Logga in

Visa fullständig version : Vandra april 2014

Bea
2013-09-06, 15:06
Eftersom jag blev störtförtjust i sydvästra Kreta så började jag direkt jag kom hem i somras att lobba för en kompisresa. Utan barn, med fokus på vandring.

Jag har nu fått ihop ett gäng kompisar och vifunderar på att vandra längs Kretas sydkust under en vecka nästa vår. Vår utgångspunkt är att börja i Paleochora, med avslutning i Chora Sfakion. Någon av etapperna tar vi kanske båten. Vi kommer att vara på plats en vecka, räknar med att vandra 4 av dagarna.

Planen är att åka över vårt svenska påsklov, dvs. (typ) 12 april - 19 april. Är vi lite tidiga på året, eller är detta den perfekta tiden att uppleva Kretas vackra kust till fots? Har varit på Kreta (Rethymnon) en gång i april, och då hade vi bra väder, men det var nog mot slutet av månaden.

Eller är det bättre att göra en oktoberresa? Vädermässigt alltså. (Det är ju bara så länge till oktober 2014...)

Bea

Lissi
2013-09-06, 15:18
Vi var på Kreta i månadsskiftet mars-april 2006 och hade jättefint väder och vi var mest i Rethymnoområdet då. Så var vi i år i Nea Chora i mitten av april och hade full sommarvärme så jag skulle inte vara orolig, då det säkert är ännu varmare på sydvästra Kreta. Det låter jättehärligt!!!

Lycka till med planeringen!

Lissi

lugnagatan
2013-09-06, 18:53
Från Paleochora till Sfakia. Alltså E4 . Vädret i april kan vara skiftande vilket kan innebära fara när man är långt ute i ödemarken. Från Paleochora till Sougia är det relativt lätt. Men från Sougia till Agia Roumeli är mycket svårt och farligt. Och jag vet inte om färjorna går i April.
Önskar Er en upplevelserik vandring. Men detta kräver visst expertråd och ev guidning.
Hör med Olle och Anna på Fysimeras hörna på detta forum (använder namn "Fysimera" ). Dom har mycket erfarenhet.

yannis
2013-09-07, 04:45
Ja, prata med Olle och Anna ang. tex snöförhållanden efter Souga. Kan vara knepigt i april, men dom kan ha funnit bra vägar. Ni kommer att få se en enorm blomsterprakt vid denna tid på året.
Birgitta.

Bea
2013-09-08, 14:56
Jo, det var just Sougia till Agia Roumeli vi hade tänkt oss att ta färjan. Men går det ingen den årstiden så blir det svårt så klart. Får fortsätta forska i detta.

Ninette
2013-09-12, 18:15
Hei! Det er kjempeflott å vandre langs sørvestkysten i April.

Strekningen Sougia - Agia Roumeli vil jeg ikke anbefale noen å legge ut på uten ha med en som er kjent med stien. Men dette er jo ikke noe problem når dere har bestemt dere for å droppe denne strekningen.

Fergene langs kysten går hele året, men det kan være noe dårlig forbindelse i april. Dere vil også oppleve at ikke alle overnattingssteder har åpnet så tidlig i sesongen. I Sougia og Agia Roumeli åpner de første hotellene i forbindelse med gresk påske. Men i selve påsken kan det være vanskelig å få rom. Jeg vil anbefale dere å sjekke åpningstider for overnattingsteder før dere legger av sted.

Og en siste opplysning - Samariakløften åpner 1. mai - evt. søndagen før 1. mai.

Jeg er sikker på at dere får en strålende tur - April er en vakker måned der naturen står i full blomst.

Bea
2013-09-13, 15:01
Tack Ninette! Vi får hålla tummarna för färjor, boende och väder! Samariaravinen hade vi nog inte tänkt oss ändå...

Bea

Bea
2013-09-13, 15:03
Grekiska påsken verkar vara 16-22 april, så vi saxar lite där... Får väl helt enkelt förboka i större utsträckning!

Fysimera
2013-09-13, 19:52
Hej Bea!
Som alla de andra som har kommenterat sträckan mellan Agia Roumeli och Sougia så rekommenderar vi att inte vandra där, speciellt kort efter vintern eftersom ras förekommer på redan förut knepiga ställen. Men det finns andra trevliga alternativ till vandringar på sydvästra Kreta:
Man kan ta en taxi från Paleochora till Elafonisi och vandra tillbaks till Paleochora. Om man tycker att sista biten från Krios beach till Paleochora är tråkig (närmast massor med växthus längs vägen) så kan man ringa taxin igen.
Ett annat alternativ är att ta taxi till byn Azogires nordöst från Paleochora och vandra därifrån till Anidri och vidare till stranden öst om Palochora och vidare till byn. Underbar vårvandring med orkidéer. Fråga var vandringen börjar på tavernan som heter Alfa.
Likaså vandringen från Paleochora till Sougia är helt underbar. Dessutom kan man fortsätta från Sougia österut, ända till Thripiti-ravinens mynning och komma tillbaks till Sougia, otroligt fantastiska vyer. Om man inte vill ta sig ner till Thripiti-ravinens mynning (brant backe, 300 meter ner och upp igen), kan man gå upp till det lilla kapellet tillägnad Profetan Elias, stället bjuder på vida vyer!
Tidigt på våren kan det vara för mycket vatten i Agia Irini ravinen, detta beror helt på hurudan vinter det blir här. Om det inte finns för mycket vatten är det värt att fosrska bussförbindelser till ravinens början i byn med samma namn. Vacker ravin som även kallas för Samaria-ravinens lilla syster.
I Paleochora säljer man i bokhandeln flera guideböcker som beskriver vandringsrutter runt sydvästra Kreta, en av dem har nyligen kommit ut. Skriven av Bob Tait.
Vi önskar er en riktigt fin vandringssemester på Kretas vackra stigar!
Anna

Bea
2013-09-16, 14:39
Tack Anna för jättebra tips! Dags för ett planeringsmöte snart, tror jag minsann...

Bea

yannis
2013-09-17, 14:04
Bea,
du kan köpa Bob Taits bok om 10 vandringsleder runt Paleochora på nätet. Gå in på "the paleochorasite.com" och gå till explore. Den kostar 12 Euro.
Jag rekommenderar även att gå in på just Fysimeras hemsida för att få en uppfattning om vilka vandringar Anna och Olle brukar göra och vid vilken tidpunkt som passar var.
Vi brukar träffa många små vandringsgrupper både i Paleochora, Loutro och Sfakia, så den sydkusten måste vara ett eldorado!
Eftersom svenska och grekiska påsken infaller samtidigt är det många greker som är på sydkusten. Det är nog lämpligt att framför allt förboka på Loutro och kanske på Sfakia. Paleochora har så många boenden, men kanske även där.
Färjan längs sydvästkusten tror jag inte är några problem vid den tiden, eftersom det är påskveckan. Den går åtminstone en gång om dan längs kusten (med byte i Agia Roumeli).
Om vädret till havs tillåter. flabb_flab (vi har varit inblåsta på Loutro!).
Birgitta.