Logga in

Visa fullständig version : SNÅLA TRANSIT-TIDER


Masse
2013-10-09, 22:48
Vi har hittills alltid haft tur och hittat biljetter med direktflyg till Aten med bra tider och priser. Men de senaste åren har det varit allt svårare. I jakt på biljetter för nästa år är det som verkar intressantast flighter med 1 stopp i vardera riktningen.

Utresa
SAS Köpenhamn-Munchen
50 min uppehåll
Aegean Munchen-Aten

Hemresa
Lufthansa Aten-Frankfurt
45 min uppehåll
Lufthansa Frankfurt-Köpenhamn

Är det någon som vet hur det funkar med tidsmarginalen mellan flighterna?

Jag förutsätter att incheckat bagage hanteras direkt automatiskt. Men tycker ändå att det verkar lite tight med bara 45-50 minuter för att komma ur ena planet och ta sig till bordingen på nästa, som ju vanligen ska ske 30 min före avgång. Någon som har erfarenhet av detta?

Och vad gäller om första flighten blir försenad?

:) Masse

Arne
2013-10-10, 05:30
Vi har rest med snåla transfertider, men har man genomgående bokning är det inga problem för resenären. Problemen får lösas av flygoperatören.

Nu är det emellertid så vist ordnat att det plan man ska byta till har dockats just intill det ankommande planet. Promenaden blir föredömligt kort.

Arne och Birgitta

Ombord på Blue Star Paros på akterdäcket

Bea
2013-10-10, 08:06
Vi har ofta så korta transfers. Men har man bokat hela resan i ett så brukar det alltid fungera. Nån gång var vi sena som tusan (i Budapest tror jag), men då väntade det andra flyget på oss. Vi var säkert 10 personer som skulle vidare till Aten den gången. Och som Arne säger, ofta är det bara en kort promenad mellan gaterna. Det är ju som bekant värre för bagaget när det blir tight om tid...

Lissi
2013-10-10, 09:47
Nu är det emellertid så vist ordnat att det plan man ska byta till har dockats just intill det ankommande planet. Promenaden blir föredömligt kort.
Arne och Birgitta

Ombord på Blue Star Paros på akterdäcket

Fast Arne så är det verkligen inte för alla - det är väl beroende på vart de andra på planet ska! alla ska ju inte vidare till Aten menar jag;),
eller till Köpenhamn om det är hemfärd.
I påskas hem från Aten hade vi , i vårt tycke, lång tid, över en timme mellan planen på Frankfurts flygplats och det var med en hårsmån vi hann! Vi flög ändå genomgående med Lufthansa. Något försenat plan från Aten, sen LÅNG bussfärd från planet. Bussen stannade inte vid för oss rätt terminal, så vi hade LÅNG väg att springa och gå genom en underjordisk tunnel och upp till rätt gate...Då var vi nästan sist på planet! Det var VÄLDIGT långt mellan våra terminaler. Men bagaget var med till Köpenhamn i alla fall! Frankfurt är ingen bra mellanlandningsflygplats med kort mellantid.

Lissi

Eva L
2013-10-10, 10:35
Frankfurts flygplats är enorm. När jag flög till Manaus över Frankfurt och Sao Paulo hänvisades vi först till fel gate och hamnade i den där flyget skulle till Aten. Tekniskt fel på skyltningen skyllde de på sen var vi många som fick springa åt andra hållet med andan i halsen. Så jag säger som Lissi att om det är nära mellan gaterna vet man aldrig.

Eva

ramses
2013-10-10, 13:27
Hade genomgående bokning Arlanda Heraklion byte Berlin Tegel, Air Berlin. 30 minuter mellantid i Berlin, bokningsbart. Gör vi aldrig mer om, när vårt plan landat fick vi inte gå ur med en gång, väl ute fick vi springa, hade tur så en personal direkt kunde svar vilken bokstav vi skulle följa, vägen ledde genom hiss, ut ur byggnaden in i annan , genom säkerhetskontroll.... framme 10 minuter före start. Vi kom med men ej vårt bagage.

Masse
2013-10-10, 17:02
OK. Tack alla för era svar. Känns som att det är fullt möjligt, men inte helt säkert, och definitivt är det ett rejält stressmoment inbyggt. Kanske inte ideala sättet att börja och avsluta sin resa med.

Eftersom det rimligtvis tar åtminstone 15 min efter landning att komma ur planet, och bordingen ofta torde vara avslutad 10-15 minuter före avgång, så känns ju våra 45-50 minuter en aning tight. Tål definitivt inte så mycket strul.

Får nog bli att spana efter andra alternativ med lite längre transit-tid, eller att bita i sura äpplet och betala för en direktflight.

Tack för hjälpen!

:) Masse

Lissi
2013-10-10, 17:18
Vi har haft transfer flera gånger via Budapest och Wien och det har fungerat jättebra med mellanlandningen och gaterna har legat nära. Då har vi haft ca 2 timmar mellan. Så har man ca 1,5 - 2 timmar så är det inga problem.
Maken älskar flygplatser så han gillar dessa resor, medan jag tycker att det är helt bortkastad tid. Jag vill ut direkt och hem direkt och ska spara minst en tusenlapp för att det ska kännas värt mödan.;)
så leta vidare och se om du hittar biljetter med längre tidsmarginal.
Problemet är ju att man ofta vill vidare med båt samma dag!

Lissi;)

para poli
2013-10-10, 18:06
Genomgående bokningar; då finns det gränstider för vardera flygplats. Det går inte att genomföra en bokning med för snål transfer. Sen kan det bli stressigt iaf. Men jag lovar, personalen är väldigt mån om att få med er på nästa flight. Utgående flight väntar in inkommande inom rimlig gräns beroende på hur många som ska med och hur lång tid det tar. Det är dyrt för bolagen att boka om.
Har aldrig missat en anslutning (kors), men en gång fick jag tigga och be i gaten på madrid-Barajas, om lov att få gå och slå en drill.

Masse
2013-10-10, 23:52
Vi har haft transfer flera gånger via Budapest och Wien och det har fungerat jättebra med mellanlandningen och gaterna har legat nära. Då har vi haft ca 2 timmar mellan. Så har man ca 1,5 - 2 timmar så är det inga problem.
Maken älskar flygplatser så han gillar dessa resor, medan jag tycker att det är helt bortkastad tid. Jag vill ut direkt och hem direkt och ska spara minst en tusenlapp för att det ska kännas värt mödan.;)
så leta vidare och se om du hittar biljetter med längre tidsmarginal.
Problemet är ju att man ofta vill vidare med båt samma dag!

Lissi;)

Liknande förhållanden råder hos oss. Jag själv gillar pulsen på stora flygplatser och har inget emot någon timma där. Men vill också komma till Aten i tid för att hinna vidare. Hustrun är inte lika förtjust och vill helst komma fram så snabbt och smidigt som möjligt. Men 1,5 - 2 timmar tycker jag känns optimalt. Inte för kort, man slipper stressa. Och inte för långt, det hinner inte bli segt. Men är besparingen mindre än 600-700 pp jämfört med direktflyg med bra tider så vinner det sistnämnda.

Sen kan det bli stressigt iaf. Men jag lovar, personalen är väldigt mån om att få med er på nästa flight. Utgående flight väntar in inkommande inom rimlig gräns beroende på hur många som ska med och hur lång tid det tar.

Jo det må vara. Men som sagt, att börja/sluta resan med stress och springa sig genomsvettig på en flygplats känns inte som någon höjdare.

:) Masse

Ålands Tapsa
2013-10-11, 10:16
När vår bagage har blivit efter några gånger i Madrid (en bokning Arlanda-Alicante) samt Barcelona (en bokning Arlanda-Gran Canaria) fast man har haft 1 timme tid för byte bokar jag aldrig mera byte under 2 timmar. Och jag har inte något emot att sitta några timmar på en flygplats. När vi reser till Australia blir det ofta 5-7 timmar väntan i Hongkong, Singapore eller Kualalumpur. Till Samos reser vi alltid via Athen och 4 timmars byte där. Ingen fara, man kan sitta ute, ta en dricka osv...:)

SteffTee
2013-10-11, 14:56
Minimum connect time MCT, varierar naturligtvis från flygplats till flygplats. Dessutom varierar tiden med hänsyn till ankommande respektive avgående flyg. Inrikes och utrikes flyg. Om pass och tullformaliteter skall tas hänsyn till, etc.

Så i München är Standard Connect Time 30 min! Detta garanteras och kan bokas om man reser med Lufthansa.
I Masses fall med inresa SAS och utresa Aegean är MCT 45 min.

I Frankfurt är MCT 45 min och detta garanteras vid en hel del kombinationer. Masse reser med LH och han behöver därmed inte oroa sig. Lufthansa inom Europa/Schengen använder dessutom,i 90% av fallen, terminal 1/Pier A vilket minskar avstånden rejält.

Men förseningar inträffar ibland och då finns det alltid en viss marginal som man kan tumma på. I München kan man transferera passagerare med 8 min mellan flygen!!!
Det är inte alltid detta görs naturligtvis men har man rätt sorts biljett (Business) och har ett Guldkort från Staralliancebolag då lovar jag att markpersonalen som koordinerar passagerarflöden vid irregulariteter tar sig en funderare på om man ska försöka med en sådan snabbtransfer.

Skulle oturen ända grina en i ansiktet och man missar sitt anslutningsflyg blir man alltid ombokad på nästa flyg till sin slutdestination. Under förutsättning att man har en genomgående biljett.

Flyg lugnt :-)

Lissi
2013-10-11, 17:41
Det är inte alltid detta görs naturligtvis men har man rätt sorts biljett (Business) och har ett Guldkort från Staralliancebolag då lovar jag att markpersonalen som koordinerar passagerarflöden vid irregulariteter tar sig en funderare på om man ska försöka med en sådan snabbtransfer.

Skulle oturen ända grina en i ansiktet och man missar sitt anslutningsflyg blir man alltid ombokad på nästa flyg till sin slutdestination. Under förutsättning att man har en genomgående biljett.

Flyg lugnt :-)

Men det är ju just det, jag tror inte så många här har Buisness eller guldkort då vi reser så billigt som möjligt....eller är jag fel ute?

Lissi

SteffTee
2013-10-11, 18:17
Men det är ju just det, jag tror inte så många här har Buisness eller guldkort då vi reser så billigt som möjligt....eller är jag fel ute?

Lissi

Nä jag tror inte att många Kalimerianer har denna förmån ;)

Det var bara för att exemplifiera att det finns marginaler även om man skulle landa lite sent när man är i transit.

Av den totala summan passagerare som är i transit har ju den absoluta majoriteten en betydligt längre transittid än MCT kräver.

Resterande flyg, som ligger på exakt MCT, är naturligtvis mer känsliga men de drabbade passagerarna är också ett absolut fåtal.

inkfish
2013-10-12, 08:55
Tack för bra upplysningar SteffTee!

Det riktigt kniviga kan inträffa när man flyger inrikes i Grekland och ska hem sedan. Ett engelskt par som jag träffade nu senast skulle flyga Milos-Aten-hemmaflygplatsen i England.

Men planet från Milos blev försenat i två timmar. Det gjorde att de missade planet i Aten, fick vänta 10 timmar extra - och betala ytterligare 900€ för att komma hem...

När jag senast hörde av dem jobbade de med sin skadeanmälan till försäkringsbolaget men de var pessimistiska om utgången.

Lissi
2013-10-12, 09:04
Det riktigt kniviga kan inträffa när man flyger inrikes i Grekland och ska hem sedan. Ett engelskt par som jag träffade nu senast skulle flyga Milos-Aten-hemmaflygplatsen i England.
Men planet från Milos blev försenat i två timmar. Det gjorde att de missade planet i Aten, fick vänta 10 timmar extra - och betala ytterligare 900€ för att komma hem...



Det är ju en ett sånt scenario jag aldrig skulle utsätta mig för att ha resan från ön till fastlandet samma dag som mitt flyg går om det är såna knappa marginaler. Särskilt inte med grekiska flygbolag.

Jag tar inte ens morgonbåt från Tinos till Rafina om mitt flyg går 13.55 samma dag fast jag skulle hinna om båten går i tid...men det är ju just det;)
Men jag är väl feg.

Lissi

inkfish
2013-10-12, 09:16
Nej, jag kör också hängsle och livrem på den punkten... Samtidigt, skulle det hända: jag skulle betala och sedan kraftfullt förtränga alltihop. Jag är rätt bra på sånt:p

SteffTee
2013-10-14, 14:41
Tack för bra upplysningar SteffTee!



Var så god :)

Det är liksom lite av mitt jobb att kunna detta. Sitter mitt i dessa frågeställningar dagligen på arbetet på den stora flygplatsen :cool:

MariaJ
2013-12-04, 21:11
Jag hakar på den här tråden lite… Jag har kollat på lite flygresor till Aten och hittat ett alternativ som skulle vara kanonbra, om det funkar vill säga. Eftersom vi bor i norra delen av landet måste vi flyga inrikes först till Arlanda för att ta oss vidare ut till öarna.

Jag har då hittat flyg med SAS från Luleå till Aten en onsdag morgon, ankomst Arlanda 07 20 och vidare till Aten kl 07 55, alltså 35 minuter mellan planen. Eftersom alternativet finns som genomgående bokning så är det ju OK enl SAS, men jag är ändå väldigt tveksam till hur det verkligen funkar. Bagage får man väl kanske skippa, det må så vara, men vi ska ju hinna ta oss mellan inrikes och utrikes och sen där antar jag att man måste genom säkerhetskontrollen också vilket ju kan ta sin tid. Ibland är det ju väldigt lång kö där, men då kanske man måste fram med armbågarna och helt enkelt tränga sig före i kön:rolleyes:

Funkar det bara så vore det ju fantastiskt, då landar man i Aten kl 12 35 och då skulle vi kunna ta flyget till Milos på eftermiddan och vara framme där samma dag som vi lämnar hemmet. Helt otroligt, men är det realistiskt? Vad säger ni andra erfarna, skulle man våga chansa på detta?:confused:

Maria

SteffTee
2013-12-05, 06:14
Jag har då hittat flyg med SAS från Luleå till Aten en onsdag morgon, ankomst Arlanda 07 20 och vidare till Aten kl 07 55, alltså 35 minuter mellan planen. Eftersom alternativet finns som genomgående bokning så är det ju OK enl SAS, men jag är ändå väldigt tveksam till hur det verkligen funkar. Bagage får man väl kanske skippa, det må så vara, men vi ska ju hinna ta oss mellan inrikes och utrikes och sen där antar jag att man måste genom säkerhetskontrollen också vilket ju kan ta sin tid. Ibland är det ju väldigt lång kö där, men då kanske man måste fram med armbågarna och helt enkelt tränga sig före i kön:rolleyes:



Maria

Jo det är realistiskt. 35 min är OK att boka mellan Inrikes (term4) och flyg till Schengendestinationer (term5) på Arlanda. Detta under förutsättning att man bokar en genomgående resa på ARN.

Garantier för irregulariteter kan man aldrig ge men med en sådan biljett är du ändå garanterad att bli ombokad till första möjliga förbindelse till ATH.

Tyvärr kan det kanske bli svårt att få med Milos-biljetten i samma routing.

Kö i säkerhetskontrollen kan man drabbas av ibland och, som du skriver, då får man kanske använda sina armbågar eller ödmjukt fråga om man kan få smita före.

Ha en bra resa!

MariaJ
2013-12-05, 22:05
Tack SteffTee för bra svar, du skulle ju kunna ha en egen hörna här med flygplatsfrågor :D

Det känns ju som att det skulle kunna funka, men frågan är ändå om det är värt det. Nåja vi får fundera ett tag till!

Maria bye_bye

PA
2013-12-06, 10:01
Hej Alla bye_bye


SteffTee verkar ha koll på det mesta.


Mitt enda råd är:


Har ni kort transfertid, se till att ni inte åker vidare med Agean Airlines. För kommer inte bagaget med då...Vi fick inte med en väska från Düsseldorf till Thessaloniki. De hittade väskan i Düsseldorf ganska omgående, vi fick besked inom en timme. Men sedan började helvetet, vi skulle till Alonissos via Volos. Från mitt resebrev när vi anlänt till Alonissos:


Flertalet butiker var stängda, så vi kunde inte komplettera alla damprylar som saknades i den försenade väskan, jämmer och elände. Behovet av väskan ökade för varje minut, telefonkontakt med Aegean Airlines, där fanns inte ett uns av servicekänsla, de skulle skicka väskan till närmaste flygplats, på Skiathos!?
Vi skulle åka dit och hämta väskan med båt (nästan en dag samt kostnad för färjan), de var totalt ute och cyklade. Vi blev mer än förbaskade, sicket sätt!! Helt uteslutet förklarade vi, väskan skall till Alonissos, där vi är och ingen annanstans. Det kom bara en massa helt meningslösa irrelevanta bortförklaringar. För AA verkade det som om Skiathos var en obebodd ö helt utan möjlighet att få något uträttat där. AA verkade inte vara något flygbolag som vi skall anlita i fortsättningen, för att travestera på, Don't cry for me Argentina, Don't fly with Aegean Airlines! All denna ilska och frustration kostar på, sickna typer__D


Väskan kom med båt till Alonissos efter fem (5) dagar! (Då hade jag varit i kontakt med turistpolisen i Athen, den lokala polisen, hamnpolisen, Hellenic Seaways om de hade kontakt på Skiatos, Kim på Rhodos m.fl..) Väskan hade varit två gånger i Athen och även två gånger i Thessaloniki, enligt taggarna.


Om ni vill läsa alla turerna kring väskproblemet kan ni läsa här
http://www.kalimera.nu/resebrev/2010/volos-alonissos.html


Ha en go helg


//PA