handdator

Visa fullständig version : Cykla/vandra Lesbos


elisabethk
2013-11-04, 23:02
Hej!
Har för mig att jag frågat om detta men hittar inte. Finns det cyklar att hyra i Molivos? Finns det fina vandringar att göra?
Mvh
ElisabethK

Eva L
2013-11-05, 11:27
Mina norska grannar när jag var i Molyvos gjorde längre vandringar varje dag som de berättade om när vi sågs ibland. Tror att de började i Molyvos och gick upp i bergen ovanför Petra bland annat. Jag tror nog att du kan få information om lederna på plats om ingen här vet mera. Själv vandrade jag inte alls den gången utan gick bara promenader på några km i och runt de byar jag besökte.

Eva

Pnyx
2013-11-05, 16:43
Det går alldeles utmärkt att vandra på Lesvos, både längre och kortare sträckor. Jag rekommenderar Sunflowers guide "Walking in Lesvos". Säkert finns det mängder av andra tips att hämta på nätet genom att googla runt.

mrwalker
2013-11-05, 18:22
For vandringer rundt Molivos/Petra er "On Foot in North Lesvos" av Mike Maunder langt å anbefale. Fåes kjøpt i bokhandler lokalt.

En bra guide er også "Walks in North Lesvos" av Lance Chilton, som kan bestilles fra Marengo Publications.

Begge kan også fåes på Amazon ser det ut til.

Sebastianfg
2013-11-07, 09:32
Hej

Visst går det att vandra runt Petra och Molyvos. Förra året när jag var där vandrade vi från Petra till Petri och sedan vidare till vattenkvarnarna . Det pågår ett EU projekt med att märka upp vandringsleder runt Petra och Molyvvos och Eftalou. Mycket vackra utsikter och vacker natur. Ett råd är ta med karta för märkningarna av vandringslederna är nog inte helt färdiga ännu... en annan sak att tänka på iaf ni ska bege er på vandring i skogarna ovanför Petra är att det finns gott om ormar. Kanske inte så känt för alla men på Lesvos finns Europas giftigaste orm Ottoman viper, vet inte vad den kallas på svenska. Kan intyga att den finns eftersom vi hade ett väldig nära möte med en under en vandring. Efter den händelsen såg vi till att ha vandringsstavar med. Kanske inte så mycket till hjälp men det kändes bättre iaf. När vi pratade med värdinnan på hotellet så skrattade hon och sa att en del turister ägnar hela sin semester åt att försöka hitta just denna orm men få lyckas och ni snubblar över den utan att leta. Jag vet inte om jag vill kalla det tur ...
Hoppas ni får en trevlig resa !

Eva L
2013-11-07, 11:04
Här finns en del intressant att läsa om Greklands flora och fauna http://wildlife-archipelago.gr/wordpress/a.

Håller med om att naturen på Lesvos är fantastisk. Här finns mycket att uppleva för den som söker naturupplevelser. Finns många naturtillgångar och till skillnad från på många andra ställen i Grekland är beroendet av turismen inte så stort även om den också är betydelsefull. Läste någonstans att endast ca 7 av öns inkomster kommer från turismen.

Eva