handdator

Visa fullständig version : Ny på Leros


Monica G
2013-12-10, 22:31
Har läst Kalimeras E-guide om Leros och en massa inlägg (tack) och laddar för några dagar i maj mellan Kalymnos och Samos. Skulle vilja ha spontantips här om boende i de olika byarna, helst nära havet men är ok om det är enkelt. Inga bamseklubbar eller bokat-solstolen-forever-med-min-handduk-hotell.

Verkar finnas riktiga Lerosfantaster som säkert har bra info? Jag har läst om flera boenden i inläggen men vill ändå fråga..

Kalimera
2013-12-12, 09:59
Inga bamseklubbar eller bokat-solstolen-forever-med-min-handduk-hotell.Något sådant finns inte på Leros. :)

Eva L
2013-12-12, 10:51
Bamseklubbar finns bara på stora charterresmål som Kreta och Rhodos. Har aldrig varit på Leros men kan inte tänka mig att det finns där. Stora AI hotell är också något att akta sig för. De är värre än Bamseklubbar som har aktiviteter för barn. Eva

Nickan
2013-12-12, 18:26
Nikis studios i Pandeli är min favorit! Världens trevligaste värdfamilj som bor på samma "gård".

Janérik
2013-12-14, 23:33
Jag kan också rekommendera Nikis Studios. Vi bodde där för några år sedan, rent och snyggt och trevligt. En liten promenad ner till stranden men inget större problem. Dessutom har de en pool så man kan ta ett dopp då man promenerat hem igen.
Jag längtar inte speciellt mycket till Leros men till Nikis Studios skulle jag ändå vilja återvända.
De har ingen egen hemsida men finns på Facebook om du använder det.

Mvh Janérik

laero
2013-12-15, 09:27
Jag kan bara instämma. Ni kan inte bo trevligare än på Nikis studios. Mamma Maria och resten av familjen tar hand om sina gäster på ett suveränt vis.

Monica G
2013-12-15, 21:46
Tack för tips jag har hittat det och det ser trevligt ut. Betyder det att man ska bo i Pandeli om man ladar på Leros för några få dagar?
Och till Janne jag har hittat bokade solstolar på nästan öde öar i Asien så dom finns säkert på Leros också!

Kalimera
2013-12-16, 10:37
Betyder det att man ska bo i Pandeli om man ladar på Leros för några få dagar? Jag har bott i Alinda en gång och i Pandeli flera gånger. Båda ställena är trevliga, men Pandeli är bäst. Tycker jag. :)

Smultron
2013-12-16, 21:17
Tack för tips jag har hittat det och det ser trevligt ut. Betyder det att man ska bo i Pandeli om man ladar på Leros för några få dagar?
Och till Janne jag har hittat bokade solstolar på nästan öde öar i Asien så dom finns säkert på Leros också!

Om du vill undvika bokade solstolar så ska du åka till Leros grannö Lipsi. Där råder det nämligen solstolsförbud på stränderna! :)

Härligt, om man som jag gillar oexploaterade stränder!_B-anana

Monica G
2013-12-17, 21:20
Det låter också jättehärligt! Hinner nog tyvärr inte och har siktat på Leros men man vet aldrig..

Mats Fredsson
2014-02-19, 21:31
Sent svar, men... :o

Vi har varit på Leros flera gånger, det är en trivsam ö som man gärna återvänder till.
Lugnt och skönt, inga turistmassor, vänligt folk och bra prisläge. Man blir snabbt vän med lokalbefolkningen. Inga försäljare, inga feta charterbussar... Klart man trivs!

Pandeli är mysigt, även det finns många andra bra byar också. Vi bor oftast i Platanos som ligger granne med Pandeli.
Vi har aldrig bott på Nikis, men vet vart det ligger.
Alinda har en lång bra strand som alltid är skyddad från vindar och strömmar, och där är sällan mycket folk. Det är härligt att sitta där och äta kvällsmat och se solen lämna borgen i skugga.

Det finns faktiskt solstolar på några ställen, men vi har aldrig hyrt någon. Vi åker gärna till mer ensliga stränder och kopplar av.

Leros har en spännande historia, och behöver man vila solbrännan en dag kan krigsmuseet som är inrymt i gamla tunnlar i berget rekommenderas.

Vi berättar gärna mer om vår favoritö! flabb_flab

Och snart är det dags att beställa flygbiljetter, vi är lata och tar snabbaste vägen: Kastrup - Aten, och sedan inrikesflyg direkt till Leros. Smidigt!

Mvh, Mats

Monica G
2014-03-22, 22:22
Ännu senare "tack-för-svar". Låter som vi kommer att gilla Leros och berätta jättegärna mer. Vi tänkte oss mellanlanda på väg mellan Kalymnos och Samos och har några dagar till en vecka ungefär i tid. Tack igen och trevlig resa själva när det beger sig.

Mats Fredsson
2014-03-26, 08:57
Ja, missa inte denna lilla trevliga ö! :-)

Att ta sig runt i Lakki med sina märkliga hus i Art Deco-stil är intressant. Det är minnen från Mussolinis tid, då italien hade invaderat Leros (på grund av den stora naturliga hamnen), och då byggdes ett helt samhälle upp med nya hus.

Jag kan också rekommendera en restaurant som ligger vid Gournaviken på Leros västra sida. Där är det en trevlig svenska vid namn Jenny som har en utmärkt fiskrestaurang vid strandkanten. Där kan läckra fiskrätter avnjutas i samband med en vacker solnedgång.
http://i67.photobucket.com/albums/h307/Fredsson_2006/IMG_5023_zps131c2eb6.jpg

Leros har flera bra vikar, som lämpar sig för snorkling, och de ger ofta bra skydd mot vindar och vågor. Däremot finns det inga kilometerlånga vita sandstränder, utan det är lite grövre sand. Vilket jag uppskattar, då det inte flyger runt och tar sig in överallt.

Man kan också hitta mer enskilda vackra vikar där man kan vara ostörda.
http://i67.photobucket.com/albums/h307/Fredsson_2006/DSC_7816_zps6d620ca4.jpg

Vi kommer förmodligen att åka ner i slutet av juli, och avnjuta ännu en skön tillvaro på Leros! klapp_klap

Tillägg: bland Dodekanerserna har vi också besökt:
Patmos (för turistigt)
Kalymnos (ok, men ingen favorit)
Lipsi (mysig liten ö, med betoningen på liten. Finns inte mycket att göra och se där) och förstås:
Kos (transferö av stora mått, för mycket fulla ungdomar och annat trist)

Men, alla har sin syn på vad som passar, inget är mer fel eller rätt än något annat. Huvudsaken är att man trivs! :-)