handdator

Visa fullständig version : Delos

Greekgeek
2013-10-23, 18:52
Någon som varit på Delos? Funderar på att åka på utflykt till Delos från Paros i sommar. Är det värt ett besök?
Åsa

Kalimera
2013-10-23, 20:56
Någon som varit på Delos? Funderar på att åka på utflykt till Delos från Paros i sommar. Är det värt ett besök? Om du är intresserad av antikens historia är det absolut värt det. Delos (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/delos_mykonos.html) finns med på Unesco:s världsarvslista och är en av Greklands mest intressanta sevärdheter - och man är intresserad av arkeologi, mytologi och antikens historia. Ta en guidad tur om du åker dit, annars fattar man i stort sett ingenting. Jag har varit där och gått omkring bland ruinerna utan guide, och med guide, och det var stor skillnad med guide.

Greekgeek
2013-10-26, 19:17
Då blir det nog en tur dit! Framförallt sonen och jag är intresserad av historia :) Jag och maken var för länge sen i Efesos, på utflykt från Samos, och tyckte att det var fascinerande och intressant, så detta passar nog oss!

Kalimera
2013-10-27, 18:39
Jag och maken var för länge sen i Efesos, på utflykt från Samos, och tyckte att det var fascinerande och intressant, så detta passar nog oss!Det kommer garanterat passa er. Glöm inte att ta en guidad tur. :)

giottoni
2013-10-28, 09:09
Ja, är man intresserad av historia och arkeologi tycker jag definitivt att Delos är väl värt ett besök. Finns mycket att titta på i form av ruiner o välbevarade mosaikgolv mm. Har vandrat runt ett bra tag på Delos o njutit av de historiska lämningarna, men hade glömt solhatten o höll på att få värmeslag när jag klättrade upp till toppen!

Catlady
2013-10-31, 12:13
Delos är jätteintressant! Rekommenderas! Men som Giottoni säger: Glöm för all del inte solhatt och stor vattenflaska! Det är väldigt ont om skugga och oftast mycket hett under sommaren. bye_bye

Greekgeek
2013-11-02, 20:09
Solhatt, guide och stor vattenflaska ska bli!