handdator

Visa fullständig version : Pärlor på Kreta


ryggsäck
2013-11-15, 19:41
Hej på er alla greklandsvänner!

Jag och min familj har båtluffat i många år, från att barnen var små och upp i tonåren men nu är barnen vuxna och vi ska till Kreta och fira min födelsedag.

Är det någon som har något bra tips på kombination av ett väldigt lugnt ställe ena veckan och ett med lite mer utbud den andra?

Jag har förstått att både Paleochora och Chora Sfakion är fantastiska ställen men det jag funderar över är om ställena kanske rent av har blivit för rosade och därmed förlorat en del av sin charm om ni förstår vad jag menar ;.) Kommer ihåg mitt första möte med Amorgos för 17 år sedan och jag blev störtförälskad i ön men besöket för något år sedan var inte alls detsamma.

Vi har tänkt att hyra bilar så vi är flexibla men vi landar i Chania.

larvih
2013-11-15, 20:19
Är det någon som har något bra tips på kombination av ett väldigt lugnt ställe ena veckan och ett med lite mer utbud den andra?

Jag har förstått att både Paleochora och Chora Sfakion är fantastiska ställen men det jag funderar över är om ställena kanske rent av har blivit för rosade och därmed förlorat en del av sin charm om ni förstår vad jag menar...

Vi har tänkt att hyra bilar så vi är flexibla men vi landar i Chania.

Et vældig lugnt sted er Loutro lidt vest for Chora Sfakion. Og skal det være virkelig lugnt, så findes Old Phoenix (https://maps.google.dk/maps?ie=UTF-8&q=Old+Phoenix&fb=1&gl=dk&hq=old+phoenix&hnear=0x149b00b75bd475d5:0xf00bd2de437c060,Crete&cid=0,0,6961255973110593726&ei=wW6GUpOUIaiY4gSxjoH4Bw&ved=0CLIBEPwSMA4) umiddelbart vest for Loutro.

Mht. bil, så kan man kun gå eller sejle til Loutro, men der er vist mulighed for at langtidsparkere i Chora Sfakion.

Det går ikke at jævnføre Paleochora med Chora Sfakion. De to byer er meget forskellige, men er begge utrolig charmerende. Til en hel vecka skulle jeg nok vælge Paleochora, som har mange butikker, mange tavernaer og gode strande, men på den anden side findes der rigtig mange fantastiske vandringer ved Chora Sfakion.

yannis
2013-11-16, 05:23
Jag tycker inte att Sfakia eller Paleochora förlorat sin charm under de år vi varit där. Paleochora är ett lite "livligare" ställe och Sfakia är lugnare. Förutom en gång per dag då Samaria eller Diskalogiannis ankommer med vandrarna från Samaria-ravinen. Men vandrarna är tystlåtna...Och dom ska vidare direkt i sina bussar.

Vill man "bara vara" är Loutro perfekt. Här råder lugnet. Lite livligare är det på storhelger, då kommer många turistande greker från norr. Men dom kommer dit för att få lugn och ro.

Bilen får man inte ta till Loutro. Den kan man parkera i Paleochora eller Sfakia.

Birgitta.

ryggsäck
2013-11-16, 12:49
Tack för tipsen!
Då kanske kombinationen en vecka i Paleochora och en vecka i Sfakia
blir en bra kombination :-)

yannis
2013-11-16, 14:35
Det blir perfekt, Ryggsäck.
I och för sig behöver ni inte hyra bil då. Ta bussen från Chania till Paleochora alt. till Sfakia. Bil är dyrt att frakta på färjan mellan orterna.
Men vill man åka till Aradana-ravinen ovanför Sfakia kan det vara bra att ha en hyrbil. Men vi tog taxi dit. Och vägen dit är värt hela resan till Kreta....
Birgitta.

ryggsäck
2013-11-17, 16:30
Jag tror bil kan vara bra att ha med tanke på att vi vill åka runt lite. Vi brukar alltid hyra moppe när vi är i Grekland men med tanke på att Kreta är en så stor ö så tror jag det blir bättre med bil den här gången.
Men vi kan väl ta bilen mellan Paleochora och Sfakia?

larvih
2013-11-17, 17:41
Men vi kan väl ta bilen mellan Paleochora och Sfakia?

Der findes ingen vej langs kysten mellem Paleochora og Sfakia, så enten foregår transport med færgen (http://www.anendyk.gr/pages/en/offices.php?lang=EN) til Chora Sfakion eller også kører man nord om De Hvide Bjerge.

ryggsäck
2013-12-01, 18:24
Ok, då vet vi :)

Vi kommer att landa i Chania på kvällen och undrar om någon har bra tips på var vi kan ta den första natten innan vi åker vidare till Sfakia, jag tror att vi hyr bil redan från flygplatsen?
Catarina

Kalimera
2013-12-02, 16:09
Vi kommer att landa i Chania på kvällen och undrar om någon har bra tips på var vi kan ta den första natten innan vi åker vidare till SfakiaKalives och Almyrida ligger ganska nära flygplatsen, och längs vägen mot Chora Sfakion.

ryggsäck
2013-12-03, 19:55
Tackar, då kör vi på det!
Kan vara skönt att ha något förbokat första natten :)

Ayelet
2013-12-03, 22:07
Hej! Om ni kommer sent på kvällen när det är mörkt, skulle jag ta ett hotell nära flygplatsen. Det är inte roligt att köra på Kreta i mörkret, även om man har gps. Jag har bott på flera hotell i närheten och det finns många bra! Ett absolut favoritställe är Akrotiri hotel, inte alls långt från flygplatsen. Ägarna är väldigt måna om sina gäster (en god frukost på den vackra verandan ingår) och man har en underbar utsikt över Chania (om man begär havsutsikt). Har bokat via Booking! Har också bott på Nanakis Beach luxury apt och på Cathrin Suites. Samtliga ligger inom ca 1 mil från flygplatsen.
Tyckte jag läste att ni skulle vara i Sfakia en vecka. Missa inte att åka upp till Anopolis och att äta världens godaste Boureki i tavernan på torget, för att inte tala om de goda kakorna som bjuds till kaffet!
Har bara bott i Sfakias enstaka nätter eftersom det känns för litet. Bor gärna borta vid Frangocastello och då hos Marias apt. Där är stranden ljuvlig och middag på Mylos (bredvid) att rekommendera. Hoppas ni får det underbart!

ryggsäck
2013-12-04, 21:09
Tack för tipset, det är ju också ett alternativ.
Jag blev även lite nyfiken på om du har något annat ställe att rekommendera med tanke på att du tycker att Sfakia är lite litet?

yannis
2013-12-05, 05:42
Vi är MYCKET förtjusta i både Chora Sfakia och Paleochora. Men det är ju vi det.
Paleochora är levande hela året och det finns mycket att göra där. Många fina tavernor, både klipp-och sandstrandsbad, båtutflykter och vandringar.
Chora Sfakia är nästan heldött under vintern men lever upp under säsong. Man kan göra fina vandringar. Åka/gå upp till Anapolis och/eller Aradenabron. Två små sandstränder finns i byn. Man anordnar uppvisning i folkdans m.m. Inte så många tavernor, men man blir inte besviken på dem

Jag tycker inte du ska utesluta Chora Sfakia. Det är en pärla (liksom Paleochora)!
Birgitta (som åker "hem" till Pal om en vecka).

lenapg
2013-12-05, 10:26
Vi är MYCKET förtjusta i både Chora Sfakia och Paleochora. Men det är ju vi det.

Jag tycker inte du ska utesluta Chora Sfakia. Det är en pärla (liksom Paleochora)

Håller verkligen med. Vi åker till Paleochora och Sfakia i i mitten av april. Vi har varit i Sfakia tidigare en påsk. Det var blåsigt och kallt, men vi trivdes. Vi gick bl.a. Imbros ravinen. Och Delfini (Oves Hörna) bjöd underbart god mat inomhus, vid öppen brasa.
I slutet av september flyger vi till Kreta igen med Aegean, för att uppleva Kreta under förhösten!:)
LenaPG och Nisse

yannis
2013-12-05, 10:39
Då kanske vi träffs, Lenapg och Nisse.klapp_klap Vi kommer till Chania på påskafton och sedan vidare till Sfakia och Paleochora. Bara en kort tripp på 11 dar.
Dom orterna får man inte nog av. :)
Birgitta.