handdator

Visa fullständig version : Boende på Peloponesos


lovisaed
2013-08-28, 07:55
Hej!
Jag och min man planerar att resa till Peloponnesos i slutet av April 2014. Min fråga är om någon har erfarenhet av västra sidan, trevlig ort att bo i, hotelltips osv?
Hoppas på svar
Ann-Sofie

Monica P
2013-08-28, 11:23
Det är fint där, hela vägen från Patras och neröver...men jag har bara tältat så jag vet inget om hotell. Ska ni åka bil? Peloponnesos är ju ett jättestort område, så det går inte att ge några vettiga råd utan närmare specifikation ,

JohnS
2013-08-28, 12:37
I det området har vi bare overnattet i Zacharo, en liten trivelig og typisk gresk by, uten turisme. Jeg tror hotellet het Nestos eller noe sånt, men er ikke sikker. Hotellet var enkelt, uten servering, men rent og med gode senger, som er det eneste vi ønsker for en overnatting. Vårt eneste problem var at vi måtte lete lenge og spørre naboene om hjelp før vi fikk tilkalt noen vi kunne betale til da vi skulle kjøre videre.... :)

lovisaed
2013-08-28, 12:37
Vi ska flyga till Aten och sen köra runt med bil. Vill gärna bo på en plats hela tiden. Kanske du kan tipsa om någon mindre stad? Pylos t.ex. har du någon erfarenhet av den stan?:)

anneli56
2013-08-28, 12:47
Så hjärtligt välkomna till Peloponnesos!April är en fin månad att semestra här nere.Här finns oändligt mycket att se och upptäcka,underbara stränder,kultur och historik,små mysiga byar,underbara människor,äkta Grekland!
Om ni lämnar mer info om hur ni vill bo så kan jag tipsa er om olika alternativ.
Hela västra sidan är vackert,Pylos ,Methoni,Finikounda och Koroni med omnejd förstås där jag själv bor:;)
Ni hittar min blogg i min profil.
och mer info om oss här på min facebooksida

https://www.facebook.com/CommunityKoroniMessini

Monica P
2013-08-28, 17:56
Missa inte Annelis tips!
Jag har beättat om mina erfarenheter av camping på Peloponnesos i tidigare bloggar.

lovisaed
2013-08-28, 19:29
Åh! Tusen tack! Ska kolla runt och hör av mig!bye_bye

Megas_Andreas
2013-08-31, 13:17
Bilade runt hela Grekland för några veckor sedan och ett ställe vi fastnade för helt var Nafplion på Peloponessos. Dels är staden fantastisk, men jag som normalt struntar i standarden på boendet kommer att åka tillbaks dit mycket pga detta. Hittade ett helt sagolikt pensionat på kullen ovanför staden. Iliothea heter det och har endast fyra rum. Rummen är superfräscha, rätt små men standarden är jättehög. I direkt anslutning till rummen ligger ett sällskapsrum/kök med utgång mot en magnifik terrass med utsikt över staden, havet samt den vackra borgen Palamidi. Här serveras det hemlagad frukost varje morgon (allt är hemgjort) där tyropitan och choklad/vanilj-munkarna var de överlägset bästa vi ätit i respektive kategori. De fantastiska värdarna (mor & dotter) gör varje dag hemgjord lemonad samt pressar apelsinjuice med apelsiner ifrån egna apelsinträd. Det är bara att öppna kylskåpet och ta vad man vill innan man sätter sig på terrassen närsom under dagen. Blir man sugen på en frappe eller annan slags kaffe fixar man också en sådan i köket.

Som sagt, boendet brukar inte bekomma mig men detta var något utöver vad man förväntar sig. Inte konstigt att Iliothea har 9.4 i snittbetyg på booking.com. Nu låter det kanske som att jag har ekonomiska intressen i pensionatet, absolut inte, men både Iliothea samt Nafplion är värda sin resa i guld!

http://www.iliothea.gr/

Agda
2013-11-12, 20:33
Pylos är en jättemysig liten stad, genuint grekiskt med en hel del bra tavernor och restauranger.Finns mycket, bra bad,underbar natur t o m en golfbana om man nu gillar det. Ligger rätt centralt till för dagliga utflykter. Jag älskar Pylos så jag har lite svårt att ge en objektiv beskrivning flabb_flab, Pylos tillhörde mitt närområde och var en av huvudorterna i "kommunen" när jag bodde i Grekland under åtta år.

Admirala
2013-11-12, 23:42
Peloponnes er for stort til at man kan bo ett sted og ta dagsturer derfra. Unntaket, nesten, er Tripoli, som ligger midt på Peloponnes, men der er dere langt fra havet og byen i seg selv er en moderne gresk by uten spesielle attraksjoner.

Nå er jo jeg ikke helt objektiv, men som førstegangsreisende ville jeg valgt Nafplio som utgangspunkt. Den byen er kjent som den vakreste på Peloponnes, kanskje den vakreste i Hellas. Den har en lang historie, helt fra antikken, og var sentral videre opp igjennom årene, noe tre borger i selve byen vitner om. Nafplio ble Hellas' første hovedstad etter frigjøringen i 1820-årene, og da hovedsetet flyttet til Athen ble byen snart fredet, slik at det som nå kalles gamlebyen er helt unik.

I området rundt Nafplio ligger det flere severdigheter i dagsturavstand enn noen annen gresk by. Bare ved å kjøre mellom 15 og 45 minutter kommer dere til severdigheter som Mykines, Tyrinth og Epidavros, alle på UNESCOs verdensarvliste. Dere finner vakre fjellandsbyer og pittoreske fiskerlandsbyer, nydelig natur, byzantinske kirker, strender av alle varianter, smakfull mat på en endeløs rekke av tavernaer - og absolutt ingen masse-/charterturisme.

Jeg kan gjerne anbefale bosted, men si litt om pris, beliggenhet, krav. Jeg kan også skrive side opp og side ned om Nafplio og omegn, men les gjerne mer i venstre marg under "Fastlandet" eller på www.visitnafplio.net

Agda
2013-11-13, 15:38
Jag håller med om att det är för stort för att göra dagsutflykter över hela Peloponessos. Jag utgick ifrån att de ville se den västra sidan (för mig är det Kalamata och väster ut :)) och frågade om bla om Pylos. Det finns massor på den sidan att besöka och göra dagsutflykter till. Då resan skall gå i april så finns det vatten i vattenfallet (tyvärr glömt namnet) mellan Pylos och Kalamata klapp_klap en underbar plats värt ett besök.

anneli56
2013-11-13, 21:47
Att se allt på vår vackra Peloponnesos tar år ;) efter mer än 10 år har vi fortfarande mycket kvar att utforska här:)
Vattenfallet heter Polilimnio Waterfalls och är absolut värt ett besök !

Agda
2013-11-14, 15:34
Så är det det heter....Tack Anneli,minnet är kort ibland :).
Jag upplevde det som om att det aldrig tar slut....hela tiden fick man nys om nya ställen att upptäcka.