handdator

Visa fullständig version : hotel Molivos


emma
2013-11-15, 20:41
Sugen på en vårresa till Grekland......vad säger ni som känner till Lesbos; The Olive Press eller Seahorse?? för och nackdelar vad ska vi välja......är lite sugen på Seahorse då det ligger mitt i stan men kanske är det för stökigt?..
/Emma

exxy19
2013-11-15, 21:39
Ni behöver inte vara rädda för att det blir stökigt på något av de ställena.

Skulle ni gå och lägga er riktigt tidigt någon dag så kanske ni blir störda av lite restaurangsorl framförallt på Sea Horse men knappast så ni blir störda på riktigt.

Det är inte precis ett partyställe direkt. Vad jag vet ligger det ett diskotek/nattklubb i Molivos och den ligger väl närmare Olive Press än Sea Horse, tror dock inte att ni blir störda av den heller oavsett hotell.

Jag har varit där 3 ggr (2 i Molivos) och då i slutet Juli början Aug.
Då kan det vara lite liv då det är ett väldigt populärt resmål för Greker men det är mest barnfamiljer och alltså restaurang och badliv som gäller, inte party och disko direkt.

Bli inte avskräckt nu, det finns en hel del trevliga restauranger och barer för ett lagom avslappnat häng men jag skulle generellt inte rekommendera någon under 25 att åka dit om man inte är ett par och ute efter romantik så att säga.
Slutligen så älskar jag ön och i synnerhet Molivos.

Eva L
2013-11-15, 22:22
Båda ställena har ett centralt läge. Jag tror inte att ni blir särskilt störda på något av dom. Här är det moget nöjesliv som gäller och även en del barnfamiljer. Inga skräniga barer, inkastare eller andra baksidor som finns på många massturismresmål. Här kan ni njuta av en fin gammal stad och natursköna omgivningar. Många bra tavernor. Missa inte det berömda kvinnokoperativet i grannbyn Petra. Deras mat är helt fantastisk speciellt för den som gillar vällagad grekisk husmanskost när den är som bäst.

Eva

emma
2013-11-16, 11:20
låter hur bra som helstklapp_klap vi gillar att sitta på balkongen och njuta av hav och folkliv.... när vi inte äter gott, dricker gott eller strosar runt. ja och så lite bad såklart däremellan:cool:
/Emma

Alala
2013-11-16, 11:57
Jag är på väg till Olive Press. Reser charter från Finland och vi har tyvärr inte Sea Horse som hotellmöjlighet. Men OM jag skulle kunna bo på Sea Horse så tror jag att jag hade valt det alternativet. Och då absolut ett rum med balkong med utsikt över hamnen (vet inte om de har andra rum....:confused:). Verkar väldigt mysigt och är man en sån som jag och tycker om att sitta på balkongen, titta ut över havet och dricka lite gott vin, ja då väljer man alltid ett sånt alternativ om det finns :).

På Olive Press kunde man boka ett rum med havsutsikt, men UTAN balkong och det tyckte jag inte var bra. Tycker att sånt blir man ju bara sur av ;). Så vi valde rum med balkong och utsikten är nu sen åt något håll.... hoppas vi inte behöver titta på en bakgård med soptunnor i alla fall :D.

/ Anne :)

ricky
2013-11-16, 12:02
Sugen på en vårresa till Grekland......vad säger ni som känner till Lesbos; The Olive Press eller Seahorse?? för och nackdelar vad ska vi välja......är lite sugen på Seahorse då det ligger mitt i stan men kanske är det för stökigt?..
/Emma

Vi bodde på Seahorse i juni:)

Vi har inte bott på olivepress men jag har kollat in det.
Vi var mycket nöjda med Seahorse och vi hade definitivt valt detta igen före olivepress.
Absolut inte stökigt eller för livligt.

Eva L
2013-11-16, 12:29
Olive Press är en gammal byggnad som gjorts om till hotell med alla begränsningar som det medför därav bristen på balkonger gissar jag. Finns dock fina gemensamma ytor i markplan med utsikt över havet. Själv har jag valt ett lite enklare boende högt uppe i gränderna. Balkong med havsutsikt och då får man hela vyn. Standarden där slår dock inte den man får på Sea Horse och dessutom verkar det vara ganska fullbokat i maj.

Eva

emma
2013-11-16, 12:30
Tack för era svar! Kalimera är fantastisktflabb_flab Ricky, kan du säga varför ni skulle välja Seahorse istället för the Olivepress!... är det långt till stranden ifrån Seahorse, står 600 m, stämmer det ungefär?
/Emma

ricky
2013-11-16, 16:10
Först tycker jag läget är bättre vid seahorse och utsikten mot hamnen och att få äta frukosten ända nere på kajen är en mycket trevlig upplevelse. Janne (Kalimera) säger ju själv att det är bästa boende han haft i Grekland. 600 meter kan stämma. Även om Olivepress ligger nere vid stranden (fast det är ingen superstrand) så känns stället mörkt o murrigt på nåt sätt. Jag tyckte mig inte se mycket av rum med havsutsikt. Tror de flesta rum ligger inåt med mindre fönster. Det är uppfattningen jag fick. Molivos är en mycket trevlig liten stad/by men inget badparadis. Det går dock att bada utan problem och det finns bättre stränder runt omkring. Vi kommer att bo i Molivos igen nästa gång tror jag. Är man inte rädd för att gå så är det en utmärkt promenad att gå mellan Molivos och Petra, eller som vi gjorde några gånger. Gick åt ena hållet och taxi tillbaka.

Carina
2013-11-16, 18:46
På Olive Press kunde man boka ett rum med havsutsikt, men UTAN balkong och det tyckte jag inte var bra. Tycker att sånt blir man ju bara sur av ;). Så vi valde rum med balkong och utsikten är nu sen åt något håll.... hoppas vi inte behöver titta på en bakgård med soptunnor i alla fall :D.
/ Anne :)
Ingen risk, det kommer att bli utmärkt på Olive Press. I hamnen är det mycket stökigare.
Tycker nog att det är centralare än Seahorse.
Vi bor själva gärna uppe i höjdern med fantastisk utsikt. Molivos fantastiskt.

Carina

Eva L
2013-11-17, 09:22
Ja vad är egentligen centrum i Molyvos. Jag har nog tänkt att området runt en kommunal? adminstrationsbyggnad som ligger en bit uppe i gränderna är centrum och att stället där jag ska bo bara ligger en bit därifrån. Kanske det är hamnen eller den "kommunala" bassängen som är centrum.

Det finns kanske ingen tydlig centrumbildning i stan där flera av kvarteren är mycket gamla och gatorna är gamla åsnestigar. För den som vill bada i själva stan är badskor bra att ha för det är många stenar och på sina håll mycket sjöborrar också. Själv badade jag inte där men många gör det och det lär vara fin sand en bit ut. Finns andra stränder inom promenad eller lämpligt bussavstånd. Molyvos i solnedgångsljus är oerhört vackert då är staden som inbäddad i guld.

Eva