Visa fullständig version : Fällda flygstolar. Skyscanner
Vill stoppa fällbara stolsryggar
Nio av tio flygplansresenärer vill stoppa fällbara stolsryggar. Vad tycker du?
När en resenär lutar bak stolsryggen blir det oundvikligen på bekostnad av personen som sitter bakom. I en ny internationell undersökning från resesöksajten Skyscanner visar det sig att majoriteten kan tänka sig att bli av med möjligheten att kunna luta bak flygplansstolen för att slippa få någon annans stol i knät. 91 procent uppger nämligen att de vill förbjuda stolsryggar som går att fälla bak. 43 procent vill att detta även ska gälla på långdistansflyg.
Samtidigt som majoriteten vill sätta stopp för fällbara stolsryggar är det många som själva gärna lutar sig tillbaka – utan hänsyn till vem som sitter bakom. Sju av tio resenärer uppger nämligen att det inte spelar någon roll för dem om en gravid kvinna sitter bakom om de väl bestämt sig för att fälla bak stolsryggen. Ännu fler, 80 procent, struntar i om personen bakom är gammal och skör. Undersökningen visar också att den som får en stolsrygg i knät sällan har blivit förvarnad eftersom få säger till eller ber om tillåtelse. En tredjedel uppger att de är oroliga över vilken reaktion de kan tänkas få då de ber om lov att få luta sig bakåt och hela 64 procent svarar att de faktiskt aldrig bett om tillstånd.
Skulle fällbara stolsryggar totalförbjudas finns det dock en skara människor som troligtvis skulle bli extra glada: kabinpersonalen. När Skyscanner frågade 900 flygvärdinnor svarade fler än sex av tio att de någon gång varit inblandad i eller bevittnat ett bråk om ett bakåtlutat säte.
Arne
Jeg personlig er ikke spesielt opptatt av om seteryggene kan felles ned eller ikke:) K a n de det, gjør jeg det i blant, går det ikke an er det også greit på de korte flyreisene jeg har hatt hittil:)
S å Arne:)
- da vi reiste med Ryan Air til Kos i august, tenkte jeg plutselig
på d e g da jeg oppdaget at seteryggene ikke kunne felles ned :D
- det var forøvrig et "nytt og fint" fly :)
Jag vet nu inte hur tillförlitlig denna undersökning är, man kan ju skämta och svara att "jag fäller oavsett vilka som sitter bakom"
Jag själv fäller sällan numer men nu sista resan ner till Aten med SAS kollade jag faktiskt när jag gick genom gången till toaletten och de allra flesta av de som fällt ner sitt ryggstöd var de med LÅNGA ben! Själv hade jag en ång person bakom mig så jag fällde inte, men han hade fällt sitt säte.
Ryan Air är ju idealet, nya fina plan inga säten som går att fälla !
Lissi
Kalimera
2013-10-04, 11:13
Jag själv fäller sällan numerJag fäller aldrig stolen. La av med det för många år sedan. Det är ju så kort resa.
Jag fäller heller aldrig stolen, men så flyger jag ju oftast med Ryan Air :D
/Wolfen
Jag fäller sällan ner stolen,OM jag inte har tvingats gå upp kl. 4 och är jättetrött.
Jag fäller sällan ner stolen,OM jag inte har tvingats gå upp kl. 4 och är jättetrött.
Vi flyger ofta mitt i natten och jag fäller alltid sätet...omöjligt att sova om man ska sitta rak i ryggen...:eek:
Panakakis
2013-10-04, 13:56
Jag fäller aldrig ner stolen oavsett vilken tidpunkt resan går.;) Det är så tråket att ha en stolsrygg i knäna.:mad: Man borde fråga först om det går bra att fälla.:mad:
PANAKAKIS :)
Jag brukar fälla stolen, det är så skönt att slumra till en stund... Men jag tillhör den artiga typen, så jag brukar fråga personen bakom om det är ok, har aldrig råkat ut för något obehagligt i samband med detta!:)
Ryan Air är ju idealet, nya fina plan inga säten som går att fälla !
Lissi
Flög med EasyJet för några veckor sedan. Toppentrevlig personal och ICKE FÄLLBARA SÄTEN.
Självklart kollar man med bakomvarande om man ev ska fälla sitt säte. Ibland kan det annars ha omkull glas eller flaskor och det är ju inte så kul.
:) Masse
Till Grekland fäller jag kanske eventuellt med viss tvekan sällan ryggstödet ;)
Vid längre turer Beijing, Shanghai eller Sao Paulo är det ett måste om man ska kunna sova.
lolis
Fäller aldrig på resan till Grekland eller i övrigt i Europa. Men däremot när jag reste till Bankok, då reste jag första klass och kunde fälla sätet och höja benen. Väldigt skönt på en så lång resa, som annars är en pina.
Ryan Air reser jag aldrig med av solidaritets skäl, så det är inte aktuellt.
Carina
Sitter alltid med stolsryggen uppfälld, tycker nästan det är bekvämast så... men överseende som man är ;) tycker jag det är helt okej om personen framför har sin nedfälld :) Förstår dock att vissa personer av längdmässiga skäl kan ha problem och ibland är det väl då möjligt att köpa plats med extra benutrymme? Själv tycker jag det är viktigt med fönsterplats och betalar gärna extra för sådan... men detta gäller nog bara charterflyg?
Simetra bye_bye
Själv tycker jag det är viktigt med fönsterplats och betalar gärna extra för sådan... men detta gäller nog bara charterflyg?
Simetra bye_bye
Du kan boka sittplats på både Norwegian och Ryanair. de tar mindre betalt än charterflygen också har jag för mig ;)
// Malin
Du kan boka sittplats på både Norwegian och Ryanair. de tar mindre betalt än charterflygen också har jag för mig ;)
// Malin
Jo, men visst... det vill jag också minnas de gånger jag flugit (charter ;)) med Norwegian men priset var nog detsamma som hos de andra flygbolagen, dvs runt dryga hundralappen t.o.r p/p... rätt så överkomligt tycker jag :rolleyes: Vad det kostar med extra benutrymme ska jag däremot låta var osagt... kan tänka mig att dessa är lite dyrare. Erbjuder förresten Ryanair och Norwegian sådana platser också?
Simetra :)
Ryan Air har nog bara prioriterad ombordstigning dvs Du får gå ombord före oss andra och välja plats, men jag tror inte du kan boka en särskild plats innan.
Lissi
giottoni
2013-10-06, 12:33
Skulle inte heller fälla stolen eftersom jag vet hur obekvämt det blir för personen bakom.
Skulle inte heller fälla stolen eftersom jag vet hur obekvämt det blir för personen bakom.
Fast igentligen blir det väl inget obehag för den bakom om även den har fällt sin stol? :)
giottoni
2013-10-07, 09:26
Fast igentligen blir det väl inget obehag för den bakom om även den har fällt sin stol? :)
Tveksamt o själv skulle jag då inte vilja tvinga alla som sitter bakom mig till en "kedjereaktion". Att slopa fällbara säten på de korta flygningarna låter som ett bra initiativ.
Tveksamt o själv skulle jag då inte vilja tvinga alla som sitter bakom mig till en "kedjereaktion". Att slopa fällbara säten på de korta flygningarna ;)låter som ett bra initiativ.
Jag har då aldrig tvingat någon bakom mig att också fälla sin stol...:eek:.. Många gillar att göra det utan att känna sig tvingade till det...;)
Men obekvämt är det väl bara för den som är extremt lång..??? Jag har aldrig känt obehag för ett fällt säte, och ingen annan jag rest med heller! Jag har verkligen ingen förståelse för detta gnäll kring att folk fäller sätet :confused::confused: De som sitter framför mig får gärna fälla sätet... och jag tar för givet att jag får fälla för den som sitter bakom mig.
// Malin
Detta kan ju inte egentligen vara ett stort problem för någon? :confused::confused:
Om någon med långa ben skulle bli trängd av ett fällt ryggstöd så får väl den personen vänligt be om att framförvarande fäller upp stödet igen. Är det ett så stort problem som undersökningen ovan visar så får ju flygbolagen se till att inga säten KAN fällas. Ett typiskt I-LANDSPROBLEM! ;)
Lissi
Exakt, om ett säte går att fälla ska man väl för sjutton få göra det..:confused:. Vad är det annars för vits med denna funktion??
giottoni
2013-10-07, 14:06
Men obekvämt är det väl bara för den som är extremt lång..??? Jag har aldrig känt obehag för ett fällt säte, och ingen annan jag rest med heller! Jag har verkligen ingen förståelse för detta gnäll kring att folk fäller sätet :confused::confused: De som sitter framför mig får gärna fälla sätet... och jag tar för givet att jag får fälla för den som sitter bakom mig.
// Malin
Kan väl kanske hänga samman med resenärens längd och kroppskonstitution huruvida man blir inträngd när framförvarande fäller sätet? Förra flygresan satt jag bredvid en fyllig dam som fastnade när framförvarande person plötsligt fällde sätet mitt under lunchen o damen bredvid mig kilades fast med brickbordet djupt inpressat i mellangärdet...
Jag har synnerligen stor förståelse för att damen EJ uppskattade att sitta fastklämd med lunchen spilld över kläderna!
Detta må vara ett i-landsproblem, men så klaustrofobiskt trånga som många charterplan är tror jag ändock att en hel del resenärer föredrar att slippa fällbara säten.
para poli
2013-10-08, 19:29
Exakt, om ett säte går att fälla ska man väl för sjutton få göra det..:confused:. Vad är det annars för vits med denna funktion??
Om sätet bakom är ledigt? Om den bakom har lediga säten och lagt sej ner?
Det är iaf då, och endast då jag har lutat bakåt.
Annars har jag för det mesta fått emergency exit dom senaste åren. Då kan jag sträcka ut åt andra hållet, så att säga. :)
Annars tycker jag Arnes köp med fällstopp för nått år sedan måste vara en av århundrades uppfinningar. / Nobelpriset i fysik? :D
Smultron
2013-10-08, 20:30
:):)
Precis min tanke! Varför finns det överhuvudtaget fällbara säten om det nu är så hemskt att fälla ner dem??
Flygen går ofta tidigt på morgonen vilket för min del innebär att jag får gå upp mitt i natten för att hinna. Blir bara någon enstaka timmes sömn vilket gör att behovet av en tupplur är extremt stort! Fäller aldrig stolen under tiden mat serveras och folk äter men sen har jag inga betänkligheter. Om det innebär ett stort problem för någon annan så får de väl säga ifrån.
Tycker dock att problemet ligger hos flygbolagen som köper in flygplan som tydligen inte är funtionella!?
Admirala
2013-10-08, 23:40
Jeg lener aldri tilbake setet, har ikke behov for det under en flight i Europa, selv om jeg stort sett står opp halv fem om natten når jeg tar seks-flyet til Hellas. Får uansett ikke sove på fly.
Og siden jeg er 1,67 høy er det helt greit at de foran meg feller ned setet, iallfall om de sjekker først at jeg ikke får kaffen i fanget.
Men min ex, som jeg dro ofte til Hellas og andre steder med, var 1,92, og han slet! Han hadde knapt plass til beina med et oppreist flysete foran, og med et nedfelt sete ble det nærmest umulig å finne plass til knærne.
Så i solidaritet med de høye blant oss er jeg helt for at flyselskapene slutter med nedfellbare seter. Til gjengjeld kunne setene godt hatt (valgfri) korsryggstøtte, men det er kanskje bare min ryggs behov?
Är på väg hem med flygbussen till Västerås efter en härlig flygresa med nedfällt säte..flabb_flab.. Och det var ju fler som hade det..inte blev det något tjafs om det.. än så länge är det iaf inte FÖRBJUDET..!
Jag är drygt 1.90, så självklart fäller jag mitt säte, dock inte under måltiden. Nu flyger jag i och för sig ofta Ryanair, och då uppstår inte de problemen eftersom deras stolar inte är fällbara. Men eftersom jag fortfarande är drygt 1.90, så bokar jag alltid platser vid nödugångarna eller längst fram. Kostar några kronor extra, men det är det värt. Och Admirala, man kan be om en kudde till ryggen. Det brukar jag göra. Funkar helt okey. Jag har inga problem med knäna när jag fäller mitt säte. Tvärtom, snarare.
Admirala
2013-10-09, 11:20
Och Admirala, man kan be om en kudde till ryggen. Det brukar jag göra. Funkar helt okey. .
Jeg vet det ;)
Men de små flyputene må jeg ha tre-fire stk av om det skal hjelpe, og det synes jeg det er flaut å be om :o
Må legge til at jeg har problemer med ryggen ellers også, skal ikke gi flyselskapene og deres flystoler skylden for det!
Förstår att det är besvärligt. Vad tror du om detta från ostlunds.se
Ergoplati är ett uppblåsbart svankstöd / ryggkudde som ger stöd för rygg och nacke samt korrigerar din kroppshållning.
Eftersom den är vändbar med en flat och en rundad sida passar den till många olika kroppstyper och tillfällen.
Med hjälp av ventilen på ena sidan kan användaren dessutom lätt anpassa kuddens hårdhet efter sina behov.
Utsidan är mjuk och behaglig att ha mot kroppen, materialet är detsamma över hela kudden.
Hopfälld väger Ergoplati inte mer än ett äpple och är lätt att packa ihop och ta med i den medföljande resepåsen. En justerbar, avtagbar fästrem medföljer.
Teknisk specifikation:
Färg: Blå. (Finns även i vinröd, se art nr 670999.)
Vikt: 320 gram.
Mått uppfälld: 29 x 12 x 9 cm.
Mått hopfälld: 12 x 12 x 9 cm.
495:-/st.
Admirala
2013-10-09, 12:48
Den ser veldig bra ut! Fin på lange buss- og togreiser også.
Takk for tipset!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.