handdator

Visa fullständig version : All inclusive och murverk på Ikaria

Kalimera
2013-08-27, 08:20
Årets fjortonde resebrev är publicerat. Ni hittar resebrevet här (http://www.kalimera.se/resebrev/2013/ikaria.html).

JohnS
2013-08-27, 10:24
Et meget interessant reisebrev, både den tankevekkende delen om "All Inclusive", og ikke minst den delen av brevet som handlet om murverk.

Mange ser på hvitkalkede små hus med blå dører som det typisk greske, selv om denne byggestilen bare er den vanlige i et lite, begrenset område. Vi har blitt hjernevasket gjennom turistbrosjyrer og postkort med det blå-hvite, da grekerne tydeligvis har oppdaget at det er det mest salgbare, og etter hvert tror mange at det er dette som "er" Hellas, med selve flaggskipet Santorini sentralt i brosjyrer og i postkort-industrien.

Det ironiske er jo at Santorini ikke har noen tradisjon for det blå-hvite som går særlig langt tilbake. Husene på var fargerike og livlige helt til 1970-tallet, da militærregimet av en eller annen grunn innførte påbud om hvitmaling, og fra 1974 måtte alle nye hus males hvite. (Med de vanlige greske unntakene for dem som visste hvordan de skulle få dispensasjon ;)).

Reiser man i andre deler av landet, er bildet mye mer mangfoldig og fargerikt, og ikke minst finner man mye av det vakre murverket i naturlige farger, som gir et mye mer spennende inntrykk enn de firkantede hvite sukkerbithusene. En by som Stemnitsa i det indre av Peloponnes er en vakker opplevelse med alle sine murte stenhus, og det samme er de tårnhus-inspirerte husene i Mani, hvor gammel byggeskikk også tas inn i nye bygninger.

Jeg håper at ikke iveren etter å leve opp til turistenes forventninger om hvordan Hellas skal se ut fører til at man i større områder forlater den lokale byggemåte og prøver å kopiere Kykladene, og ser den "omvendelsen" fra en slik utvikling som er i gang på Ikaria som et meget positivt tegn.

Takk for fine bilder som eksempler på godt mur-håndverk!

yannis
2013-08-27, 10:53
Jag älskar gamla dörrar.
Men även murverk. Tack Erik (ambassadör för AIkaria) för underbart härliga bilder!
Nu börjar man åter vilja åka till denna speciella ö.
Birgitta.

Monica P
2013-08-27, 11:19
Tack. Erik Stenholm! Kanske ditt namn har lite med murintresset att göra? I alla fall finns det en mängd hus även här på Kalymnos som stensätts nu, väggar och murar. Det är ju inte genuina stenhus/murbyggen men ser fint ut och så slipper man kalka om ideligen. Min ena granne är lite kaxig för att han har en "äkta" stenmur och fnyser lite åt de här påbyggena...Jag gillar att se hantverkare som kan sin sak och handskas med sten i olika former.

Murar och stängsel finns det ju i alldeles överväldigande mängd i Grekland, jag tror det har med getterna att göra...

Ylva A
2013-08-27, 20:31
Tiden går! Det var 1991 då vi besökte Ikaria och då vi också träffade dig. En fantastisk ö för grekälskare, som vill känna atmosfären, naturen och även vara lite för sig själva. Vi har inte återvänt, men kan fortfarande längta efter solnedgångarna. Du har hittat din ö och kan se det speciella och unika där. Det har du delgett oss på ett fint sätt!
/ Jannis

Netwolf
2013-08-28, 08:17
Tack för ett bra och intressant resebrev, Erik. :)

Väldigt intressant om murverken. Bodde för några år sen på just Cavos bay. Ett riktigt superställe, i min mening. Den omsorgsfullt utsmyckade muren vid poolen, var rena konstverket. Den fastnade på mååånga bilder!

/Netwolf

xenos
2013-08-28, 13:37
Bodde för några år sen på just Cavos bay. Ett riktigt superställe, i min mening.

På den här punkten är jag extremt oense med dig. Cavos Bay, Manoli får förlåta mig, han var från Aten, är en dussskapelse. Saknar all karaktär - inget Ikarianskt där i den byggnaden. Skulle kunna ligga i stort sett var som helst runt Medelhavet.
Instämmer med dig om konstverket. Mannen som uppfört det är född på ön, förståss. Skapalsen var ett tack till Manoli.

Ia
2013-09-04, 15:00
Ikaria er en av min absolutte favoritt øyer... og jeg kommer absolutt til å bo på Cavos bay igjen... har sjeldent bodd bedre :) Ikke fordi selve rommene var så fantastiske, men de var helt ok. Men pga. den fantastiske verandaen med både soloppgang og solnedgang,og let bølgebrus...hvor det også var plass til to solsenger om man ville ligge der og slappe av med en bok om eftan, den rolige atmosfæren, hyggelige uteplassene, hyggelige vertskapet , klippene som man kunne ligge på nedenfor hotellet, muligheten til å hoppe derifra rett til havs om ikke bølgene var for store.. og samtidig nærheten til sandstrand og et knippe utvalg av restauranter/tavernaer.

Lengter... men så mange andre plasser jeg også vil se.:rolleyes: