handdator

Visa fullständig version : Blue Star till Amorgos?


LaRose
2013-09-08, 17:11
Hej!
Jag bestämde mig idag för att förboka biljett med kabin från Piraeus till Amorgos den 1 oktober. Allt gick som på räls där on line, tills betalningen var genomförd... Då fick jag reda på att det inte går nån båt den 1:e!
Hittills har det bara krånglat i mina kontakter med Blue Star. Ingenting har stämt med det som står på hemsidan. De brukar också ta några dagar på sig med mailsvar, så nu är det bara att vänta och se. Banken säger att det kan dröja tills i morgon, innan det syns om det dragits pengar. Det värsta är dock, att jag inte vet hur vi ska ta oss till Amorgos!
Nån som har liknande erfarenheter och/eller ett tröstens ord?

Kalimera
2013-09-08, 19:12
Då fick jag reda på att det inte går nån båt den 1:e!
Hur fick du veta det? Stod det på hemsidan efter att du hade betalt? Tycker att det är konstigt att betalningen kan gå igenom om det inte går något båt.

LaRose
2013-09-08, 20:07
Ja, visst är det konstigt? Det stod på sidan som dök upp direkt efter att betalningen gått igenom. Hela vägen innan, såg det ut som att det skulle gå en båt då. "No vessel available this date" eller nåt liknande stod det.

Celbe
2013-09-08, 20:35
Enligt deras hemsida ska Blue Star Paros avgå från Pireus kl 17.30 den 1/10. Den 2:e och 3:e går det ingen färja däremot. Har du fått något reservationsnr? På samma sida som bokningen görs finns det möjlighet att ta fram bokningsuppgifterna under "Retrieve reservation". Har dock aldrig bokat biljetter med BSF över nätet så jag vet inte om bokningsnr kommer via e-mail eller om det kommer direkt på skärmen. Man ska även ha en access code.

Celbe

LaRose
2013-09-08, 20:52
Jo, jag vet att det står att det ska gå en båt den 1:e. Det var därför jag bokade. Jag har inte sett till nånting efter att betalningen genomfördes. Även om det visar sig i morgon, att det inte dragits några pengar från kontot, känns det obehagligt att jag lämnat alla kortuppgifterna. Och att slutklämmen på bokningen var att ingen båt går då.
Ska kolla upp "retrieve reservation"!

Eva64
2013-09-09, 05:56
Detta låter lite skumt men ordnar säkert upp sig. Ett tips är att aldrig lämna ut sina kortuppgifter/kontouppgifter utan använda sig av e-kortsbetalning. Det känns alltid tryggt. Trevlig resa!bye_bye

LaRose
2013-09-09, 16:47
Tack för din kommentar, Eva! Jag har idag fått svar från BSF och de skriver att det var ett fel i systemet, så fel text kom fram. Inga pengar har dragits och det går en båt den 1:e, thank God! De tycker att jag ska prova igen on line eller ringa och boka eller skicka ett mail med alla kortuppgifterna. Är det säkrare på nåt sätt att ringa kanske, så att man slipper lägga ut alla uppgifterna på nätet?
Jag ringde banken och frågade hur "e-kort" fungerar och fick svaret, att dessa inte finns längre och att de inte (ännu) har ersatts av något annat.

Yanna
2013-09-09, 19:29
"No vessel available this date" eller nåt liknande stod det.

Men Blue Star är väl ingen vessel...eller??? Är inte Vessel en snabbgående båt?

Yanna

LaRose
2013-09-10, 10:38
Jag vet inte vad 'vessel' betyder hos BS, Yanna. Tittar i min ordbok och där står 'fartyg'. Men det spelar ju ingen roll. På sidan som kom upp som resultat av min bokning, fanns mer irrelevant information. Allt var fel. Och det blir fortfarande så.
Telefonnumret jag fått till Aten funkar inte heller. Det blir avbrott hela tiden på den automatiska svararen och man kommer inte igenom med sin bokning. Har fått ett par nummer i Piraeus nu, som jag ska prova.

Eva L
2013-09-10, 10:44
Jag vet inte men det kan väl lnappast vara någon trängsel på färjan till Amorgos i början av okt. Kanske du inte behöver förboka eller finns det väldigt få hytter om det är det du vill ha?

Eva

laero
2013-09-10, 11:52
Jag vet inte men det kan väl lnappast vara någon trängsel på färjan till Amorgos i början av okt. Kanske du inte behöver förboka eller finns det väldigt få hytter om det är det du vill ha?

Jag håller med Eva. En tisdag mitt i lågsäsong. Vad är det för vits med att förboka? Det vållar er bara en massa bekymmer med kortbetalning och hur ni ska få tag på biljetterna. Ni får garanterat plats på båten. Det värsta som kan hända, även om risken är mikroskopisk, är att hytterna är slut.´

Lars

LaRose
2013-09-10, 23:16
Nejdå, jag är inte rädd för att inte komma med båten. Däremot är "det värsta som kan hända" just att vi inte får någon hytt. Men hör och häpna, jag ringde numret i Piraeus och en livs levande människa svarade och på direkten var biljetterna bokade! Jag fick naturligtvis lämna alla kortuppgifter, men det lilla obehag som hänger kvar angående detta får vara en del i priset för hyttgarantin...
Tack för ert deltagande.

Eva L
2013-09-11, 09:09
Visst vet du att banken inte tar ansvar om du lämnat ut dina kortuppgifter så där. Kanske du borde byta kort. Nu är ju de flesta människor ärliga men det är ju svårt att veta var uppgifterna hamnar. Kortbedrägerierna har ökat enormt.

Eva

LaRose
2013-09-11, 11:37
Jag skulle inte ens komma på tanken att banken skulle ta ansvar om jag lämnat ut mina uppgifter.
Idén om ett nytt kort tycker jag låter strålande! Tack Eva, det hade jag inte tänkt på själv.