handdator

Visa fullständig version : Fotofråga


Eva L
2006-03-03, 09:19
Mitt ressällskap vid senaste resan har filmat med digital filmkamera och vi är båda ganska amatörmässiga på området. Hon har till sig själv framkallat en gammeldags videofilm en teknik som inte längre finns i mitt hus. Enligt en uppgift hon fått kostar det över 600 kr per film att göra en DVD. Någon som vet om det finns billigare alternativ?

Eva

ford prefect
2006-03-03, 09:52
Hon har till sig själv framkallat en gammeldags videofilm en teknik som inte längre finns i mitt hus.

Menar du inte smalfilm, typ Super 8 eller liknande?

Beroende på var du bor så kan det finnas fotobutiker i din stad som kan ordna DVD kopior av smalfilm.

I annat fall ger en sökning på nätet några alternativ:
http://www.vivid.se/
http://www.hemmedia.com/
http://www.smalfilm.se/

//Åke

PS. Om det är videofilmer så kan man med hjälp av dator med videoingång, lite programvara och DVD-brännare själv kopiera sina videofilmer men fråga mig inte hur - jag är inte så hemma på detta område ;)

Elisabet
2006-03-03, 09:56
Men om h*n filmade med digital filmkamera som du skriver, så är det väl inget problem? Då är det ju bara att ladda filmen i datorn och bränna en skiva.

Eva L
2006-03-03, 10:43
Ja jag hoppas det men hon säger att det inte går. Antagligen har hon ännu mindre koll än vad jag har. Tack för tipsen. Ska kolla ordentligt vilken kamera hon har.

Eva

Janérik
2006-03-03, 23:41
Om det är en digital videokamera så är det inget större problem att få över det till DVD, det ska nog din dator klara av galant också om du bara har de rätta programmen i den. Jag har kört över till exempel filmen från Sri Lanka som du väl sett vid något tillfälle men jag har bränt ner den på cd-skiva men principen är den samma, har man bara firewire på sin dator så löser det sej.
Sedan då dygnet får 26 timmar kan jag kanske hjälpa till om det inte löser sej före dess.

Mvh Janérik

Eva L
2006-03-04, 09:04
Tack för det. Jag vet inte ännu riktigt vad hon filmade med men besked lär komma snart. Filmkameran la av i djungeln så där fick vi klara oss med min APX så det blev många rullar tagna där. Nästa gång jag åker till en så djurrik plats ska det defintivt finnas en bättre kamera i bagaget. Många vackra vattenbilder men inga riktiga närbilder på kajmaner och rosa delfiner som vi såg några gånger. Tur att minnena finns kvar. Rosa delfiner är skyggare men när vi paddlade fick vi se underverken vid ett par tillfällen.

Eva

Eva L
2006-03-08, 16:20
Filmkameran heter Panasonic NV-DS 533 och filmen Sony DV 60. Någon som vet lite mer?

Eva

Peter
2006-03-08, 19:17
Jag misstänker att det är en lite äldre videokamera. Den finns inte kvar i Panasonics arkiv längre. Sony DV 60 är nog namnet på den kompactvideokassett din vännina använt.

Men visst går det att föra över filmen till DVD. Kontakta bara en välsorterad fotobutik så kan de hjälpa dig. Priset har jag ingen aning om, men även om det är dyrt så kanske det är värt det efter en sådan resa!

Det finns ett aber dock. Magnetbandskassetter som varit i extremt fuktighet får lätt störningar på bandet pga att inspelningsytan består av järn, och järn rostar. Detta går dock ofta att tvätta bort, något ett bra fotolabb kan fixa.

Lycka till

Peter

Eva L
2006-03-08, 20:41
Tack för det klargörande svaret.

Eva