handdator

Visa fullständig version : "To Nisi" på finsk tv!


Alala
2013-12-10, 12:04
Hipp, hipp, hurra! To Nisi, tv-serien som bygger på Victoria Hislops bok "Längtans ö" börjar visas på finsk tv idag. Är sååå glad, skrev faktiskt till finska Yle i september efter att jag läst boken, tyckte att de ska visa serien. Kanske har detta ingenting med mig att göra men det känns bra i alla fall. :D

Börjar på Yle Teema, idag kl 19. Så var på alerten alla Kalimeravänner i Finland!

Har den gått i övriga nordiska länder?

/ Anne _B-anana

Lissi
2013-12-10, 12:35
Nu blir jag avis!!!! Den vill jag se på SVT!

Lissi

Netwolf
2013-12-10, 15:39
Jag vill oxå se! Borde det inte vara svensktextat med (http://teema.yle.fi/ohjelmat/juttuarkisto/saari-12), när svenska är ett officiellt språk i Finland? Fast det är väl för mycket att hoppas på... :(

Ställde frågan till SVT. Får se vad de svarar.

/Netwolf

Netwolf
2013-12-10, 16:37
Fick svar från SVT nu och de har inga planer på att visa den.. snyft_drop

Men om fler och fler efterfrågar den, så kanske..

/Netwolf

tomnil
2013-12-10, 18:00
Här finns i alla fall en trailer att gotta sig åt!
http://www.tve.gr/productions/the-island/

Katitzi
2013-12-10, 20:26
Fick svar från SVT nu och de har inga planer på att visa den.. snyft_drop

Men om fler och fler efterfrågar den, så kanske..

/Netwolf

Men kanske nån av de andra kanalerna? Någon som vet? Jag skulle också vilja se serien.:( Boken var jättebra!

Katitzi:)

Lissi
2013-12-10, 22:02
Jag har sett de första 15 avsnitten som fanns med engelsk text på Youtube. Vet ej om de finns kvar där. Tyvärr hittade jag inte fler sedan med engelsk text.. Serien var väldigt väldigt bra så långt jag fick se....!
En CD med ledmotivet och musiken från serien har jag och boken på engelska så jag är nöjd ändå :D
Lissi

Netwolf
2013-12-10, 22:27
Men kanske nån av de andra kanalerna? Någon som vet? Jag skulle också vilja se serien.:( Boken var jättebra!
Katitzi:)

Nä, fy för reklamkanalerna. Dels förstör de tv-programmen med sina reklamavbrott och dessutom är deras playkanaler fruktansvärt stenålders om man jämför med SVTPlay. Å sen har de mage att ta betalt för vissa program med (typ Solsidan)

Jag har sett de första 15 avsnitten som fanns med engelsk text på Youtube. Vet ej om de finns kvar där. Tyvärr hittade jag inte fler sedan med engelsk text.. Serien var väldigt väldigt bra så långt jag fick se....!
En CD med ledmotivet och musiken från serien har jag och boken på engelska så jag är nöjd ändå :D
Lissi

Jorå, de finns kvar. Hela serien (26 avsnitt) med engelska undertexter finns både som streamad och nedladdningsbar att tillgå.
Vill ju dock ha svensk text, även om engelska funkar helt ok det med.

/Netwolf

Alala
2013-12-11, 18:28
Jag tycker att alla ni som vill att serien ska visas i SVT ska ta och kontakta dem. Det kan påverka! Dags att visa en grekisk tv-serie i Sverige, eller hur?

Början var lite annorlunda än i boken, men man brukar ju oftast ändra lite när man gör filmmanuskript på basen av en bok. I detta fall tycker jag faktiskt att boken var bättre. Men hur som helst, serien verkar vara välgjord.

Och nu har jag ännu hela 25 delar kvar att njuta av! :p

/ Anne :)

Birger
2013-12-12, 09:46
Jag har sett de första 15 avsnitten som fanns med engelsk text på Youtube. Vet ej om de finns kvar där. Tyvärr hittade jag inte fler sedan med engelsk text.. Serien var väldigt väldigt bra så långt jag fick se....!
En CD med ledmotivet och musiken från serien har jag och boken på engelska så jag är nöjd ändå :D
Lissi

Hur hittar jag detta på YouTube? Söker jag på The Island blir det massor av hits.

Lissi
2013-12-12, 12:17
Jag sökte på To Nisi.
Jag har tittat nu, men hittar inte de med engelsk text. Netwolf, nu behöver vi guidning. I alla fall jag som är så dålig med datortrknik.:D

Lissi

Netwolf
2013-12-12, 13:42
Märkligt. Nu hittar jag inte heller de med engelsk undertext. Jag provtittade ju. Jag kan väl aldrig ha inbillat mig?

Iaf, alternativet är att ladda hem serien, samt sen ladda hem undertexterna. Då funkar det. Lite meckigt dock, för den ovane.

/Netwolf

Lissi
2013-12-12, 13:51
Iaf, alternativet är att ladda hem serien, samt sen ladda hem undertexterna. Då funkar det. Lite meckigt dock, för den ovane.

/Netwolf

Låter precis som att jag ska nöja mig med boken och CD:n med den vackra musiken som jag redan har:D:D
Förr eller senare kan man nog köpa serien på DVD. den kanske redan finns förresten.

Lissi - mitt i julbaket!

Birger
2013-12-12, 18:02
Märkligt. Nu hittar jag inte heller de med engelsk undertext. Jag provtittade ju. Jag kan väl aldrig ha inbillat mig?

Iaf, alternativet är att ladda hem serien, samt sen ladda hem undertexterna. Då funkar det. Lite meckigt dock, för den ovane.

/Netwolf

Är det för meckigt för att försöka sig på en instruktion?

ramses
2013-12-12, 18:08
Frågade efter den i den stora mediabutiken i Chania i höstas, han var ej hoppfull för att den skulle komma ut, vad han visste fanns inga planer på att släppa den på dvd. Men det kan ju ändra sig.

LenaochJanis
2014-01-13, 22:52
Jag tycker att alla ni som vill att serien ska visas i SVT ska ta och kontakta dem. Det kan påverka! Dags att visa en grekisk tv-serie i Sverige, eller hur?

Början var lite annorlunda än i boken, men man brukar ju oftast ändra lite när man gör filmmanuskript på basen av en bok. I detta fall tycker jag faktiskt att boken var bättre. Men hur som helst, serien verkar vara välgjord.

Och nu har jag ännu hela 25 delar kvar att njuta av! :p

/ Anne :)

Ikväll har jag faktiskt mailat programdirektören på SVT angående To nisi. Förra gången, för något år sedan, blev resultatet 0. Men är man tillräckligt ihärdig, kanske det betalar sig. Om man nu kan kalla en gång per år ihärdigt!
Lena

Lissi
2014-01-14, 07:49
Ja kan SVT visa en turkisk serie "20 minuter" i 60 (!) delar så kan de nog också visa To Nisi.

Jag ska också maila SVT!:D

Lissi

ramses
2014-01-14, 08:23
ni som mejlar till SVT, vore jättesnällt om ni kan berätta till vilken adress ni gör det. Har varit inne o försökt hitta vart jag skulle mejla om denna serie, men hittar inte nån lämplig adress. Det är enbart till medarbetare, ang. aktuella program etc.

LenaochJanis
2014-01-14, 10:24
Jag mailade Martin Österdahl, programdirektören på SVT.

martin.osterdahl@svt.se

Hälsningar Lena

ariadne
2014-01-14, 11:13
Det finnes en norsk "øyagruppe" på Facebook book. En mann har oversatt undertekstene til norsk og det finnes linker til drop box og You Tube, slik at du kan laste ned og se alle episodene etter hvert som han oversetter.

ramses
2014-01-14, 12:41
Tack Lena. ska göra detta ikväll.

ramses
2014-01-21, 20:14
Har idag fått svar från SVT, de har inga planer på att sända denna serie. Hänvisar bla. till att den har några år på nacken. Det är ju deras egen förskyllan i så fall, hon skrev att de ju vill sända färska serier. Synd att de missade tåget när det gick, i så fall enligt den logiken.__D

LenaochJanis
2014-01-28, 22:45
Det var ett tråkigt besked, men inte helt oväntat. Bättre nya, undermåliga serier än serier med lite innehåll, om än några år gamla - det verkar vara så SVT resonerar. Jag går fortfarande och väntar på svar på mitt mail till SVT. Får nog göra en påstötning.
Lena

ramses
2014-01-29, 10:19
Ja jag skrev tre gånger. fick svar efter tredje gången, men ej av mannen jag skrev till utan av en kvinna. Om du vill kan jag ta fram adressen, ikväll. Om du också vill skriva till henne, viktigt att vi påtalar saken.

LenaochJanis
2014-01-29, 12:23
Ja tack, vill du göra det? Ibland gäller det att vara ihärdig!
Lena

LenaochJanis
2014-01-29, 12:34
Har idag fått svar från SVT, de har inga planer på att sända denna serie. Hänvisar bla. till att den har några år på nacken. Det är ju deras egen förskyllan i så fall, hon skrev att de ju vill sända färska serier. Synd att de missade tåget när det gick, i så fall enligt den logiken.__D

Hej Ramses!
Nu kom jag på en annan sak:
Det där om att SVT vill sända färska serier stämmer ju inte. I höstas sändes Skärgårdsdoktorn från 1997 på SVT 1. Jag såg inte serien men noterade att man dammat av den och sände den pånytt, kanske inte på absolut bäst sändningstid, men nästan, nämligen 18.30. Dessutom har man ju tillgång till den på SVT Play.
Lena

ramses
2014-01-29, 16:28
Lenaochjanis kolla i privata meddelande.

LenaochJanis
2014-01-30, 17:47
Nu har jag fått svar från en programinköpare på SVT som säger att man har inga planer på att köpa To nisi. Att man visat två turkiska serier på rad beror bl.a. på att inköparen tyckt att de båda var bra och spännande serier. Och till hösten, meddelar hon, att det börjar en sydamerikansk serie på samma tid som nu den senaste turkiska serien ges. Plåster på såren, eller vad? Väldigt tråkigt att SVT inte ser kvaliteten hos To nisi.
Lena

ramses
2014-01-30, 18:00
Det svaret fick jag med --att det skulle komma en sydamerikansk serie, jaha vad har det med saken att göra,:confused: skrev ett svar utifrån det men fick inget mera svar. :rolleyes:

Benna
2014-01-30, 19:58
Här kommer länken. http://arenan.yle.fi/tv/2119858 Jag vet inte om man kan se den i Sverige men det går ju alltid att testa.

LenaochJanis
2014-01-31, 12:25
Här kommer länken. http://arenan.yle.fi/tv/2119858 Jag vet inte om man kan se den i Sverige men det går ju alltid att testa.

Tyvärr, det funkar inte.
Lena

eija
2014-01-31, 13:04
Tillänglig endast i Finland, tyvärr! Serien är verkligen bra gjord men den är mycket tung och sorglig. Jag orkar inte att se allt varje gång :o. Jag följer serien just på net-TV (Areena) och måste ha alltid några näsdukar bredvid!

Alala
2014-01-31, 15:51
Har idag fått svar från SVT, de har inga planer på att sända denna serie. Hänvisar bla. till att den har några år på nacken. Det är ju deras egen förskyllan i så fall, hon skrev att de ju vill sända färska serier. Synd att de missade tåget när det gick, i så fall enligt den logiken.__D

Det var ju ett dåligt argument! :eek: Men kanske de nu inte bara råkar vara vänner av Grekland där. Men ge inte upp, förr eller senare kan det lyckas bara tillräckligt många visar sitt intresse.

Tillänglig endast i Finland, tyvärr! Serien är verkligen bra gjord men den är mycket tung och sorglig. Jag orkar inte att se allt varje gång :o. Jag följer serien just på net-TV (Areena) och måste ha alltid några näsdukar bredvid!

Det är väl så att via internet kan man inte se program utanför Finland (eller t.ex Sverige) om programmet är köpt utomlands, av upprättshovliga skäl antar jag.

Eija, jag tycker att tv-serien är lite mera dramatiserad än boken. Visst är boken också sorglig, men där finns också ljusare avsnitt. Men allra mest njuter jag av att få höra grekiska faktiskt. :p Man går långsamt framåt i tv-serien och om amerikanerna hade gjort den skulle den säkert vara helt annorlunda. På detta sätt kan man njuta länge. :)

/ Anne

Alala
2014-07-02, 20:43
Jaha, nu har jag precis sett det sista avsnittet av serien. De blev klara med serien "live" på tv redan ungefär en månad sen, men vi har alltid sparat den och tittat då när det har varit lämpligt. Jag måste nog säga att om boken är bra så nog är tv-serien också det! klapp_klap Min man tyckte att det gick långsamt fram ibland, alltså avsnitt där bilderna blev kvar länge, och hade lite svårt för att veta vem som var vem när den hoppade lite mellan olika tider, men har man läst boken så är det inget problem. Lite har man satt till som inte finns i boken men det stör inte alls.

Det var härligt att få höra grekiska, jag lärde mig till och med några nya ord. :D Det nästsista avsnittet tyckte jag var det allra mest dramatiska, oj så tårögd jag var.

Nu ska det bli spännande att få besöka Spinalonga under den rundresa på Kreta som jag ska göra i slutet av september.

/ Anne :)

Ante
2014-07-02, 21:24
https://www.youtube.com/watch?v=uytgfI-3x34

LaRose
2014-07-03, 00:17
Tack, Ante!

Netwolf
2014-07-03, 08:47
Här kommer länken. http://arenan.yle.fi/tv/2119858 Jag vet inte om man kan se den i Sverige men det går ju alltid att testa.
Man borde kunna se den via VPN-tunnel

Alala
2015-05-25, 19:05
Jaha, satt mig framför tv:n och undrade vad ska man titta på nu då. Kom in på kanalen Yle Teema och wow! Det var ju "To Nisi", nu har man börjat visa den i repris och första avsnittet hade just börjat. Så jag missade just inget. Härligt, ska se den igen! _B-anana

Lite annorlunda nu när jag har varit på Spinalonga. ;)

/ Anne :)

Ia
2015-08-05, 09:03
Jeg har hele serien på dvd med norsk tekst...fantastisk serie og skuespillere !
Kjøpt fra nevnte gruppe på facebook...Han som oversetter har også mange andre greske filmer som er oversatt. Alt overskudd fra salg går til barnehjemmet "Verdens ark" i Athen. Et barnehjem for fattige og foreldreløse barn..., ale som jobber der er ulønnede og frivillige. Di driver skole og matservering og støtter også andre barn enn de som bor på barnehjemmet.




Her er linken for kjøp :
Dette er en vinn-vinn sak... du ser en fantastisk film/serie og hjelper samtidig fattige barn i Athen ! :)


( Du får bare fjerne linken Janne , dette var kanskje på kanten ?
Men ingen tjener penger på dette )


http://www.spinalonga.me/dvd/OYA-320-HANDLEKURV%20B.html