handdator

Visa fullständig version : från flygplatsen till ön.


kalifatides d.y.
2006-03-05, 18:36
Hej,

kommer att flyga till Aten i maj tillsammans med sambo, dotter och våra föräldrar. Vår plan är att ta oss ut till ngn trevlig ö och ta det lugnt. Just nu ligger Sifnos bra till.

Hur tar man sig smidigast från flyplatsen till Piraeus? Är det bara taxi som gäller eller finns det andra vettiga alternativ (t.ex. Metro?)? Vad bör man betala för en taxiresa flygplats-hamn? Hur lång tid tar det?

Hur ofta går det båtar till Sifnos? Vi kommer att landa 1330. Plan A är att hitta en färja samma dag. Kan man vara någorlunda säker på att lyckas med det?

Vad tycker ni om boende? Boka hemifrån eller hitta ngt på plats? Hur hittar man ngt ba på plats utan att lägga ner alltför mycket arbete?

/k

Ia
2006-03-05, 21:18
Ta buss eller metro. bussen stopper rett utenfor utgangen på flyplassen og stopper nede på kaianlegget i Pireaus. tror bilettprisen i år er på ca. 3 euro pr. pers./voksen.
Dere er 5 personer så om dere velger taxi må dere ha to stykker og det blir kostbart og så veldig mye tidligere fremme er dere ikke...;)

Båttidene til Sifnos kjenner jeg ikke, men du kan lett sjekke det på linken på Jannes side..

Siden dere reiser så tidlig er det ikke nødvendig å forhåndsbooke, men siden dere reiser med et lite barn så kan det kanskje være betryggende å booke første natt, og så kan dere heller lete etter det (perfekte) neste dag da dere er utvilte (om dere ikke allerede har funnet det..;) . )

Jeg har aldri selv vært på Sifnos, men det står på ønskelisten sammen med bl.a. Milos :)

Ia _B-anana

kalifatides d.y.
2006-03-09, 15:59
tack Ia

"Jannes side". Är det ngt man borde känna till?

Har kollat www.openseas.gr och www.24hours.gr (http://www.24hours.gr/) utan framgång. Finns inga färjor till Sifnos den veckan enligt dessa källor. Dock har jag läst på andra ställen att det skall gå färjor dagligen.

mvh
arne

Abi
2006-03-09, 17:09
Jag, min man, son o flickvän var på Sifnos i början av juni förra året. Vi landade något tidigare än vad ni gör och tog bussen direkt utanför entren på flygplatsen( buss nr 96, tror jag. Kolla Aten under Snabbval resmål) till Pireus. När vi köpt biljetter till Sifnos hade vi flera timmar på oss att äta o njuta av att vara i Grekland, och vi var i Kamares vid 5-tiden. Vi hittade rum på Makis camping, längst in i viken och behövde bara gå över vägen till stranden. Vi promenerade bara från båten och hade kollat ett ställe tidigare längs vägen. Det var inga problem utan att ha bokat något innan trots att ingen mötte upp vid båten. Det finns ju även en turistbyrå ungefär där båten kommer in.

Lycka till med planeandet. Sifnos är ett bra val tycker jag.

/Abi

Tom
2006-03-09, 17:49
[QUOTE=kalifatides d.y.]"Jannes side". Är det ngt man borde känna till?

Det är denna som menas.Här kan du kolla båttider,mm.
Längre fram på säsongen blir det fler avgångar till Sifnos.

http://www.gtp.gr/RoutesForm.asp

Mvh Tom