handdator

Visa fullständig version : Windsurfing på Skopelos?


lindasweden
2006-03-01, 15:52
Jag och två väninnor ska åka till Skopelos i sommar. Vi undrar om det finns någon surfskola /möjlighet att hyra windsurfing-utrustning någonstans på ön?
Kanske måste man åka över till Skiathos för att hitta det?
Någon som vet??

Lindabye_bye

Kalimera
2006-03-01, 16:43
Jag och två väninnor ska åka till Skopelos i sommar. Vi undrar om det finns någon surfskola /möjlighet att hyra windsurfing-utrustning någonstans på ön? Jag såg ingen surfskola på Skopelos i somras. Måste tänka lite... Nej, faktiskt så såg jag inte en enda bräda. Men det är ju nära till Skiathos och där kan ni hura brädor överallt. bye_bye

lindasweden
2006-03-02, 14:51
Tackar så hjärtligt för svar!! Det var dock dåliga nyheter, men å andra sidan får vi några dagar på Skiathos på köpet :-)...

För att vi ska kunna aktivera oss på annat vis på Skopelos : Vet någon om det finns fina vandringsleder där? Något särskilt som man inte får missa?

_B-anana

Elisabet
2006-03-02, 15:23
Jag har inte varit på Skopelos, men Janne var ju där förra året och han har nästan inte gjort annat än pratat i superlativ om ön sedan dess :) Jag såg i listan över ö-guider att han har en guide om ön på gång. Eftersom han brukar vandra en del så kommer han säkert att skriva om det. Du kan förbeställa en guide om du vill.

lindasweden
2006-03-02, 15:30
Tack för tipset Elisabet! Ska köpa en Skopelos-guide!
:)

pancho
2006-03-04, 15:43
Hej, Linda,
jag ska också till Skopelos för första gången i vår.
Det finns massor med vandringsleder, sök på Heather Parsons på Google!
Hon säljer en bok som kanske kan vara till nytta, jag har köpt den, verkar lite svår att förstå när man aldrig varit där, men är kanske användbar, innehåller även lite om flora och fauna.

hälsningar, Pancho

Kalimera
2006-03-06, 13:25
Det finns massor med vandringsleder
Helt rätt, det finns verkligen massor av vandringsleder. Jag har vandrat där på sommaren och landskapet var fantastiskt vackert. Djurlivet är rikt, har aldrig sett så mycket rovfågel som på Skopelos. Alla som gillar att vandra bör åka till Skopelos. Ja, alla andra också för den delen. :rolleyes:

lindasweden
2006-03-06, 18:17
Det låter underbart! :)
Tack Pancho för tipset om boken! Få se om jag köper boken eller chansar på att det finns vandringskartor att få tag i på plats...


Linda

Kalimera
2006-03-07, 09:05
Tack Pancho för tipset om boken! Få se om jag köper boken eller chansar på att det finns vandringskartor att få tag i på plats... Boken är mycket bra som informationskälla, men lite svår att går efter tyckte jag. Det finns inga kartor i den, men tillsammans med en bra karta är den perfekt. Det finns två bra kartor över ön, Anavasi förlag och Road Editions, bägge stämmer väl överens med verkligheten, flera mindre stigar är tydligt utsatta. Road Editions tyckte jag var bäst, det brukar vara tvärtom annars.

En rolig sak med Skopelos är att inte bara vägarna är väl skyltade, även stigar var skyltade med gigantiska skyltar. Som syns nedan.

http://www.kalimera.nu/bilder/forum/skop_skylt.jpg

Stigen var inte bredare än vad som syns på bilden. :D
Stigen till höger går till ett övergivet kloster, en mycket vacker vandring.

Mette
2006-03-07, 14:42
Ligesom mange andre er jeg meget glad for Skopelos. Til juni skal jeg besøge øen for 18. gang i 2 uger.

Hver gang vandrer jeg, så jeg kender øen på kryds og tværs.

Til Heathers bog er der et kort (som Heather også har lavet). Kortet købes lokalt. Hvis man har det kort og bogen, så er det lidt nemmere at finde rundt.

Heather har også en hjemmeside http://www.skopelos-walks.com/ (http://www.skopelos-walks.com/)

Ellers er det rigtigt, at første gang man er et nyt sted, er det svært at orientere sig. I bogen er der bl.a. henvisninger til Nationalbanken, kirkegården osv, og de steder skal man jo finde først.

Er der spørgsmål, besvarer jeg dem med glæde.

Hilsen
Mette

lindasweden
2006-03-09, 13:06
Tack för länken och infon Mette!
Det måste vara ett bra betyg för Skopelos att du har varit där 18 gånger! :)

Utgår några av vandringslederna direkt från Skopelos stad (där vi kommer att bo) eller behöver man åka till annan del av ön för att hitta de riktiga gulkornen?

Hälsningar,
Linda

bye_bye

Mette
2006-03-09, 15:11
En del af vandreturene udgår direkte fra Skopelos by (stad?). Mange af vandringslederna er vej og "gedestier", der går gennem skov og over klipper (ikke farligt). Og som Kalimera skriver er naturen meget vacker.

For at gå på egen hånd, må du ha' både kortet og bogen. Du kan ikke gå efter kortet alene. Begge dele kan købes på Skopelos.

Der bli'r aldrig MEGET varmt på Skopelos. Det regner af og til, derfor er der grønt og frodigt. Og staden er meget fin, med trapper og blomster overalt.

I hvilken måned tænker du at åka?

Jeg er sikke på, at du bliver glad for Skopelos.

Hilsen
Mette

lindasweden
2006-03-10, 09:40
Skönt att höra att det inte blir hysteriskt varmt på Skopelos! Vi kommer vara där sista veckan i juni och första veckan i juli så då bör det nog vara ok väder (inte för hett) för vandringar.

Vilka byar, kloster och andra "sevärdheter" rekommenderas att besöka på Skopelos? Vad får man inte missa?
Det kommer bli underbart!! _B-anana

/Linda

ps. När förväntas den hett efterlängtade Kalimera Skopelos-guiden vara klar?

Mette
2006-03-12, 18:39
Klostrene ligger øst for byen. Tre af klostrene er beboet af hhv nonner og én munk.

Metamorphosis (eller Sotiros som det også hedder) er et munkekloster, og er beboet af én munk i sommermånederne. Det ligger tættest på byen, og kan besøges.

Længere oppe ligger Evangelistria, som er et nonnekloster og her bor to gamle nonner. Det er åbent for besøgende.

Længere væk ligger Prodromou, som også er et nonnekloster. Det er åbent for besøgende.

Lige før Prodromou ligger Vavara. Det er nyrestaureret og er åbent for besøgende. Her bor ingen.

For alle klostrene gælder, at der er åbningstider. Så vidt jeg husker, er det fra 9:00 – 14:00 og igen fra 17:00 til 19:00.

Besøgende forventes at køber et eller andet fra deres butikker (donation).

Længere ud ad vejen ligger A. Anna og Taxiarchon (det er det billede Kalimera viser vej til). Speciel synes jeg turen til Taxiarchon er dejlig. Turen ned til A. Anna klostret, og specielt turen op igen, er hård. Desuden har jeg aldrig set A. Anna åbent.

Og så synes jeg, at turen til Glossa er smuk, og byen er speciel. Her er ingen turister undtagen i dagtimerne. Turen tager en time med bussen. Spis frokost (lunch) på Taverna Agnanti. Den ligger inde i byen. Nikos, som er søn af ejeren, er den mest charmerende tjener syd for Alperne.

Frokost (lunch) kan også anbefales i Agnontas. Tavernaerne ligger helt ned til vandet. Læg mærke til det store træ, der står helt nede i vandkanten. Hvis det blomstre, er det med gule blomster. Meget smukt.

Sendoukia gravene er også et besøg værd – der er en fantastisk udsigt. De ligger på Delphi, det højeste bjerg på Skopelos (570 m over havet). Hvis du køber Heathers bog, er turen beskrevet (det vandringerne til klostrene også).

Håber, det hjælper dig lidt. Spørg igen hvis jeg kan hjælpe.

Hilsen
Mette

Kalimera
2006-03-13, 07:58
Turen ned til A. Anna klostret, og specielt turen op igen, er hård. Desuden har jeg aldrig set A. Anna åbent.Det är det enda kloster jag inte besökt. Man måste alltid spara något. ;)

Og så synes jeg, at turen til Glossa er smuk, og byen er speciel. Her er ingen turister undtagen i dagtimerne. Turen tager en time med bussen. Spis frokost (lunch) på Taverna Agnanti. Håller med, Glossa är mycket fint och utsikten från Taverna Agnanti är inte dum.


http://www.kalimera.nu/bilder/forum/agnanti.jpg




Sendoukia gravene er også et besøg værd – der er en fantastisk udsigt. De ligger på Delphi, det højeste bjerg på Skopelos (570 m over havet).
Dit gick vi en otroligt varm dag, svetten rann och vi var nära att ge upp. Men vi gav inte upp, belöningen blev en av de vackraste utsikter vi sett. Fantastiskt!

Mette
2006-03-13, 14:40
Til Kalimera:

Jeg ser på dit foto, at I spiser Herb Frittes (Green balls) på Agnanti. Det er altid vores "præmie" når vi har vandret rundt i området omkring fyrtårnet :)

Kalimera
2006-03-14, 13:11
Jeg ser på dit foto, at I spiser Herb Frittes (Green balls) på Agnanti.Det är inte jag, eller någon jag känner, på bilden. Jag är nästan aldrig med på bild, ser för det mesta ut som en idiot. Som min avatar uppe till vänster. :) Men Green balls är helt rätt, och väldigt goda.


Det er altid vores "præmie" når vi har vandret rundt i området omkring fyrtårnet Nu kommer vi från ämnet lite, vi får kanske starta en egen tråd om Skopelos. :D En fråga bara: Är fyrtornet alltid stängt? Vi hade med oss picknick dit i somras, men grindarna var stängda så vi fick hitta en annan plats.

Mette
2006-03-14, 19:14
En fråga bara: Är fyrtornet alltid stängt? Vi hade med oss picknick dit i somras, men grindarna var stängda så vi fick hitta en annan plats.

Ja, der er stängt nu. Det skete i forbindelse med De Olympiske Lege i 2004. Der kunne jo komme terrorister :rolleyes:

Jeg er forbavset (surprised), at I hittede vejen. Sidste gang jeg gik turen, lå træer ud over stien, så den var sværd at finde. Godt gået :)

lindasweden
2006-06-05, 15:30
Efter lite letande här och var så har jag fått fram info om att det ska finnas möjlighet att windsurfa (surfskola) på stranden Panormos.
Någon som varit där nyligen?
Isåfall, stämmer det att det finns möjlighet att hyra bräda där?

Tackar för hjälpen! :-)

klapp_klap

Linda