handdator

Visa fullständig version : Minnen från Kalimerafester


Zanét
2006-03-03, 13:35
På väggen vid sidan om mitt skrivbord har jag ett inramat fotografi med en Fix-flaska och ett glas bredvid. Fotot fick alla som deltog i den allra första Kalimerafesten 2001.

Andra saker från den och ytterligare två fester har sedan hamnat här hemma. Det är bl a en vacker lilja med tillhörande kruka, några cd med grekisk musik och en mörk havsblå godisskål i glas från övernattande gäster. I hyllan i köket finns en olivtvål inpackad i papper och utskuren träbit m fl

Har ni några minnen eller prylar från de här festerna? Något som fått betydelse för er?

//Zanét bye_bye

Elisabet
2006-03-03, 14:09
Jag har en massa härliga minnen av varm gemenskap, skratt och god mat från våra fester i Luleå. Och så har jag en fläck på en kavaj som inte går bort flabb_flab

karinafp
2006-03-03, 14:27
En flaska retsina i kylen... hi hi...Ang_elx

Hasse
2006-03-03, 16:17
Jag har inget minne varifrån foto med Fix-flaskan och glaset är taget.

Däremot har jag ett trevligt minne från Kalimerafesten 2002 i Malmö där Zanet & Zissis blir väldigt häpna då jag kuppartat ger dem vandringspokalen "Pandora´s Fix" (döpt av Zanet !!).

Jag minns hur ofantligt nervös jag var när jag skulle hålla tal inför 74 andra deltagare på första Kalimerafesten 2001 i Stockholm.

Ett annat trevligt minne är då jag träffade Rasmus och Kenta (inte den Kenta som finns i forumet nu, den första Kenta försvann......) för första gången då vi skulle börja spåna om idéer till festen 2001.

Många minnen finns från både 2001-arrangemanget och 2003 (Uppsala) och alla de timmar festkommittérna lagt ner och den anspänningen inför mötet med alla glada gäster.

Det är inte många saker således utan upplevelser som jag minns och som förgyllt Kalimeradeltagandet sedan jag "gick med" 1999.



Hasse :cool:

inkfish
2006-03-03, 16:20
En flaska retsina i kylen... hi hi...Ang_elx

Är det inte bäst-före-datum på dem?:eek:

Elisabet
2006-03-03, 16:48
Är det inte bäst-före-datum på dem?:eek:Sa hon nåt om att det är nåt kvar i den då ;)

inkfish
2006-03-03, 16:51
Tomma retsinaflaskor har det hänt att jag också sparat, av rent nostalgiska skäl.

Men Karin skrev att hon hade sin i kylen:p

Ivi
2006-03-03, 17:20
Jag har en massa härliga minnen av varm gemenskap, skratt och god mat från våra fester i Luleå. Och så har jag en fläck på en kavaj som inte går bort flabb_flab

Och jag ett (svagt) minne Ang_elx om en CD med Kotsiras, som vi lyssnade på under en av festerna. Den CD:n försvann under kvällen :( Har för mig, Elisabet, att du ringde till inkfish (?) för att få översättningen på titeln på en av mina favoritlåtar. Låten hade ordet "lakan" i titeln, och hon hade undrat vilken typ av fest vi egentligen var på flabb_flab

Ivi
-som härmed efterlyser sin CD bland alla festdeltagarna, Andreas har jag redan frågat så detta är en gåta :confused:

Elisabet
2006-03-03, 17:54
Låten hade ordet "lakan" i titeln, och hon hade undrat vilken typ av fest vi egentligen var på flabb_flab Det var nog då ni skrattade som mest flabb_flab

Zanét
2006-03-03, 17:57
Jag har inget minne varifrån foto med Fix-flaskan och glaset är taget.

Däremot har jag ett trevligt minne från Kalimerafesten 2002 i Malmö där Zanet & Zissis blir väldigt häpna då jag kuppartat ger dem vandringspokalen "Pandora´s Fix" (döpt av Zanet !!).

Det är inte många saker således utan upplevelser som jag minns och som förgyllt Kalimeradeltagandet sedan jag "gick med" 1999.Hasse :cool:
På fotots baksida står där "Samos 2001" och så finns texten "Välkommen till Kalimerafesten!" underskrivet av dig :D

Visst minns jag din lyckade och trevliga kupp med vandringspokalen och där blev också många bilder tagna både vid det tillfället och resten av kvällens äventyr :D

Precis som du säger är det inte enbart konkreta prylar man kommer ihåg. Det är ju även alla möten man gjort, utväxlande av adresser och telefonnr. Musiken som spelades och som det dansades till och sist men inte minst god mat, dryck och trevliga människor.

//Zanét bye_bye

karinafp
2006-03-03, 18:22
Men Karin skrev att hon hade sin i kylen:p

Ja, den blev kvar efter fetaostfesten i höstas. Men eftersom vi inte dricker retsina själva, så ligger den i kylen i väntan på besök som förstår att uppskatta drycken. Titta hit, vetja! ;)

myssa
2006-03-03, 19:00
ett mycket färskt minne var dansgruppen som dansade på kafelino sist vi var där. vilken entusiastisk ledare :)
och föresten vilken fin avatar ivi :) :)
myssa.....

Ivi
2006-03-03, 19:18
ett mycket färskt minne var dansgruppen som dansade på kafelino sist vi var där. vilken entusiastisk ledare :)
och föresten vilken fin avatar ivi :) :)
myssa.....

Jag har ett minne om att det var faktiskt DU som hade den mest entusiastiska känslan i dansen :), vi andra var nog lite för blyga att ge oss hän...
Avatar-bilden är tagen på gården till klostret Moni Gonia, som vi besökte i oktober 2004 på Kreta. Jag var så lycklig den dagen eftersom vi hade haft två härliga veckor med Kato Stalos som bas, så detta foto är verkligen ett kärt minne!

Ivi

Riitta
2006-03-03, 19:21
Ja, den blev kvar efter fetaostfesten i höstas. Men eftersom vi inte dricker retsina själva, så ligger den i kylen i väntan på besök som förstår att uppskatta drycken. Titta hit, vetja! ;)


Och så sade du ingenting om Retsinan i lördags:mad: ;)

Riittabye_bye

inkfish
2006-03-03, 20:39
Har för mig, Elisabet, att du ringde till inkfish (?) för att få översättningen på titeln på en av mina favoritlåtar. Låten hade ordet "lakan" i titeln, och hon hade undrat vilken typ av fest vi egentligen var på

Javisst ja, det där! Då har jag också minne från en Kalimeraträff:D

Men historien var värre än du tror. Jag hade helt missat att Elisabet skulle på Kalimeraträff. Sen fick jag ett sms som slutade med nåt om att hon just skulle iväg till nån grek.

Ett par timmar senare kom sen ett sms där hon frågade om ordet för lakan:eek:

Fatta att jag blev bryddflabb_flab

inkfish
2006-03-03, 20:40
Men eftersom vi inte dricker retsina själva,


:eek: :eek: :eek:

Ivi
2006-03-03, 21:50
Javisst ja, det där! Då har jag också minne från en Kalimeraträff:D

Men historien var värre än du tror. Jag hade helt missat att Elisabet skulle på Kalimeraträff. Sen fick jag ett sms som slutade med nåt om att hon just skulle iväg till nån grek.

Ett par timmar senare kom sen ett sms där hon frågade om ordet för lakan:eek:

Fatta att jag blev bryddflabb_flab

:D :D :D

Ivi

Hasse
2006-03-04, 13:24
Ja, den blev kvar efter fetaostfesten i höstas. Men eftersom vi inte dricker retsina själva, så ligger den i kylen i väntan på besök som förstår att uppskatta drycken. Titta hit, vetja! ;)



Jag antar att det inte är av princip ni inte dricker retsina, utan snarare för att ni inte gillar den typen av vin. Men det går kanske att lära sig ?



Hasse :rolleyes: Ang_elx :cool:

martinifk
2006-03-13, 19:06
Så härligt det låter med alla minnen från Kalimerafester:)
Tänk om det ändå kunde bli av en i Norrköping men än så länge finns det bara en intresseradsnyft_drop

Martinifk

Zanét
2006-03-13, 19:18
Tänk om det ändå kunde bli av en i Norrköping men än så länge finns det bara en intresseradsnyft_dropMartinifk
Ge inte upp! Planera in en datum i oktober-november redan nu och kolla upp lokal eller restaurang där man kan tänka sig att arrangera din fest. Lägg sedan ut information här. Skulle förvåna mig om det bara är en som tackar ja med så lång framförhållning :D

Lycka till :)

//Zanét bye_bye
En av festgeneralerna bakom Kalimerafesten i Malmö 2002

martinifk
2006-03-14, 17:42
[quote=Zanét]Ge inte upp! Planera in en datum i oktober-november redan nu och kolla upp lokal eller restaurang där man kan tänka sig att arrangera din fest. Lägg sedan ut information här. Skulle förvåna mig om det bara är en som tackar ja med så lång framförhållning


Nej inte ger jag upp så klart!
och tack Zanet för att du gav mig lite positiva tankar så man kan bli lite
hoppfull igen om en Kalimerafest i Norrköping:)
Så skriv gärna in en intresseanmälan i tråden (Några intresserade...);) :rolleyes:

Martinifk

Lissi
2006-03-14, 18:56
Tre Kalimerafester har jag varit med om och jag har deltagit i förberedelserna av två av dem.... Jättetrevliga tillställningar alla tre, men den i Malmö 2002 glömmer jag inte i första taget för jag hade hand om förskottsinbetalningarna via postgirot..Jag bodde då i Kalmar så det var mitt bidrag till planeringen av festen...Så spännande det var att se vilka som anmälde sig flabb_flab och så JÄKLA krångligt det var med postgiro!!!!__D :mad: Ang_elxMitt i allt så bytte jag lägenhet och skulle flytta bredbandet...DET TOG 24 DAGAR!!!!!! Panik.....Har för mig att Zanet ryckte in som räddande ängel och tog över registreringen.... (Har jag sgt TACK?;) )
Men det värsta var när jag skulle ta ut alla pengar kontant för att ta de med mig till Malmö....Det var MYCKET PENGAR! Dagen innan festen kl 17 travar jag in på Kassaservice i Kalmar och ber att få ta ut pengarna och vad säger damen i luckan?????Jo, " Det ska begäras innan till STHLM , vi kan inte ge dej pengar så här rakt av om vi inte har tillstånd???? Kl 17 en fredagkväll och festen är på lördag????__D __D
DET HÄR FÅR DU FIXA SA JAG, JAG VÄGRAR ATT LÄMNA LOKALEN UTAN PENGAR FÖR DETTA HAR INGEN SAGT TILL MIG OCH PENGARNA SKA VARA I MALMÖ I MORGON!!! VI SKA HA FEST, FÖRSTÅR DU!!!
Den vänliga damen suckade, lyfte luren och ringde ett samtal, förklarade att hon hade en desperat dam framför sig och saken fixades!!!

Festen blev JÄTTEFIN!!! ..minnet därifrån är bla den härlige chefen för Olympic Airlines som skulle dela ut priser och som stannade resten av festen och sjöng och dansade!
OJ, vad jag blir sugen på ny fest!!!!!

Lissi - som ofta lyssnar på CD:n som var en lott också!

Zanét
2006-03-14, 19:37
Lissi - som ofta lyssnar på CD:n som var en lott också!
Tack Lissi :) Där kom alla fragmenten på plats igen :D Tänk att din bredbandsöverflyttning skulle ta ett halvt sekel att genomföra och att sedan Postis inte ville lämna ut pengarna till dig. Satte mig nu och gick igenom bilderna igen och det blev en riktig nostalgitripp med förberedelsefesten hemma hos oss, ankommande gäster, prisutdelningen, Pandoras ask, dans m m.

Konstaterar nu också att vi av någon anledning inte tog några bilder själv och har ett dunkelt minne som har med gamla uttjänta batterier att göra. Kan i alla fall inte låta bli att visa två riktigt fina bilder som Marianne eller Jens tog och hoppas jag är förlåten att jag publicerar dem här.

Den första bilden är tallriken med förrätten och i bakgrunden finns den omtalade Kalimera-cdn som blev "tillverkad" enkom för detta tillfälle. Den andra bilden visar det dignande bordet med alla lotteripriserna :)

Kan inte utan hålla med dig Lissi - När man minns tillbaka är det inte utan att det skulle vara roligt med ännu en fest här nere i Skåne :D

http://i27.photobucket.com/albums/c178/Kalimerafesten/3ada085e.jpg

http://i27.photobucket.com/albums/c178/Kalimerafesten/3cf89a9c.jpg

//Zanét bye_bye

Lissi
2006-03-14, 19:47
Kan inte utan hålla med dig Lissi - När man minns tillbaka är det inte utan att det skulle vara roligt med ännu en fest här nere i Skåne :D



Men vi fixar en i Malmö på samma ställe i höst! Andra helgen i november istället för i Lund igen!

Lissi

Zanét
2006-03-14, 19:53
Jag ser att Fru Piggelin är i riktigt god form idag :D

Visst hade det varit roligt, men firar inte Kalimerafesten 5-års jubileum i år? Kanske borde den vara i födelsestaden då istället, d v s Stockholm. Nästa år kan vi kanske haka på flabb_flab

//Zanét bye_bye

Elisabet
2006-03-14, 19:55
Men vi fixar en i Malmö på samma ställe i höst! Andra helgen i november! På mårtensafton? Brukar man inte äta annat än grekiskt i Skåne då :eek: ;)

MEN bestämmer ni det redan nu - så ska jag banne mig boka rum i Bjuv flabb_flab
Ni verkade ju ha så HIMLA KUL sist!!

Zanét
2006-03-14, 19:59
MEN bestämmer ni det redan nu - så ska jag banne mig boka rum i Bjuv flabb_flab
Ni verkade ju ha så HIMLA KUL sist!!
Lissi har redan myntat de bevingade orden "Den andra helgen i november nästa år ses vi här igen" Det är alltså redan tradition och det är bara för dig att boka in den helgen. Gås? Äh, det går lika bra med grekisk variant :D

//Zanét bye_bye

Lissi
2006-03-14, 20:09
[quote=Zanét Gås? Äh, det går lika bra med grekisk variant :D

//Zanét bye_bye[/quote]

...och vilken är den???flabb_flab Gås på grekiska smakar jag gärna!

Jo frun är väldigt piggelin! Kalimerafester är så trevliga och det är så himla kul att träffa alla man har så trevligt med här resten av året... Om festen är i Malmö, Lund eller Stockholm spelar inte mig &co någon roll. Helgen är ju redan bokad!
Lissi

Eva L
2006-03-14, 20:46
Den härliga skivan spelar jag då och då och minns den trevliga festen. Har också en CD som Arne spelade in till oss som deltog i någon av de första Umeåfesterna. Hasses bild från den första festen pryder anslagstavlan på jobbet.

Eva

Hasse
2006-03-14, 22:03
Hasses bild från den första festen pryder anslagstavlan på jobbet.

Eva



Banne mig ett långt bättre betyg än att komma på någon framskjuen placering i stora fototävlingen på hösten !! flabb_flab :D bye_bye



Hasse :cool: :p

Lissi
2006-03-15, 18:56
Banne mig ett långt bättre betyg än att komma på någon framskjuen placering i stora fototävlingen på hösten !! flabb_flab :D bye_bye



Hasse :cool: :p

HA, HA!!! LITE avis är Du nog :D :D :D

...säger Lissi som kom trea i tröjtävlingen!