handdator

Visa fullständig version : Mousmoulia-kärnor


Goliat
2005-03-27, 00:30
Hur gick det för alla som fick Mousmoulia-kärnor av MiKke?
Jag vet att en del fick dem att gro, men tyvärr blev det ingenting av mina.
Finns det Mousmoulia-kärnor kvar?

Göran
"Galen i Makri Gialos"

Ruby
2005-03-27, 00:42
Hur gick det för alla som fick Mousmoulia-kärnor av MiKke?
Jag vet att en del fick dem att gro, men tyvärr blev det ingenting av mina.
Finns det Mousmoulia-kärnor kvar? Två av tre kärnor grodde för mig! Just nu har plantorna det jättebra i vårsolen. :)

Ruby

Mikke
2005-03-27, 01:31
Attenzione........;)

FYI finns det bådde Mousmouila-och Ceratoniafrön quar i skåpet ovanför spisen....hehe......Den väntade fröbrefs-anstormingen hafver(tyvärr) uteblifvit.
Rappa peau med eventuella försändelser, ety jag flyr vermländska fädernesjorden samt mitt centrum å Tellus, Lamberget, den 22 april med en VW Scirocco 74:a för att (frhpngsflt) angöra Fam Samuelssons residens å myckelnutsgränd i norra Uddevalla nåra timmar senare.......:)
Ab ovo,
Mikke
(FröSpr)

Riitta
2005-03-28, 13:41
Det gick väldigt bra med Mousimoulia-kärnorna. Jag har två plantor som jag planterade om i lite större krukor för några veckor sedan. Dom är ca 2 dm höga och ser väldigt välmående ut:)


Riitta

Mikke
2005-03-28, 14:21
Hej!
Hurhare gått med Ceratonia-fröna??? Nåt grönt som sticker opp??
Mvh,
Mikke
(KfK)

Riitta
2005-03-28, 15:04
Man får ha tålamod. Det syns ingenting ännu:)
Lite mer sol och värme behövs nog:)

Riitta

Ruby
2005-03-29, 17:53
Det gick väldigt bra med Mousimoulia-kärnorna. Jag har två plantor som jag planterade om i lite större krukor för några veckor sedan. Dom är ca 2 dm höga och ser väldigt välmående ut:)
Mina plantor är drygt 15 cm, så då har dina kommit längre, Riitta. :) Jag hörde av Mikke att dina fick stå i rumstemperatur hela vintern, det kanske gjorde susen? Jag lät mina stå lite svalare.

Är det ingen annan som har fått sina kärnor att gro? :confused:

Ruby

ciakoohler
2005-03-29, 20:14
Jo jag har ett napp av tja vad kan det vara Mikke 5 av var minst.Cia

Mikke
2005-03-29, 20:33
Hej på er alla i den lilla tappra frö-skaran!!
Fösöknurå å hålla reda på: Nr 1 :Mousmoulia(Evrotryfobia Japonica el japansk mispel) och nr 2: Johannesbrödsträdet, Ceratonia Siliqua.......Ja har ingen aning om vikka ni menar..;) Va ja vet är att Riitta leder mousmoulia-ligan, sen vet ja inge mer....Sen får vi väl se vem som får upp Ceratonian....
Lycka till!!
Mikke
(KfK)

Goliat
2005-03-29, 21:07
Jag har precis postat ett brev med returkuvert i Mikke, och hoppas att försök skall bära frukt. Apropå frukt, finns det något hopp om sådan eller är det för kallt i Sverige?

Göran
"Galen i Makri Gialos"

Mikke
2005-03-29, 21:39
Nja........det verkar kanske vara lite långsökt med frukt, men man ska visst aldrig säga aldrig.....:)
Kan man få abbellsiner inomhus så....;)
Mvh,
Mikke
(KfK)

Goliat
2005-04-05, 22:21
Nu har jag planterat några av de Ceratonia och Mousmoulia-kärnor jag fick av Mikke och hoppas att de ska gro.

Mikke
2005-04-05, 22:31
Hej!
Soeau bra att dom kom fram.....;) Var lite uruli,fö kuverte bledde rätt tjokkt.....Var finns ALLA andra Kalimister med gröna fingrar, montreau....dä kan man undra.... jojo......hm....
Lykka till!!
Mikke
(KfK)

Goliat
2005-04-05, 23:43
Tack Mikke!

Nu återstår bara att hoppas att jag har gröna fingrar. Såg att du far iväg den 22 April, då kommer du väl hem med ännu mer fröer till hösten kan jag tänka:p

Göran
"Galen i Makri Gialos"

anderss
2005-04-06, 18:53
Nu har det första Johannesbrödsfröet dykt ovanför jorden med den gamla frökapseln som en huva. Planterades den 7 mars.
Har provat med att även stoppa ned några Mousmoulia i ett land vid södervägg där jag tidgare haft persikor och nu vindruvor.(nedsågat pga av obotlig sjukdom, men bar mycket frukt). Återkommer om det lyckades om några veckor (nedstoppade 3/4)
/anders

Riitta
2005-04-06, 19:04
Grattis! Jag kikar på mina varje dag,men det syns inget ännu:)
Mousimouliorna växer fint . Dom har fått nya krukor och nytt jord och ser ut att trivas bra:)

Riitta

Mikke
2005-04-08, 23:44
Ni e allt bra goa , ni fem-sex-sju-åtta stykken Kalimister som iallafall skrivit temej och fått frön.....;)Funkar det inte, så skriv igen......:)

Själv är jag storlien förvånad, att det är så FÅ kalimister som tagit chansen och får lite frön hemskickade relativt gratis.....nu får ni ta å sherpa er innan dee kört.!!!
Ere så svårt å kludda ner min adress på ett kuvert, eller??? Hu kul ere å fixa frön tror ni om ingen(nästan) vill hanåra???
Rykk upperå kommijen nurå!!!
Kommer det inga mera frö-brev innan ja stikker 22 april, så legger ja ner frösamlandet....:(

Nåja, dom Kalimistas som allti steller upp ivåttåtott kan vel maila mej via inbokksen, så får vi se om det finns nåt kulit i fröväg....;)
Mvh,
Mikke
Mikael Vendel
Lambergsgatan 34
65221,Karlstad
(KfK)

Brige
2005-04-10, 16:25
Ni e allt bra goa , ni fem-sex-sju-åtta stykken Kalimister som iallafall skrivit temej och fått frön.....;)Funkar det inte, så skriv igen......:)

Själv är jag storlien förvånad, att det är så FÅ kalimister som tagit chansen och får lite frön hemskickade relativt gratis.....nu får ni ta å sherpa er innan dee kört.!!!
Ere så svårt å kludda ner min adress på ett kuvert, eller??? Hu kul ere å fixa frön tror ni om ingen(nästan) vill hanåra???
Rykk upperå kommijen nurå!!!
Kommer det inga mera frö-brev innan ja stikker 22 april, så legger ja ner frösamlandet....:(

Nåja, dom Kalimistas som allti steller upp ivåttåtott kan vel maila mej via inbokksen, så får vi se om det finns nåt kulit i fröväg....;)
Mvh,
Mikke
Mikael Vendel
Lambergsgatan 34
65221,Karlstad
(KfK)

Du ska ha mycken tack som lägger ner energi på oss alla:) För min egen del, så är nu problemet löst och kuvert, inkl. frankerat svars-dito, kommer att skickas i morgon. "Problemet":confused: Jag hade inte spart din adress:mad: Men nu så!! Jag räknar kallt med att fröna ska gro i solvärmen på förnsterbrädan. Senare i sommar kan jag kanske ställa ut krukorna då växterna vuxit till sej:confused::D
Jag har beskurit min stora Nerium/Oleander, som ursprungligen kom hit i form av skott från Rhodos för många år sedan, så nu har jag små skott som börjat få rötter. Svårt att skicka med post, tyvärr, men jag delar med mej till mina grannar o vänner i närmiljön. Om någon av er har vägarna förbi så finns kanske något skott kvar.

Birgitta, som gillar blomskott o frön.

Mikke
2005-04-10, 20:36
Hej Brige!
Kul med Oleandern att du fått sån fjutt på den!!
Det går nog att skicka sticklingar, om du lägger blött/fuktigt hushållspapper runt rötterna och stoppar in hela bibban i ett plaströr av lämplig dimension.....eller i plastpåse och papprör, etc....
Så tog jag hem sticklingar från Kreta och det gick fint......:)
Vi hörs!
Mikke
(KfK)

Elisabet
2005-04-10, 21:26
Jag har beskurit min stora Nerium/Oleander, som ursprungligen kom hit i form av skott från Rhodos för många år sedan, så nu har jag små skott som börjat få rötter. Svårt att skicka med post, tyvärr, men jag delar med mej till mina grannar o vänner i närmiljön.
Hej Brige!
Kul med Oleandern att du fått sån fjutt på den!!
Det går nog att skicka sticklingar, om du lägger blött/fuktigt hushållspapper runt rötterna och stoppar in hela bibban i ett plaströr av lämplig dimension.....eller i plastpåse och papprör, etc....
Så tog jag hem sticklingar från Kreta och det gick fint......:)
Jag tror också att de skulle klara sig fint!
Häromdagen fick jag vårblommor i ett vanligt brev från Cia i Skåne - och de är fortfarande jättefina, även om tulpanerna var lite tillplattade när de kom :)

ciakoohler
2005-04-11, 05:58
Jag tror också att de skulle klara sig fint!
Häromdagen fick jag vårblommor i ett vanligt brev från Cia i Skåne - och de är fortfarande jättefina, även om tulpanerna var lite tillplattade när de kom :)

Inte bara vårblommor frodas här utan även ett av Mikkes crab tree frö växer så det knakar. Cia

Mikke
2005-04-11, 07:20
Yppe soeu tidigt, Cia....:)
Ute me doggen??
Mikke
(KfK)

Elisabet
2005-04-11, 08:23
Inte bara vårblommor frodas här utan även ett av Mikkes crab tree frö växer så det knakar. CiaÅ SNART FÅR JAG SE DOM :)
Här faller det förresten lapphandskar idag.

Athanasia
2005-04-11, 08:28
Mina frön har inte tittat upp än,,,jag tror att det var Mousmoulia..väntar ivrigt

Mikke
2005-04-11, 13:23
....Men kära Athanasia....
Haven I icke ännu erhållit Ceratonia Siliqua-frön?? Quelle domage....
Skynden sig då att tillskrifva fröfuling Vendel å det skyndsammaste, ety jag flyktar på lätta Ving-vingar den 24 april.....:)men är fortfarande tillgänglig meddelst postgång.....
Eder fröbundne,
Mikke

Brige
2005-04-11, 21:52
Hmm, tack för tipsen, detta tål att tänka på:rolleyes: Nu är det ju tyvärr så att jag, först har lovat ett par till dottern och något till en granne, så jag vet inte hur många som blir "kvar". Oftast så sätter jag ett par själv också, för säkerhets skull eftersom jag gärna vill ha "barn" kvar från den ursprungliga växten. Den är som ett levande minne från min mamma, som inte längre finns med oss sedan okt-03.( Det var därför jag inte kom till Kalimerafesten i min barndoms stad Uppsala). OM det blir några sticklingar kvar så ska jag försöka skicka, kanske jag kan skatta mitt träd på fler skott;) Jag får kolla bättre i dagsljus.
Även jag skulle ta hem sticklingar av Oleander vid ett tillfälle på Kreta, det finns ju mängder av kulörer, (min är svagt rosa med dubbla kronblad). Jag tog flera stycken från olika buskar med skiftande kulör:) Jag såg för mitt inre öga hur det skulle blomma i krukor i mina förnster, i all sköns nyanser:D Då jag skulle ställa ner min lilla bukett i ett glas vatten så upptäckte jag att samtliga sticklingar var fullständigt nedLUSADE i ordets exakta betydelse:(:eek::eek: Gissa om jag var snabb att slänga buketten? Jag ville absolut inte riskera att ta hem någon resistent variant av "ohyra" och riskera att få alla mina krukväxter demolerade:eek: Nästa gång ska jag vara mer observant och tvätta buketten genom att "dränka" den i en balja med varmt vatten+diskmedel. Jag hoppas bara att det är tillräckligt med en sådan behandling. Det visade sej vara "ohyra" på varje buske jag granskade i grannskapet den gången. Kanske går det att finna buskar utan "hyresgäster"? det vore ju det allra bästa naturligtvis. Mitt Oleanderträd knoppas och snart får jag se de vackra blommorna och känna mandeldoften från blomklasarna. Mmm, härligt:p

Birgitta

Eva L
2005-04-12, 09:01
Hmm, tack för tipsen, detta tål att tänka på:rolleyes: Nu är det ju tyvärr så att jag, först har lovat ett par till dottern och något till en granne, så jag vet inte hur många som blir "kvar". Oftast så sätter jag ett par själv också, för säkerhets skull eftersom jag gärna vill ha "barn" kvar från den ursprungliga växten. Den är som ett levande minne från min mamma, som inte längre finns med oss sedan okt-03.( Det var därför jag inte kom till Kalimerafesten i min barndoms stad Uppsala). OM det blir några sticklingar kvar så ska jag försöka skicka, kanske jag kan skatta mitt träd på fler skott;) Jag får kolla bättre i dagsljus.
Även jag skulle ta hem sticklingar av Oleander vid ett tillfälle på Kreta, det finns ju mängder av kulörer, (min är svagt rosa med dubbla kronblad). Jag tog flera stycken från olika buskar med skiftande kulör:) Jag såg för mitt inre öga hur det skulle blomma i krukor i mina förnster, i all sköns nyanser:D Då jag skulle ställa ner min lilla bukett i ett glas vatten så upptäckte jag att samtliga sticklingar var fullständigt nedLUSADE i ordets exakta betydelse:(:eek::eek: Gissa om jag var snabb att slänga buketten? Jag ville absolut inte riskera att ta hem någon resistent variant av "ohyra" och riskera att få alla mina krukväxter demolerade:eek: Nästa gång ska jag vara mer observant och tvätta buketten genom att "dränka" den i en balja med varmt vatten+diskmedel. Jag hoppas bara att det är tillräckligt med en sådan behandling. Det visade sej vara "ohyra" på varje buske jag granskade i grannskapet den gången. Kanske går det att finna buskar utan "hyresgäster"? det vore ju det allra bästa naturligtvis. Mitt Oleanderträd knoppas och snart får jag se de vackra blommorna och känna mandeldoften från blomklasarna. Mmm, härligt:p

Birgitta


Hej!

Jag tillhör dom som hellre avstår ett skott än riskerar att ta med ohyra som förstår mina andra växter. Finns ju alltid risker att nya sorters ohyra kommer till Sverige på det viset. Sticklingar från kaktusar brukar kännas ganska säkert och på vissa resmål kan man köpa kaktusar i speciell transportkartong.
Köpte en stor läcker till sonen när vi var på Folegandros och den växer bra i hans fönster.

Eva