handdator

Visa fullständig version : Analipsi


Nordlund
2006-03-01, 19:18
Hej!

Undrar om det är någon som bott på Elena hotell på Analipsi? Vore tacksam för lite info om stället etc......... Är det t. ex lugn trafik så man kan köra runt med vespa och spana? stränderna är dom ok? Vi har bokat elena hotell i juli, och hoppas förstås att det är ok där. Vi har varit på Kreta förut Makrialos,chania. och dom ställena var helt ok. Är därför lite nyfikna på om någon har lite info om analipsi?


MVH Micke :confused:

Ninette
2006-03-09, 21:26
Jeg har bodd på Elena, og det er et veldig trivelig kompleks som ligger nær stranden. Analipsi er en veldig hyggelig landsby, og det er helt fint å kjøre rundt med vespaen der. Ingen farlig trafikk! Og så vil jeg anbefale deg å spise hos Stelios på taverna Archistelios. Archistelios har Analipsis beste mat og Stelios er sannsynligvis Kretas triveliste mann. God ferie!

tompa
2006-03-11, 09:52
Har varit i Analipsi två gånger augusti 2000 och juli 2005. Har dock inte bott på Elena. Analipsi är en jättemysig liten by. Stranden är ofta ganska blåsig och inte särskilt barnvänlig. Använd badskor på grund av sjöborrar och stenar. Som sagt var en mysig by och helt klart ska ni inte missa Aristhelios restaurang. Den överlägset bästa i Analipsi. Vi har ätit där flera kvällar båda gångerna vi varit där och aldrig blivit missnöjda. Den bästa grekiska maten och servicen vi haft hittills på våra resor i Grekland. Stelios bjuder alltid på sin hemgjorda Raki och frukt från de egna odlingarna. Missa inte heller husets vin. Beställer ni en karaff får ni en till bredden full plåtkanna plus glasen fyllda så mycket det går!! Och gått är det också. I själva byn finns inte så mycket att göra, bada strosa runt i affärerna. Om ni vill ha mer nöje ta bussen eller taxi till Hersonissos eller bussen till Heraklion. Hoppas att ni får en härlig semester.

ulrikas
2006-04-01, 09:53
Var i Analipsi 2004, bodde på Elpida, helt underbart! Jag säger också att ni absolut inte får missa Stelios och hans fru på Arhistelios restaurang. Vi hittade den redan andra kvällen (var där 14 dgr) och det blev många kvällar där. De flesta gångerna var vi de enda gästerna och hade Stelios för oss själva! Han sjöng och spelade, bjöd på frukt, nötter, raki m.m. Sista kvällen vi var där fick vi varsin stor flaska olivolja från egen odling! Analipsi var helt OK, våra barn var 9 och 12 när vi var där. Vi hyrde bil och åkte runt ön. Var på vattenland i Hersonissos m.m. Barnen pratar ofta om Stelios och vi kanske åker dit igen en dag?

Nordlund
2006-04-01, 17:22
Hej!

Tack för tipsen, ska bli skönt att åka denna sommar till grekland efter denna vinter.


Mvh Micke:cool:

yeasou
2006-04-21, 19:35
Hej Nordlund. Vi bodde på hotell Elena i Analipsi år 2003. Kolla in mina på Kalimera Was Here bilder från baren där. Ägarna Janis och Georgos finns på bild. Tyvärr var Analipsi inte vad vi hade hoppats på! Fiskeby stod det i resekatalogen! Nja,,,, det var väl ingen fiskeby precis! Hotellet var fint, poolen var väldigt varm så den klarade vi oss utan!
MVH
Uffe_B-anana

klarannn
2007-02-14, 19:53
jag har_B-anana

Lunalover
2007-05-29, 07:38
Hej Micke.

I fredags kom jag hem från en Vecka på Analipsi. Hotellet var Elena. Det bästa hotell jag någonsin varit på!!!! Trevlig personal, fina lägenheter. Lugnt område, speciellt om man har barn. Trafiken är väl ganska så lugn, men man måste vara vaksam oavsett vart du är på Kreta. Maten är suverän, vi upptäckte ganska snabbt att deras mat var bäst. Poolen är också suverän. Stränderna är väl okej men att det finns en fin finkornig strand 500 m åt höger ( Apollo sa det) är lite lögn för det är ingen bra strand och verkligen inte bra botten (stenigt och dant) Däremot stranden i byn (Analipsi) är bra, dock grovkorning och stenig i vattnet MEN vid de slimegröna strand stolarna finns det en glugg med bara sand. och där går det jättebra att bada. Något ni bara måste testa är Boatrip to Sissi, en helskön båtresa där du badar från båten. Kostar ca 18 Euro för vuxna, billigare än Apollos resor. En annan attraktion om ni har barn är Star Beach Water Park. Där är det gratis inträde och har man små barn är det gratis även där (3 stora poolar med mycket att leka med, plus hoppborg och stor lekpark) vatten banorna däremot kostar pengar, superbra havstrand också) Det finns också en liten liten strand ca 50 m åt höger från Hotellet (mittemot Stella Villa hotell) där vågorna inte är stora (ligger innaför stenpirer) Där kan man vada ganska långt. Perfekt för mindre barn. Hoppas att jag hjälpt dig lite på traven och hoppas ni får en superbra resa!!!!!!!!!!!!

ulrikas
2007-06-02, 11:18
Hej. Berätta gärna hur ni hade det. Hur var vädret? Någon bra restaurang du vill tipsa om?

/Ulrika, åker om 15 dagar