handdator

Visa fullständig version : Ensamvecka okt -14


Lissi
2013-10-19, 11:07
När vi hade bokat vår gemensamma 2-veckorsresa till Nea Chora i september/okt nästa höst så började en tanke gro hos mig....Tänk om jag skulle stanna kvar en eller två veckor när jag redan var nere.:D
Jag kontaktade Fritidsresor där vi bokat vår resa och blev mött av en väldigt hjälpsam handläggare som kunde boka om min hemresa. EN extra vecka blir det för mig att ensam bussluffa runt på södra Kreta planerat så att jag på kvällen den 9 oktober kan ansluta till flyget hem. Det känns jättespännande och jag kommer när det närmar sig att vilja ha bra tips på max 3 ställen att "landa på" med buss. Paleochora är jag väl nästan skyldig ett par nätter för att verkligen ge denna plats en sista chans, men sen?
Jag som bara varit ensam på Tinos förut ser fram emot denna lyxvecka. Med en make som numer vägrar fler veckor än två i sträck så blir ju detta något man kan ta för vana vid kommande resor d v s att han åker hem och jag stannar kvar ;)

Lissi

Sunny12
2013-10-19, 11:43
Så härligt att åka runt på egen hand en vecka, skönt att bestämma själv över sin tid, jag njuter för fullt på mina ensamresor.:)

Lissi
2013-10-19, 14:00
Jag har ju inte varit iväg själv sen 2011 så jag tyckte det var dags! Att själv ta sig runt på Kreta ska jag väl klara av, jag som "bara" varit själv på Tinos innan. Det blir väl det svåraste det, att kanske inte alls komma till Tinos 2014snyft_drop

Lissi

UlfWiman
2013-10-19, 16:35
Du har kommit på något som jag har utvecklat. Att bussa runt på Kreta ger en enormt mycket mera av att vara nära i nutiden. Du lär få möta människor du inte trodde fanns och säkert få några krigshistorier berättade. Det är detta Kreta jag älskar och som fascinerar mig. Bortom turisternas allfartsvägar och ut i verkligheten. Det är inte alltid lätt, men mat och husrum lär då få på alla ställen. Jag föraktar inte andra grekiska öar, men Kreta är inte en ö, det är ett eget land i landet. Jag har inte skrivit av mig ännu utan har script om övriga öden och äventyr i detta fantastiska land. Den grekiska krisen till trots så har mina riktiga vänner på Kreta uppfattningen att: Vaddå, vilken kris! Här klarar vi oss själva och det säger en hel del om mentaliteten. Det som fascinerar mig mest är den sydliga äkta delen av Kreta. Med Tsou... och Kerato... som ledstjärnor. Det är något helt annat än Xania med omnejder. Du får en resa 20 år tillbaka i tiden och det är inte helt fel.

/Ulf

Inger
2013-10-19, 16:48
Det var ju en riktigt bra lösning på ert lilla dilemma, du vill längre och maken vägrar mer än två. Vi har samma dilemma inför nästa höst, jag vill åtta veckor och min man vill inte mer än sex veckor. Jag kanske tar mina ensamma veckor före, om jag vågar.flabb_flab

Lissi
2013-10-19, 17:24
Ja, helst hade jag ju velat stanna 2 veckor, men då hade jag inte kunnat komma till Växjö vilket jag ville. Men det blir ju fler resor. 6 veckor hade jag varit helt nöjd med. Fast då ska de vara på Tinos.
Lissi.

kepa
2013-10-19, 18:56
Jag åker till KRETA nu i oktober och vill bo nära till CHANIA.Jag skall vandra men vill ha nära till stranden.Kan ng ge lite tipps på "grekiska"boenden.KEPA

Lissi
2013-10-19, 19:17
Nea Chora är fint. Vandringar runt omkring vet jag inget om. Det får andra tipsa om.
Lissi

kepa
2013-10-19, 19:29
Tack Lissi kan du rekommendera ng hotell för en äldre dam .KEPA

Lissi
2013-10-19, 19:51
Arocaria ska vara bra. Semeli, grannen, ska också vara bra. Vi ska bo på Posidonio. Vi har även bott på Stelisia, men det var vi inte nöjda med.
Lissi

kepa
2013-10-19, 20:06
TACK KEPA

Kalimera
2013-10-20, 18:45
EN extra vecka blir det för mig att ensam bussluffa runt på södra Kreta planerat...Om du skulle sakna båtarna kan du båtluffa längs sydkusten. :)

Buss till Paleochora, båt till Loutro, båt till Chora Sfakion och sedan buss till Chania.

Kalimera
2013-10-20, 18:46
Candia är också bra.

Lissi
2013-10-20, 19:13
Om du skulle sakna båtarna kan du båtluffa längs sydkusten. :)

Buss till Paleochora, båt

till Loutro, båt till Chora Sfakion och sedan buss till Chania.
Ja jag har funderat på nåt sånt om båtar går som passar tidsmässigt.
Lissi

larvih
2013-10-20, 20:26
Ja jag har funderat på nåt sånt om båtar går som passar tidsmässigt.

Jeg tror faktisk ikke du har andre muligheder end båden. Busserne kører til og fra sydkysten (Paleochora, Sougia og Chora Sfakion), og ikke mellem sydkystens byer.

Dette gælder vist for det meste af Kreta. Busserne kører ud fra Chania, Rethymnon og Heraklion, men det er svært at hitte busser, som kører på tværs sydpå.

Lissi
2013-10-20, 22:04
Det vet jag, jag menade att båttiderna måste ju vara dagliga om det ska funka. Men vad jag förstår så finns ni ju många här som jag kan få råd av när det är dags.

Lissi

larvih
2013-10-20, 22:31
... jag menade att båttiderna måste ju vara dagliga om det ska funka.

I år er bådtiderne (http://www.anendyk.gr/pages/en/timetable.php)daglige til slutningen af oktober. Det er de sikkert også til næste år. :)

Lissi
2013-10-20, 23:23
Ser alldeles utmärkt ut! Tack Larvih!

Lissi

yannis
2013-10-21, 06:13
Ja, det är inga problem med dagliga båtturer i oktober. Och vettiga tider också. Det är sämre i deceember.
Dessa båtar är sydkretabornas livlina. (Om dom inte måste upp till Chania förstås)
Birgitta.

lars
2013-10-31, 21:07
[QUOTE=UlfWiman;317182]. Jag föraktar inte andra grekiska öar, men Kreta är inte en ö, det är ett eget land i landet. Jag har inte skrivit av mig ännu utan har script om övriga öden och äventyr i detta fantastiska land. Den grekiska krisen till trots så har mina riktiga vänner på Kreta uppfattningen att: Vaddå, vilken kris! Här klarar vi oss själva och det säger en hel del om mentaliteten. Det som fascinerar mig mest är den sydliga äkta delen av Kreta. Med Tsou... och Kerato... som ledstjärnor. Det är något helt annat än Xania med omnejder. Du får en resa 20 år tillbaka i tiden och det är inte helt fel.

/Ulf[/QUOTE

Beträffande krisen Uffe så finns den även på Kreta. Här finns människor som letar i soptunnor, här finns gamla som har det svårt, här finns unga som inte har arbete, här finns affärsinnehavare som tvingas slå igen, här finns människor utan framtidshopp etc, så krisen är ganska tydlig även på Kreta om man gräver lite djupare. Dedssvärre är det så!!
lars
Kriti stin kardia mou

Lissi
2014-02-04, 17:28
Nu har jag bestämt (tills vidare i alla fall ;)) att jag inte vill missa Rethymno och vännerna där när jag nu är på Kreta, så efter våra två veckor med basen i Nea Chora och bilturer därifrån så har jag efter att Claes åkt hem bokat 4 nätter i Rethymno. Jag ska ta det lugnt och vandra längs den långa långa stranden. Jag ska bo på Yacinthos lite utanför själva centrum längs stranden...nån kilometer ut. Hotellet ligger precis där strandpromenaden svänger av från havet. Det är ett medvetet val så jag vet att det är en bit ut.

Efter 4 nätter i Rethymno så tar jag bussen till Paleochora. Först hade jag tänkt starta där, men ändrade mig. Jag har velat som sjutton med Paleochora, där jag kanske inte tror att jag kommer att trivas....men jag SKA ge stället en chans. Fjärde gången där men nu med övernattningar så det kanske ger ett annat intryck av byn. Tre nätter bokade på Soulas med balkong mot havet. Bra mycket billigare än Haris de dagar jag sökte och med, vad jag tyckte av bilderna, minst lika hög komfort. ...eller låg :eek: Det är ju enkla boenden båda;)
Eftersom jag åker sent flyg från Chania så kan jag åka från Paleochora samma dag. Förhoppningsvis RIKTIGT utvilad....:cool:

Det är kul att planera och ha möjlighet att ändra bokningar ända fram till någon vecka innan.

Lissi

Kalimera
2014-02-08, 14:16
Tre nätter bokade på Soulas med balkong mot havet. Bra mycket billigare än Haris de dagar jag sökte och med, vad jag tyckte av bilderna, minst lika hög komfort. ...eller låg :eek: Det är ju enkla boenden båda;)
Soula har hög standard tycker jag. Vi har bott där två gånger, och har trivts otroligt bra. Båda gångerna har vi haft stora lägenheter med fullt utrustade kök. Det är ett mycket bra ställe och vi kommer att bo där nästa gång vi kommer till Paleochora.

Lissi
2014-02-08, 14:41
Det låter jättebra Janne! Jag tycker också det ser fint ut.

Jag tror det blir alldeles lagom med mina 3 nätter där efter både Chania och Rethymno. Det ska bli riktigt spännande att se vad jag gillar Paleochora!

Lissi