Visa fullständig version : Fototävling 2013 - Omröstning
Kalimera
2013-11-05, 15:46
Nu är bilderna i den första kategorin publicerad. Vi börjar med kategori Vatten.
Sista dag att rösta är den 13 november. Därefter publicerar vi nästa kategori. Tänk på att du får rösta på tre bilder. Den bild du placerar som nummer ett får 3 poäng, tvåan får 2 poäng och trean får 1 poäng.
Var det inte en regel som förbjöd "mixtrade" bilder förut :confused: Ganska många tävlingsbilder med Instagramfilter eller annat på nu iaf... Jag valde att inte skicka in några bilder i år eftersom de flesta bra bilder är "fixade" och jag trodde det var mot reglerna.
// Malin
VAN(N)VITTIG mange Flotte VANN bilderklapp_klap
- men å velge ut de tre beste blir van(n)vittig vanskelig :confused:
For ikke å si umulig.... i alle fall for meg bye_bye
Var det inte en regel som förbjöd "mixtrade" bilder förut :confused: Ganska många tävlingsbilder med Instagramfilter eller annat på nu iaf... Jag valde att inte skicka in några bilder i år eftersom de flesta bra bilder är "fixade" och jag trodde det var mot reglerna.
// Malin
Hur ser man att de är "fixade"?
Hälsningar från en som inte är så teknisk...:o:confused:
Många fina bilder var det i alla fall!
Katitzi:)
Om man har Instagram och ofta lägger filter på sina egna greklandsbilder så ser man det... Blir starkare färger och ibland lite onaturlig grönska ;) När man tittar igenom tävlingsbilderna så upplever man nästan de utan filter som lite "bleka" :o
Om man har Instagram och ofta lägger filter på sina egna greklandsbilder så ser man det... Blir starkare färger och ibland lite onaturlig grönska ;) När man tittar igenom tävlingsbilderna så upplever man nästan de utan filter som lite "bleka" :o
Det ligger i betraktarens öga, känner man så så behöver man inte rösta på en bild som man upplever som manipulerad.
Vissa bilder kan vara halvt misslyckade men vinna på det ändå.
Jag kan personligen tycka att bilder som upplevs som för uppskruvade i färgmättnad snarare förlorar än vinner då bilden ser onaturlig ut.
Hur som helst så tyckte jag att det var en hel del fina bilder men däremot så kryllade det av fina motiv!
Otroligt många fina bilder!
Jag använder ofta polaroidfilter redan vid fotoögonblicket och det ger en som du säger förstärkning av färgerna. Fast inte egentligen - mera en verklig återgivning av både vatten och himmel i de fall ljuset ger blänk och blaskiga färger. Reflexer i vatten försvinner och himmel blir mera blå.
Instagram vet jag knappt vad det är :p.
Deia
bye_bye
Man får ju lov att diskutera bilderna så då får man väl fråga var bild 110 är tagen?
Fotografen ska såklart inte svara, men det måste ju vara flera som ser vart den är tagen. Själv gissar jag på Symi.
Anledningen till att jag undrar är att vi föredrar grekiska resmål med åtminstone lite stadskänsla. Det här ser ut som ett ställe som vi definitivt kan tänka oss att besöka.
Då har jag röstat:) Trepoängaren var jag säker på med en gång:rolleyes::)
Sedan var det många bilder som kunde få och 1 poäng, så det var svårare val:o
Kul och se så många fina bilderklapp_klap
Riittabye_bye
Jag undrar över bild 93... Vart är det vatten i den bilden? Ser bara drinkar :confused:
Ser att en hel del bilder är från Zakhyntos och där är det så starka färger så man nästan kan tro att dom är fixade...
Jag undrar över bild 93... Vart är det vatten i den bilden? Ser bara drinkar :confused:
Både läsk och isbitar innehåller mycket vatten.........:D
/ Hasse:cool:
Kalimera
2013-11-06, 10:40
Var det inte en regel som förbjöd "mixtrade" bilder förut :confused: Ganska många tävlingsbilder med Instagramfilter eller annat på nu iaf... Regeln är att bilderna inte får vara manipulerade. Dagens kameror och mobiler har olika filter att välja på, och det är något annat än att sitta vid datorn och photoshoppa bilderna i efterhand. Även gamla kameror hade filter att sätta på objektivet. Jag har till exempel (som Deia också skriver om) alltid använt polariserande filter på mina systemkameror. Inför förra årets fototävling kom frågan upp, och jag använde då dessa två bilder för att visa vad jag menar med en manipulerad bild:
http://www.kalimera.se/bilder/forum/foto_beskuren.jpg
Originalbild.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/foto_1.jpg
Samma bild, men manipulerad.
Exemplet ovan är tydligt, men det kan vara väldigt svårt att se om en bild är manipulerad eller inte. Det är bara att hoppas att fotograferna är ärliga.
Man får ju lov att diskutera bilderna så då får man väl fråga var bild 110 är tagen? Fotografen ska såklart inte svara, men det måste ju vara flera som ser vart den är tagen. Själv gissar jag på Symi.Jag berättar var bilderna är tagna senare. Det är dock inte Symi på den bilden. ;)
Jag undrar över bild 93... Vart är det vatten i den bilden? Ser bara drinkar :confused:Is i drinken. :)
Både läsk och isbitar innehåller mycket vatten.........:D
/ Hasse:cool:
Alldeles sant! hahaha
Jag förstår inte att det skulle vara "fult" och förbjudet att redigera sina bilder. Om man tagit en fin bild med som tex är för mörk och ljusar upp den eller om skärpan är dålig och man ökar skärpan på den, inget konstigt alls. Alla som håller på med fotografering i större skala redigerar ju sina bilder.
Har man en riktigt bra och avancerad kamera så kan man ju också ställa in den när det gäller mättnad, färgstyrka, lägga på filter och annat så att bilden får den effekt man vill ha. Alla har ju olika smak, en del gillar mer färgstarka bilder och en del vill ha bilderna lite blekare.
Det är STOR skillnad på att manipulera en bild och redigera en bild. Klart är att man inte ska få delta med bilder som man klistrat in, klippt ut och suddat, då är bilden ju manipulerad.
Regeln är att bilderna inte får vara manipulerade. Dagens kameror och mobiler har olika filter att välja på, och det är något annat än att sitta vid datorn och photoshoppa bilderna i efterhand. Även gamla kameror hade filter att sätta på objektivet. Jag har till exempel (som Deia också skriver om) alltid använt polariserande filter på mina systemkameror. Inför förra årets fototävling kom frågan upp, och jag använde då dessa två bilder för att visa vad jag menar med en manipulerad bild:
http://www.kalimera.se/bilder/forum/foto_beskuren.jpg
Originalbild.
http://www.kalimera.se/bilder/forum/foto_1.jpg
Samma bild, men manipulerad.
Exemplet ovan är tydligt, men det kan vara väldigt svårt att se om en bild är manipulerad eller inte. Det är bara att hoppas att fotograferna är ärliga.
Jag berättar var bilderna är tagna senare. Det är dock inte Symi på den bilden. ;)
Is i drinken. :)
Där var du snabbare än mig Janne klapp_klap:)
Nu har jag också röstat, svårt var det. Vet inte varför jag röstade som jag gjorde. :D Men i något skede måste man ju bestämma sig. Många fina bilder var det. Jag är också väldigt nyfiken på var bilderna är tagna!
/ Anne :)
Jag påstod aldrig att det skulle vara "fult" eller fel på något sätt att använda filter osv. Jag undrade bara om det var tillåtet... Men då vet jag och kan använda mina bilder nästa år... :)
// Malin
Nu har jag också röstat, svårt var det. Vet inte varför jag röstade som jag gjorde. :D Men i något skede måste man ju bestämma sig. Många fina bilder var det. Jag är också väldigt nyfiken på var bilderna är tagna!
De tio vinnarbilderna får man ju reda på var de är tagna. De övriga kan man väl fråga efter platsen när tävlingen är klar. De flesta som tävlar läser väl denna tråd antar jag.
Många motov kände jag allt igen!:D
Lissi - som ej röstat ännu.
Kalimera
2013-11-06, 17:38
De tio vinnarbilderna får man ju reda på var de är tagna. De övriga kan man väl fråga efter platsen när tävlingen är klar. De flesta som tävlar läser väl denna tråd antar jag.Jag vet var alla bilder är tagna. :)
Kalimera
2013-11-06, 17:39
Där var du snabbare än mig Janne klapp_klap:)Ja, ibland går det undan. :)
Självklart vet du. Men det blir kanske många att svara.:D
Vilka härliga bilder från Grekland med temat vatten!
Att kolla på bilderna gjorde att man verkligen längtar tillbaka till den grekiska övärlden. Undrar om man ska ta sig en båtluff på 2-3 veckor eller tar en veka under 2014. Hoppas så klart på båtluffen.
Efter sedvanligt tjafs om regeltolkning (som väl borde vara klar för de flesta efter några års tävlande nu) så kan det vara läge att njuta av bilderna.
En av mina passioner är vatten = hav, och här finns en hel del att gotta sig i. Har inte själv lämnat något bidrag i år utan lutar mig tillbaka och njuter av många sköna bilder av HAVET. Blir inte helt lätt att rösta.
:) Masse
Ja visst är det kul att bilderna i första kategorin nu är på plats och att röstningen är igång, känns bara lite långt till den 20:e november då första resultatet meddelas. Ang_elx
Håller också med om att det finns ett stort antal fina bilder som det kan ta några genomgångar för att bestämma vilka jag kommer att rösta på. :)
BOKA
Kalimera
2013-11-07, 14:01
känns bara lite långt till den 20:e november då första resultatet meddelas.Jag hade tyvärr skrivit fel datum! Sista dag att rösta på bilderna i kategori Vatten är den 13 november. Därefter publiceras nästa kategori.
Då blev det ju genast mycket bättre, en hel vecka tidigare. bye_bye
Nu har jag röstat. Lika bra att göra det direkt. 13 november är väl snart. Jag plockade spontant ut sju bilder som jag fastnade mer för än de andra, tittade på dessa igen och gjorde ett snabbval. Märker att jag inte just faller för solnedgångar och vackra stränder. Det ska helst "hända" något på bilden.
Vatten är ett bra tema. Lagom öppet för tolkning, likaså Möten.
Aina
Man brukar väl visa resultatet när alla kategorierna är färdigröstade:rolleyes: Det blir nog närmare jul innan vi vet vem som har vunnit!
Riittabye_bye
Kalimera
2013-11-08, 09:12
Man brukar väl visa resultatet när alla kategorierna är färdigröstade:rolleyes: Det blir nog närmare jul innan vi vet vem som har vunnit!
Inte riktigt så länge. De tio bästa bilderna i varje kategori kommer presenteras innan Lucia. :)
Kalimera
2013-11-11, 11:03
Nu är det bara tre dagar kvar att rösta i kategori Vatten.
Många fina vattenbilder, men helt superenkelt att välja 3-poängaren!
Håller med dig Ypsilon!
//
KR
Kalimera
2013-11-13, 08:58
Idag är sista dagen att rösta i kategori Vatten. I morgon lägger vi ut nästa kategori.
Ska bli spännande att kolla på nästa kategori. bye_bye
Nu har även jag röstat. Otroligt många vackra bilder. Och vad man längtar till Grekland (som alltid)
RAN bye_bye
Kalimera
2013-11-14, 08:47
Nu är bilderna i den andra kategorin publicerad: Möten.
Sista dag att rösta är den 21 november. Därefter publicerar vi den sista kategorin. Tänk på att du får rösta på tre bilder. Den bild du placerar som nummer ett får 3 poäng, tvåan får 2 poäng och trean får 1 poäng.
Vilka härliga bilder och många olika slags möten:) Skulle kunna rösta på minst hälften av dom:rolleyes::)
Riittabye_bye
Nu är bilderna i den andra kategorin publicerad: Möten.
Fantastiskt hur många olika möjligheter det finns att tolka "Möten"! klapp_klap
Blir svårt att välja!:cool::):)
Lena PG
ciakoohler
2013-11-14, 10:49
Håller med Riitta ,det har aldrig funnits så många fantastiska foto i någon kategori.Det gäller verkligen att gallra här.
sjöborren
2013-11-14, 11:08
Jag var inte så imponerad av vattenbilderna. Nu däremot är jag mycket imponerad! Fantastiskt många bra bilder ... klapp_klap
Många Karpathosbilder, ser jag:D
Riittabye_bye
karinafp
2013-11-14, 14:59
Många Karpathosbilder, ser jag:D
Tänkte just skriva detsamma... flabb_flab
Karin
Det gör mig ont att se så många bilder på katter i kategorin "möten" som är såpass sjuka :( Jag jobbade nere i Grekland med katter i somras och har sett allt för mycket kattsnuva, ringorm, skabb och annat på katter... har själv hämtat hem 2 katter därifrån... I övrigt är det väldigt fina bilder...
Mange HERLIGE bilder, ja :D
- men ( jeg synes) det var enklere å velge de tre jeg ville stemme på i denne kategorien, enn i forrige, nå er "jobben" gjort :)
Jag var inte så imponerad av vattenbilderna. Nu däremot är jag mycket imponerad! Fantastiskt många bra bilder ... klapp_klap
..och jag tycker tvärtom :D
Det var väldigt många bilder som var så gott som samma. Men det ÄR en svår kategori.
Lissi
Inte ser jag några mötesbilder??? Trots rubrikerna Möte ser jag bara Vatten. Vad gör jag för fel?
Inte ser jag några mötesbilder??? Trots rubrikerna Möte ser jag bara Vatten. Vad gör jag för fel?
Det var likadant för mig i fm. Nu har jag loggat ur mig samt gått in på kalimera.nu igen och då fungerar det
//majibye_bye
larstommy
2013-11-14, 19:05
Många härliga bilder här också, men urvalet är nu gjort :-)
Det var likadant för mig i fm. Nu har jag loggat ur mig samt gått in på kalimera.nu igen och då fungerar det
//majibye_bye
Jag har loggat ut och gått in igen med samma trista resultat. Jag vill också se de härliga bilderna. :o
Det gör mig ont att se så många bilder på katter i kategorin "möten" som är såpass sjuka :( Jag jobbade nere i Grekland med katter i somras och har sett allt för mycket kattsnuva, ringorm, skabb och annat på katter... har själv hämtat hem 2 katter därifrån... I övrigt är det väldigt fina bilder...
Jag känner precis likadant - men vågade inte skriva det......speciellt en liten kattunge ser riktigt dålig ut. (I förra årets kategori "Djur" fick man bara skicka in bilder på "friska" djur).
Det känns fel att romantisera ett kattliv i Grekland på det sätt som många bilder gör. Just nu är det förgiftningstider i Grekland och de flesta kattungar överlever inte vintern.
Jag har loggat ut och gått in igen med samma trista resultat. Jag vill också se de härliga bilderna. :o
Och nu fungerade det.:) Härliga möten!
..och jag tycker tvärtom :D
Det var väldigt många bilder som var så gott som samma. Men det ÄR en svår kategori.
Lissi
Tack Lissi, så som den här kategorin hyllats så började jag undra vad det var för fel på mig, men då finns det fler som tycker som jag.
Det är också en hel del bilder som jag inte ser kopplingen till bildkategorin:o
Kategorin är ju svår. Människomöten, djurmöten och fordonsmöten. Det blir ju samma sorts möten i nästan alla foton. ;)
Lissi
Tack Lissi, så som den här kategorin hyllats så började jag undra vad det var för fel på mig, men då finns det fler som tycker som jag.
Det är också en hel del bilder som jag inte ser kopplingen till bildkategorin:o
Ja visst är kategorin svår. Och även svårtolkad. Men det är ju betraktaren av bilderna som ska tolka enligt tävlingen. Och det är ju bra. Många bilder fattade jag "na-da". Vad har det med kategorin?
Jag tolkar inte kategorin som mötet mellan fotograf och objekt. Utan som möte mellan personer, djur osv.
Birgitta.
Ja möten mellan några öl var ju en annorlunda vinkling. Några bilder var dock riktigt charmiga.
Eva
Det är nog inte bara en slump att kategorin Möten spretar så oerhört åt många håll som den gör nu när alla fantastiska foton ligger ute.
Tänk om det hade satts upp regler för "hur möten för gå till", på vilka premisser det skulle få ske när vi står (sitter, ligger......) och tar våra bilder? Jag ser också "möten" där jag undrar, HUR I HELA FRIDEN ska betraktarna i fototävlingen ta denna bild, osv???
Men......utan att givetvis kommentera någon enskild bild, VARFÖR INTE, här har en kategori verkligen nått ytterligheterna. Till synes helt självklara möten mellan t.ex grekgubbar, tanter, människor och djur, men sen dussintals TOTALSKÖNA "möten" där i alla fall jag satt och småskrattade halva kvällen i går.
Det ska bli MYCKET SPÄNNANDE att se utfallet av omröstningen och än en gång (fast jag aldrig skrivit så) är det i mina ögon ett måste att inte enbart vi registrerade forummedlemmar kan rösta.
/Hasse:cool:
Tänk om det hade satts upp regler för "hur möten för gå till", på vilka premisser det skulle få ske när vi står (sitter, ligger......) och tar våra bilder? Jag ser också "möten" där jag undrar, HUR I HELA FRIDEN ska betraktarna i fototävlingen ta denna bild, osv???
Några regler för möten efterfrågar inte jag men jag förstår inte hur vissa bilder har hamnat i denna kategori. Inte för att det stör mig på något sätt, men JAG kan inte se kopplingen.
Det finns några bilder jag tycker är bra både konstnärligt och bildmässigt men jag tänker inte rösta på bilderna för jag tycker inte det passar i kategorin.
Man kan faktiskt tolka det på två sätt, antingen så tycker man bilden är bra. Personligen röstar jag hellre på en bild som rent fotomässigt är dålig, men motivet kan vara riktigt fyndigt och passa klockrent i kategorin med lite eftertanke. Ser man mer till bilderna än till kategorin så kan man lika bra skippa kategorier.
Exempel: Säg att jag lägger in ett foto på ett bagageband i denna kategori. Då har jag personligen svårt att se hur den bilden hör till kategorin, medans filosofen och flummaren kanske tycker det är ett solklart möte med Grekland?
Apropå fototävling... Nu är det här rörliga bilder men så jäkla läckert filmat
http://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10
Man kan faktiskt tolka det på två sätt, antingen så tycker man bilden är bra. Personligen röstar jag hellre på en bild som rent fotomässigt är dålig, men motivet kan vara riktigt fyndigt och passa klockrent i kategorin med lite eftertanke. Ser man mer till bilderna än till kategorin så kan man lika bra skippa kategorier.
Exempel: Säg att jag lägger in ett foto på ett bagageband i denna kategori. Då har jag personligen svårt att se hur den bilden hör till kategorin, medans filosofen och flummaren kanske tycker det är ett solklart möte med Grekland?
Du får solklart medhåll angående om en bild är fotomässigt tveksam men motivet/innehållet/budskapet desto tydligare/självklart om det handlar om kategorins benämning. Tolkningarna ÄR svåra, diskussionerna kommer att bli många. Därför är det nog i mina ögon tämligen nödvändigt om det förutom "Bästa Bild" blir variation av kategorier nästan varje år.
Om det fiktiva fotot "mötet med bagagebandet" hade funnits med i tävlingen så hade vi nog enbart kunnat få veta det i efterhand, placerad eller inte placerad. Det hade nog krävts en ren dissikering, redovisning av antal röster för den bilden kontra hur många röster som totalt kommit in.
Om filosofen är detsamma som en flummare eller vice versa, det får stå för dig men din andemening är lite densamma som min - foton från Grekland har för MIG varit och ÄR, konstverk, oavsett "kategori" (tävling eller inte tävling). Drar en parallell här, kategorin Vatten gav mig inte särskilt många "AHA" men jag såg i och för sig väldigt många "möten" även där.
Och som helt okunnig inom konst så får man nog vackert konstatera att åsikterna kommer att bli lika många som deltagare i tävlingen, respektive de som röstar.
Kan bara hålla med föregående talare.
Filosof behöver nödvändigtvis inte vara detsamma som en flummare.
Jag känner precis likadant - men vågade inte skriva det......speciellt en liten kattunge ser riktigt dålig ut. (I förra årets kategori "Djur" fick man bara skicka in bilder på "friska" djur).
Det känns fel att romantisera ett kattliv i Grekland på det sätt som många bilder gör. Just nu är det förgiftningstider i Grekland och de flesta kattungar överlever inte vintern.
På både bild 47, 56, 84 är det uppenbart sjuka katter på bild 59 ser man dessutom blinkhinnan på katten, vilket är ett tecken på att sjukdommen gått långt och katten är svårt sjuk. Sen undrar jag om bild 83 är tagen i Samos? Ser exakt ut som trappen där jag matade katterna i somras när jag jobbade där nere...
När jag sätter mig ner för att börja rösta är min första tanke:
Det ska vara ett foto som jag tror är från Grekland. Vad är det för vits annars?
Sedan väljer jag ut ett antal bilder som jag tycker om utifrån min syn på kategorin. Detta göör jag på min lilla lap-top.
Efter ett par dar startar jag vår stationära, med stor skärm. Då kan jag hitta något nytt som jag missat.
Till slut återstår det krångligaste, att plocka ut tre samt att gradera. Den bästa bilden har nog kommit till mig på en gång.
Det här är ett roligt nöje, mörka novemberdagar
Tack för det Janne!!
Birgitta.
På både bild 47, 56, 84 är det uppenbart sjuka katter på bild 59 ser man dessutom blinkhinnan på katten, vilket är ett tecken på att sjukdommen gått långt och katten är svårt sjuk. Sen undrar jag om bild 83 är tagen i Samos? Ser exakt ut som trappen där jag matade katterna i somras när jag jobbade där nere...
Jag ser också att några av katterna är sjuka men tror också att det kan vara så att de som tagit bilderna inte tänkt på det. Kanske är det katt älskande personer som matar katterna när de är på semester. Jag kom själv på femte plats med en kattbild förra året och tänkte innan på att det var viktigt att fota en katt som verkade ha det bra. Det var en klosterkatt som pysslades om och matades där.
Eva
Jag ser också att några av katterna är sjuka men tror också att det kan vara så att de som tagit bilderna inte tänkt på det. Kanske är det katt älskande personer som matar katterna när de är på semester. Jag kom själv på femte plats med en kattbild förra året och tänkte innan på att det var viktigt att fota en katt som verkade ha det bra. Det var en klosterkatt som pysslades om och matades där.
Eva
Förlåt men "kattälskare" eller inte, man ser om en katt är sjuk eller skadad, jag ser inga smutsiga, skitiga, trasiga barn med rinniga näsor tex... och inte alla tänker som du Eva att det ska vara ett friskt djur vilket jag rycker borde vara en självklarhet... jag har även själv i nästa kategori en katt på bild men såg till att det var en av dom friska...
Hjalta99
2013-11-15, 18:11
Kände samma sak...
/Eva
Kalimera
2013-11-21, 09:49
Idag är sista dag att rösta på bilderna i kategori Möten.
Kalimera
2013-11-22, 09:28
Nu är bilderna i den tredje kategorin publicerad: Bästa bild.
Sista dag att rösta är den 29 november. När omröstningen är klar börjar vi publicera de tio bästa bilderna i varje kategori.
Den bild du placerar som nummer ett får 3 poäng, tvåan får 2 poäng och trean får 1 poäng.
Charleston
2013-11-22, 09:44
Nu när omröstningen i kategorin ”Möten” är avslutad, så tänkte jag passa på att kommentera mitt val av deltagarbild. Det är nämligen jag som tagit den fasansfulla bilden nr 59. Självklart förstod jag att katten inte var helt frisk. Den bodde hos vår värd i Andros Chora tillsammans med två andra kattungar. Alla tre hade halsband med id, så det var inga lösdrivarkatter och dom tillbringade nätterna inomhus hos familjen. Just den här ungen verkade vara lite ”mobbad” av de andra två. Med anledning av detta gav vi den givetvis extra mycket mat och omtanke. Och aptit hade den i alla fall. Följden blev ju då förstås att just den kattungen tydde sej lite extra mycket till oss och vi TYCKTE åtminstone att den verkade friskare när vi lämnade boendet en dryg vecka efter att vi mötte den för första gången. Jag tycker inte det är att romantisera att visa bilder på katter som inte är perfekta. Tvärtom tycker jag det är att romantisera att låtsas som att det bara existerar friska och välmående djur. Verkligheten kan man ju välja att censurera om man vill, även om jag föredrar att man inte gör det. Bilden föreställer alltså en kattunge som inte är helt frisk, som vi försökte hjälpa och kurera så gott det gick och som då drog sej lite extra till oss. Jag kan umgås med både friska och sjuka, djur såväl som människor, och skäms inte för att visa det. Tycker inte ens att det är klandervärt.
Å nu tycker jag att vi alla stämmer upp i ”We Shall Overcome”!
Ja det är många möten i livet och att detta gjorde stort avtryck på er kan jag förstå.
Det är såå många bra bilder som tävlar om Bästa bild! Skall bli spännande att se vilken som får de flesta rösterna.
//majibye_bye
Jag förstår att någon som lägger upp en bild på en så sjuk kattunge i en fototävling inte gör det av elakhet - bara av okunskap! Och jag förstå så väl hur svårt det är när man möter ett djur i nöd, i Grekland, för man vet oftast inte VAD man ska göra eller HUR man ska göra. Det jag inte förstår är hur man kan ta en bild på en sjuk katt för att vinna en tävling.
När det gäller bilder på djur så var jag förvånad över att reglerna inte var desamma som förra året d.v.s. friska djur därför påpekade jag det, inte för att jag tyckte att det var rätt. Visst ska man visa den typen av bilder som berör, men en sådan bild kanske behöver en undertext och det fick den ju nu till slut. Nu fick du berättat om ditt möte med kattungen och bilden fick en annan innebörd. Du har lyckats ta en bild som berör och det kanske var meningen? Jag tycker fortfarande att många av bilderna romantiserar katternas liv i Grekland och man fick den känslan i din bild före texten.
Det är alltid bilder på katter i tävlingen - men i forumet blir det ofta väldigt tyst när verkligheten för djur i Grekland tas upp. Man får sällan respons på det. Och det är synd. Grekland är underbart på de flesta vis men jag och många andra är väldigt kritiska emot det sätt djur behandlas på av många, men inte alla i Grekland . Kunskap och information är det bästa sättet att ändra på missförhållanden och vi som turister kan göra mycket genom att påtala det på plats, till officiella myndigheter eller bidra till de shelters som hjälper katterna.
Ibland kommer verkligheten ikapp och senast igår förgiftades minst nio hundar på Kreta - IGEN! Detta hände strax utanför Silke Wrobels shelter. De katter som förgiftas syns och uppmärksammas inte på samma sätt. Men dom är många.
Jag vill absolut inte bråka med dig Charleston! Vill bara sätta fingret på ett problem som ofta sopas under mattan. Jag sjunger gärna "We shall overcome" i sann 70-talsanda :D - men kan vi inte istället alla hjälpas åt och göra något för katterna i Grekland så det kommer något gott ut ur detta! Kan vi inte sluta tycka att sjuka katter i Grekland är ett pittoreskt inslag, försöka vinna tävlingar genom dom och istället engagera oss för deras sak.
Deia
bye_bye
(Nu ska jag titta igenom alla fantastiska bilder i "Bästa bild" - det blir spännande)
Charleston
2013-11-22, 16:57
Vi är säkert överens om mycket gällande detta, Deia. Det var lite därför jag slängde in We Shall Overcome (syftandes till Birgit Friggebos famösa uppmaning 1992 för att släta över eventuella meningsskiljaktigheter).
Å åtminstone jag tycker inte att det skulle vara något "pittoreskt" med sjuka katter i Grekland.
Vi är säkert överens om mycket gällande detta, Deia. Det var lite därför jag slängde in We Shall Overcome (syftandes till Birgit Friggebos famösa uppmaning 1992 för att släta över eventuella meningsskiljaktigheter).
Å åtminstone jag tycker inte att det skulle vara något "pittoreskt" med sjuka katter i Grekland.
Det låter bra Charleston.
Det var aldrig min mening att göra dig ledsen eller upprörd och ni verkar ha gjort mycket för den lilla kattungen.
Deia
bye_bye
Wow, vilken kvalitet:)
Jättemycket fina bilder, och jag som trodde jag skulle ha lite chans:o
Många bilder känner jag igen men som jag inte kan placera, vissa kan jag placera till 100% och vissa bilder är jag jättenyfiken på vart de är tagna så att man kan resa dit!
Så många kattbilder det är i denna kategori?
Nu är frågan hur man ska rösta?
Ska det bli en träffsäker bild, en fotomässigt bra bild eller ett perfekt greklandsfoto?
Den här får jag suga på..
Väldigt många skulle ha platsat i "vattenkategorin" också:) Solnedgånger var det också gott om:) Många fina bilderklapp_klap
Riittabye_bye
Men nu har det blivit något fel! När jag vill titta på bilderna i den tredje kategorin "Min bästa bild", kommer bara bilderna i kategorin "Möten" fram, hur jag än gör. :confused: Är det bara för mig det blir så? Vad ska jag göra?
Blir en aningens konfunderad :confused: då jag är helt säker på att jag redan röstat på en av de här bilderna i förra årets tävling "kategori blått" (eller så har jag bara drömt det... ;)) Många fina bilder i samtliga kategorier är det i alla fall!
Simetra :)
Nu kom rätt kategori fram, och nu har jag kunnat titta igenom allas "Bästa bilder". :) Jag fick en skjuts tillbaka till paradiset. Härligt!
Oj, oj, oj så många fina bilder det var i denna kategori!
Här kommer jag att få lite beslutsångest känner jag :confused:
Ylva
Hjälp, hjälp jag hann inte rösta i kategorin "möten". Så nu har jag röstat på "bästa bild" så att samma misstag inte ska hända igen.
Väldigt många fina bilder, så tack till alla. Svårt att rösta, funderar att vad ska man prioritera. :confused: Men något måste man ju bestämma sig för.
Tänk så olika det är mellan kategorierna. Ibland finns jättemånga jämnbra bilder och det är mycket svårt att välja vilka man ska rösta på. Ibland är det bara någon enstaka som väcker stark känsla.
I den här kategorin tyckte jag att det var ganska många bilder som var bra, men TRE som var riktigt riktigt i min smak, och av dem var det EN som jag tyckte var outstanding.
Dessutom visade det sig att hustrun tyckte nästan exakt detsamma. Eftersom vi röstar tillsammans så kan det ibland bli knepigt. Men vi har ganska lika smak och den här gången blev förfarandet ovanligt lätt. Ettan och tvåan var vi helt överens om. På tredje plats hade vi varsin, och den här gången blev det min som fick vår röst. Hoppas att vi får se alla tre i top 10.
:) Masse
Först av allt ett tack till Janne & Camilla för ert flit med tävlingen klapp_klap andra året jag är med nu och ett riktigt trevligt sätt att minnas sommaren i novembermörkret.
Hoppas sen att ni andra, som inte kommenterat, njutit av bilderna on the bright side of the road :) semesterbilder blir vad dom blir utan att man behöver fundera på så många om och men, så fram med kameran nästa semester :cool:
Javisst allt är i betraktarens ögon :) många fina bilder att välja mellan. Ofta söker jag det speciella i en bild, något som förmedlar. Och där är det så otroligt olika på vad var och en mottar av en bild. Det var några som stack ut i alla kategorierna så det blir spännande och se om mina favoriter är med i toppen.
Kalimera
2013-11-28, 09:40
I morgon fredag är sista dagen att rösta på den sista kategorin. Missa inte!
Kalimera
2013-11-29, 10:11
Idag är sista dagen att rösta.
bob-kåre
2013-12-01, 13:10
Hoppsan, här trillar man in och har missat fototävlingen. Kan man se alla bilder någonstans?
Kalimera
2013-12-02, 11:27
Hoppsan, här trillar man in och har missat fototävlingen. Kan man se alla bilder någonstans?Tyvärr inte just nu. Vi börjar troligen lägga vinnarbilderna i morgon tisdag. Du får hålla dig till tåls en stund till. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.