handdator

Visa fullständig version : Parga i maj


LenaJo
2006-03-04, 01:59
Medelålders kvinna som åker ensam på "husmorssemester" till Alkion i Parga. Åker 29 maj.

Jag vill gärna ha tips om utfärder och bra matställen. Jag är en mycket Greklandsvan resenär, (ungdomen, småbarnstiden och vuxentiden) men nu är det alltså dags för nästa steg; ensam kärring!! Jag ställer eg. mycket höga krav på den där äkta Greklandskänslan.
Tycker om riktig grekisk mat och ingen finare internationell mat som det heter. Nej jag vill ha hemlagad stifado och riktig "eggplantsalad". Var äter jag då?

Eva L
2006-03-04, 08:55
Den högt belägna strandtavernan vid Sarakiniko serverade riktigt god traditionell grekisk mat. Åt även gott vid en av tavernorna på Lichnos beach samt på stället där vi hade vår kalimera middag. Minns just nu inte namnet men info finns bland gamla inlägg. Dokkos hade också rätt bra mat men jag saknade några rätter där. Jag tyckte inte att Parga hade lika bra matutbud som jag är van att få på andra ställen i Grekland men det finns ju många ställen som jag inte provat. Ibland verkade maten ganska turistanpassad eller slätstruken. Jag brukar aldrig besöka internationella restauranger men det gjorde jag faktiskt i Parga eftersom jag lessnade på matutbudet. Det stället som har en lång tradtion höll mycket bra standard.

Ouzerian Meetings severade alltid en väl tilltagen bit mat till drycken och här fick jag smaka allt jag saknade på andra ställen. Mycket gott. På Meetings kan du även köpa en god kopp bergste eller bara en kopp kaffe. Mysigt att sitta där och läsa bland lugnet i gränderna utan något alls som störde.

Eva

LenaJo
2006-03-05, 01:10
Hej allihopa igen

Var hittar jag Ouzzeria Meetings?
Är det "läskigt att resa ensam vid 40+? Tankar emottages tacksamt.

Jag vill bara koppla av och ta det lugnt utan att bli "sedd"
Ta badbåt eller gå till fots till olika stränder, gå ut och äta god mat och strosa runt i lugn och ro. Hoppas jag på för mycket nu?

Fyller snart 50 och är inte ute efter hålligång utan mera eftertanke och
naturupplevelser (träffa trevliga människor naturligtvis)

Eva L
2006-03-05, 08:49
Jag har rest både ensam och i sällskap och aldrig upplevt det som läskigt. Var i Brasilien med kompis nu senast men gjorde många saker på egen hand utan att en enda gång känna mig osäker. I Grekland har jag varit så många gånger att det känns som hemma. Du kommer säkert att bli nöjd. Vi är i ungefär samma ålder och jag gillar inte heller allt för mycket hålligång och stökigt barliv. Jag besökte ofta en bar nere vid strandpromenaden men namnet är som bortblåst. Gröna stora parasoll, vita soffor och datorer inne med väldigt trevlig personal och ägaren hade ett stort musikintresse med många CD skivor. Ska leta fram namnet till dig. Blev ett av mina favoritställen.

Meetings hittar du 50 m upp från hamnen. Jag har ett kort med ägarfamiljens namn liggandes någonstans men jag tror inte det står någon adress där. Den lilla gatan slutar med ouzerian och det är mest grekiska gäster där. Kan maila dig ett foto därifrån. Däremot besökte jag en annan ouzeria med ok mat och trevligt bemötande när vi var ett sällskap men när jag besökte den ouzerian ensam var servicen urusel och det kändes att jag tog upp ett bord för ägarna som ville ha flera gäster vid bordet. En man från ett annat europeiskt land var också ensam och han blev riktigt upprörd och frågade mig om jag uppfattat personalens nonchalans så det stället som ligger i en gränd ganska nära Meetings skulle jag undvika.

Eva

pysen
2006-03-05, 14:50
Äkta Greklandskänslan...
...då kommer du nog inte riktigt på rätt ställe, tyvärr.
Men det finns en fin promenad till en strand, genom lundar.
Pass dock upp för hundar...
(Tar ca 40 minuter)

anni
2006-03-13, 10:27
Hej Lena JO.

Eftersom jag ska vara en vecka med och en vecka utan sällskap vill jag hänga på och få så många tips som möjligt på vad en ensam dam kan göra i Parga (förutom att måla, läsa och bada). Jag kommer att bo på hotell Milos och antagligen tillreda en del mat på egen hand (det är alltid kul att shoppa grönsaker, bröd o.dyl.). Finns det bra små affärer? Tipset på Ouzerian Meetings tog jag till mej. Fler tips?
Går det att cykla i Parga?

Jag åker inte förrän i september.

Anni, en ännu äldre "kärring"._B-anana

pysen
2006-03-13, 17:09
I själva "back-Parga" blir det nog mest att dra cykeln.
Men utanför byn går det bra, fast ganska backigt där också tror jag.

Kalimera
2006-03-14, 13:39
Finns det bra små affärer? Det finns gott om affärer, bland annat den på bilden nedan där du hittar allt i frukt- och grönsaksväg. Den bagare jag köpte brödet av hade fantastiskt gott bröd.

Går det att cykla i Parga?Jag skulle inte cykla i själva staden, väldigt backigt. Gillar du att vandra finns det många fina leder kring Parga. Naturen är som säker nu vet mycket vacker.

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/parga.jpg

Eva L
2006-03-14, 14:21
Den affären handlade jag ofta lite småsaker i.

Eva

Ancan
2006-04-16, 11:08
Jag och min sambo skall åka till Parga första "turistveckan" (15maj).. Här längtat i flera veckor nu. _B-anana

Hur är vädret så tidigt på säsongen? Bra att veta så man packar ner rätt sorts kläder...

Min sambo är mycket för att ligga vid poolen om dagarna och sedan gå ut och äta gott på kvällen, medans jag vill se saker hela tiden och helst shoppa. Vad rekomendera ni att vi skall hitta på. Vad måste man se om man inte vart i Parga tidigare?

Vi funderar på att hyra moped en dag för att ta oss runt lite, några tips på vart vi skall åka?
//Annica

Eva L
2006-04-16, 11:21
Jag var där två första veckorna i juni förra året. Dagarna var ganska varma men några kvällar var riktigt svala. Använde jeans ganska ofta på kvällen och både tröja och jacka vid några tillfällen. Några regnskurar ett par em men annars uppehåll. En tur till Acheron rekommenderas men då är det bättre att åka bil än moped. Gott om fina vandringsmöjligheter runt Parga och mellan staden och stränderna. Ingen vidare bra shopping men visst finns det några butiker att titta in i. Ganska turistanpassat och lite trist sortiment.

Eva

Admirala
2006-04-17, 10:39
Det begynner å bli noen år siden vi var i Parga (1997 og -99), så restauranter tør jeg ikke anbefale, men her er noe av det vi likte å gjøre:

- Kjøpe brød og ost og vin og ha piknik oppe på Pargas venezianske borg.
- Gå tur til borgen i den vesle nabobyen, husker ikke hva den heter, men man går oppover og oppover og oppover... (det går buss også)
- Ta båttur oppover elven til Nekromandion. Små båter går fra havnen i Parga, og elven (En av visstnok flere i Hellas som regnes som Styx) er utrolig vakker, omkranset av trær og blomster, med skilpadder og blåvingede insekter.
- Ta båt til Korfu, Paxos og Andipaxos, særlig Korfu by var flott.
- Leie en sånn båt man sykler på vannet med og sykle ut til den lille øya med kapellet i havnebassenget.

God tur!

Ingrid
2006-04-17, 10:55
- Gå tur til borgen i den vesle nabobyen, husker ikke hva den heter, men man går oppover og oppover og oppover... (det går buss også)


Å gå opp til Ali Paschas borg i den lille byen Anthoussa var en av de planlagte turene som dessverre ikke ble noe av da jeg var i Parga i juni i fjor. Får ta det neste gang....

En annen fin tur er å gå gjennom olivenlundene fra Parga og til Lichnos-stranden, mener å huske at det var ca 3 km.

Ingrid

Ingrid
2006-04-17, 11:02
Åt även gott vid en av tavernorna på Lichnos beach samt på stället där vi hade vår kalimera middag. Minns just nu inte namnet men info finns bland gamla inlägg.

Ouzerian Meetings severade alltid en väl tilltagen bit mat till drycken och här fick jag smaka allt jag saknade på andra ställen. Mycket gott. På Meetings kan du även köpa en god kopp bergste eller bara en kopp kaffe. Mysigt att sitta där och läsa bland lugnet i gränderna utan något alls som störde.

Eva

Vi hadde Kalimeramiddagen på Sakis. Tavernaen kan anbefales, god mat og veldig trivelig sted.
Ellers er jeg også enig med deg om Meetings, Eva. Anbefaler å ta en ouzo med tiltygg her.:)

Ingrid