handdator

Visa fullständig version : Vinter resa till Fuerteventura.


seaside
2013-10-07, 13:22
I vinter bli det en kortare resa än vad vi brukar åka. Det lutar mycket åt Jandia på Fuerteventura i början av februari. Vår boende blir i så fall på Riu Calypso. Vi vill komma ifrån den långa flygresan som många resmål har på vintern om man är efter lite sol och "bad".
Så jag undrar om tipps på matställen eller andra "aktiviteter" i Jandia med omnejd.
Seaside.

Eva L
2013-10-07, 15:08
Jag firade min 50-årsdag på Fuerteventura men min 60-årsdag planerar jag att fira på en varmare ö. Du vet ju vilken.:) Furteventura är läckert på sätt och vis men glöm inte våtdräkten.;)

Eva

Rolf
2013-10-07, 17:34
Hej!
Fler som har samma tanke, tittar på en resa i början av dec.
Ser onekligen spännande ut jag som alltid reser till Grekland med förkärlek på sommaren!
Rolf

Tom
2013-10-07, 18:26
Vi ska också till Fuerteventura i mitten av December, för att fira hustrun när hon fyller jämt. Men då bor vi i Corralejo där vi trivas förträffligt !
/Tom

Göran
2013-10-07, 20:50
Fuerteventura och corralejo är trevligt, dock inte direkt varmt eller badvänligt. Däremot är hyrbil och rundresa på ön att rekommendera, finns många vackra platser att upptäcka.
/Göran

Tom
2013-10-07, 21:09
Fuerteventura och corralejo är trevligt, dock inte direkt varmt eller badvänligt. Däremot är hyrbil och rundresa på ön att rekommendera, finns många vackra platser att upptäcka.
/Göran

Dom gångerna vi varit i Corralejo (4ggr i Dec) har det både varit varmt och badvänligt !
/ Tom

Göran
2013-10-07, 22:17
Dom gångerna vi varit i Corralejo (4ggr i Dec) har det både varit varmt och badvänligt !
/ Tom

Haha - jag är nog lite badkruka då:o

/Göran

Deia
2013-10-07, 22:53
Tillbringade en jul i Corralejo för några år sedan. Inte ens våra ortroligt badglada barn badade! Kallt och blåsigt - men soligt i två veckor :)

I år blir det jul i Palma de Mallorca. Middag på en mysig restaurang i gamla stan och midnattsmässa i katedralen Spännande.

Deia
bye_bye

Masse
2013-10-07, 23:02
I februari åker vi till Jandia på Fuerteventura för 6:e gången. Därutöver har hustrun och vår dotter varit en gång i Corralejo. Men Jandia har blivit vår vinter-favorit.

Mat-tips: Restaurangen La Laja i Morro Jable är vår favorit. Den ligger där strandpromenaden tar slut i Morro Jable. Fisk är deras specialitet och vi går dit flera gånger och äter gärna helt underbar Sjötunga Meuneure (skippa förrätt för det är jätteportion!). Deras paella går inte heller av för hackor.

Mat- och utflyktstips: Hyr bil ett par dagar och åk runt på ön. På det inre av öns mitt finns bl a en mycket liten by som heter Vega de Rio Palmas. Den består av några hus, en kyrka och en restaurang som heter Don Antonio. Där brukar vi käka lunch bestående av en tapasmeny som serveras på en anordning med fat i flera våningar (tror det förekommer som kakfat ibland). Inte särskilt billigt (15 e/pp) men lite annorlunda, mysig miljö och kul att äta lite olika tapas.

Längs öns västra kust finns några trevliga byar. Vid en av dem, Ajuy, finns stor grotta som skapats av havet och som man kan gå ner i. Besök också byn Betancuria och dess museum som bl a har ett fint bildspel om ön. En tur med bilen genom sanddynerna söder om Corralejo är också speciellt. Som att köra i öken nästan, men med havsutsikt.

Men mesta tiden blir för oss livet på den fantastiska stranden. God mat som inhandlas i de fina manuella diskarna i Spar-butiken i Morro Jable avnjuter vi på vår balkong.

Oj så jag längtar till vår vinter-favorit.

:) Masse

PS. På charterbolagens hemsidor hittar man ganska omfattande resmåls-guider med många tips. DS

Eva L
2013-10-08, 10:01
Bil är ett måste det hade vi flera dagar. Vi besökte bland annat en öde strand på sydsidan där det var ett otroligt fågelliv. Tog fram fotoalbumet och tittade på alla bilderna igår. Vi åkte även över till Lanzarote och tillbringade en dag där. Rekommenderas. Kort färjetur.

Eva

Masse
2013-10-08, 11:42
Bil är ett måste det hade vi flera dagar. Vi besökte bland annat en öde strand på sydsidan där det var ett otroligt fågelliv. Tog fram fotoalbumet och tittade på alla bilderna igår. Vi åkte även över till Lanzarote och tillbringade en dag där. Rekommenderas. Kort färjetur.

Eva

Hade ni med bilen över till Lanzarote eller hur löste ni förflyttningen där?

:) Masse

seaside
2013-10-09, 09:38
Jag firade min 50-årsdag på Fuerteventura men min 60-årsdag planerar jag att fira på en varmare ö. Du vet ju vilken.:) Furteventura är läckert på sätt och vis men glöm inte våtdräkten.;)

Eva

Skall fundera om våtdräkten skall med. Hoppas att du får det underbart på din 60-årsdag. Med värme , bad och firande.
Har inte bestämt hur mitt firande blir. Var, när och hur?
Seaside

seaside
2013-10-09, 10:17
Tack för alla tippsen.
Lanzarote var vi när tsunamin tog vårt hotell i Khao Lak. Då bodde vi på Timanfaya Palace, Playa Blanca. Tillsammans med mycket många engelska pensionärer som sippande mousserande vin varje morgon. Då åkte vi över hela ön, kors och tvärs. Två veckor, kallast i mannaminne. En upplevelse i sig.
Vi åker 3/2 från Landvetter. När åker ni Masse? Skall kolla upp dina tipps som verkar bra.
Seaside

Masse
2013-10-09, 12:57
Vi åker 3/2 från Landvetter. När åker ni Masse? Skall kolla upp dina tipps som verkar bra.
Seaside

Vi har inte bokat ännu. Ligger och spanar efter något bra alternativ. Men planen är två veckor med utresa i första hälften av februari.

Hör av dig om du har flera frågor.

:) Masse

Eva L
2013-10-09, 13:55
Hade ni med bilen över till Lanzarote eller hur löste ni förflyttningen där?

:) Masse

Jag tror att vi hade med bilen eller så odnade vi en när vi kom över. En vän från Madrid hade kommit någon dag innan så han och min son skötte det praktiska. Jag brukar ha gott detaljminne men här är jag inte helt säker. Trevligt var det i varjefall.

Eva

Eva L
2013-10-09, 14:04
Skall fundera om våtdräkten skall med. Hoppas att du får det underbart på din 60-årsdag. Med värme , bad och firande.
Har inte bestämt hur mitt firande blir. Var, när och hur?
Seaside

Tack för det. Jag tror nog att det blir en skön dag, värme får jag garanterat. Festen blir ju inte så stor även om det blir någon eller några som inte tillhör familjen. Kärt bestyr att fundera över om Franska bageriet ska få leverera tårtan eller inte. Middag på trevligt ställe där man kan gräva ner tårna i sanden och beundra stjärnhimlen har jag också tänkt mig.

Ditt firande blir säkert toppen det med.
Hoppas ni får det bra på Fuerteventura om vinterresan går dit annars vet du var det finns ett par stolar över.

Eva

Rolf
2013-10-14, 18:24
Hej!
Bokat och klart en vecka i Corralejo, Hyra bil i tre dagar för att se och uppleva ön.
Sen får vi se om det blir en dag till Lanzarote?
Förhoppningsvis "varmt och skönt"
Rolf