handdator

Visa fullständig version : Cykling i Grekland


Eirini
2006-02-27, 11:21
Zanét skrev:

Du cyklar alltså? Tycker inte att det är så ofta som man ser cyklister där nere vilket ju är synd. Hörde förra sommaren att man anser att cyklar är till för barn och inte till vuxna individer och det är en tråkig inställning med tanke på att cykeln trots allt ger motion och rörelse.

Ja, jag ar en av en av nagra fa cyklister i Grekland och jag far mycket uppmarksamhet. Tyvarr ar det fortfarande en mycket trakig installning till cyklister och jag far ibland hora dumma saker som folk skriker. Bilar och motorcyklar har fortfarande hog status. Grekerna har inte upptakt att det gar mycket fortare att cykla med tanke pa alla bilkoer i stan och att det ger bra motion. Det ar sa fa manniskor pa cykel att cyklister vinkar till varandra, ungefar som motorcyklister gor i Sverige. Det finns iallafall nagra som slass for att det ska vara mojligt att cykla i Aten och under vintern har det varit tva demonstrationer for att fa ta med cykel pa taget sa att man latt kan ta sej fran plats till plats.
Sakta men sakert far Aten fler cyklister!!! :)

Kanske skulle starta en ny trad om cykling i Grekland????

Zanét
2006-02-27, 16:57
Visst är cykling i Grekland värd en egen tråd :D

Det är onekligen en rätt märklig inställning till cykelanvändning och tänk vilken nytta det haft med sig i storstäderna om fler använde cykel istället för bil eller motorcykel som är mycket vanligt. Våra vänner boende i centrala Aten har både bil och motorcykel och när det ska köras någonstans inom stan blir det motorcykel då det är mycket enklare att ta sig fram - ännu lättare hade det varit med cykel!

Förstår att du får uppmärksamhet, men vad är det som folk egentligen reagerar på?

//Zanét bye_bye

martinifk
2006-02-27, 17:13
Vad härligt att få cykla i Grekland! har själv aldrig provat på det men skulle mycket gärna testa!:)
intressant att få veta hur cyklandet där fungerar och hur synen på de cyklandet är också det låter lite tråkigt och om jag tänker efter så har jag nog knappt sett någon cyklist i Grekland.


Martinifk

Frappe
2006-02-28, 10:24
Cykla i Aten skulle jag nog inte ge mig på och då talar jag om Centrala Aten:eek: däremot en bit ut inga problem och där ser man cyklister mer och mer, framförallt ungdommar flabb_flab I Nea Makri har cykel kommit ganska stort de senaste åren och när man numera bygger en väg görs även trottoar! Samtidigt kan jag förstå varför man inte ser cykel tex i Kolonaki, Pendeli, Ekali, Kiffissia och i andra delar i Aten med höjder BACKAR:eek: då gäller det att vara vältränad för att orka upp och ner..... men framförallt generellt är ju trafiken närmast kaotisk och ge sig vinglande ut på en cykel Ang_elx nej tack då föredrar jag hojen _B-anana

Camilla

Eirini
2006-02-28, 19:51
Eftersom alla verkar tanka att det ar jattejobbigt att cykla sa ar det ingen som gor det och darmed okar antalet motorcyklar och bilar i Aten!!! Det ar val inget jobbigare att cykla i Grekland an i Sverige??? Skillnaden ar vader och antalet bilar.Trafiken gor att man maste vara en bra cyklist och ha uppmarksamhet hela tiden. Har man ett antal vaxlar pa cykeln sa gar det latt uppfor men jag cyklar helst inte i centrum och det ar pga bilar och avgaser.
Det ar val inte mer farligt att aka cykel i jamforelse med moppe i trafiken?? Det som gor det farligare med cykel ar att folk inte ar vana vid att ett fordon inte later. De vantar helt enkelt inte att en cykel kan komma for den hors ju inte!!! Samma galler for losa hundar som inte har sett en cykel som pga radsla attackerar!! Jag har varit med om det flera ganger.
Manniskor som kommer fram och pratar har inte tankt pa att det gar att ta sej fram pa cykel och nar de tanker efter ser de vilka fordelar det har. Inga problem med parkering och ingen bensin behovs tex.
Annars ar det tyvarr manga som tycker att det tontigt att cykla och att det bara ar for barn och ungdomar.