handdator

Visa fullständig version : Studio kontra lägenhet & Pingst och kristi flygare


Åsa H
2006-03-03, 08:34
Hej!
Vad är det för skillnad på att hyra en studio kontra lägenhet?

Någon som vet om Kristi Himmelfärdshelgen och Pingst brukar vara tider då det är extra mycket folk på öarna och därför svårt att hitta boende??

Vi skulle boka boende på Antiparos (Lillys Island) och fick höra att det var fullbokat i slutet på maj men man läser ju här att Antiparos har massor med boende och att bokning ej skall vara nödvändigt. De tog bara bokning på minst 4 nätter, 39 EURO och vill ha 40% betalning i förväg vilket vi inte gillar. Åsikter??

Vi reser 21/5 - 4/6 och skall först ta oss till Antiparos ett par dagar tänkte vi. Har två små barn 3 och 6 år med oss därav lite nojjiga..

Tack för er hjälp!
Åsabye_bye

Elisabet
2006-03-03, 09:41
39 euro för fyra sängar alltså? Det låter som ett helt okej pris även i maj, tycker jag.

Sedan när det gäller förskottsbetalning. Jag tillhör (de få?) som inte tycker att det är det minsta konstigt att de begär det. Så är det ju på många ställen. Jag har till exempel för ett tag sedan bokat rum på ett turistställe i svenska fjällen och de vill ha hela beloppet betalt senast flera veckor i förväg, annars gäller inte bokningen. Jag håller också på att titta på enkla hotell i Paris + annan del av Frankrike i juni och överallt begär man förskottsbetalning på delar av kostnaden.

Hotellägarna har mycket mer att förlora på att vi bokar men inte kommer, än vi har att förlora på förbetala. De har dessutom mer att förlora på att inte vara ärliga eftersom sådant rykte sprids snabbt och de snart förlorar stora delar av sina inkomster.

Så vill man förboka så ska man också räkna med att förbetala. I Grekland kan jag tänka mig att det är vanligt att de skippar kravet på förbokning om man bott där tidigare och de kommer ihåg en.

inkfish
2006-03-03, 12:28
Kan inte tänka mig en enda ö där det är fullbokat vid den tiden!

Alexandra
2006-03-03, 13:11
Tycker absolut inte att det är konstigt att de vill ha en liten betalning, tänk om den förväntade gästen inte dyker upp och de har tackat nej till andra som har frågat...Ej lönsamt;) Finns väl egentligen ingenstans i Europa där man inte behöver betala en förskottsumma???

Där vi bodde på Naxos förklarade sonen (ägarinnan kunde inte någon engelska) att de vill att man betalar i förväg, men gäster som har bott där tidigare behöver inte förbetala då de vet att man är en person att lita på flabb_flab Han förklarade att det har hänt ett antal gånger att gäster som bokat inte dykt upp eller ens hört av sig...

Själv vill jag inte förboka för att man aldrig vet vad som händer, ändrade planer, inställda båtar osv...

Hoppas ni får en trevlig resa bye_bye själv är jag också sugen på att besöka Antiparos

/Alexandra

benedicte1
2006-03-03, 13:21
Hei.
Skilnad på studio og leilighet er antall rom. I et studio har du kjøkkenkrok og soveplass i samme rom, mens i en leilighet er det separat soveplass.

Benedicte.

Ia
2006-03-03, 18:37
Noen krever betaling på forskudd og andre ikke...., kommer kanskje ann på erfaringer... Jeg har aldri betalt på forskudd. Men har heller ikke hørt om at noen har blitt lurt. Er dere100 % sikkere på at dere ankommer til planlgt dato hadde jeg ikke vært redd for å forhåndsbetale.
Det er helt sikkert masse ledig på Anti Paros, men det kan også stemme at Lillys Island er fullbooket. Det er et populært bosted, sammen med Kouros Village,siden det er så få hoteller som har baseng på øya.

Ia_B-anana

Frappe
2006-03-13, 12:44
[QUOTE=Åsa H]Hej!
Någon som vet om Kristi Himmelfärdshelgen och Pingst brukar vara tider då det är extra mycket folk på öarna och därför svårt att hitta boende??

Mellan den 21/5-4/6 är det ingen helgdag i Grekland!

Camilla