handdator

Visa fullständig version : Moni Preveli...


martinifk
2006-03-03, 19:22
...är väl en strand på Kretas sydkust rakt ner från Rethymnon sett och nu undrar jag lite om denna strand. När vi var på Kreta -98 gjorde vi ett försök att hitta denna strand men vi misslyckades med att hitta stranden då så nu i sommar 8 år senare har vi tänkt att göra ett nytt försök!
kravet är dock att det finns bilväg dit (ev.gångavstånd sista biten) om vi ska satsa en dag på Moni Preveli (härligt namn för övrigt) i sommar.
Så jag undrar om någon av er Kalemerior varit där och om det går bilväg hela (nästan hela) vägen dit?
Mycket tacksam för svar:D

mvh Martinifk (som i varje fall är övertygad om att stranden är fin:))

Ivi
2006-03-03, 19:51
Vi körde till klostret Moni Preveli på hösten 2004, parkerade utanför och märkte att de hade "mesimeri" =stängt för siesta just då :( Då körde vi tillbaka en liten bit och parkerade ovanför denna strand. Därifrån var det endast :rolleyes: ca 400 trappsteg ner till stranden. Jodå, det gick rätt så bra nedför, men efter ett par timmars badande så var det inte riktigt lika kul att klättra upp igen! Stranden var ganska folktom då (början av oktober), men jag kan tänka mig att det inte är så under högsäsongen.
Har läst efteråt att det finns betydligt lättare sätt att besöka denna strand.
T.ex. så kan man ta en badbåt från orten Plakias på sydkusten, skulle nog rekommendera detta!

Ivi

bjorn
2006-03-03, 20:43
Det går en bilväg till stranden,men mkt dålig.Vill minnas att innan vi kom till klostret vid en liten å,tog vi till vänster över ån och vidare ända ner till stranden.Man fick gå sista biten över en liten bergsrygg,sedan låg stranden därnere med palmer och åmynning.Detta var ca 5 år sedan,mkt har säkert ändrats med åren,men det var verkligen värt besväret att åka dit.
bjorn

Ivi
2006-03-03, 21:53
Det går en bilväg till stranden,men mkt dålig.Vill minnas att innan vi kom till klostret vid en liten å,tog vi till vänster över ån och vidare ända ner till stranden.Man fick gå sista biten över en liten bergsrygg,sedan låg stranden därnere med palmer och åmynning.Detta var ca 5 år sedan,mkt har säkert ändrats med åren,men det var verkligen värt besväret att åka dit.
bjorn

Hmm! Då har ni antagligen kommit "från andra hållet". När jag tänker efter så var det några vandrare som kom ner till stranden så som du beskriver det...

Ivi

henrye
2006-03-06, 19:12
...är väl en strand på Kretas sydkust rakt ner från Rethymnon sett och nu undrar jag lite om denna strand. När vi var på Kreta -98 gjorde vi ett försök att hitta denna strand men vi misslyckades med att hitta stranden då så nu i sommar 8 år senare har vi tänkt att göra ett nytt försök!
kravet är dock att det finns bilväg dit (ev.gångavstånd sista biten) om vi ska satsa en dag på Moni Preveli (härligt namn för övrigt) i sommar.
Så jag undrar om någon av er Kalemerior varit där och om det går bilväg hela (nästan hela) vägen dit?
Mycket tacksam för svar:D

mvh Martinifk (som i varje fall är övertygad om att stranden är fin:))
Jag är också övertygat om att stranden är fin men även Moni Preveli är fint fast det inte är en strand utan ett kloster.

Stina
2006-03-07, 01:22
Vi var där i juni och vi åkte först till klostret, som tyvärr visade sig ha siesta.
Sedan verkade det finnas två vägar till stranden, vi valde den närmast klostret och som sagt många trappsteg blev det!
Parkeringen låg ovanför och för att parkera var man tvungen att köpa en biljett i en liten kur.
Lite trist att behöva betala parkering för att stå mitt ute i ingenstans...
Stranden är väldigt fin och det var häftigt med floden som rann ut i havet.
I floden fanns stora fiskar, som kompisens dotter tyckte var spännande.
Det fanns plastbåtar att hyra om man ville paddla i floden.
Solstolarna kostade 7 euro(Dyrt!)och toaletterna var inte fräscha.
Det gick badbåtar från Plakias tror jag.
Som sagt, stranden är fin och det är fint med floden och palmerna men jag åker nog inte dit igen.

Mvh. Stina