handdator

Visa fullständig version : Sifnos-bilder???


Masse
2013-11-25, 22:40
Finns det någon/några som har lite Sifnos-bilder upplagda i något album här på forumet?

Tycker inte att det dräller av sådana precis. Särskilt magert är det med bilder från Kamares. De bilder som jag hittat är mest från övriga byar på ön. Vore kul att se lite hur det ser ut i Kamares också, och gärna lite av själva byn också och inte bara stranden.

:) Masse

Kalimera
2013-11-26, 09:06
Kamares är ganska litet och består av några få gator som domineras av hamnpromenaden och den väg som leder ut ur byn.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/sifnos_kamares.jpg

Byn ser ut så här från hamnpiren.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/sifnos_kamares_2.jpg

Vägen som leder in och ut ur byn. Här är jag på väg in i byn.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/sifnos_kamares_3.jpg

Hamnpromenaden är kantad av små affärer, kaféer och tavernor. Stranden syns till vänster i bild.

http://www.kalimera.se/bilder/bilder/sifnos_kamares_4.jpg

Stranden.

Masse
2013-11-26, 10:23
Tack Janne! Fina bilder! Det var just sådana som jag var ute efter. Alltid kul att spana in lite vad det är som väntar nästa sommar. Längtar!!!!

Utifrån din fina e-guide har jag ju fått lite intryck om byn, men med bilder blir det ju mera levande. Av guiden har jag i alla fall dragit slutsatsen att det är boende i Kamares som passar oss bäst. Även om det är en liten by så är väl de andra ännu mindre, och blir det alltför smått så riskerar vi kanske en släng av lappsjuka. Sifnos och Kamares kommer att bli fint!

:) Masse

Kalimera
2013-11-29, 10:37
Även om det är en liten by så är väl de andra ännu mindre, och blir det alltför smått så riskerar vi kanske en släng av lappsjuka. Sifnos och Kamares kommer att bli fint!Ja, de andra byarna som ligger vid vattnet är mindre, eller åtminstone så händer det mindre. I Kamares händer det en del eftersom hamnen ligger där. Stranden är extremt långgrund, bara så du vet. Jag antar att ni kommer att hyra moped eller bil och se resten av ön också. Finns många stränder och fina byar.

Eva L
2013-11-29, 10:50
Oj vilken Sifnos längtan bilderna väcker. Min son var med mig på den resan och sedan dess är Sifnos en av hans favoritöar. Det var det året jag först luffade med min dotter och sedan anslöt sonen några dagar innan hon åkte hem.

Sifnos är enligt min mening ett resmål som har allt man behöver för en bra Greklandssemester. Så här i adventstider plockar jag alltid fram den vackra ljusstaken som jag köpte i Apollonia.

Den som gillar lagrad ost ska inte missa den vällagrade getosten rullad i aska. Påminner lite om parmesan och kan användas på liknande sätt.

Eva

yannis
2013-11-29, 11:42
Eva,Sifnos-osten MÅSTE alltid finnas i lager hos oss. Just nu har vi två runda puckar hemma hos oss. tack vare Kalimeravän.
River den till många rätter. (Ta dig i häcken parmesan!flabb_flab).
Birgitta.

Eva L
2013-11-29, 13:03
Eva,Sifnos-osten MÅSTE alltid finnas i lager hos oss. Just nu har vi två runda puckar hemma hos oss. tack vare Kalimeravän.
River den till många rätter. (Ta dig i häcken parmesan!flabb_flab).
Birgitta.

Den finns att köpa i Aten också. K:s mor skickade med en till mig ett år. Den är perfekt till mycket. Speciellt gott blev det när jag rev lite i smeten till en löktårta. Smakerna gifte sig så bra.

Eva

Smultron
2013-11-29, 16:16
Ja, de andra byarna som ligger vid vattnet är mindre, eller åtminstone så händer det mindre. I Kamares händer det en del eftersom hamnen ligger där. Stranden är extremt långgrund, bara så du vet. Jag antar att ni kommer att hyra moped eller bil och se resten av ön också. Finns många stränder och fina byar.

Ja, stranden i Kamares är verkligen extremt långgrund, vilket är perfekt om man reser med småbarn. Personligen tycker jag det är en tråkig strand och skulle inte välja att bo där. Fast det går förstås att ta bussen till någon av de andra fina stränderna på Sifnos.;):)

Masse
2013-11-30, 00:43
Ja, de andra byarna som ligger vid vattnet är mindre, eller åtminstone så händer det mindre. I Kamares händer det en del eftersom hamnen ligger där. Stranden är extremt långgrund, bara så du vet. Jag antar att ni kommer att hyra moped eller bil och se resten av ön också. Finns många stränder och fina byar.

Ja, stranden i Kamares är verkligen extremt långgrund, vilket är perfekt om man reser med småbarn. Personligen tycker jag det är en tråkig strand och skulle inte välja att bo där. Fast det går förstås att ta bussen till någon av de andra fina stränderna på Sifnos.;):)

Jo jag har noterat den långgrunda stranden. Birgit håller sig mest i solen på stranden så för henne spelar det mindre roll. Men jag gillar att bada lite djupt och då är det ju ett litet minus. Men vi kommer (som alltid i Grekland) att hyra moppe och åka till andra stränder också. Vi är ju vana vid det från t ex Karpathos där vi faktiskt aldrig valt stranden i Pigadia trots att vi alltid bott där, utan alltid åkt ut till de andra stränderna. Framför allt Achata och Amopi.

Men de dagarna som vi ev väljer stranden i Kamares så får jag väl kombinera badet med dagens promenad ut till djupare vatten. Lite extra motion.

Vi tror ändå att Kamares blir bäst för oss. Hellre åka på dagen till bad mm och ha kvällslivet (i den mån det finns på Sifnos) nära boendet, än att ha förflyttningarna på kvällen.

:) Masse

Alala
2013-11-30, 08:41
Eva,Sifnos-osten MÅSTE alltid finnas i lager hos oss. Just nu har vi två runda puckar hemma hos oss. tack vare Kalimeravän.
River den till många rätter. (Ta dig i häcken parmesan!flabb_flab).
Birgitta.

Det låter ju som bara osten är värd en resa till Sifnos! :D Sen får resten bli plus+++.

/ Anne, som ännu inte har haft äran att besöka Sifnos :)

Masse
2013-12-01, 12:51
Den som gillar lagrad ost ska inte missa den vällagrade getosten rullad i aska. Påminner lite om parmesan och kan användas på liknande sätt.

Eva

Måste provas! Den får vi hålla utkik efter när vi kommer dit.
Tack för tipset! Har den något namn?

:) Masse

Eva L
2013-12-02, 08:50
Jag vet inte om den har något namn. Köpte mina i ostbutiken i Kamares och de förstog direkt vilken ost jag menade. De var runda puckliknande och vägde mellan 0,5 och 1 kg. Birgitta skriver att de har två i kylen så hon kan kanske fota och lägga in en bild.

Eva

Arne
2013-12-02, 14:42
Här kommer en nytagen bild på våra två Sifnosostar.

Arne och Birgitta

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=1208&pictureid=12004

Kalimera
2013-12-02, 15:56
Här kommer en nytagen bild på våra två Sifnosostar.Mums! :p

Masse
2013-12-02, 17:15
Tackar för hjälpen!

KomIhåg-lista för kommande Sifnos-resa är nu upprättad.
Överst på den återfinnes nu den tjusiga bilden av Sifnososten.

Kan redan känna hur gott det smakar som balkong-meze tillsammans med lämplig dryck!

:) Masse

Arne
2013-12-02, 17:22
Notera nogsamt att denna Sifnosost är av Parmesantyp. Alltså en extrem hårdost som ska köras via rivjärn för att giva ifrån sig den goda aromen och de lika goda flingorna.

Vi har kvar en fjärdedels Sifnosost från år 2002 som alltfort fungerar precis perfekt att riva.

Arne

Masse
2013-12-02, 22:04
Låter som perfekt tilltugg när man ska "klyva ett krus" rödtjut!

Men var ska man låsa in den för att få den att räcka i 11 år?:D

:) Masse

Eva L
2013-12-03, 09:10
Låter som perfekt tilltugg när man ska "klyva ett krus" rödtjut!

Men var ska man låsa in den för att få den att räcka i 11 år?:D

:) Masse

I bankvalv kanske. Mina brukar i bästa fall räcka en månad eller två. Man kan skära små bitar även om den lätt faller sönder och äta den som tilltugg med tomater och oliver. Supergott.

Eva

Ann
2014-01-10, 20:14
På tal om osten, har jag fyra stycken i kylen Någon är sisådär 5 år, det är sant! De ligger i dubbla plastpåsar och luktar inte i kylen.
Vi åker ju till Sifnos varje år, 2013 blev det 19 dgr, helt underbart!! Vi bor alltid i Kamares, vilket vi tycker är toppen, det finns ju en hel del matställen att välja på. Här är lite mer liv än vid t ex Faros o Vathy.
/Ann

Masse
2014-01-10, 23:56
På tal om osten, har jag fyra stycken i kylen Någon är sisådär 5 år, det är sant! .................



/Ann


Men ............??? Om ni är på Sifnos varje år, och om ni gillar osten, hur kan det då vara att den är 5 år gammal och ni kan låta blir att äta upp den? Eller var den så gammal när ni köpte den?


:) Masse

Ann
2014-01-11, 16:34
Vi får en del nya ostar varje år....
En annan sak, ert boende blir säkert bra. Pensionsvärden är alltid lika trevlig då man träffar honom, även att vi inte bor där. Ni får en fin utsikt över stranden, och även kyrkan som ligger på toppen av berget. Missa inte att besöka denna.
Hoppas att ni får det bra, det är en underbar ö.
/Ann

Masse
2014-01-11, 23:59
Vi får en del nya ostar varje år....
En annan sak, ert boende blir säkert bra. Pensionsvärden är alltid lika trevlig då man träffar honom, även att vi inte bor där. Ni får en fin utsikt över stranden, och även kyrkan som ligger på toppen av berget. Missa inte att besöka denna.
Hoppas att ni får det bra, det är en underbar ö.
/Ann

Tack Ann! Låter bra att det finns goda omdömen om vårt boende. Vi gillar annars att vänta och boka på plats, men när jag läste beskrivningen för det här så kände jag att där vill vi bo! Känns bra att du instämmer.

Jag och min Birgit har skaffat oss ett antal vanor och/eller passioner på våra resor. Finns det saluhallar och kyrkor på orten så vill vi gärna besöka dem. Det har blivit ganska många av båda slagen genom åren. Självklart ska vi kolla in kyrkan i Kamares.

Som jag skrivit innan så har vi, utifrån vad vi läst här på Kalimera och i E-guiden, stora förväntningar på att Sifnos ska vara något som passar oss. Samtidigt gäller det att komma ihåg att Förväntan är Besvikelsens moder. Dvs att inte haussa upp det för mycket.

Men vår plan är ju att efter Sifnos också avsätta drygt hälften av denna Greklandstur till att dra vidare och återse "vår ö", kära Egina, som vi inte sett sedan 2010. Men visst ligger det i farans riktning att det kommer att ta emot lite att lämna Sifnos efter en vecka. Kan bli så att ön hamnar på vår favorit- och återvändarlista. Där trängs redan Egina, Karpathos och Tilos.

:) Masse

Smultron
2014-01-12, 08:28
Saluhallar lär ni inte hitta så många av på Sifnos;), men däremot finns det många kyrkor som i mitt tycke är vackra både utvändigt och invändigt, t ex i och runt Apollonia.:)

Den fina keramiken som tillverkas på ön får ni förstås inte missa heller!

yannis
2014-01-12, 09:23
Förutom osten, kan man inte undgå att köpa keramik också!
Så Sifnos är väl värt ett besök.
Birgitta.

Eva L
2014-01-12, 09:35
Gillar ni kyrkor är Folegandros också ett resmål ni kan titta på för kommande resor om ni inte redan varit där. Där finns många kyrkor i varierad storlek och utsikten från kyrkan ovanför Chora slår det mesta. Jag tror att många som gillar Sifnos också faller för Folegandros. Sen är ju maten toppen på båda öarna. Eva

Kalimera
2014-01-12, 16:31
Men visst ligger det i farans riktning att det kommer att ta emot lite att lämna Sifnos efter en vecka. Om ni gör det tror jag att ni kommer att ångra er. :)

Marianne
2014-01-12, 18:03
Ett förslag kan vara att byta ort på Sifnos efter en vecka i stället för att byta ö. Sifnos rymmer så mycket och en vecka går fort.
Vi har bott på fyra olika orter på Sifnos (Faros, Apollonia, Platy Gialos och Vathy). Rekommenderas!

Masse
2014-01-13, 00:18
Jo jag är klar över att det bara är på större öar/orter som man hittar saluhallar i Grekland. Säkert blir det ett och annat kyrkobesök för oss på Sifnos. Kanske slinker vi in och tittar hos någon krukmakare också. Men bara för att titta. Såväl rese-bagaget som skåpen hemma är tillräckligt fulla. Men lite ost kommer vi säkert att ha plats till.

Eva, Folegandros trängs redan på min önskelista. Kikade nu på de vackra bilderna i ditt fotoresebrev. Det gjorde att ön genast (oavsett kyrkor) uppgraderades till Kategori 1 på min lista. Men konkurrensen är hård där så vi får se när det kan bli.

Jovisst Janne, kanske ångrar vi oss. Vi får väl se hur det blir. Kanske kan vi inte slita oss. Men då sitter vi här hemma sen med Egina-feber. Det är ju det som är eländet med den här Greklands-sjukan. Man får dras med Egina-feber, Tilos-feber, Karpathos-feber, och förmodligen sen också Sifnos-feber. Men det är ju samtidigt en "sjukt härlig" åkomma! :D

Tack för tipset Marianne. Kanske provar vi några nätter i någon av de andra byarna.

:) Masse

nickelena
2014-01-13, 20:39
Halloj Masse!

Vill bara nämna att efter vår Greklands-tur i somras då vi "avverkade" både Egina och Sifnos (även Milos och Santorini i all hast), så har ändå Egina kvar "sin" speciella plats i hjärtat! Vet inte hur detta kan komma sig, men vi mår så gôtt där!

Lena m herrarbye_bye

Masse
2014-01-13, 23:21
Halloj Masse!

Vill bara nämna att efter vår Greklands-tur i somras då vi "avverkade" både Egina och Sifnos (även Milos och Santorini i all hast), så har ändå Egina kvar "sin" speciella plats i hjärtat! Vet inte hur detta kan komma sig, men vi mår så gôtt där!

Lena m herrarbye_bye


Tack, det värmer att höra. Många fryner nog lite på näsan åt Egina, men vi förlorade hjärtat till den ön för många år sedan och sedan dess är det nog ingenstans i Grekland som vi får så skön "hemmakänsla" som där. Det är nog samma med oss som med er då. Blir säkert fint att återkomma eftersom det var fyra år sen sist.


:) Masse

Eva L
2014-01-15, 11:11
[QUOTE=Masse;321985]

Eva, Folegandros trängs redan på min önskelista. Kikade nu på de vackra bilderna i ditt fotoresebrev. Det gjorde att ön genast (oavsett kyrkor) uppgraderades till Kategori 1 på min lista. Men konkurrensen är hård där så vi får se när det kan bli.

:) Masse[/QUOT

Tack för det Masse. Kul att du gillade bilderna. Jag tillhör också de som har många nya önskeöar på min lista och flera kära återvändaröar som jag också gärna skulle hinna med. Plånboken och begränsat antal semesterdagar sätter dock tyvär stopp för allt för vidlyftiga planer för min del.

Eva

Janérik
2014-01-18, 22:16
På https://www.facebook.com/janerik.sundell/media_set?set=a.1370326106098.2046287.1470113260&type=3 hittar du några bilder från Sifnos, senare hälften ungefär är från Kamares och lite andra ställen på ön.

Mvh Janérik (längtar alltid dit)

Masse
2014-01-18, 23:17
Härliga bilder Janérik! Tack för titten!


:) Masse