handdator

Visa fullständig version : Vackrast av de vackra


Kalimera
2006-02-28, 20:56
Det finns mycket bra grekisk musik och många olika stilar. En stil kallar jag ”vacker grekisk musik” i brist på bättre. Jag har ett flertal skivor med just ”vacker grekisk musik”, exempelvis av Eleni Karaindrou, Hainides och Loudovikos ton Anogion. Det finns en CD som sticker ut från alla andra och det är Psithiroi av Haris Alexiou. Den skivan har jag säkert lyssnat på flera tusen gånger, och den blir bara bättre och bättre. Jag har gett bort den till många vänner – även till sådana som vanligtvis inte lyssnar på grekisk musik. Ingen har blivit besviken. Alla har hållit med mig. Det är en - ursäkta uttrycket – ruggigt bra skiva. Och så vacker att de nästan gör ont. ;)

Jag har andra skivor med henne (den gula är också ”vacker”), men ingen är så bra som Psithiroi. Är det någon av er som vet om Haris Alexiou spelat in någon skiva som är lika "vacker" som denna? Eller är Psithiroi hennes mästerverk?

Haris Alexious hemsida (http://www.alexiou.gr/English/discografy/default.htm)

Zanét
2006-02-28, 21:25
Har flertalet cd av Xaris Alexiou i vår samling men inte Psithiroi.

Utifrån de som finns här har jag fyra absoluta favoriter. De är så bra var och en på sitt sätt att det inte går att rangordna dem riktigt, mycket beroende på vilket tillfälle eller sinnesstämning man befinner sig i.

I Ballades tis Xaroulas, 1993
Girizontas ton kosmo & Ena fili tou kosmou, 1996 (den gula)
Ena fili tou kosmou, 1997
Os tin akri tou ouranou sou, 2003

Från den sistnämnda finns en låt som är min absoluta favorit och det är "Apopse thelo na pio" - Den låten gör verkligen ont.

//Zanét bye_bye

pawik
2006-02-28, 22:11
I Ballades tis Xaroulas, 1993
Girizontas ton kosmo & Ena fili tou kosmou, 1996 (den gula)
Ena fili tou kosmou, 1997
Os tin akri tou ouranou sou, 2003


Härliga cd allihop!
Har inte lyssnat så mycket på den första men har den dock tror jag.
Från den andra är mina favoriter "To tango tis Nefelis"
och "Gia ena tango". Den senare finns också på "Ena fili tou kosmou".

Om Os tin akri tou ouranou sou har jag skrivit vid flera tillfällen. Den har sålt trippel platina och jag håller den för en av de bästa grekiska cd-skivorna någonsin. En genomarbetad supercd som har allt man kan begära.

Psithiroi (Whispers) är just vacker. Min favorit där är "Min ton rotas ton ourano". Alexiou när hon är som allra, allra bäst, med sin röst, sin utstrålning, kompad av bara ett piano visksjunger sången så att ståpäls är bara förnamnet.

/pawik

Lissi
2006-03-01, 09:12
[To tango tis Nefelis"
och "Gia ena tango". Den senare finns också på "Ena fili tou kosmou".

Os tin akri tou ouranou sou ...Den har sålt trippel platina och jag håller den för en av de bästa grekiska cd-skivorna någonsin. En genomarbetad supercd som har allt man kan begära. [/FONT]

/pawik[/QUOTE]


Jag håller med! to tango tis Nefelis och Gia ena tango är bland mina favoriter också...Psithori spelar jag flera ggr i veckan när jag kommer från jobbet! Os tin akri tou ouranou sou är också helt underbar!
Det är underbart att ligga och lyssna lagom avslappad på soffan... Jag gillar det melodiska vemoodet som finns i melodierna... Efter 40 min i viloläge orkar man ett dagsverke till!:) Jag spelar också musik när jag ska somna på kvällarna och då blir det antingen någon av Stamatis Spanoudakis fina instrumentala skivor eller Eleni Karaindrous UNDERBARA CD..Jag har nog 7-8 st nu...Ni som ännu inte upptäckt Eleni Karaindrou och Stamatis Spanoudakis har en härlig musikupplevelse att vänta!

Lissi - som också gillar Alexious senaste dubbel CD med samling av hennes godbitar.

Kalimera
2006-03-01, 16:49
Tack för tipsen! Ska kolla upp dem. Men jag tar gärna emot fler tips på "vacker grekisk musik". :D

Marianne
2006-03-02, 16:17
Du har träffat mitt i prick, Janne! Haris Alexiou är unik, tycker jag.
Svårt att välja en framför andra av hennes skivor, för hon har gjort SÅ MÅNGA bra, men har du "Os tin akri tou ouranou sou"? Annars är det också en "måste-skiva", jag tycker nog ännu bättre om den - kanske?
Men egentligen har hon bara spelat in en enda skiva som jag inte gillar (och det är "Apo ti sinavlia sto Pallas" tillsammans med Paolo Conte - jag tror det är HAN som förstör den skivan för mig :mad: ).

Hon har ju nyligen gett ut en JÄTTESAMLING, jag tror den kostar ett par, tre hundra euro, men väl värd att överväga om man gillar Alexiou och ännu inte har de flesta av samlingen.klapp_klap Men det är mycket pengar så där på en gång, det är kanske roligare också att köpa med sig en ny på varje resa, eller hur?

Marianne

Kalimera
2006-03-07, 09:17
men har du "Os tin akri tou ouranou sou"? Annars är det också en "måste-skiva", jag tycker nog ännu bättre om den - kanske?Den har jag, men jag tycker inte den kommer i närheten av Psithiroi. Kanske är jag skadad efter några tusen lyssningar. :)

Hon har ju nyligen gett ut en JÄTTESAMLING, jag tror den kostar ett par, tre hundra euro, men väl värd att överväga om man gillar Alexiou och ännu inte har de flesta av samlingen.DEN skulle jag vilja ha! Men så mycket pengar kan jag inte betala. Kostar den 300 € i Grekland eller på webben? Vinner jag på spel (måste först börja spela :rolleyes: ) så ska jag köpa den. :)

Marianne
2006-03-07, 11:05
Jag har bara sett den i Grekland, och priset? Ja, jag tror det låg på 280 euro eller däromkring, jag tittade inte SÅ noga, för köpet var inte aktuellt eftersom vi har hennes skivor:).
ANNARS skulle vi nog ha övervägt att hålla igen på annat för att få med oss denna samling hem!flabb_flab
Marianneklapp_klap

Riitta
2006-03-07, 12:04
Vackraste sången för mig är Sanazito sti Saloniki med Dimitris Mitropanos:)
Ända sången som har fått tårarna att spruta, när Mimis sjöng den för mig på Pelagos:o

Riittabye_bye

Lissi
2006-03-07, 17:50
Vinner jag på spel (måste först börja spela :rolleyes: ) så ska jag köpa den. :)

Köp en lott Janne!
FAST min pappa säger alltid att om GUD VILL att man vinner då gör man det även UTAN lott!!;) :D

Lissi - som köper lott ibland!

Kalimera
2006-03-08, 08:07
ANNARS skulle vi nog ha övervägt att hålla igen på annat för att få med oss denna samling hem.Har jag pengar kvar när jag åker hem från Grekland i sommar ska jag definitivt överväga att köpa boxen. Men då blir det inga andra grekiska skivor i år. Och vad gör väl det. :)

Kalimera
2006-03-08, 08:08
Köp en lott Janne!Ska göra det på fredag, jag meddelar om jag vinner något. :D

Evidonia
2006-03-14, 01:21
Vill man höra modernare musikslag ska man spana in Giorgos Alkeos. Han är min favorit. Den första låten med honom jag hörde var Me Kommena Ta Ftera (underbar!), och efter att ha köpt en "Best of..." cd med Giorgos är den vackraste sången jag hört Sighorese Me. Den ger mig ståpäls...every time.

BrittMarie
2006-03-14, 02:33
Jag har andra skivor med henne (den gula är också ”vacker”), men ingen är så bra som Psithiroi. Är det någon av er som vet om Haris Alexiou spelat in någon skiva som är lika "vacker" som denna? Eller är Psithiroi hennes mästerverk?



Jag "upptäckte" henne via "Os tin akri tou ouranou sou". Vilken Cd! Normalt slölyssnar jag på radion och hör mycket bra och mindre bra musik. Men denna CD förstod jag värdet av våren 2004. Den tog nästan alla pris den kunde ta i den grekiska "grammymotsvarigheten" Arion (Inte manlige sångare dock ;) )

Britt-Marie

BrittMarie
2006-03-14, 02:52
Tack för tipsen! Ska kolla upp dem. Men jag tar gärna emot fler tips på "vacker grekisk musik". :D


Har du lyssnat på Pantelis Thalassinos?

brittmarie

Titti
2006-03-14, 14:18
DET är min favorit! Konstigt nog är det bara du, som nämnt honom.

Häromdagen hörde jag Alkistis Protopsalti på ellinikosfm. Jättefin röst!

Titti

dimitris
2006-03-14, 15:54
Det finns mycket bra grekisk musik och många olika stilar. En stil kallar jag ”vacker grekisk musik” i brist på bättre. Jag har ett flertal skivor med just ”vacker grekisk musik”, exempelvis av Eleni Karaindrou, Hainides och Loudovikos ton Anogion. Det finns en CD som sticker ut från alla andra och det är Psithiroi av Haris Alexiou. Den skivan har jag säkert lyssnat på flera tusen gånger, och den blir bara bättre och bättre. Jag har gett bort den till många vänner – även till sådana som vanligtvis inte lyssnar på grekisk musik. Ingen har blivit besviken. Alla har hållit med mig. Det är en - ursäkta uttrycket – ruggigt bra skiva. Och så vacker att de nästan gör ont. ;)

Jag har andra skivor med henne (den gula är också ”vacker”), men ingen är så bra som Psithiroi. Är det någon av er som vet om Haris Alexiou spelat in någon skiva som är lika "vacker" som denna? Eller är Psithiroi hennes mästerverk?

Haris Alexious hemsida (http://www.alexiou.gr/English/discografy/default.htm)

Du lyssnar på bra musik chef!

Jag skulle rekommendera "Politiki Kouzina" (det är soundtrack) av Evanthia Reboutsika.
Det låter som Eleni Karaindrou och det är en mästerverk.

En smak av livet(originaltitel: Politiki kouzina) berättar om den grekiske pojken Fanis som växer upp i Konstantinopel (********) tillsammans med sin mamma, pappa och hans farfar Vassilis som driver en kryddbod. Vassilis är en matlagningsfilosof som lär Fanis att livet, liksom maten, behöver lite krydda för att ta form och smak.
När motsättningarna mellan Grekland och Turkiet hårdnar blir Fanis familj deporterade till Grekland, eftersom de är grekiska medborgare. De får en vecka på sig att lämna Vassilis, kryddorna och Fanis hemliga kärlek Saime. I Grekland behandlas de som utlänningar och går en förvirrande framtid till mötes. När Fanis 35 år senare återvänder till sin födelsestad som framstående astrofysiker och hobbykock blir det klart för honom att han glömt bort en av de viktigaste ingredienserna i sitt eget liv.

En smak av livet är en kulinarisk dramakomedi som berättar om livet, kärleken, familjen och maten regisserad av Tassos Boulmetis. Filmen har blivit en jättesuccé i hemlandet Grekland med över 1,2 miljoner besök.


dimitris

Lissi
2006-03-14, 17:18
Den filmen är UNDERBAR!..och den tipsade jag om här före jul.... Vårt bibliotek i Lund har den till utlåning...Kanske flera har det??
Lissi