handdator

Visa fullständig version : Before Midnight


Charleston
2013-10-15, 10:55
Såg i går ovanstående rulle på bio. En hyfsad pratrelationskomedi, eller vad man nu ska kalla det. Det är hursomhelst den tredje filmen i en slags serie, med samma huvudpersoner (och huvudrollsinnehavare, Ethan Hawke och Julie Delpy), där de två tidigare, Bara En Natt och Bara En Dag utspelar sej (och spealdes in) 20 respektive 10 år innan denna.
Vad har nu detta med Grekland att göra? Jo, hela denna tredje film i serien utspelar sej på Peloponessos. Närmare bestämt i trakterna av Kalamata.

Kalimera
2013-10-15, 13:14
Vad har nu detta med Grekland att göra? Jo, hela denna tredje film i serien utspelar sej på Peloponessos. Närmare bestämt i trakterna av Kalamata.Jag läste recensionen i DN och jag undrade var bilden ovanför recensionen var tagen. Jag fick en känsla av Patiri på Alonissos, nu vet jag att det var på Peloponessos. :) Tack för det!

Filmen fick betyget 4 i DN.

Charleston
2013-10-15, 13:50
Min husgudsrecensent Sahlin på SVT gav den bara en trea. Själv skulle jag kunna sträcka mej till 3.5.

eija
2013-10-15, 19:54
Såg i går ovanstående rulle på bio. En hyfsad pratrelationskomedi, eller vad man nu ska kalla det. Det är hursomhelst den tredje filmen i en slags serie, med samma huvudpersoner (och huvudrollsinnehavare, Ethan Hawke och Julie Delpy), där de två tidigare, Bara En Natt och Bara En Dag utspelar sej (och spealdes in) 20 respektive 10 år innan denna.
Vad har nu detta med Grekland att göra? Jo, hela denna tredje film i serien utspelar sej på Peloponessos. Närmare bestämt i trakterna av Kalamata.

Ja, stenhuset där familjen bodde är den brittiska författaren Sir Patrick Leigh Fermors tidigare hus nära Kardamili och lyxhotellet Westin Resort Hotel i Costa Navarino norr om Pylos. Också fästningen i Methoni och ruiner i Messini kunde man se på filmen. Och jag tror att dom körde med bil också via Koroni. Härliga trakter dom alla på sydvästra Peloponnesos!

Kalimera
2013-10-16, 09:57
Ja, stenhuset där familjen bodde är den brittiska författaren Sir Patrick Leigh Fermors tidigare hus nära Kardamili och lyxhotellet Westin Resort Hotel i Costa Navarino norr om Pylos. Aha, det var intressant. Måste nog se filmen om det dyker upp i min lilla stad.

Gerd
2013-10-16, 14:04
Aha, det var intressant. Måste nog se filmen om det dyker upp i min lilla stad.

Det gör den tyvärr inte.
Den visas i följande städer: Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Uppsala, Helsingborg, Västerås, Umeå, Örebro, Norrköping, Linköping, Gävle, Karlstad, Sundsvall, Östersund och Båstad.

Sevärd om man sett Before sunrice och Before sunset.
Kan säkert ses fristående men det kan jag inte bedöma. Jag har sett alla.

Det unika är att Ethan Hawke och Julie Delpy medverkar i alla filmerna med 9 års mellanrum. Vem vet om det dyker upp en fjärde efter 9 år?

eija
2013-10-16, 15:38
Jag har också sett dem alla, den första är nog den bästa, alldeles härlig klapp_klap!
Delby och Hawke har sagt, säkert humoristiskt betonat, att det knappast ska komma den fjärde! Men vem vet, kanske dom ska tillbringa sina pensionsdagar i Grekland :D?
Tyvärr ska jag inte hinna att se DEN filmen!

Susie
2013-10-17, 14:32
Before Midnight har jeg også set. Desværre var det slet ikke en film for mig. Jeg fandt det meget uinteressant og med alt for megen dialog. Grunden er sikkert, at jeg er et helt andet sted i livet, end hovedpersonerne er...

Netwolf
2013-10-17, 15:15
Det gör den tyvärr inte.
Den visas i följande städer: Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Uppsala, Helsingborg, Västerås, Umeå, Örebro, Norrköping, Linköping, Gävle, Karlstad, Sundsvall, Östersund och Båstad.

Streamas här (http://www.alluc.to/movies/watch-before-midnight-2013-online/514508.html), men utan svensk text. Men det dröjer nog inte länge, innan den dyker upp på Dreamfilm eller Swefilmer.

/Netwolf

Ioslina
2013-10-18, 21:13
jag skulle vilja se de andra två filmerna som kom först. vad hette dem??

Charleston
2013-10-20, 16:35
Bara En Natt (Before Sunrise) resp Bara En Dag (Before Sunset)

Kalimera
2014-01-23, 17:27
Before Midnight är nominerad till en Oscar i bästa manus efter förlaga.

Alala
2015-01-25, 15:08
Såg just filmen. Jösses, min tanke: varför resa till Grekland och gräla så mycket? :eek: Skulle gärna ha sett mera av härliga Peloponnesos i stället.

/ Anne :)

Kalimera
2015-01-25, 20:15
Såg just filmen. Jösses, min tanke: varför resa till Grekland och gräla så mycket? :eek: Skulle gärna ha sett mera av härliga Peloponnesos i stället. klapp_klap