handdator

Visa fullständig version : Musen som tjöt


inkfish
2006-03-02, 23:22
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/hemma06/P1010201.jpg

Nej, det här är ingen tråd om mina söta katter. Det är inte katten på bilden som är huvudpersonen, utan musen. Den i hinken. Den ägnade jag en halvtimma åt att oskaddliggöra i natt. Halv tre var jag färdig.

Musen är en pipmus, köpt i en zoobutik. Min ena katt älskar såna och har haft tre stycken. När man köpt den rycker man loss en liten flik som aktiverar ett chip inuti musen. Det piper varje gång nån rör musen. Kul. Just det här exemplaret har haft ett ovanligt högt, skärande pip - det kan variera lite grand.

I natt skulle jag leka med katterna innan jag la mig och kastade iväg pipmusen som jag brukar. Fast den här gången hängde den sig. Den slog i golvet och började TJIRP-TJIRP-TJIRPa i ett. Trots att den låg still som en död mus, den pep ändå.

TJIRP-TJIRP-TJIRP-TJIRP. Jag dängde den i golvet flera gånger för att det som hakat sig skulle släppa - men nej. Började bli lite svettig för det var mitt i natten och musen pep HÖGT, var rädd för att grannarna skulle höra det. Den lät som en riktig brandvarnare:(

Ville heller inte förstöra den för den är ena kattens favoritmussnyft_drop.

Men till slut blev jag tvungen. Den tystnade ju inte. Så trots att den är ena kattens favorit höll jag den kallblodigt under badrumskranen och vred på vattnet. TJIRP-TJIRP-TJIRP-TJIRP. Den tystnade inte:confused:

Jag höll den under kranen i flera minuter men det enda som hände var att pipet dämpades lite. Tjirp-tjirp-tjirp. Det kan inte vara möjligt. Musfan är ju genomblöt.

Spolade upp vatten i en hink och la musen där. Tjirp-tjirp-tjirp. Tryckte bestämt ner den under vattenytan. Tjirp-tjirp-tjirp.

Efter 20 minuter i hinken bytte jag taktik. Rullade in den i en tjock handduk och la den längst in i en garderob. Tjirp-tjirp-tjirp.

Då fick jag nog. Skit samma att den är en favoritleksak. Jag tog fram saxen, klippte upp pälsen runt magen, tog ut det hårda "ägget" av plast inuti - TJIRP-TJIRP-TJIRP - konstaterade att där behövdes en pytteliten stjärnskruvmejsel vilket jag inte äger, demolerade skruven med spetsen på saxen - TJIRP-TJIRP-TJIRP - högg till slut upp luckan i plasten med saxen och lyckades peta ut de två små platta batterierna som låg där. tjuuuuurrp...... tjuuurrrp.... klagade musen dystert och sen blev den TYST.:mad:

Under ena kattens haka skymtar man här batterierna, sen följer plast"ägget" och till slut pälsen. Den la jag på tork och sparade, för den är ju faktiskt ena kattens favorit.snyft_drop

Är det bara mig sånt här händer?:confused:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/hemma06/P1010204.jpg

Athanasia
2006-03-03, 06:55
Ja man kan ju inte annat än skrattaflabb_flab flabb_flab Vår katt har bestämt sig för att så snabbt som möjligt slakta allt som är pälsbeklätt,såna små pälsmöss brukar ta 10 min,ca.sen ligger de där i små slamsor.

Lissi
2006-03-03, 06:56
Oj , vilken historia! Riktigt rolig!! Jag kände verkligen din panik och fick ett gott skratt i tidig morgonstund!flabb_flab !

Jag har inte drabbats av möss som låter så, men väl inbrottslarm som jag inte kom ihåg att stänga av när jag kom hem och som satte igång att tjuta VÄLDIGT mycket!Det gick knappt att vara inomhus och det är ju det som är meningen..;) Inte lyckades jag i min nervositet stänga av det heller! Det ska man ju göra på en annan panel än den jag provade..Till slut var jag färdig att riva ner hela anläggningen från väggen, men det hade ju inte heller hjälpt! Min man fick larmvarning på sin mobiltelefon och trodde det var inbrott så han sökte mig på MIN mobil! PANIK!!! Till slut hade jag väl lyckats knappa in rätt avstängningskod på rätt panel så det tystnade...och jag skänkte en välsingnad tanke at det inte var en sen kväll jag glömde avlarma!!

Möss, riktiga, har vi dock haft i köket HELA vintern och varken gift eller fällor har hjälpt! INTE så kul att komma ner i köket på morgonen och hitta möss i skafferiet eller i sophinken...Vi har verklien letat små hål att täppa igen under diskbänken vid rören in. NU när vi byggt om och satt ny kyl/frys och skafferi så verkar det som att vi lyckats bli av med dem, tror vi täppte till extraingången bakom gamla frysen!.... Alla säger att det varit ett stort musår i år så Dina katter Inkfish hade älskat att bo här!!!!:D :p

Lissi - som INTE gillar möss!

CamillaN
2006-03-03, 09:29
:D :D :D :D :D :D :D :D :D

Elisabet
2006-03-03, 09:50
I natt skulle jag leka med katterna Aldrig funderat över att låta katterna sova på nätterna??? :D ;)

anoula
2006-03-03, 10:02
Varför slängde du inte musen i sopnedkastet eller i soptunnan om du bor i hus? Eller ut genom fönstret? Skulle jag vara uppe och meka med en mus halva natten skulle jag aldrig kunna somna om!

Fick mig ett gott skratt i alla fall, bra skrivet Ink klapp_klap

Marianne
2006-03-03, 11:18
Varför slängde du inte musen ut genom fönstret?
Det tänkte jag också! Men nu var det ju ena kattens favoritleksak...
Vad snopna de ser ut, de söta katterna, över att se den slappa mus...

Marianne - som varit uppe kl. 03 och jagat en levande mus under sängen en gång

karinafp
2006-03-03, 11:22
Marianne - som varit uppe kl. 03 och jagat en levande mus under sängen en gång

Oj, oj, det har man gjort ett flertal gånger... för att inte tala om småfåglar som katten tog in för att avnjuta inomhus... ;) Nackdelen med att ha kattlucka... det är inte bara kissen själv som kommer in....

Elisabet
2006-03-03, 12:24
Jag blev väckt en söndagsmorgon vid femtiden av att den då 5-årige sonen kom inrusande i sovrummet och ropade "DET ÄR EN RÅTTA I LILLASYSTERS RUM".

Reaktion: "Gå och lägg dig, det här var det sämsta sättet du någonsin försökt väcka mig på!"

Gossen försvann, bara för att en minut senare komma tillbaka: "DET ÄR EN RÅTTA I HENNES RUM"

Denna gång hann jag inte säga något innan han fortsatte "NU ÄR DEN HÄR" och milda matilda: i ögonvrån såg jag minsann något som snabbt försvann in under sängen :eek: och sedan kvick ut ur rummet igen!

Vi marscherade gemensamt till lillasysters rum, där hon med en treårings flinka fingrar hade lyckats fånga råttan! Hon tittade kärleksfullt ner i sina kupade händer och sa ljuvligt "Jag vill ha kvar den...."

Råttan visade sig vara en fyra centimeters näbbmusunge som våran kattmamma hämtat in för att fostra sina fem små.

Jag somnade inte om :cool: Och lillasyster fick inte behålla den.

inkfish
2006-03-03, 12:25
Varför slängde du inte musen i sopnedkastet eller i soptunnan om du bor i hus? Eller ut genom fönstret? Skulle jag vara uppe och meka med en mus halva natten skulle jag aldrig kunna somna om!


Sopnedkastet är igenpluggat sen flera år. Numera har vi sopsortering nere i miljörummet (som soprummet har döpts om till:confused: ). Alltså hade jag varit tvungen att gå ner tre trappor och gå ut för att göra mig av med eländet.

Kasta ut genom fönstret? Du underskattar ljudvolymen på musjäveln. Hela kvarteret hade vaknat:(

inkfish
2006-03-03, 12:26
Aldrig funderat över att låta katterna sova på nätterna??? :D ;)

De sover säkert tills jag kommer hem från jobbet vilken är mellan halv ett och halv två. Då vaknar de och är pigga:o

Krukan
2006-03-03, 12:47
JÄTTEGARV! flabb_flab
Tror du att katterna någonsin förlåter dig för detta mord?

//Gunilla

inkfish
2006-03-03, 13:25
Tror du att katterna någonsin förlåter dig för detta mord?


Tveksamt. De är ju vana vid att matte är ett undergivet tjänstehjon och burköppnare, så det här kan bli tufft... Jag får ge mig ut och köpa leverpastej, det brukar kunna beveka dem;)

pawik
2006-03-03, 19:02
Det var en bra historia ink.

Din katt (den på bilden) påminner om vår yngsta dotters två katter.

Ibland är vi kattvakter åt "Korven" och "Brödet".

Sommartid när man öppnar dörren till uteplatsen och ropar efter dom känns det lite fånigt.

Grilloset från grannarna försvinner som genom ett trollslag och en förlägen tystnad infinner sig.

Än sen då!

Dom är ju ändå rätt så gosiga så vi är gärna kattvakter.

/pawik

karinafp
2006-03-03, 19:16
Ibland är vi kattvakter åt "Korven" och "Brödet".


Vi hade också en katt som hette Korven när jag var liten.... för han såg ut som en liten korv när han föddes!

Ivi
2006-03-03, 19:34
Ytterligare en historia att läsa högt åt mina femteklassare :D Tack för den, ink! Har en klass som bara ÄLSKAR alla dråpliga historier med djur (även de mekaniska)!

Ivi

inkfish
2006-03-03, 20:35
Ytterligare en historia att läsa högt åt mina femteklassare :D

Hehe, i mina mörkare stunder tror jag ibland att jag är ett fall för forskningen... Det verkar stämmaflabb_flab

Fast då vill jag ha med Pawik som forskningsobjekt också. Just det där när han kliver ut och ropar KORRRVEEEN! BRÖÖDEET!:D

Ivi
2006-03-03, 21:48
Får nog läsa högt den också. Sedan får de rösta vilken som var dråpligast :D

Ivi

Lissi
2006-03-03, 21:49
Ja , nu skrattar man hjärtligt...Ni är för härliga allihop!
Vi hade en hund som hette Pluggen för han hade också suttit fast när han föddes!..(fast EGENTLIGEN hette han King Edward, men uppfödaren hade döpt om honom...)....Tänk om man hade ropat det efter honom!
Tur att man är på Kaféet, annars hade det nog varit urspårning!!!:D :D :D

Lissi

pawik
2006-03-04, 18:45
Fast då vill jag ha med Pawik som forskningsobjekt också. Just det där när han kliver ut och ropar KORRRVEEEN! BRÖÖDEET!:D

Fattas bara att dottern skaffar en katt till som heter "Senap" eller "Ketchup".

/pawik

ricky
2006-03-05, 14:56
Jag gillar musar men hatar mössflabb_flab