handdator

Visa fullständig version : Mykonos 2006 igen!!!! Hjälp????!!!!!!!!


pianilss
2006-03-05, 21:18
snyft_drop snyft_drop Försöker hitta en vettig färdväg till Mykonos i år men det verkar svårt. Någon som har koll på båtar 30/6 eller möjligen 1/7?
Hur långt tid tar det dit från Aten? Har hört om ngn form av snabb båt men ej från Aten. Ngn som vet mer? Och hur tar man sig i så fall dit? Det finns ju aegean airlines men 10.000:- för att komma 5 st till Mykonos t/r känns lite häftigt! Olympic flyger tyvärr ej 30/6.

Är i stort behov av hjälp för detta!

En annan fråga är om ngn vet ett hotell nära flygplatsen i Aten?

Tacksam för alla tips!
Tack! klapp_klap

Pia

Margaretha
2006-03-06, 10:06
Det beror ju vilken tid du kommer till Athen om du hinner kvällsfärjan till Mykonos. Blue Star har ju redan sin tidtabell ute för hela säsongen och vad jag kan förstå av den så går det en färja fredagkvällar kl 19.00 från Pireus.

Margaretha

Kalimera
2006-03-07, 08:47
Försöker hitta en vettig färdväg till Mykonos i år men det verkar svårt. Någon som har koll på båtar 30/6 eller möjligen 1/7? Hur långt tid tar det dit från Aten? Har hört om ngn form av snabb båt men ej från Aten. Ngn som vet mer?
Tidtabellerna på nätet är inte uppdaterade ännu, framåt maj har du nog en bättre bild över hur båtarna till Mykonos går. Flest båtar (många snabbåtar) går från Rafina som ligger öster om Aten. Buss till Rafina går utanför ankomstterminalen på Atens flygplats.

pianilss
2006-03-08, 15:50
Tidtabellerna på nätet är inte uppdaterade ännu, framåt maj har du nog en bättre bild över hur båtarna till Mykonos går. Flest båtar (många snabbåtar) går från Rafina som ligger öster om Aten. Buss till Rafina går utanför ankomstterminalen på Atens flygplats.

Vad bra! :) Har du någon koll på hur lång tid det tar med bussen dit, ungefärlig kostnad och går bussarna kontinuerligt?
Brukar det gå båtar flera ggr per dag dit? Skulle behöva en kvällsbåt nämligen.:confused:
Pia

Peter
2006-03-08, 18:48
Någon som har koll på båtar 30/6 eller möjligen 1/7?
Hur långt tid tar det dit från Aten? Har hört om ngn form av snabb båt men ej från Aten. Och hur tar man sig i så fall dit?

En annan fråga är om ngn vet ett hotell nära flygplatsen i Aten?



Som sagt är långt ifrån alla färjetider utlagda ännu. Och du har förbindelser både från Pireus och Rafina. Du har en färja från Pireus 30.9 kl 19.00 som är framme 22.50

http://www.gtp.gr/images/Transportation/tick.gif 19:00PIRAEUS
(TZE) (http://www.gtp.gr/PortPage.asp?id=166)22:50 MYKONOS
(MYK) (http://www.gtp.gr/PortPage.asp?id=12183)23/6/06 30/9/06 ST (http://javascript<b></b>:openwin1(9755))

cf (http://javascript<b></b>:;)


Det finns även en färja från Rafina kl 16.00 just nu. Förhoppningsvis kommer det flera längre fram. Detta är stora färjor som tar ca 6 tim, Catamaran tar ung halva tiden.

Hur dags landar ni i Athen? Vilket bolag flyger ni med?

Landar ni sent kanske det är bättre att sova över i Rafina och ta första morgonförbindelsen ut? Buss till Rafina tar ca 30 min och går minst varje timme.

Det finns inga "vettiga" hotell i närheten av flygplatsen. Det är Athen eller Rafina som gäller. Smidigast och billigast är det dock alltid att åka via Rafina.

Peter

CH
2006-04-27, 14:53
Hej

Du kanske redan har hittat svaret på din fråga, men om inte så går det en snabbfärja från Rafina 16.15 som jag tror stannar vid Mykonos. Kolla på Hellenic Seaways hemsida så bör du hitta den.

/CH

Ioslina
2006-04-27, 16:51
Måste bara höra; Rafina? Går det många färjor därifrån? Vet någon till vilka öar det går båtar därifrån. Bussen dit, vad kostar den? Fast Pireaus har ju sin charm eller hur?

Peter
2006-04-27, 19:59
Måste bara höra; Rafina? Går det många färjor därifrån? Vet någon till vilka öar det går båtar därifrån. Bussen dit, vad kostar den? Fast Pireaus har ju sin charm eller hur?
Rafina har de senaste 15 åren tagit över mycket trafik från Pireus ut till Kykladerna. Siros, Andros, Tinos, Myconos, Paros, Naxos... Det går både stora färjor och mindre Katamaraner, typ Sea Jet. Dock inga Blue Star-färjor, eller stora Katamaraner. De går från Pireus.

Bussen dit från flygplatsen kostar ca 3 € och tar ca 30 min.

Peter

Ioslina
2006-04-27, 20:44
Måste fråga igen då!... vilket tjänar man mest på då? Tidsmässigt och ev penga mässigt. Åka från Pireaus eller Rafina? Har inte koll på kartan vart Rafina ligger...

CH
2006-04-28, 09:19
Hej

Enligt Hellenic Seaways tidtabell så är det en Highspeed båt som går från Rafina och de är väl rätt stora. Det är samma katamaran som går från Pireus.

Vi har aldrig åkt från Rafina tidigare, men överväger det denna gång. Våra argument är att det är närmare från flygplatsen, ca 20 min med taxi, att det är ett lugnare ställe att tillbringa eftermiddagen på jämfört med Pireus (i alla fall om man reser med barn) samt att båten går tidigare från Rafina (Highspeed) och tar något kortare tid så vi bör vara framme på Naxos vid 19.45. Men som sagt så har vi aldrigt testat det tidigare.

/CH

Peter
2006-04-28, 15:49
Måste fråga igen då!... vilket tjänar man mest på då? Tidsmässigt och ev penga mässigt. Åka från Pireaus eller Rafina? Har inte koll på kartan vart Rafina ligger...
Man är ju alltid styrd av vilken hamn färjan går ifrån. Men det är alltid lättast och smidigast att åka från Rafina om det finns vettig förbindelse därifrån. Och det är ett betydligt trevligare ställe att vänta på färjan.

Prismässigt tror jag inte det skiljer mer än marginellt att åka från Pireus eller Rafina. Räknar man totalpris med transport, öl och sallad när man väntar och färjebiljetter, skulle jag gissa att det utfaller till Rafinas fördel. Men en Katamaran från Rafina är naturligtvis dyrare än en färja från Pireus. Och tvärtom.

Rafina ligger nästan rakt öster om nya flygplatsen. Ca 30 min med buss eller taxi.

Peter

jonny
2006-05-08, 14:19
vår favoritö är mykonos sen 30år för tog vi alltid inrikesflyget men nu när nya flygplatsen är så nära rafina tar vi taxi ner dit och tar någon båt därifrån man känar ca 3 timmar på dom långsammare båtarna gämnfört med pireus snabbfärjerna ca 1,5timmar

pianilss
2006-05-11, 20:01
Undrar lite mer! Om man landar 17.00 i Aten (förutsett att inga förseningar inträffar)snyft_drop Har man en susning att hinna med ngn båt då? Det går enligt dagsläget en från Pireus 19.00 och en från Rafina 19.15. Man ska ju hinna med att hämta ut väskor mm. flabb_flab
_B-anana Pia_B-anana

gunnar
2006-05-12, 15:37
Du borde hinna gansk lungt åtminstone till Rafina. Pireus är det lite längre till och det kan vara mycket trafik eller busschauffören kanske träffar på nå'n som han vill prata med i nå'n korsning.

pianilss
2006-05-13, 14:34
Du borde hinna gansk lungt åtminstone till Rafina. Pireus är det lite längre till och det kan vara mycket trafik eller busschauffören kanske träffar på nå'n som han vill prata med i nå'n korsning.snyft_drop

Kan man köpa biljetter på flygplatsen. Har för mig att jag hört det från ngn och sedan sticka med taxi så fort det bara är möjligt? Känns bättre än att sitta i en buss och borde väl gå fortare? Förutsatt förstås att dem tar 5 st i en taxi. Vi är 5 i familjen. Hur långt innan måste man vara vid båten? Finns det ngn bestämmelse?

Känns lite dumt att köpa biljetter här hemma och sedan är flyget försenat och man kan inte utnyttja dem.
Tacksam för svar! Känner mig inte riktigt lugn förrän jag vet hur vi tar oss ut till Mykonos.:confused: