handdator

Visa fullständig version : Hälsningar från Paleochora


jukka_t
2013-10-29, 16:09
.

Hälsningar från Paleochora, sitter på uteplatsen i rum 4 på Haris
hotel, vi har ingen tempmätare men skulle gissa på runt 20 grader
nu när solen inte längre når vår uteplats, det är nästan vindstilla,
vågorna som hörs trevligt är bara ca 10cm höga och havet ser bara
lite krusigt ut.

Vi blev just med katt (dottern matade en)

Vi kom hit och spenderade två fina dagar i Chora Sfakia med
ca 23 grader och sol på dagtid och väldigt lite turister, sen sov
vi en natt i Milia och tillome den 14 åriga dottern som var högst skeptisk
till "varför skall vi bo en natt i en stenåldersby" hoppade av glädje
när hon såg vårt stenhus i Milia, vi trodde att vi skulle vara ensamma
i Milia men jag tror att det var tur att vi förhandsbokade, gissar
på att det var 75% fullbelagt, tyskar, amerikaner och tillome en svensk
familj.

Badat har vi bara hunnit med en gång, men vattnet var varmt
och det blir mer bad imorgon.

Mvh
Jukka + familj.

Arne
2013-10-29, 17:05
Det låter skönt! Vi har att vänta till den 15 December innan vi kunna etablera oss i rum 3 på Haris för en månadslång vistelse därstädes.

Den trivsamma katten? Är det Gula Faran, dvs Haris-Totte. Färgad i gult vitt och rött. Ständigt hungrig. Brukar anlända till vår studio vid pass halv sju på morgonen att hoppa upp på altanbordet för äskande av morgonmat ivrigt jamande.

Bringa Haris , Flora och Echaterina samt alla djuren vår varma hälsning.


Arne och Birgitta

jukka_t
2013-10-29, 17:51
Hej Arne, nog har vi sett gula faran, han gick förbi oss till rum 3, verkar som att han fått bra utdelning där tidigare :-), vår katt är svartvit och väldigt högljudd, vi får se om han kommer tillbaka imorgon.
Mvh Jukka

Kalimera
2013-10-30, 09:36
sen sov vi en natt i Milia och tillome den 14 åriga dottern som var högst skeptisk till "varför skall vi bo en natt i en stenåldersby" hoppade av glädje när hon såg vårt stenhus i Milia, vi trodde att vi skulle vara ensamma i Milia men jag tror att det var tur att vi förhandsbokade, gissar
på att det var 75% fullbelagt, tyskar, amerikaner och tillome en svensk familj.Kul att ni alla gillade Milia! Det är verkligen en speciell plats. klapp_klap

När vi bodde där kom vi obokade. Vi hade tur som fick ett rum, för efter det var det fullt. Dit kommer vi garanterat att återvända, och boka i förväg.

Lissi
2013-10-30, 10:37
Hur tar man sig dit med buss från Chania eller annan ort? Eller måste man ha bil dit? Man kanske skulle tillbringa några dagar där efter den gemensamma semestern med maken? Bara avskärma sig allt annat och bara läsa och vandra och äta gott Misstänker dock att det är dyrt och kanske inte alls passar min kassa.

Det låter underbart i alla fall!

Lissi

Eva L
2013-10-30, 11:08
Milia står på mina drömmars önskelista men jag vet att det inte är så billigt och inte helt enkelt att ta sig dit om man inte kör bil men det brukar du väl göra Lissi.

Eva

Kalimera
2013-10-30, 11:28
Hur tar man sig dit med buss från Chania eller annan ort? Eller måste man ha bil dit?Bil är ett måste, antingen hyrbil eller taxi. Jag tror att vi betalade 60 € för ett eget hus, inklusive ekologisk frukostbuffé, som bara den var värd 60 €. :p Det var i oktober.

Lissi
2013-10-30, 12:34
Misstänkte att bil var ett måste. Att både hyra bil en vecka och att betala 60 euro/natt ingår inte i mina ekonomiska planer efter att redan betalat 14 dagars vistelse.... Tyvärr! Dessutom är det aldrig jag som kör i Grekland, alltid maken!

Men buss/båtluffning efter sydkusten är fint det med!:D

Lissi

jukka_t
2013-10-30, 14:26
.

Lite dyrt var det, tror vi betalade strax över 100 Euro för ett
trebäddshus för en natt, det finns rabatter om man stannar
fler nätter.

Sista 2.5 kilometrarna var grusväg, det gick bra men den var en klart spännande bit, funderade på några ställen om vad som händer om man får möte, men kör man försiktigt så är det ingen fara, men jag skulle inte köra på vägen om det vore mörkt.


Mvh
Jukka

Kalimera
2013-10-30, 14:31
.funderade på några ställen om vad som händer om man får möteVi fick möte i en av kurvorna. Det var en inte kul kan jag lova. Inte blev det roligare av att en flock gåsgamar svävade ovanför oss. :o

jukka_t
2013-10-30, 20:25
Vi fick möte i en av kurvorna. Det var en inte kul kan jag lova. Inte blev det roligare av att en flock gåsgamar svävade ovanför oss. :o

Hemska tanke o få möte där, såg några riktigt stora fåglar i skyn och jagade en lite mindre men vacker rovfågel en bra stund men min autofocus
och jag kom inte riktigt överens, fick några halvsuddiga bilder med sportläget ( 7 bilder i sekunden), höll på o jagade den kvicka fågeln i 20 minuter vilket resulterade i en mindre nackspärr :-)



Inatt blev vi med ny katt, en stabbig gul kisse som jagade bort gårdagens katt så den sprang för sitt liv.

Vi har döpt denna kisse till Stavros, ett kraftfullt namn till en kraftfull katt :-)

http://fotogenforum.se/jukka/blandat/stavros.jpg

Kännetecken:

Nöjer sig inte med en prinskorv.
Vill gärna flytta in till sin nya familj
Har ett betydligt diskretare mjau än gårdagens katt :-)

Idag har vi ätit pizza (?), jepp, envisa tonåringen fick bestämma restaurang idag, dock är jag mäkta imponerad av vilken god pizza, det var pizzerian på gatan mot stenstranden, vedeldad stenugn.

Mvh
Jukka

yannis
2013-10-31, 07:17
Men det därär nog Haris-totte! Äter bara mat som man tar från tavernan. Vi köpte kattmat på burk, men det vägrade han äta.Vi tror att det är gamla paret på innergatan mot centrum som äger honom. Paret som är så fotogenique och sitter på sin altan i nästan allaväder.

Den pizzerian är "vida känd", Odysseus. Ingen i hela Grekland kan göra godare pizza. TYVÄRR har den stängd under vintermånaderna. Dom brukar renovera varje vinter. Gå gärna dit igen. Man får även komponera sin egen pizza.

Tavernan nästgårds Haris har även underbar mat, Medevis. (Medexio?) Mamas salad med senapsdressing smälter i munnen. Hälsa gärna till grabbarna och mama från oss. Säg att vi kommer i december-januari som vanligt.
Birgitta.

ciakoohler
2013-10-31, 10:20
Methexis heter den.
Fantastiskt god mat har de!!! Grekisk husmanskost när den är som bäst.

jukka_t
2013-10-31, 13:22
Precis tillbaka efter att ha tagit geocache GC3XXBZ några kilometer mot väst från Palochora, vi passade på o bada på en stenstrand 3 kilometer mot väst, kändes lite konstigt med 6-700 meter strand och 3 personer där :-)

Det är varmt i vattnet vilket jag inte hade trott, snorklade och såg en
smal näbbgäddeliknande fisk på ca 40cm som verkade väldigt intresserad
av mig och helt orädd.

Skall genast ta en promenad för att hitta restaurangen, får bli mat där ikväll om det är öppet.

ca 23 grader idag, klart mycket behagligare än dom 37 vi hade i Lentas i somras.

Mvh
Jukka

ramses
2013-10-31, 13:25
Har faktiskt knappt aldrig sett något så välskött som Methexis. Brodern med perfekta hästsvansen är perfektionist, inte ett gruskorn där inte. Mycket god mat. I år kunde vi studera restaurangen från första parkett från vår balkong Joannas place. O vilket jobb de gjort med den lilla strande. Därför som de säger, de vill och tycker om att det är fint! Städar varje morgon, plockar o ställer till rätta, o ingen betalt vill de ha!

yannis
2013-10-31, 14:52
Ni går bara ut från studion, går till höger förbi Water Edge Cafe och cirka 150 meter. Närmaste stället att äta på.
Och killarna är så gulliga. Och mama också!
Birgitta.

yannis
2013-10-31, 14:57
Och glöm inte att ta en dogger-bag till katten. _B-anana Ni får en folieform av en av grabbarna.
Birgitta.

nilam
2013-10-31, 15:00
Methexis heter den.
Fantastiskt god mat har de!!! Grekisk husmanskost när den är som bäst.

Håller med! Även min favorit i Pal :)

// Malin

Arne
2013-10-31, 17:03
"tagit geocache GC3XXBZ "

Om det ej anses förmätet skulle jag vilja fråga om detta handlar om att via GPS leta reda på punkter där det finns en kontrollstation?

Arne

jukka_t
2013-10-31, 17:32
Geocaching, all info finns på geocaching,com , man behöver en smartphone typ Android eller i-produkt, vet inte med i.produkter men i Adroidvärlden heter programmet c:geo och är gratis, det hela går ut på att man "letar skatter" som ofta finns på vackra ställen, man kombinerar motion och lite spänning, i Paleochora området finns det två cachar, en uppe i borgen ovanför byn som vi tog förra året och denna som låg ca 2.3 kilometer mot väst.

Totalt finns det ca 1 miljon cachar i världen, dock måste jag säga att smartphonens gps inte håller riktigt samma kvalitet som friluftsgpser så man får leta en stund och ibland misslyckas man som vi gjorde i Lentas.

Vi var precis o kollade, resurangen är öppen just nu men vi skulle gärna vilja pressa en timme till eftersom lunchen idaG VAR KRAFTFULL.

Floras vita hund har tittat högst skeptiskt när hon/han gått förbi men jag tror vi börjar bli lite aCCEPTERADE SOM VÄNNER EFTERSOM HON/HAN STANNADE TILL IDAG OCH SLICKADE MIN HAND NÄR HEN GICK FÖRBI :-)
(sorry, capslock gick på när jag skrev)

Vi har inte fått fram hälsningar till Flora och Haris ännu eftersom vi inte vet vem Haris är (ännu) och dom gångerna Flora gått förbi har hon haft väldigt bestämda steg som vi inte viljat stoppa.

Men Flora vill nog ha betalt innan vi åker så det löser sig :-)

Mvh
Jukka



"tagit geocache GC3XXBZ "

Om det ej anses förmätet skulle jag vilja fråga om detta handlar om att via GPS leta reda på punkter där det finns en kontrollstation?

Arne

KR
2013-10-31, 20:20
Gott att ni har det fint i P!
//

KR

yannis
2013-11-01, 05:33
Haris var med om en fskeolycka för flera år sedan. Han har en konstgjord högerarm samt dålig syn på ett öga så han har mörka glasögon. Sitter ofta på kafeet, hjälper till ibland.

Flora går ALLTID med bestämda steg och snabbt, men man kan stoppa henne. Och betalning är hon intresserad av.:)

Idag kommer norska vänner till Paleochora.
Birgitta.

jukka_t
2013-11-01, 07:05
.

Uppe med tuppen men idag sov vi längre, vi missade soluppgången med några minuter, lite blåsigare idag, kortleken som blev glömd på bordet fick vi leta fram i buskaget på verandan.

Stavros var lite hes idag men har fått sin frukost och sprang precis
äver till våra Danska grannar på 3an eftersom dom vaknade, han var
nog ute efter en andrafrukost :-)

Sen tackar vi för tipset om restaurangen, vi var där o åt igår, jag åt
Kleftiko, frun åt fetaostfylld köttbulle och dottern kyckling souvlaki, allt
var väldigt gott, bland det bästa jag ätit här, och blev förvånad av notan,
den första maskinskrivna vi fått på denna resa och billigt, 38E för tre
personer inkl förrätter, några stora öl och varmrätter.
blir besök där ikväll igen.

Funderat... ser man inte Gavdos härifrån?, menar, vi såg ön tydligt
från Sfakia och tycker att den borde synas härifrån?

Dagens utflykt blir troligtvis nån av stränderna några kilometer öst
om byn, där har vi inte varit ännu.

Mvh
Jukka

Arne
2013-11-01, 07:49
Gavdos är en spökö! Den kan skådas från hela sydkusten, men förefaller stundtals röra sig och även försvinna. Mera troligt handlar det om ljusförhållandet mellan hav och luft. Hav förtrösten, Gavdos dyker upp igen endera dagen...

Kul att ni värdesatte middagsbesöket på granntavernan. Den har alltid bra mat i rikligt utbud och till humana priser.

Arne och Birgitta

ramses
2013-11-01, 08:01
ang stränder öster ut: om ni går i en timme kommer ni fram till ett område med stränder, det man först ser är stenstrand. om ni forstsätter på grusvägen snett mot höger, fortsätter så kommer ni till Sandy Beach, Anidristranden. Den är jättefin, grov sand blandad med mindre stenar, mycket fin taverna med sittplatser, härliga tamarisker på standen. Man går mot solen dit och mot solen hem. Vandringen tar en timme på grusväg/lite asfalt. Rekommenderas!

jukka_t
2013-11-01, 12:52
.

SandyBeach öst om Byn besöket gick bra, snorklade, inga bläckfiskar
men en del lite större fiskar i halvkilos storlek, såg ut som en mört fast rundare.
Även en hel del småfiskar, flera stycken som såg ut att ha blivit bitna
av större fiskar men såg inte ut att bry sig att det fattades en bit på
dom.
Tillomed tavernan var öppen, blev lite kaffeliknande och glass.

Ang kaffe så brukar vi ha med ett paket Zoegas Mezzo på våra
resor hit.

Sitter och njuter av en Retsina, vet inte om jag gillar det men
brukar köpa en flaska eller två här, är igentligen en öldrickare
och favoriten är nog Alfa, lite läskigt när man drar en 0.5l Retsina
som ligger på 11.5% i samma takt som en öl, känns som om tungan
svullnar rätt snabbt :-)

Hunden Elvis var på besök på verandan precis, trodde det skulle
bli slagsmål men Stavros tog det hela med ro... cool kisse.

Är helnöjd med veckan, har inte behövt gå upp kl 05:00 för att
med en handduk paxa nån stol vid nån pool (hehe) , vädret som
jag vart lite orolig för har vart fantastiskt, runt 22-24 grader, perfekt
enligt min smak.

Imorgon flyger vi hem, så imorgonkväll får jag kasta toapappret
i holken igen.

Mvh
Jukka

jukka_t
2013-11-01, 20:18
.

Huhuh, då var man mätt igen, vi gick tillbaka till stället (som jag glömt namnet på) där vi var igår, jag åt stekta småfiskar till förrätt och frun ville dela på en mixed grill, gott var det och tillräckligt mycket.

Lite skämming var det dock att Stavros dyker upp under vårt bord, servitören
jagade bort han, kunde inte med att säga att "det är vår katt" hehe

Tog en doggybag på det som blev över av mixed grill och gav till Stavros, nu ligger han helt utslagen på välkomstmattan.

Mvh
Jukka

Fysimera
2013-11-02, 18:05
Hej Jukka och familjen! Det var trevligt att träffas, hoppas hemresan gick bra. Hälsningar Anna & Olle

jukka_t
2013-11-02, 21:23
.

Hej Olle och Anna.

Resan hem gick bra, hoppas vi ses igen.

Mvh
Jukka + Familj.

yannis
2013-11-03, 05:26
Det har varit trevligt att få hälsningar från Paleochora.:)
Tack, Jukka!
Birgitta.