handdator

Visa fullständig version : Hur reser du?


inkfish
2006-03-06, 22:38
Det här har vi gjort förr, men visst är det ett tag sen?

Ressättet brukar bli föremål för motsättningar här ibland och jag förstår inte riktigt varför, var och en blir ju salig på sin fason.

Rösta och diskutera men bli inte ovänner;) :D

inkfish
2006-03-06, 22:46
Hehe, 100 procent båtluffar, det var väl det jag tänkteAng_elx

Zanét
2006-03-06, 22:48
Hehe, 100 procent båtluffar, det var väl det jag tänkteAng_elx
Xa, fastlandsnördarna lurar i vassen :p

//Zanét bye_bye

inkfish
2006-03-06, 22:53
Shit, fastlandet:eek:

Kan du inte ordna nån egen omröstning om fastlandet:o

Elisabet
2006-03-06, 22:53
Hey, jag vill kryssa i flera!!

Och var är alternativet "Annat" ;)

inkfish
2006-03-06, 22:54
Förresten: duger det om vi jämställer Parga med ö? Nähä, tänkte väl att det inte gjorde det:o

inkfish
2006-03-06, 22:55
Hey, jag vill kryssa i flera!!

Och var är alternativet "Annat" ;)

Ska se om jag fixa Annat så lurar du i Zanet att det är fastlandet under tidenAng_elx

inkfish
2006-03-06, 22:56
Nu finns Annat.

Elisabet ombedes vänligen ge exempel på vad annat skulle kunna vara:cool:

Zanét
2006-03-06, 22:57
Nu har jag också röstat :D :rolleyes: :D

//Zanét bye_bye

Elisabet
2006-03-06, 23:08
Annat är ett gammalt grekiskt ord och betyder vatten på tre sidor.
Kan även betyda restis.

inkfish
2006-03-06, 23:10
flabb_flab

Restis är charter med hotell. Om man bor på hotellet som ingår vill säga. Tar man restis men fixar boende själv är det Endast flyg, stannar på en ö. Om man nu stannar på en ö alltså... Sifo, hjälpsnyft_drop

Elisabet
2006-03-06, 23:18
Restis är charter med hotell. Om man bor på hotellet som ingår vill säga. Tar man restis men fixar boende själv är det Endast flyg, stannar på en ö. Om man nu stannar på en ö alltså... Sifo, hjälpsnyft_dropFattaru nu varför jag vill rösta på flera!!!

anoula
2006-03-07, 09:25
Inte så svårt att välja. Endast flyg fick det bli. Which reminds me... dags att boka snart hmmm...

Kalimera
2006-03-07, 09:33
För två år sedan eller något sådant hade vi en omröstning på Kalimera (inte i forumet) med samma frågor. Om jag inte minns helt fel så var det 63 % av Kalimeras läsare som åkte på charter till Grekland.

inkfish
2006-03-07, 12:25
Jag minns inte siffrorna men jag minns att de som åkte charter var i klar majoritet. Därför är det lite förvånande att båtluff leder så stort just nu. Men det ändrar sig nog när fler röstat.

Elisabet
2006-03-07, 12:49
Jag minns inte siffrorna men jag minns att de som åkte charter var i klar majoritet. Därför är det lite förvånande att båtluff leder så stort just nu. Men det ändrar sig nog när fler röstat.Kan det inte också ha att göra med att den omröstningen inte var i forumet?
Jag har en (förutfattad?) tro att en större del av forummedlemmarna är på-egen-hand-resare än bland övriga sajtbesökare.
Fast charterresenärerna är nog kanske ändå i majoritet i båda grupperna...?

inkfish
2006-03-07, 13:00
Så kan det förstås vara! Man ser ju varje dag hur många som är inloggade och hur många som läser här utan att ha loggat in. I går kväll var det t ex rekord en stund, här var 185 pers som läste samtidigt:eek:. Det märks att det är högsäsong i reseplanering just nu.:D

Om alla de som bara läste i går kväll reggade sig för att rösta skulle nog siffrorna se lite annorlunda ut.

Kaa
2006-03-07, 13:17
Annat= husbil via Italien. hade gärna flugit ner men man får inte ta med sig husbilen då. verkar inte vara många campingstollar på detta forum.
Kanske bara jag???
Cecilia

Elisabet
2006-03-07, 13:17
Man ser ju varje dag hur många som är inloggade och hur många som läser här utan att ha loggat in. I går kväll var det t ex rekord en stund, här var 185 pers som läste samtidigt:eek:. Det märks att det är högsäsong i reseplanering just nu.:D Ja det är verkligen högtryck i forumet nu. Det är kul klapp_klap

martinifk
2006-03-07, 15:31
Än så länge har det bara blivit charter med hotell men i framtiden har jag på känn att det blir endast flyg och i huvudsak på en ö men också öluff verkar roligt om magen tål.....flabb_flab


Martinifk

Abi
2006-03-07, 18:24
Annat= husbil via Italien. verkar inte vara många campingstollar på detta forum.
Kanske bara jag???
Cecilia

Det räknas väl förstås inte att vi hyrde rum på Makis camping i Kamares på Sifnos förra sommaren! Det var dessutom ett bra och skapligt billigt boende, som kan rekomenderas. Vi båtluffade med Aten, för första gången, som utgångsläge. (tidigare Santorini 1 gng, Rhodos 1 gng) I år blir det Aten igen.

/Abi

Bossew
2006-03-07, 19:59
Lättaste omröstningen på länge :D

Flyg och massor av öar :)

bosse

annlind
2006-03-07, 20:04
:) Åker till den Ö man gillar mest bor där, men kryssar runt till andra spännande å vackra öar t.ex Egina,Poros, Spetses,Hydra m.fl. De är toppenbra.bye_bye

wilda
2006-03-07, 20:39
Jag minns inte siffrorna men jag minns att de som åkte charter var i klar majoritet. Därför är det lite förvånande att båtluff leder så stort just nu. Men det ändrar sig nog när fler röstat.

Kan det inte vara så att resandet har ändrats? Fler som åkte charter med hotell förut kanske har börjat testa luffning? Iallafall Apollo har ju satsat lite på det resandet, och pushar mer för att man ska resa "på egen hand".

Jag tror att vi har mognat i vårt resande. Då vi förr ville ha tryggheten att bli omhändertagna vill vi nu istället hellre upptäcka??

Och de som reser charter med hotell idag kanske inte gör det i lika stor uträckning för trygghetens skull, utanför bekvämligheten?

/Anna
(som ännu inte rest charter, men däremot börjar se fördelar med att boka boende i förväg - av bekvämlighetsskäl...)

yvonne
2006-03-07, 20:53
Har röstat på annat, vilket innebär med bil och färja.

Yvonne (den 31:a bär det iväg)_B-anana

Elisabet
2006-03-07, 22:29
I går kväll var det t ex rekord en stund, här var 185 pers som läste samtidigt:eek:OCH IKVÄLL SLOGS REKORDET IGEN !!!!!

inkfish
2006-03-07, 22:51
Lättaste omröstningen på länge :D

Flyg och massor av öar :)

bosse

Jag funderade faktiskt på ett bossew-alternativ: Far som en tätting mellan öarnaflabb_flab

inkfish
2006-03-07, 22:55
Jag tror att vi har mognat i vårt resande. Då vi förr ville ha tryggheten att bli omhändertagna vill vi nu istället hellre upptäcka??


Fast Kalimera är ju ingen statisk grupp. Om några gått från charter till båtluff under sin tid här så har det ständigt fyllt på med nya människor.

Dessutom tror jag att det finns en rörelse åt motsatt håll också - från båtluff till charter. Man blir mer bortskämd med bekvämlighet när man åldras, tycker jag mig märka:oAng_elx

Stina
2006-03-08, 01:11
Annat=med egen bil via Italien.
Helst alltså, när ekonomin tillåter det;)
...Annars får det duga med flyg

//Stina

Bossew
2006-03-08, 08:08
Jag funderade faktiskt på ett bossew-alternativ: Far som en tätting mellan öarnaflabb_flab

klapp_klap :)

Eva L
2006-03-08, 08:56
Dessutom tror jag att det finns en rörelse åt motsatt håll också - från båtluff till charter. Man blir mer bortskämd med bekvämlighet när man åldras, tycker jag mig märka:oAng_elx

Jag har blivit precis tvärt om. Betydligt mer äventyrlig med åren. Åker gärna långt bort, ordnar boende och annat på plats och känner mig mycket mindre ängslig än i yngre år. Förra sommaren åkte jag visserligen charter till Parga och hotellet var helt ok men visst är det mycket trevligare och bättre att boka vid framkomsten, strosa runt lite och kolla läget först. Till sommarens båtluff tänker jag inte förboka ett enda rum men däremot lägga in några nummer till av vänner rekommenderade boenden att aventuellt använda vid tillfälle.Tänker också att jag själv lättare hittar boenden som uppfyller mina krav än om arrangören valt hotellet. För den som bokar boenden av mellanklas är det ju lättare att hitta bekvämligheterna på egen hand. Kanske det är utsikten, ljuset från balkongen, trädgården eller något annat som lockar.


Eva

Chris
2006-03-08, 15:01
Fast Kalimera är ju ingen statisk grupp. Om några gått från charter till båtluff under sin tid här så har det ständigt fyllt på med nya människor.

Dessutom tror jag att det finns en rörelse åt motsatt håll också - från båtluff till charter. Man blir mer bortskämd med bekvämlighet när man åldras, tycker jag mig märka:oAng_elx

Så sant så sant! Men jag vill ha alternativ och flexibilitet som inte charter erbjuder. Det kan gälla öval, men också när man själv har möjlighet att få lite ledigt. Att jag kan välja och vraka mellan ankomst och avresedatum som det behagar mig.

Och när man reser singel vill charterbolagen ha hutlöst betalt för att få disponera rummet/lägenheten ensam, vilket värdfolket på plats tar hänsyn till i sin "prissättning".

Chris
bye_bye

inkfish
2006-03-08, 15:15
Men jag vill ha alternativ och flexibilitet som inte charter erbjuder.

Utöver att jag gillar att åka till mer än ö på en resa så har jag ett enda skäl till att välja bort charter: jag gillar inte hotellen. Jag älskar pensionat. Max fem rum/studios, helst bara en-två.

Då ökar sannolikheten att det blir en rolig blandning på folk och inte bara svenskar. Senaste hade jag holländare, italienare, engelsmän, en amerikan och en grekinna som pensionatsgrannar. Sånt är kul.

kari
2006-03-08, 22:42
Då ökar sannolikheten att det blir en rolig blandning på folk och inte bara svenskar. Senaste hade jag holländare, italienare, engelsmän, en amerikan och en grekinna som pensionatsgrannar. Sånt är kul.
- men bare GREKERE går bra vel...:)
Det hadde vi på Kristina's rom på Rhodos i høst :D
I annen etasje er det 3 rom, vi bodde i det midterste og hadde på den ene siden en lærerinne fra Astypalea :) På den andre en ung kvinne fra Kreta :) I første etasje bodde tre unge menn, studenter fra Kalymnos:)
:) Kari

Elisabet
2006-03-08, 22:45
Och så kan man ju själv välja inte bara ö, utan även vilken del av ön man vill bo på, vilken ort och vilken del av orten - och på så sätt ha många fler alternativ är charterbolagen erbjuder.

Krukan
2006-03-09, 08:31
Dessutom tror jag att det finns en rörelse åt motsatt håll också - från båtluff till charter. Man blir mer bortskämd med bekvämlighet när man åldras, tycker jag mig märka:oAng_elx

Sen är det för vår del även resans längd som avgör mitt resande. Ibland hinner man bara med en vecka och då är det så bekvämt med charter.
Dessutom i år har vi valt ett lite lyxigare boende i Grekland, skall bli kul att se vad det i Grekland betyder :)

Annars, när vi har tid, äääälskar vi båtluff och valfriheten.

//g

AndersK
2006-03-27, 19:10
Hej allesammans!
Det här med rätt frågor och statistik (som ...... kan läsa hur som helst) är inte lätt.
För vår del gör vi på så sätt i år att vi reser till Grekland tre gånger;
1. Flygstol till Kreta (vandring på en ö)
2. Flygstol till Athen och därmed fastlandet
3. Flygstol till Samos (för luffning på flera öar)

Frågorna är därmed OK!, men statistiken........:)

Väl mött!!
Anders

inkfish
2006-03-27, 19:17
Ja fast frågan är helst. Hur reser du helst till/i Grekland?

Men skit samma. Jag tycker ni gör helt rätt som försöker komma med i så många kategorier som möjligtklapp_klap ;)

Elisabet
2006-03-27, 19:18
Det här med rätt frågor och statistik (som ...... kan läsa hur som helst) är inte lätt.
För vår del gör vi på så sätt i år att vi reser till Grekland tre gånger;
1. Flygstol till Kreta (vandring på en ö)
2. Flygstol till Athen och därmed fastlandet
3. Flygstol till Samos (för luffning på flera öar)

Frågorna är därmed OK!, men statistiken........:)
Hej och välkommen till Kalimera! Så härligt med tre resor!! Inte lätt att välja svarsalternativ då, fast å andra sidan ska man nog inte se de här omröstningarna som statistik utan snarare som en kul liten enkel grej :D

Förresten så frågas det ju efter hur man helst reser, så egentligen borde det ju gå att svara även om man reser på flera sätt. Om man nu inte helst reser på alla sätt förståss flabb_flab

inkfish
2006-03-27, 19:23
Jag missade en kategori:eek:

Hur reser du helst till Grekland?
Hvergang.


flabb_flab

Lissi
2006-04-04, 15:29
Jag missade en kategori:eek:

Hur reser du helst till Grekland?
Hvergang.
flabb_flab


Ska det inte vara NÄR reser Du helst till Grekland??
Hvergang!!!!:D :D

Lissi - som reser på lördag!

Abi
2006-04-04, 15:42
Ska det inte vara NÄR reser Du helst till Grekland??
Hvergang!!!!:D :D

Lissi - som reser på lördag!

Det håller jag med om!

Ha en jätteskön resa Lissi!

Abi-som reser 11 juni (vi kommer nog dit med, så småningom)

martinifk
2006-04-04, 16:17
Ha de bra Lissi och hälsa Kreta från mig:)


Martinifk som åker dit om 106 dagar.....

dimitris
2006-04-04, 19:10
Jag åker skidor till Sverige via Afrika i juli! Jag ska rösta annat! flabb_flab

dimitris
Aten

JoakimS
2006-04-28, 23:54
Vi är en familj om fem och ser ingen annan råd än att köpa flygstol samt fixa boendet själva i förväg. På charter gives icke plats för så stora familjer, i varje fall inte i vår prisklass. Dessutom skapas lite osäkerhet och rum för improvisationer som ger ett lagom kittel i magen. I år flyger vi till Aten direkt efter midsommar och sedan buss/båt till Skithos i drygt 2 veckor. Hoppas snön hunnit smälta.
JoakimS

Jayo
2006-04-29, 17:35
Sista veckorna (med undantag för två dagar nu) har vädret varit fantastiskt på Skiathos. Allt är grönt, mycket vårblommor och härlig sol. Du får vänta tills nästa februari om du vill komma hit och åka skidor!

JoakimS
2006-04-29, 20:59
Vi som tänkt gå över isen om vi missar färjan.

MIAS
2006-07-04, 10:33
Vi reser numera reguljärt eller endast flyg, men det beror på att det inte går några charterresor från Göteborg till våra älsklingsställen. Så det finns inget att välja på. Det har fungerat bra och blivit en aning billigare, och så kan man ju välja lite mer hur länge man vill vara borta osv. Tycker ändå det hade varit skönt med allt fixat, transfer och hotell ibland.

Miabye_bye

malou
2006-07-04, 21:00
Bare fly, reiser mellom flere øyer;

mest fordi det er billigste/rimeligste alternastiv dersom en reiser alene og ikke skal være borte i lang tid. Absolutt mer behagelig å ta charter, ha en base og SÅ farte rundt på øyer med bagasjen plassert på hotellet. Dette årets reise i august vil - i utgangspunktet - koste ca halvparten av charter på samme 'fastboende' øy i tilsvarende tidsrom. Altså august og ca tre uker. Takk for billig-billettene til Apollo og Norwegian - og til medlemmer på Kalimera! bye_bye Fint om flyselskapene hadde lignende tilbud til andre deler av verden. Off we go....

Admirala
2006-07-05, 13:24
Hvordan var det? Skulle vi markere på "Annat" vi som helst reiser med rutefly, leier bil og kjører rundt på fastlandet :D

Jeg krysset iallfall av på det, men venter også på en ny avstemming:
Hva er det beste området på fastlandet?

(Det er selvsagt Peloponnes _B-anana )

Lissi
2006-07-05, 15:22
Det tror jag också att det är...:D .Fast Zagoria-distriktet och förresten hela området mellan Parga -Ioannina - Volos är också underbart!!!

Lissi - som börjar fundera på vad hon ska packa inför resan...

Spido
2006-07-07, 14:02
Skal svare når vi kommer tilbake fra årets ferie, der vi flyr til Athen og tar båt ut til Milos og videre til Sifnos. Hoteller og båter er booket på forhånd, for vi reiser i høysesong (august) og ønsker å ha alt ordnet, blir bare bekymret om vi skulle reist uten boende på plass. Hard core øyloffing er altså ikke noe for meg. Har reist charter til Hellas flere ganger før, men har også reist med rutefly til andre middelhavsland og fikset hotell selv. Til Sardinia i fjor fløy vi med charter, men fikset hotellene selv.

muffins
2006-07-07, 14:10
Beror på hur länge jag kan stanna i Grekland... i år ska vi bara stanna en vecka och då har vi valt charter, förra året och förra året igen, och sommaren 2003 var jag i Grekland i 4 veckor.... jag flög till Aten, sedan åkte jag till norra Grekland för att hälsa på släkten, sedan Aten igen och 2 öar.

Pia71
2006-07-07, 23:33
Här ska det åkas till Parga om 8 timmar. Vi är en familj på fem som bokat flyg till Preveza och sen trensfer till Parga. Har ordnat eget boende i Parga hos en familj som äger ett lägenhets hotell-Nikas apartments.. Det är fjärde gången i rad som vi återvänder dit :-)

ricky
2007-07-07, 13:10
:) Ha, en bugg i programmet!

Inägget ovanför detta står med bland senaste inlägg ändå är det prick ett år gammalt!

inkfish
2007-07-07, 13:26
Det beror säkert på att nån röstat. Då blir tråden aktiv igen, även om inga nya inlägg skrivits i den:)

Eleuthera
2007-07-07, 14:26
Ska cykla ner....Den e go va!!! ??? _B-anana _B-anana

inkfish
2007-07-07, 14:26
Eleuthera - den kategorin blir du nog rätt ensam iflabb_flab

Eleuthera
2007-07-07, 14:29
Kanske! Men många har gjort det före mig och jag vet att många kommer att göra det. Det blir jobbigt, skönt, och frihets känslan blir optimal. brukar ta mig fram på sådant här sätt.

Paulina
2007-07-09, 19:00
Låter som det ultimata äventyret! :)

Peter
2007-07-10, 19:29
Ska cykla ner....Den e go va!!! ??? _B-anana _B-anana

Fast den är lite klen tycker jag. :D Ang_elx Göran Kropp cyklade till Mount Everest, klättrade upp, kollade utsikten en stund, klättrade ner och cyklade sedan hem igen... :eek:

DEN är go... :D Fast det är ju mer symptom än diagnos... Synd att han föll något år senare.

Men det är klart det är ett roligt äventyr du ger dig ut på. Skickar du de stora sakerna hemifrån samtidigt som du börjar cykla är ni väl framme ungefär samtidigt... flabb_flab

Peter

Carita
2007-07-12, 11:12
Hittills har det blivit charter med lägenhetshotell. Men håller mej undan alla charterarrangemang när jag väl kommit till orten. Det är mycket billigare och framför allt roligare och mera friare att själv ta sig runt på upptäcksfärd. Men det finns folk som tror att de inte kan ta ett steg själva, utan att konsultera guider och åka runt med charterfårskocken. Inte kanske ni som som skriver här på Kalimera.

Hellen
2007-07-12, 11:36
Men det finns folk som tror att de inte kan ta ett steg själva, utan att konsultera guider och åka runt med charterfårskocken.

Hej!
Varför kallar du dem fårskock?
// Helén

Lissi
2007-07-12, 11:37
Inte måste man vara får i en skock heller för att åka på en rundtur med chartersällskap! Man har FULL FRIHET att göra som man vill utan att vara vare sig får eller annat! Det finns MÅNGA som tycker det är suveränt att bara åka med på semestern och slippa läsa på eller jaga runt själva..Framför allt om man är lite äldre..Jag tänker på mina föräldrar som började resa först i 60-årsåldern..Tänk så trygga de känt sig och så mycket de fått se tacka vare dessa utflykter.. De skulle aldrig vågat åka annars...

Lissi - som provat detta också!

Carita
2007-07-12, 11:52
Ok! Visst kan jag hålla med om att charterarrangemang kan passa för en del. Särskilt äldre människor som du skrev. Själv har jag också prövat det för länge sen. Men tyckte att det blev så korta stunder på vissa ställen, där jag skulle ha velat strosa runt själv under längre tid. Det är väl också så att när man bott utomlands, vid Medelhavet i mitt fall, och prövat på friheten att röra sig själv, så är man van med det.

Ursäkta ordet "fårskock" om någon tog illa upp av det. Det är jag själv som kännt mig som ett sånt "får" någon gång.

Athanasia
2007-07-17, 16:14
Åker ju charter men för den skull får jag ju göra som jag vill,,,,har aldrig varit på ett enda välkomstmöte....:)Eller åkt runt i samlad trupp..

Yanna
2007-07-24, 20:11
Jag tar bara flygstolen, hur många öar det sedan blir beror på hur länge jag kan vara kvar i Grekland. Senaste resan ..första veckan i juli..blev det flyg till Santo, de flesta dagarna på Amo, men jag vet att jag gärna vill vara minst 5 dagar på varje ö, så är jag borta 2 veckor blir det 3 öar, 3 veckor 4 öar..osv..men jag har inga def. regler, trivs jag mindre på en ö åker jag till nästa, därför köper jag alltid bara flygstolen! Dessutom väljer jag boende själv, inte resebolagens hotell som ofta ligger avigt till, som jag tror iaf! Jag blir ju då också låst till både hotell och ö!
Alla har sin egen favorit...ö eller resrutt, men det går inte att säga vad som generellt är bäst, det är individuellt!!
Jag vet att det är massor av öar jag ännu inte sett, men ska beta av några till innan jag lägger näsan i vädret! Av dem jag sett är Amo en storfavorit och Oia är nostalgi, Folegandros vill jag gärna se igen, men Karpatos låter mycket lockande, liksom Hydra, men skulle jag råka komma iväg en vecka till i höst så väljer jag ändå Amo. Fler veckor? Ja då skulle jag välja en helt ny ö..tror jag! :rolleyes:

Yanna som inte fick nog av en ynka vecka!

Chras
2007-09-03, 14:46
Charter till Chania och Platanias den 20 från Sturup. Nära och bra med Malmoe. Inga bekymmer med tåg, övernattning mm. Två härliga veckor väntar sedan på Kreta. Första veckan litet lugnt sedan bilåkning litet runt ön för bl a fotografering och komplettering av bilder. det är alltid lika kul att röra sig fritt i Grekland. Att vi åker charter beror på att vi tycker det är enklare och lättare. Allt fixat när man beställer biljetten. Sedan behöver man inte hålla reseledarna i handen nera på resmålet.De får klara sig själva utan vår hjälp. men behöver vi hjälp är de bra att ha tillgång till. Har själv haft tillräckligt med reseproblem när man jobbade. Strul både med flyg, hyrbil och hotell. Slipper förmodligen det med charter.
Kreta se upp!!!!!!!!!!!!/Chras

Monica P
2007-09-20, 11:48
Bil via Jugoslavien medan detta land fanns. Sen bil via Italien, oftast VW-buss, perfekt pa alla vis. Sonen liftade med lastbilar, sa kan man ocksa ta sig fram. Atskilliga ganger har jag akt tag hem fran Grekland nar maken stannade nagra veckor langre, oftast via Italien . Chartertag skulle nog bli populart bland pensionarer som har gott om tid: tag till Venedig, sen batresa till Grekland.

nene
2007-10-19, 15:18
Vi reier charter, og bor på ett fast hotell, hvertfall nå når ungene er med.

Nenemannen vil ikke dra på øy hopping med ungene (jeg vil).

Men jeg vil ikke reise All inklusive mye av det både vi og ungene liker er og utforske resturanger og mat retter.
Og den greske maten er jo helt unik da, den må jo bare testes.

så vi reiser charter med ungene og hvis noen lurer er ungene 6. 7 og 9 år. :)

Argyris
2008-01-07, 21:11
flyg direkt till Kreta från Köpenhamn / Malmö och stanna där...

/Nico