handdator

Visa fullständig version : Palm-skog?


Evidonia
2006-02-28, 22:15
Jag har hört att det på Kreta (östra sidan?) ska finnas en fin strand med nån slags palm-skog? Men var? Uppenbarligen ska platsen ge associationer till Mauritsius/eller liknande...

Zanét
2006-02-28, 22:26
Hej,

Om jag inte har helt fel för mig heter stranden Vai. Har aldrig varit där, men har såväl sett bilder som hört att den benämns som en tropisk badstrand.

//Zanét bye_bye

Evidonia
2006-02-28, 22:32
Jaa nu ringer det en liten klocka i huvudet, Vai, heter platsen som någon bekant pratat om för flera år sedan. Tackar!flabb_flab

Goliat
2006-03-01, 01:25
Helt rätt så heter stället Vai. Mina personliga erfarenheter av Vai är att det kan vara kul att ha besökt stranden, men inget som jag har lust att återkomma till. Anledningen är att det var mycket folk och priserna var höga. Att besöka en toalett kostade 50 c. Förvisso går (mig veterligt) pengarna till att underhålla palmskogen, men det kändes ändå lite turistinriktat och exploaterat. Det finns många finare stränder på Kreta där det inte är lika många turister och priserna är bättre.

Göran

Eva L
2006-03-01, 08:11
Jag besökte Vai första gången 1988 och det var överreklamerat redan då. Har sedan bara varit på ett kort besök under 90-talet.För länge sedan var det en del hippies där men numera är det nog mest en mer eller mindre lyckad turistattraktion. Värd ett besök men ha inte allt för stora förväntningar.

Eva

myssa
2006-03-01, 12:20
jag tyckte också att den stranden var lite överreklamerad.
men det känns ändå bra att ha varit där.
vi hade gett oss den på att bada på vai men huuuuu så kallt det var i vattnet. vi kom från makrigialos där det alltid är superskönt vatten.
det finns en liten höjd ovanför stranden på vai där man kan ta en del fina blider.
så ta en tur dit och bestäm själv vad du tycker om platsen.
myssa.....

kari
2006-03-01, 19:35
- her er en til som ble skuffet over Vai, vi var der i 1990.
Overreklamert er ordet etter min/vår mening, men Ok å ha vært der.
-vi kombinerte med klosterbesøk og byvandring (Sitia)

:) Kari

Evidonia
2006-03-02, 00:23
Tack för alla inlägg. Ja, det låter som det är värt ett besök (för att stilla nyfikenheten), men att man inte ska förvänta sig för mycket....:o

amanda
2006-03-03, 21:29
Ja Vai är en turisthåla.Men förtsätt förbi Vai norrut och ni kommer till de två stränderna i Ithanos.De har palmerna ,lugnet och klart snorkelvatten ochär dessutom gratis.

Goliat
2006-03-03, 22:59
Men förtsätt förbi Vai norrut och ni kommer till de två stränderna i Ithanos.De har palmerna ,lugnet och klart snorkelvatten ochär dessutom gratis.

Tack, för tipset! det är noterat på min Kreta-karta!

Göran

martinifk
2006-03-04, 00:54
Tack, för tipset! det är noterat på min Kreta-karta!

Göran


och på min ocksåflabb_flab


Martinifk

Marie_W
2006-04-06, 21:35
Läste något kul..
Det sägs finnas en förklaring till dadelpalmerna vid Vai..Kanske inte så trolig, men ändå..Det berättas om ett gäng romerska soldater på väg hem från Egyptien. Resan över öppet hav var lång och dryg. Tristessen fördrevs med hjälp av en stor säck torkade dadlar. I höjd med Vai gjorde sig de laxerande dadlarna påminda..
Och på den vägen påstås det alltså vara!!..:)

Kalimera
2006-04-07, 13:38
Tristessen fördrevs med hjälp av en stor säck torkade dadlar. I höjd med Vai gjorde sig de laxerande dadlarna påminda..
Sann eller inte, kul var den i alla fall! :D

Ivi
2006-04-07, 16:07
Även om en del av romantiken kring denna plats definitivt försvann...:D

Ivi
-som inte har hunnit upptäcka den östra sidan av Kreta än, men så småningom...

ENIAC
2006-04-07, 16:52
Här är en bild från Vai. (http://www.pilem.dk/Sandra/images/kreta-vai2.jpg) Har själv inte varit där med det ser onekligen lockande ut, och för definitivt tankarna till en söderhavsö... Kreta tillhör inte en av mina favoritöar, men jag har trots allt inte sett hela ön så det är kanske värt ett till besök..?

Elisabet
2006-04-07, 18:28
Sann eller inteTjaa... varför inte? Välgödslat blev det ju i alla fall flabb_flab

Eva L
2006-04-07, 23:38
Här är en bild från Vai. (http://www.pilem.dk/Sandra/images/kreta-vai2.jpg) Har själv inte varit där med det ser onekligen lockande ut, och för definitivt tankarna till en söderhavsö... Kreta tillhör inte en av mina favoritöar, men jag har trots allt inte sett hela ön så det är kanske värt ett till besök..?

För att återgå till realismen. Söderhavet är långt borta.

Eva

xenos
2006-04-08, 06:46
För att återgå till realismen. Söderhavet är långt borta.
Eva

Instämmer!
Kreta är klart bättre!
Lefteris

ricky
2006-04-08, 14:08
Verkar vara väldigt många som besökt stranden på 80 och 90-talet?
Är det någon som besökt den nyligen?

Finns många exempel på slitna och överexploaterade platser
idag som man försöker göra något positivt av, t.ex. Mallorca
som man insåg för ett antal år sedan att man var tvungen att
göra någonting åt situationen.

Tänkte bara att platsen kanske är trevligare idag än för 10 år sedan.

Eva L
2006-04-08, 23:02
[QUOTE=ricky

Tänkte bara att platsen kanske är trevligare idag än för 10 år sedan.[/QUOTE]

Kanske det men Kreta har ändå så mycket mer att bjuda på både vad gäller stränder, byar, berg, natur, mat, historia och kultur.

Eva

ricky
2006-04-09, 15:09
Är alldeles övertygad om att det finns trevligare platser, men
grundfrågan var om det fanns en strand med palmskog.

myssa
2006-04-09, 15:48
lägger in ett litet svar angående palmstranden vai igen.
det är inte länge sedan jag var där, det var 2003 och så värst mycket har nog inte hänt sen dess. som jag tidigare skrev så är den värd ett besök sen får man väl själv avgöra om den är vacker eller inte.
det finns säkert många som tycker att det är en underbar plats.
allt ligger i betraktarens ögon.
men visst finns det palmer alltid.
jag hörde en annan historia om hur det kom sig att det började växa palmer där. enligt denna så var det då araberna första gången klev iland på kreta då hade dom ju dadlar som proviant(godis) och gick omkring och spottade ut kärnorna lite här och där.
vem vet hur det egentligen kommer sig med en vild palmskog i europa ;)
myssa

Eva L
2006-04-09, 20:48
Är alldeles övertygad om att det finns trevligare platser, men
grundfrågan var om det fanns en strand med palmskog.

Den finns omnämnd i stort sett i alla guideböcker om Kreta om du tvivlar på oss som varit där. Jag tror inte att så mycket gjorts åt stranden under de senaste åren och enligt mina grekiska vänner betraktas den inte som någon särskilt viktig turistattraktion.

Eva

BrittM
2006-04-09, 20:51
Min man och jag besökte Vai i slutet av maj 2003. Vi bodde i Makrigialos och var på biltur en dag genom östra Kreta. Vi tillbringade några timmar på stranden. Det var hett som bara den och vi simmade många gånger. Stranden var intressant och vattnet ljuvligt, rent, klart och svalkande. Vi köpte små söta bananer av en farbror i en kiosk på parkeringsplatsen innan vi åkte, det var allt vi konsumerade där. tror nog det var dyrt. Förresten, jag tror visst man måste betala parkeringsavgift där också. Jag minns att det var brännhett i bilen när vi skulle därifrån. Jag håller med er andra, det var kul att vara dit, helt annorlunda landskap med alla palmerna men vi föredrog våra stränder "hemma" i Makrigialos!

/Britt