handdator

Visa fullständig version : Typiskt svenskt?


kize
2006-02-28, 19:00
Hej!
Vi fick en mycket oväntad gåva från Grekland på trettondagsafton.
Kvällen innan vi lämnade Naxos förra sommaren var vi inne hos ett ungt mycket trevligt par i deras affär. Vi började prata vin och frågade dem om vilken sort som vi skulle köpa med oss hem.
Fick svaret att det bästa vinet inte fanns att köpa på Naxos, det tillverkades av affärsinnehavarinnans far på hans vingård utanför Aten. Vi talades vid en stund, de ville ha vår adress innan vi gick. Vi sa på återseende och lämnade så ön dagen därpå.
Döm om vår förvåning när det kom ett rekommenderat brev på trettondagsafton.
En avlång trälåda innehållande en flaska vitt vin från vingården utanför Aten.
Vi blev mycket glada och då inställer sig frågan - vilken gåva kan man ge som är typiskt svenskt till det unga paret?
Vi har funderat på svenska snapsar, olika sorters Absolut eller kanske hjortronsylt.
Finns det någon som har förslag så tar vi tacksamt emot dem!

Kicki

Joppan
2006-02-28, 20:35
Hej !

Har oxå funderat på vad man kan ta med sig som är typiskt svenskt till grekiska vänner.

Jag tror att hjortronsylt (norrlänning som jag är!!) är väldigt svenskt för många. Tänk att vi har myrarna full i delikatesser !!

Vore det inte svårt så skulle man ju ta med sig löjrom,
tror dom skulle gilla det!

Det finns ju även hjortronlikör som är god och typiskt svenskt tycker nog många. Dalahästar är ju väldig lokalt det åxå men "världen" förknippar nog dalahästen med Sverige?! Snälla, ingen dalahäst i alla fall!!!

Svenska snapsar är ingen dum idé :p

Här uppe i norrland så finns det ju väldigt mycket lokala specialieteter
som man skulle kunna ta med men det är svårt att välja.

Jag tänker nog mer norrländskt (lokalt)
nu känns det som Ang_elx

//Joppan XXX dagar kvar till Kreta

P.S Har inte startat någon räknare än för jag har inte bokat klart vi har nämligen ingen hemresa än, bara utresa och boende men snart har!!

Zanét
2006-02-28, 20:51
Jag tror att hjortronsylt (norrlänning som jag är!!) är väldigt svenskt för många.

Vore det inte svårt så skulle man ju ta med sig löjrom,
tror dom skulle gilla det!

Det finns ju även hjortronlikör som är god och typiskt svenskt tycker nog många. Svenska snapsar är ingen dum idé :p//Joppan XXX dagar kvar till Kreta
Både hjortronsylt och hjortronlikör låter som en riktigt bra idé tycker jag :)

Vi har provat att ta med sillinläggningar, typ matjes, men det blev inte alls uppskattat eftersom grekerna inte kan förstå varför vi använder socker i inläggningar etc. Däremot blev några paket med rökad och gravad lax väldigt uppskattade. Löjrom går säkert bra så länge den håller sig åt det saltare hållet.

Varför inte ta med en bit torkat renkött och samtidigt någon liten almanacka med härliga fjällvyer?

Skånsk spettkaka har jag haft med någon gång och det uppskattades väldigt mycket :D

//Zanét bye_bye