Logga in

Visa fullständig version : Beslutsångest - Lesbos? Tilos? ...?

Gita
2013-11-23, 11:35
Har aldrig haft så här svårt att bestämma vart jag vill resa, kanske för att vi är "fria" för första gången, inga barn, inga föräldrar skall med. Bara jag och mannen. Och då blir det så svårt, utbudet är stort.

I år har vi varit i Parga och Tilos. Parga var OK, men inte riktig det vi söker. Tilos var precis det som vi ville ha, litet och lugnt. Så för nästa höst - Tilos lockar såklart, där trivdes vi och för mannen är detta det självklara valet. Jag velar, och letar, allt ser "för stort" ut. Det skall vara lagom, hellre litet är stort.

Lesbos lockar, Plomari tex. Vattnet är viktigt för mig, att det är lätt att bada, ofta. Och maten, att den är god och gärna billig. Jag tycker mig förstå att detta stämmer med Lesbos?

Hur är Plomari som stad? Jag vill gärna ha nära till en by, tavernor, men inte turistbutiker. Inga inkastare. Hav, lugn, mat, sol, böcker, volta på kvällen, sittning på balkongen, lägenhet med kokmöjligheter.

Några tips?

ciakoohler
2013-11-23, 12:36
Testa Tilos igen,antingen ångrar du dig eller så blir du fast för alltid .Ang_elx

Gita
2013-11-23, 15:19
:p Det är ju det som är risken, man fastnar där! :) Nu kollar jag på Tinos också, man kan ju flyga till Mykonos och ta båten. Ach, så svårt att välja...

Lissi
2013-11-23, 19:37
Jag skulle testa Tinos om jag var Du för då har Du två RIKTIGT genuina öar att uppleva som favoriter. Jag älskar båda öarna! Tinos är större, har ett 50-tal genuina byar som ligger som pärlband i rad ...Är du i ena byn ser Du nästa.
Tinos är genuint och har mycket god mat. Tinos chora är INTE en turistattraktion. Kyrkan är mycket speciell.
På Tinos träffar du garanterat inte lika många svenskar som på Tilos, men det kan ju för många kanske vara en nackdel.
Tinos är som en grekisk storasyster till Tilos;) Jag vill ha båda öarna att återkomma till för de uppfyller helt olika behov hos mig.
Man är mer anonym på Tinos och som jag sagt i en annan tråd kan man äta varje kväll på samma taverna utan att andra tavernaägare ens upptäcker det eller bryr sig och DET tycker jag är skönt, även om jag givetvis inte gör så....Tinos har massor av bra tavernor.
Våga testa och Din make kommer att vara nöjd!

Lissi

Gita
2013-11-24, 11:25
Jag är absolut intresserad av Tinos, och vi kommer att åka dit. Jag tror att det är "lagom stort" för oss. Jag kan bara inte bestämma när vi skall dit, om det blir nästa år eller senare... Resa via Mykonos låter väldigt lockande. Men flygbiljetterna dit är ganska dyra...

Plomari gäckar också, får bara inte någon kläm om Lesbos. Helst skulle jag vilja göra två resor nästa år, men det är svårt att få ledigheten att räcka till...

Är Tinos förresten en blåsig ö, så som Karpathos kan vara?

Lissi
2013-11-24, 13:06
Är Tinos förresten en blåsig ö, så som Karpathos kan vara?

Första resorna till Tinos var det ganska blåsigt, men de tre sista har det varit mest absolut vindstilla så min uppfattning om "blåsiga" Tinos har ändrats! Vad jag läst om Karpathos så verkar det blåsigare där. Fast åker man till en rätt liten ö i Kykladerna så får man nog räkna med att det kan blåsa.;)

Lissi

Eva L
2013-11-25, 08:05
Plomari gäckar också, får bara inte någon kläm om Lesbos. Helst skulle jag vilja göra två resor nästa år, men det är svårt att få ledigheten att räcka till...

Vad undrar du över specifikt? Lesbos är en stor och mångsidig ö. Jannes E-guide samt Matt Barrets sida innhåller mycket bra information. Jag har gjort ett par korta fotoresbrev från mina Lesbosresor men det finns säkert andra som berättat mer matnyttigt om ön. Första gången bodde vi i Agios Isidoros utanför Plomari alldeles vid stranden. Det passade perfekt med en 1,5 åring som älskade att bada och leka på stranden. Familjen som ägde stället där vi bodde var väldigt trevliga men orten i övrigt är inte något som jag längtar tillbaka till. Enklet att gå in till Plomari för att handla och äta lunch men i mörker vill jag inte gå på den vägen. Det var underbart att promenera vid havet och titta på alla vackra och ganska spektakulära stenhus som finns utanför Agios Isidoros. Agia Varvara heten platsen. Tyvärr var tavernan som vår värdfamilj rekommenderade där stängd för säsongen när vi var där.

Molyvos där jag bodde på min andra resa till ön är jag dock mer förtjust i och återvänder dit i år mycket tack vare att resan blev så billig. Molyvos är en vacker lite stad och den känns inte så påverkad av turismen som Parga som jag också vet att du besökt. Staden är vackert kuperad och har en fin liten hamn med flera bra matställen. Enkelt att ta bussen till Petra och Anaxos som har bättre stränder och så finns ju kvinnokoperativet i Petra med den underbara maten.

Här finns inga inkastare och många bra tavernor. Vacker natur och en dag tog jag bussen till Kalloni och Skala Kalloni. Gjorde även ett par organiserade turer och fick på så vis se fler delar av ön. Duktig grekisk guide. Båtturen till Skala Sikminas var värd varje krona.

Eva

Kalimera
2013-11-25, 09:52
Hur är Plomari som stad? Jag vill gärna ha nära till en by, tavernor, men inte turistbutiker. Inga inkastare. Hav, lugn, mat, sol, böcker, volta på kvällen, sittning på balkongen, lägenhet med kokmöjligheter. Plomari är Lesbos näst största stad efter Mytilini, men ändå inte speciellt stor. Där bor cirka 3000 personer (på hela Tilos bor det 790 pers). Det är en levande stad med rikt grekiskt vardagsliv. Jag gillar Plomari jättemycket. Dock finns det ingen bra strand i staden, bästa strand – tycker jag – är den i Agios Isidoros. Det är inget avstånd att tala om och man kan gå dit. Kan vara mycket trafik dock. Maten är god, som så ofta på Lesbos.

Att jämföra Plomari med Livadia på Tilos låter sig inte göras. Det är skilda världar.

Gita
2013-11-25, 18:33
Det jag funderar över Lesbos är just hur turistigt det är. Och om det känns lagom stort och om stränderna är bra, eftersom bad är viktigt, gärna både morgon, middag och kväll, ibland mitt i natten också... Om jag skulle vilja åka till en ö som har Tilos-känslan, dvs litet och lugnt och som är "lätt" att åka till, vart skall jag då?

Öar som intresserar just nu är Lesbos, Alonissos, Tinos, Amorgos och Folegandros. Men till Amorgos är det en lång resa, via två öar.

Det kanske måste bli två resor, en till Tilos och en till... ja? Vi får se var detta slutar, det är ju mannen som absolut vill till Tilos, så jag har svårt att hitta alternativ som låter lika bra ;)

ricky
2013-11-25, 18:37
Som någon nämnde så känns Parga mer turistigt än Lesbos.
Det finns en (hel) del turister på Lesbos, men kanske i den mening man tänker sig när man talar om mängden turister, eller jag kanske ska säga att turisterna inte känns så turistiga?

Gita
2013-11-25, 18:42
Gillar uttrycket - "turisterna känns inte så turistiga" :D Jag fattar vad du menar... :)

Parga är en mini-Chania, men betoning på mini. Jag gillar Chania, men längtar inte efter det just nu.

Kalimera
2013-11-25, 18:59
Om jag skulle vilja åka till en ö som har Tilos-känslan, dvs litet och lugnt och som är "lätt" att åka till, vart skall jag då? Lesbos är Greklands tredje största ö, så det kan inte benämnas som "litet och lugnt". :) Fördelen är att det går direktflyg dit.

Öar som intresserar just nu är Lesbos, Alonissos, Tinos, Amorgos och Folegandros. Men till Amorgos är det en lång resa, via två öar. Öar där jag får Tilos-känsla är Amorgos, Lipsi och Sifnos, finns säkert fler om jag tänker efter lite. Jo, Fourni också. Tilos har ju den fördelen att det går snabbt att ta sig dit, men med lite tur med båtarna kommer man ganska fort till de andra också. Till och med Amorgos gå att nå inom rimlig tid, utan att behöva byta båt. Åker du Super Jet från Santorini är du på Amorgos fortare än vad det tar att åka från Rhodos till Tilos.

Gita
2013-11-25, 20:27
Aha, jag har alltid trott att man måste åka Santorini - Naxos - Amorgos, visste inte att man kan åka direkt. Fler myror i skallen nu, hmm...

Riitta
2013-11-25, 20:46
Tur man har sina favoritöar, så man slipper bekymra sig om resmålet;):)
Hoppas du hittar ett bra resmål Gita:)

Riittabye_bye

Gita
2013-11-25, 21:01
Tack Riitta! Jag är ju så nyfiken, vill se mer... vi får se vad det blir, det blir ju Grekland, det kan aldrig bli fel! bye_bye

Eva L
2013-11-26, 09:15
Tack Riitta! Jag är ju så nyfiken, vill se mer... vi får se vad det blir, det blir ju Grekland, det kan aldrig bli fel! bye_bye

Fortsätt vara nyfiken på nya platser och erfarenheter berikar livet. Jag tycker att det är ett ganska kärt nöje att fundera över framtida resmål.

Det kan vara svårt att få allt på ett ställe och det brukar jag försöka ställa in mig på. Jag har besökt flera av de öar de väljer mellan och de är underbara på lite olika sätt.

Om ni gör en ö-luff liknande den jag gjorde vid min sista resa till Folegandros kan ni få med både pytteöar, öar med fantastiska stränder och Folegandros med sin vackra och speciella Chora men där det är en bit till stranden.

Amorgos är underbart.

Molyvos är absolut inget mini Chania i någon bemärkelse. Jag tycker Rickys uttryck oturistiska turister är lite mitt i prick.

Vilken månad reser ni? Karaktären på de olika öarna kan variera mycket mellan hög, mellan och lågsäsong.

Folegandros är lite av en kultö för både greker, italienare och många andra så mellan 15 juli-20 aug kan det vara fullbokat där.

Eva

Assar
2013-11-26, 16:52
Var i Molivos i mitten av september 2012. En vacker och trevlig by, men nackdelen var baden. Det var väldigt stenigt - även för mig som gillar stenstränder. Det var också väldigt kallt i vattnet, vilket jag efter ett 15 - tal resor till olika i öar i september, aldrig upplevt.

Utan att hyra bil var det också svårt att komma någonstans på ön. Lokalbussen gick i princip bara till två byar på några km avstånd. Skulle man någon annanstans var det lång resa med bussbyten.

Jag kommer nog inte att återvända till Lesbos.

xenos
2013-11-26, 17:43

Till slut måste jag ta till pennan. De flesta vet vad mitt förslag är´som i ett slag lösgör er från den gordiska knuten.
De flesta har inte varit där. Tinos hit och Tilos dit, trenderna avlöser
varandra, endast Ikaria består. Kanske den mest vilsamma och icketuristiska avvikelsen i egeiska havet - outsidern. Långt från trygghet i det turistiska.
Våga vägra locktoner från sirenerna, "...med deras sångtalang kunde de få sjömän att glömma vilka de var och vart de var på väg".

Våga...

Hilda
2013-11-26, 19:01
Hej! Har varit på Lesbos 3ggr och vi har då bott i Aios Isidoros som ligger ca 2 km utanför Plomari . Stranden vid A isidoros är klart bäst och det finns en del bra tavernor runt ikring . Plomari är en mycket charmig o grekisk stad som varken känns turistisk eller stor. Har hyrt bil och sett en hel del av ön och har en längtan att återkomma för att just komma till Plomari igen.
Tilos har vi kvar som resmål men jag tror mig veta att det är nog en helt annan ö känsla. Grekland är för det mesta helt underbart vad man än väljer det är bara att hitta den rätta känslan för just denna plats.
Lycka till bye_bye hälsar Mia

meltemi
2013-11-26, 19:58
Jag måste läsa om Ikaria! Vad är det bästa med ön Ikaria?
Ingen sa här något om Alonissos. Vi vill ha tips om Alonissos.

Smultron
2013-11-26, 20:50
Alonissos tillhör mina favoritöar. Besökte både Skiathos, Skolpelos och Alonissos 2010 men Alonissos blev min favorit av dessa och jag skulle gärna åka tillbaka. Gillar man lugna öar så lär man gilla Alonissos. :)

Visserligen är själva hamnområdet i Patitiri lite turistanpassat med en del tavernor, mm, men för övrigt känns det som en oexploaterad grekisk by. Upplevde t ex Patitiri som mindre exploaterad än Livadia på Tilos. Tycker också om den vackra varierade naturen på Alonissos och de fina små stränderna. Alonissos är en avslappnad liten pärla som fler borde upptäcka!

xenos
2013-11-27, 05:16
Jag måste läsa om Ikaria! Vad är det bästa med ön Ikaria?

Stillhet, människor, stränder, berg, raviner, fängelsö, piratö, sötvatten, många byar. Och den fodrar mod o uthållighet.

http://www.island-ikaria.com/

Eva L
2013-11-27, 13:21
Jag tycker att jag hade behållning av de 14 dagarna jag var i Molyvos även utan bil. Åkte buss även till Kalloni och tog organiserade utflykter som var väldigt bra med lokal guide. Mytilini och Plomari hade jag besökt vid den första resan så det var inte aktuellt.

Badade gjorde jag mest i Petra och jag kom mig ner i vattnet trots den badkruka jag är. Jag var där månadsskiftet aug-sept och vädret var lite sämre än när jag besökte Agios Isidoros något eller ett par år innan. Upplevde vattnet som lite kallare kanske för att Molyvos ligger på nordsidan. Förstår att för den som badet är viktigt att det kanske inte är något optimalt resmål annars än mitt på sommaren eftersom ön ligger långt norrut och stranden centralt i Molyvos är stenig.

Halvkallt ibland och inte allt för varmt hav avskräckte dock inte mig och jag ser verkligen fram emot en majvecka där men räknar då inte med sköna bad utan förhoppningsvis sol, grönska och försommarvärme. Planerar att göra någon organiserad tur annars blir det mest att njuta av det som finns nära.

Eva

Bea
2013-11-27, 14:38
Ikaria är underbart! Otroligt vackert, finfina stränder, obrydd turism, underbara vandringar. Helt klart topp tre för mig och min familj tillsammans med Fourni och Skopelos. Lääängtar till Ikaria.

Bea

xenos
2013-11-27, 16:58
Jag drar olika möjliga er.
Ikarias vänner är blygsamma.
Ikarias vänner vill inte att för många turister kommer dit.
Ikarias vänner känner inte sitt ansvar.
Ikarias vänner äro otrendiga.
Vad tror du?

Gita
2013-11-27, 18:32
Jag blir oerhört inspirerad av allt ni skriver, och känner att en resa räcker inte. Och semestern räcker inte! Xenos, Ikaria låter helt annorlunda och spännande. Amorgos lockar. Lesbos och Alonissos likaså... vi får planera flera år framåt!

Inget bestämt ännu, vi velar fram och tillbaka och smälter allt detta.

xenos
2013-11-27, 19:06
...vi får planera flera år framåt!

Ni är klaert priviligerade.

Gita
2013-11-27, 19:34
Ni är klaert priviligerade.

Att drömma är gratis, sedan vet man inte alls vad livet för med sig. Jag drömmer alltid om "nästa resa", och hoppas att jag har möjlighet att åka, men det finns inga garantier...

Kalimera
2013-11-29, 10:19
Xenos, Ikaria låter helt annorlunda och spännande. Xenos har rätt, Ikaria är en väldigt bra ö! Du får förlåta mig Xenos att jag så ofta glömmer bort din ö.

Gita: om ni skulle välja Ikaria kan jag lova en härlig semester. I Armenistis finns bra tavernor, flera fantastiska stränder, mycket bra boende med krypavstånd till vattnet, trevliga människor och lugn och ro. Dessutom finns det mycket spännande att se och göra på Ikaria, inte minst är det en förtjusande ö att vandra på. Extra plus för att det är nära till Fourni. Ikaria och Fourni är en perfekt kombination.

Bea
2013-11-29, 12:20
Jag drar olika möjliga er.
Ikarias vänner är blygsamma.
Ikarias vänner vill inte att för många turister kommer dit.
Ikarias vänner känner inte sitt ansvar.
Ikarias vänner äro otrendiga.
Vad tror du?

Jag tror på ettan och tvåan :).
Men en gång Ikaria-frälst, alltid Ikaria-frälst.

Masse
2013-11-29, 23:56
Xenos har rätt, Ikaria är en väldigt bra ö! Du får förlåta mig Xenos att jag så ofta glömmer bort din ö.

Gita: om ni skulle välja Ikaria kan jag lova en härlig semester. I Armenistis finns bra tavernor, flera fantastiska stränder, mycket bra boende med krypavstånd till vattnet, trevliga människor och lugn och ro. Dessutom finns det mycket spännande att se och göra på Ikaria, inte minst är det en förtjusande ö att vandra på. Extra plus för att det är nära till Fourni. Ikaria och Fourni är en perfekt kombination.

Alltför ofta när jag läser här på Kalimera så känner jag mig som ett barn i en godisbutik. Oj! Det verkar fint! Oooh dit vill jag åka! Ahhh det skulle passa mig! o. s. v. Verkar det bekant?

Har sedan många år flera favoriter. Nyligen utökades den listan med Tilos som jag föll pladask för. Nästa år ska Sifnos som länge funnits på önskelistan få ett besök. Och när jag läser här ovan om Ikaria så låter det som attt önskelistan kommer att växa igen. Oj oj oj ........ :D

:) Masse

xenos
2013-11-30, 06:31
Bortsett från allt:
Iblanda har jag funderat på vad som styr våra förstagångsval. Trygghetssökande återvändare som jag själv gästar Ikaria och Kreta varje år.
Att jag numera sneglar på någon ö i dodekaneserna, i kimbination med Ikaria, naturligtvis!, undrar jag över orsaken till. Vad gör mig nyfiken på dessa öar.
Till skillnad på från Naxos som är helt förutsägbar, och jag med stor säkerhet ej kommer att återvända till. Inte heller Lefkas, Andros osv. Ios eller Kythera finns inte på min greklandskarta, men alltså någon ö i dodekaneserna. Varför - inte tusan vet jag. (Om det inte är nya horisonter.)
Men något attraherar, annat inte.

För sent att fundera på detta efter34 års resor hemåt.

Smultron
2013-11-30, 10:44
Har också "fastnat" lite i Dodekaneserna/Östra egeiska öarna. De tre senaste årens resor har gått dit. Vet inte riktigt varför, men kanske för att det var där jag blev "kär" i Grekland för ett antal år sedan och där vet jag att jag hittar det lugna ganska oexploaterade Grekland som jag gillar.:) Kanske att det blir ett besök på Ikaria, där jag ännu inte varit, nästa år.;)

Eva L
2013-12-02, 12:09

Gita så här underbar utsikt kan man ha från ett högt beläget boende i Molyvos http://voulastudios.molivos.net Tror att det numera är ok att länka till hotell om inte får Janne ta bort den.

Eva