällar och det var i juni månad jag var där. Finns flera boenden nära hamnen så det enklaste är väl att boka in sig för en natt eller två där och sen vandra runt och titta på boendena. Så skulle nog jag göra.

Eva

Ja, jag har läst tidigare om Amorgos att det kan vara lite blåsigt och kyligt den tiden på året, men det stör mig inte så mycket! :)
(jag har iaf inte tänkt att sova ute)

Masse
2013-12-17, 18:58
Tack Masse.. den tiden kanske bara gäller under högsäsong! Ska kolla där hur det såg ut i maj månad.


Njaeeee!:rolleyes:


Du sa inget om när din lördag skulle infalla i din första fråga. När jag kollade på Open Seas så var det under 2013 bara under högsäsong juli-sept som den båten gick. Så i maj är det nog lite taskigare. Kan vara så att det är natt i Piraeus som gäller. Men värre öden kan man drabbas av. klapp_klap


:) Masse

Sunny12
2013-12-17, 20:09
Njaeeee!:rolleyes:


Du sa inget om när din lördag skulle infalla i din första fråga. När jag kollade på Open Seas så var det under 2013 bara under högsäsong juli-sept som den båten gick. Så i maj är det nog lite taskigare. Kan vara så att det är natt i Piraeus som gäller. Men värre öden kan man drabbas av. klapp_klap


:) Masse

Har absolut inget emot att tillbringa en natt och en halv dag i Pireus... aldrig varit där så jag kan ju omöjligt ha någon uppfattning om hur det är där... efter vad jag läst här så finns det de som både gillar/ogillar Pireus...men jag hittar säkert något att fördriva tiden med!
(men som sagt det hade varit smidigt att hoppa på en båt direkt)..:)

Eva L
2013-12-18, 08:46
Har absolut inget emot att tillbringa en natt och en halv dag i Pireus... aldrig varit där så jag kan ju omöjligt ha någon uppfattning om hur det är där... efter vad jag läst här så finns det de som både gillar/ogillar Pireus...men jag hittar säkert något att fördriva tiden med!
(men som sagt det hade varit smidigt att hoppa på en båt direkt)..:)

Det gör du säkert. Jag gillar inte alls Pireus och vill helst vara där så kort tid som möjligt. Rånrisken är stor så man bör vara försiktig och mer än en jag känner har blivit av med både plånbok och telefon. Det enda ställe jag blivit rånad på i världen är Aten vilket för alltid påverkat min bild av den staden.

Eva

Kalimera
2013-12-18, 11:16
Blir nog att jag förbokar ett par nätter, känns tryggare så!..:)Det tycker jag att du ska göra. Det är inte lätt att bilda sig en uppfattning om rum, läge och standard när det är mörkt. Du kan alltid byta boende under tiden du är där. Dessutom kan du bo i olika byar på ön, en vecka i Katapola, en vecka i Egiali och kanske en i en av bergsbyarna.

Lissi
2013-12-18, 13:04
Vad gäller båttider så är det nog alldeles för tidigt att kolla dessa redan nu. Det kan säkert komma fler avgångar längre fram.
Jag kollade Rafina -Tinos nu för 2 april och det fanns 2 avgångar nu, en gällde t o m 2 april, den andra t o m 15 april. Så det uppdateras ständigt. Tillbaka den 15 april fanns bara en enda avgång utsatt nu på söndagar och det stämmer inte när vi väl är där, det vet jag. Jag tror man får vänta till slutet av mars-början av april innan man får en hum om avgångarna. Man får alltså vänta med "finplaneringen" ett tag vad gäller båtar.... ;)

Lissi

Sunny12
2013-12-18, 14:09
Det gör du säkert. Jag gillar inte alls Pireus och vill helst vara där så kort tid som möjligt. Rånrisken är stor så man bör vara försiktig och mer än en jag känner har blivit av med både plånbok och telefon. Det enda ställe jag blivit rånad på i världen är Aten vilket för alltid påverkat min bild av den staden.

Eva

Usch då! Lät inget vidare, då får jag hålla hårt i både plånbok och mobil!

Det tycker jag att du ska göra. Det är inte lätt att bilda sig en uppfattning om rum, läge och standard när det är mörkt. Du kan alltid byta boende under tiden du är där. Dessutom kan du bo i olika byar på ön, en vecka i Katapola, en vecka i Egiali och kanske en i en av bergsbyarna.

Bra tips Janne!
Tack för Amorgos-guiden som jag fick idag!..klapp_klap

Sunny12
2013-12-18, 14:10
Vad gäller båttider så är det nog alldeles för tidigt att kolla dessa redan nu. Det kan säkert komma fler avgångar längre fram.
Jag kollade Rafina -Tinos nu för 2 april och det fanns 2 avgångar nu, en gällde t o m 2 april, den andra t o m 15 april. Så det uppdateras ständigt. Tillbaka den 15 april fanns bara en enda avgång utsatt nu på söndagar och det stämmer inte när vi väl är där, det vet jag. Jag tror man får vänta till slutet av mars-början av april innan man får en hum om avgångarna. Man får alltså vänta med "finplaneringen" ett tag vad gäller båtar.... ;)

Lissi

Så är det säkert Lissi!;)

Sunny12
2013-12-18, 15:21
Nu har jag snabbläst AMORGOS-guiden..Wow.. Fantastiskt vackra bilder och så välskriven.. jag vill dit NU! :p
Det märks Janne i texten Din stora kärlek till denna ö! Inte svårt att förstå!

TACK!..:)

Kalimera
2013-12-18, 16:29
Nu har jag snabbläst AMORGOS-guiden..Wow.. Fantastiskt vackra bilder och så välskriven.. Tack! klapp_klap

Det märks Janne i texten Din stora kärlek till denna ö! Inte svårt att förstå!Jag misstänker att du kommer att känna samma kärlek när du har varit där någon timme, eller så. :)

Sunny12
2013-12-18, 16:56
Ja, det är verkligen en ö i min smak...jag som älskar och vandra!:)
.

Smultron
2013-12-18, 19:07
Amorgos är en verkligen en vacker vandringsö, kan rekommendera området ovanför Egiali som är otroligt fint!:) Tror också att du kommer att trivas på Amorgos!

På denna länk finns det beskrivningar av många vandringar på Amorgos och även på andra kykladiska öar.

http://www.cycladen.be/index.htm

Sunny12
2013-12-18, 19:23
Tack, Smultron för länken.. finns verkligen många vandringar att välja på.. Ska skriva ut sidorna och ta med när jag åker!..:)

Sunny12
2014-02-18, 16:57
Hej, jag har lite funderingar angående min resa till AMORGOS jag har en enkelbiljett till Aten i maj och då måste jag ta mig via Pireus och vidare därifrån till Amorgos.

Men sen funderar jag på hemresan, att ta mig till Santorini och flyga hem därifrån!
Är det enklare?? Hur lång tid tar det med "Skopan"från Amorgos-Santorini? Någon som vet om hon trafikerar denna sträckan i slutet på maj en Lördag?
Går det andra båtar också vid denna tid?

Oj, många frågor, men hoppas Ni kan hjälpa mig!.. bye_bye

Lissi
2014-02-18, 17:12
Jag kan ju inte hjälpa Dig med nån planering, men hoppas verkligen Du får lika fina dagar på Amorgos som du hade på Tinos!
Visst är det underbart att planera.
Jag var verkligen sugen på Amorgos ett tag, men nu blir det nog aldrig av. Vi är nöjda med våra tre återvänadaröar som vi redan har :D

Lissi

Sunny12
2014-02-18, 17:21
Jag kan ju inte hjälpa Dig med nån planering, men hoppas verkligen Du får lika fina dagar på Amorgos som du hade på Tinos!
Visst är det underbart att planera.
Jag var verkligen sugen på Amorgos ett tag, men nu blir det nog aldrig av. Vi är nöjda med våra tre återvänadaröar som vi redan har :D

Lissi

Ja, Lissi det här med planeringen ÄR verkligen stimulerande.. :)..har drömt om att få besöka Amorgos i flera år, så nu hoppas jag verkligen att jag kommer dit!
Tinos kommer jag att återvända till absolut.. så enkelt att ta sig dit!.. bye_bye

maji
2014-02-18, 17:33
Hej, jag har lite funderingar angående min resa till AMORGOS jag har en enkelbiljett till Aten i maj och då måste jag ta mig via Pireus och vidare därifrån till Amorgos.

Men sen funderar jag på hemresan, att ta mig till Santorini och flyga hem därifrån!
Är det enklare?? Hur lång tid tar det med "Skopan"från Amorgos-Santorini? Någon som vet om hon trafikerar denna sträckan i slutet på maj en Lördag?
Går det andra båtar också vid denna tid?

Oj, många frågor, men hoppas Ni kan hjälpa mig!.. bye_bye

Hej,
vad roligt med en ny ö! Amorgos är en underbar ö som du säkert kommer att gilla.
Tyvärr tror jag inte att Skopan eller någon annan båt går från Amorgos till Santorini så tidigt på säsongen. Vi har alltid tagit oss till Naxos med Skopan eller Blue star ferries och därifrån till Santorini. Det är smidigt att flyga från Santorini tycker vi
Lycka till med planeringen;)

//majibye_bye

Sunny12
2014-02-18, 19:19
Hej,
vad roligt med en ny ö! Amorgos är en underbar ö som du säkert kommer att gilla.
Tyvärr tror jag inte att Skopan eller någon annan båt går från Amorgos till Santorini så tidigt på säsongen. Vi har alltid tagit oss till Naxos med Skopan eller Blue star ferries och därifrån till Santorini. Det är smidigt att flyga från Santorini tycker vi
Lycka till med planeringen;)

//majibye_bye

Ok, TACK..för svar! Får avvakta svar om det finns någon annan här som har erfarenhet av att resa den här tiden på året!.. bye_bye

malou
2014-02-18, 23:28
Sunny, det tipset om å reise hjem via Naxos (alt.Paros) er et bra alternativ om du sikter på Santorini. Fin og stødig tur, og kanskje vil du like en natt eller to i Naxos?


Hyggelig sted, l i t e n og oversiktelig by og man kan i k k e ta feil av havnen. Jeg har vært der noen ganger i mai, fint å strøse rundt, god mat og hotelleierne står i kø for å få gjester. Jeg ville nok bestilt, man kan jo bli 'lurt' til et eller annet gudsforlatt sted på landet om man ikke er kjent fra før.


Har bl.a. bodd på Iliovasilema, helt ok og sentralt. Rent og pent,



(PS -Vi fløy forresten en gang fra Paros til Athen på returen, det var smidig.)

Rutetider for ferge naxos (Paros) i mai - til Santorini finner du her.bye_bye


http://www.gtp.gr/RoutesResults.asp?SchDay=0&SchMonth=5&SchYear=2014&CompanyID=0,2&SortType=1,2&AroundDate=0&Origin=EGRSKY56,11943,6&Destination=EGRSKY22,3125,6

Sunny12
2014-02-18, 23:53
Tack för svar Malou..om jag förstått det rätt nu så går det alltså ingen båt direkt till Santorini från Amorgos? Menar du att jag måste byta båt i Naxos för att ta mig vidare till Santorini?

Naxos lockar förstås till ett besök, har aldrig varit där!.. :)

Sunnybye_bye

PS. Tack för hotelltipset på naxos

malou
2014-02-19, 00:05
Ja, så vidt jeg vet, andre får eventuelt korrigere.


Et par dager på Naxos er ikke dumt :), ikke minst i mai før storinnrykket.


Man kan ta buss til strender, eller bruke bystranden der det er masse tavernaer. Ellers er stemningen i den lille bykjernen god. Så vidt jeg husker var der bagasjeoppbevaring ved havnen før, praktisk om man er alene og har ventetid.


bye_bye

Sunny12
2014-02-19, 00:12
Ja, så vidt jeg vet, andre får eventuelt korrigere.


Et par dager på Naxos er ikke dumt :), ikke minst i mai før storinnrykket.


Man kan ta buss til strender, eller bruke bystranden der det er masse tavernaer. Ellers er stemningen i den lille bykjernen god. Så vidt jeg husker var der bagasjeoppbevaring ved havnen før, praktisk om man er alene og har ventetid.


bye_bye

Ok, då vet jag lite mer.. får se vart jag "landar" när jag funderat klart.. Jag kanske trivs så bra på Amorgos så jag inte vill åka därifrån... flabb_flab

Kalimera
2014-02-19, 14:58
Ja, så vidt jeg vet, andre får eventuelt korrigereDet stämmer bra det. :)

Under säsong finns det båtförbindelse mellan Amorgos och Santorini, men inte så tidigt på året.

Annwi
2014-02-19, 18:57
Hej Sunny!

Förra året gick Skopan mellan Amorgos och Santorini på söndagar med start första söndagen i juni.

Lyckliga du som ska till Amorgos! Hoppas du får en underbar resa!

Anne

Ia
2014-02-19, 19:19
[quote=
Naxos lockar förstås till ett besök, har aldrig varit där!.. :)

Sunnybye_bye
[/quote]

Da synes jeg du skal legge inn en natt eller to på Naxos, tror ikke du blir skuffet ;)
Og ja, det finnes bagasjeoppbevaring i havnen. Ta en frappe på den borteste tavernaen...gratis wifi om man trenger noen oppdateringer og gratis oppbevaring av bagasje...
Blir det bare et par-tre timer i havnen så rekker du både en tur i smugene i gamlebyen ved havnen og en tur ut på odden med Naxos`s kjente landemerke :)

Sunny12
2014-02-19, 22:28
Hej Sunny!

Förra året gick Skopan mellan Amorgos och Santorini på söndagar med start första söndagen i juni.

Lyckliga du som ska till Amorgos! Hoppas du får en underbar resa!

Anne

Ok, men det blir nog att jag åker hem senast den 31/5... Fast sen beror det lite på vad jag hittar för flyg hem, pris och flygtider blir avgörande!
Tack för info iaf!...:)

PS.Ja, jag hoppas att resan blir helt underbar!.. bye_bye

Sunny12
2014-02-19, 22:34
Da synes jeg du skal legge inn en natt eller to på Naxos, tror ikke du blir skuffet ;)
Og ja, det finnes bagasjeoppbevaring i havnen. Ta en frappe på den borteste tavernaen...gratis wifi om man trenger noen oppdateringer og gratis oppbevaring av bagasje...
Blir det bare et par-tre timer i havnen så rekker du både en tur i smugene i gamlebyen ved havnen og en tur ut på odden med Naxos`s kjente landemerke :)

Bra info, TACK!! OM det blir aktuellt att jag ska flyga hem från SANTORINI känns det fint att känna till detta!.. bye_bye

Sunny12
2014-03-01, 22:12
Ni som nyligen rest med Blue star Ferries till Amorgos från Pireus, vet ni vad en biljett kostar på ett ungefär?

Mvh Sunny:)

kari
2014-03-01, 23:01
Ni som nyligen rest med Blue star Ferries till Amorgos från Pireus, vet ni vad en biljett kostar på ett ungefär?

Mvh Sunny:)

Det koster 33,50 Euro, Sunny :)

Sunny12
2014-03-01, 23:35
Det koster 33,50 Euro, Sunny :)

Tack, Kari! Bra pris för en så lång resa!.. :)

kari
2014-03-01, 23:38
Tack, Kari! Bra pris för en så lång resa!.. :)

Ja, virkelig :)

Sunny12
2014-03-01, 23:42
Du vet möjligen inte vad en hytt kostar? Med tanke på att jag reser med kvällsbåten!
Hade varit skönt att sova en stund!

kari
2014-03-02, 11:22
Du vet möjligen inte vad en hytt kostar? Med tanke på att jag reser med kvällsbåten!
Hade varit skönt att sova en stund!

Det vet jeg dessverre ikke, Sunny :)

Men om du "spøkbooker" på f.eks www.Paleologos.gr finner du prisenebye_bye

Sunny12
2014-03-02, 11:54
Det vet jeg dessverre ikke, Sunny :)

Men om du "spøkbooker" på f.eks www.Paleologos.gr finner du prisenebye_bye

TACK, igen Kari!..bye_bye

våga
2014-03-02, 17:02
Du vet möjligen inte vad en hytt kostar? Med tanke på att jag reser med kvällsbåten!
Hade varit skönt att sova en stund!

Hej!
Om du vill ha en egen hytt kostar det va 120 euro, om du kan tänka dig att dela med andra kvinnor kostar fet ca 69 euro. Ett annat alternativ, som jag alltid väljer, är att ta en flygstolsplats, då kostar biljetten 39 euro. Jag tycker att man sover minst lika bra där som i en hytt man delar med andra.
Lycka till!
Våga

Sunny12
2014-03-02, 17:56
Tack, Våga!
Då blir det absolut en flygstolsplats.. :)..en hytt blir för dyrt för mig!.. bye_bye

PS. Hoppas man får fälla stolen...flabb_flab..skojar bara!!.. :D

Sunny12
2014-03-02, 17:58
Förresten måste man förboka biljett med Blue Star i början av maj? Eller finns det alltid plats?

yannis
2014-03-03, 05:39
Tack, Våga!
Då blir det absolut en flygstolsplats.. :)..en hytt blir för dyrt för mig!.. bye_bye

PS. Hoppas man får fälla stolen...flabb_flab..skojar bara!!.. :D

flabb_flab
Det går nog bra. Jag och Arne kommer inte med färjan till Amorgos och då från Naxos förrän den 29 maj. flabb_flab

Och,,, du behöver nog inte förboka den med Blue Star i början av maj (om inte grekerna har en massa klämdagar runt 1 maj).

Birgitta

Sunny12
2014-03-03, 13:57
flabb_flab
Det går nog bra. Jag och Arne kommer inte med färjan till Amorgos och då från Naxos förrän den 29 maj. flabb_flab

Och,,, du behöver nog inte förboka den med Blue Star i början av maj (om inte grekerna har en massa klämdagar runt 1 maj).

Birgitta

Vilken tur.. :D..då kan jag luta mig bakåt i lugn och ro.. flabb_flab

Låter bra att inte behöva förboka, jag har så gott om tid att köpa biljett på plats, då jag ju anländer Pireus kvällen innan och båten inte avgår förrän 17.30 dagen efter.
Tack för info!
PS. Då kanske vi springer på varandra där, fast har inte ännu bestämt när jag ska åka hem...bye_byebye_bye

MariaJ
2014-03-03, 17:36
Låter bra att inte behöva förboka, jag har så gott om tid att köpa biljett på plats, då jag ju anländer Pireus kvällen innan och båten inte avgår förrän 17.30 dagen efter.


Ett litet tips bara... Om du nu inte nödvändigtvis vill tillbringa en hel dag i Pireus/Aten så går det en båt vid 7.25 på morgonen till Naxos (tror den går alla dagar) framme vid 12.30. Då kan du tillbringa dagen på Naxos och sedan på kvällen fortsätta vidare med färjan som du skulle ha åkt med 17.30 från Pireus. Nu vet jag inte vilken veckodag du anländer till Aten, men jag har också sett att det även går en båt från Naxos på måndagar kl 10.10 till Amorgos.

Jag är själv väldigt sugen på att åka till Amorgos i vår och har sett att det här alternativet finns. Vi skulle i så fall anlända till Aten lördag kväll, övernatta i Pireus och sedan på söndag morgon åka vidare till Naxos, för att ev stanna där en natt och ta måndagsbåten kl 10 från Naxos.

Lycka till med planeringen, jag planerar jag också och hoppas komma ivägbye_bye

Maria

Sunny12
2014-03-03, 18:22
Ett litet tips bara... Om du nu inte nödvändigtvis vill tillbringa en hel dag i Pireus/Aten så går det en båt vid 7.25 på morgonen till Naxos (tror den går alla dagar) framme vid 12.30. Då kan du tillbringa dagen på Naxos och sedan på kvällen fortsätta vidare med färjan som du skulle ha åkt med 17.30 från Pireus. Nu vet jag inte vilken veckodag du anländer till Aten, men jag har också sett att det även går en båt från Naxos på måndagar kl 10.10 till Amorgos.

Jag är själv väldigt sugen på att åka till Amorgos i vår och har sett att det här alternativet finns. Vi skulle i så fall anlända till Aten lördag kväll, övernatta i Pireus och sedan på söndag morgon åka vidare till Naxos, för att ev stanna där en natt och ta måndagsbåten kl 10 från Naxos.

Lycka till med planeringen, jag planerar jag också och hoppas komma ivägbye_bye

Maria

Ja, detta är ju också ett alternativ förstås!
Men tror du båten till Naxos går även i början på Maj?

Jag kommer också till Aten på lördagkväll!

Sunny bye_bye

PS.Visst är det kul att planera, men ibland blir det så rörigt så man inte vet hur man ska göra, MEN iväg ska jag! Vi kanske ses!

MariaJ
2014-03-03, 19:27
Ja, enligt GTP.gr så går en Blue Star mellan Pireus och Naxos alla dagar kl 7.25 från den 21 april. Båten mellan Naxos och Amorgos (NEL Lines) som går måndagar kl 10.10 börjar gå den 5 maj.

Ja, vem vet vi kanske ses på Amorgos i vår;)

Maria