Visa fullständig version : Hur mycket dricks ger ni till städerskan?
helena sporre
2013-08-13, 09:12
Kalimera!
Har just "råkat" boka en resa tillbaka till Kreta och Rethymnon ( så tokigt det kan bli Ang_elx)
Vi ska bo på hotell Litsa´s Lefkoniko beach.
Hur mycket brukar ni dricksa till städerskan på hotellet där ni bott?
Jag utgår från att du reser med charter. Ska du prompt ge dricks till städerskan/ Städaren så ge vederbörande pengarna direkt i handen. De flesta hotellägare brukar klä av städerskorna huvudnyckeln till rummen på avresedagen och sedan själva gå runt att samla in "kollekten" att förnöjt stoppa i egen ficka.
Arne
Vi tipser gjerne 5€ for en uke, 10€ for to. Dette er utgangspunktet, og så justerer vi litt opp eller ned etter hvor fornøyd/misfornøyd vi er. I tillegg tømmer vi lommebøker og lommer for alle småmynter (mindre enn 1€), så dette kan bli noen € ekstra, og vi forsøker å gi pengene direkte til den personen som skal ha dem. Vi venter ikke alltid til avreisedagen med å gi tips, særlig hvis vi er der mer enn en uke. Det kan hjelpe på servicen under resten av oppholdet å å tipse tidlig;)
helena sporre
2013-08-13, 14:59
Jag utgår från att du reser med charter. Ska du prompt ge dricks till städerskan/ Städaren så ge vederbörande pengarna direkt i handen. De flesta hotellägare brukar klä av städerskorna huvudnyckeln till rummen på avresedagen och sedan själva gå runt att samla in "kollekten" att förnöjt stoppa i egen ficka.
Arne
Tack för tips!
Det har jag aldrig tänkt på, så självklart ska städaren/städerskan få dom i handen. :)
De städerskor som även diskar upp disken brukar jag ge lite mer än dem som inte gör det... ca 20 E ger jag direkt i handen för 2-3 veckor :) Om jag är nöjd med städningen alltså ;)
// Malin
Athanasia
2013-08-13, 19:31
Vi ger dricks när vi åker.lite olika beroende på vad vi tycker 20 euro på 2 veckor.dricksa i förväg gör vi aldrig..det kallas väl muta:confused:
Nej det är ingen muta, att ge drcks under vistelsen. Det är säkrare att städerskan får dricksen, det är ju inte säkert man träffar personen när man ska åka.
Carina
Vi tipser gjerne 5€ for en uke, 10€ for to. Dette er utgangspunktet, og så justerer vi litt opp eller ned etter hvor fornøyd/misfornøyd vi er. I tillegg tømmer vi lommebøker og lommer for alle småmynter (mindre enn 1€), så dette kan bli noen € ekstra, og vi forsøker å gi pengene direkte til den personen som skal ha dem. Vi venter ikke alltid til avreisedagen med å gi tips, særlig hvis vi er der mer enn en uke. Det kan hjelpe på servicen under resten av oppholdet å å tipse tidlig;)
Exakt så John! Så gör vi också.
Vi har dessutom fått glädje av att se äkta uppskattning för dricksen. Strålande glada leenden och ibland en liten vildblomma i ett duralexglas på nattduksbordet.
Har svårt att se dricks till städerska som gör ett bra jobb som någon slags "muta". I ett forum där många ömmar för den tuffa tillvaron för många i Grekland tycker jag det är konstigt om man inte kan få visa ömsesidig uppskattning och dricksa någon som gör ett bra jobb.
(Sen kan man ju förvisso fråga sig vilka förväntningar man har med det ordinarie rumspriset. Att en städerska ska göra ett dåligt eller halvbra jobb eller ......?)
Vad är alternativet? "Jag har minsann betalt för städningen också rumspriset så här ska det inte vara någon dricks!" ???? eller?
:) Masse
På Hotel Angela ved Piso Krioneri i Parga i mai i år var madrassene ganske tynne, men jeg sov godt første natten, selv om jeg er en god del større og tyngre enn gjennomsnittet. Jeg satte likevel pris på at jeg - uten at jeg visste det - var observert, og neste natt var sengen forsynt med en ekstra madrass i tillegg i sengen, slik at med dobbel madrass sov jeg enda bedre. Dette var noe jeg ikke hadde bedt om, og er det jeg kaller ekstra god service. Da venter jeg ikke i to uker til avreise med å gi rengjørings-tanten en 5-€ ekstra, noe som tydelig ble satt stor pris på.
Athanasia
2013-08-14, 04:02
Vi ger Alltid dricks...summan kan variera..inte sista åren dock..vi har bott på samma ställe och ger Mariana alltid pengar i handen..underlättar hennes jobb lite också genom att kasta våra sopor.
Spekulerer på, om städerskan betaler skat af sine dricks...
(Jeg vil jo helst ikke bidrage til at opretholde den dårlige græske økonomi)
Nogen, som har fået en maskinstemplet kvittering..?
Haha! flabb_flab
Spekulerer på, om städerskan betaler skat af sine dricks...
(Jeg vil jo helst ikke bidrage til at opretholde den dårlige græske økonomi)
Skjerp deg!
Stephan
Brukar lämna ca. 10E/vecka. Lämnar gärna dricksen andra dagen ;)
Vi ger Alltid dricks...summan kan variera..inte sista åren dock..vi har bott på samma ställe och ger Mariana alltid pengar i handen..underlättar hennes jobb lite också genom att kasta våra sopor.
klapp_klapklapp_klapklapp_klap Bravo sas! Och för dem som inte visste; En städerskas månadslön brukar ligga på mellan 450 och 700 €. Gissa vad de lever av?
//Kikh
Vet ni, att i USA så är det vanligt att städerskor inte har någon lön alls utan lever på dricksen.
Har väl inte med Grekland att göra men kan vara bra att veta om man skulle tänka sig att göra en resa till New York t ex.
Carina
Jag brukar ge ca 10 euro för 3-4 dagar och 20 euro om jag stannar en vecka eller mer.
Eva
Vi bruker å gi 2 euro pr dag, er vi en uke blir det 15euro.
- har alltid lagt igjen pengene når vi reiser:)
Självklart ger jag städerskan dricks! Så snål får man inte vara så att man låter bli det. Alla vana greklandsresenärer vet att dricksen är en väsentlig del av städpersonalens inkomst, så varför snika in på en utgift som, per vecka, ungefär motsvarar värdet av en middag för en person? Dessutom, om man absolut måste ha en egen fördel, så brukar en anständig summa dag två ge utmärkt städning fortsättningsvis.
para poli
2013-08-16, 23:45
Vet ni, att i USA så är det vanligt att städerskor inte har någon lön alls utan lever på dricksen.
Vänta! Nu måste vi sansa oss lite. Du menar att det i USA finns människor där hen har en anställning utan lön? För att hoppas på lite dricks? Kom igen!
para poli
2013-08-17, 00:01
Fascinerande tråd dethära.
Alla städare så hyllade (som dom bör vara), och det dricksas till höger och vänster. Men när vi är hemma i Sverige så är det för många fullständig tabu att ha en städhjälp hemma? Man har möjlighet att hjälpa en arbetslös, ofta kvinna, till ett hyfsat leverne med schysst lön...
Dricks bidrar bara till att hålla lönerna nere.
/Netwolf
Athanasia
2013-08-17, 07:49
En liten fundering...Ni som dricksar i förväg..gör Ni det på restauranger också med förhoppning om att få bättre service och bättre mat:p:confused:
En liten fundering...Ni som dricksar i förväg..gör Ni det på restauranger också med förhoppning om att få bättre service och bättre mat:p:confused:
Haha, ja tänk om man gjorde så hela tiden, för att folk ska sköta sitt jobb. För att taxichaffisen ska köra bättre, frisören ska klippa snyggare etc etc. #vansinne
/NW
Morötter sporrar till och med åsnor och pengar sporrar människor Ang_elx
Vi brukar ge € 10 per vecka.
Vi ger helst i handen sista eller näst sista dagen. (Har tyvärr erfarenhet av att ägaren går runt och samlar in dricks från rummen när gäster lämnat.)
Deia
bye_bye
Vi brukar ge € 10 per vecka.
Vi ger helst i handen sista eller näst sista dagen. (Har tyvärr erfarenhet av att ägaren går runt och samlar in dricks från rummen när gäster lämnat.)
Deia bye_bye
Vi får kanskje begynne å gi "i handen" vi og heretter :confused:
-jeg har ikke mistrodd hotelleierne, og jeg håper selv i disse krisetider at det er unntaket, og ikke regelen, at de "stjeler" driksen __D
Da vi reiste fra Mastichari sist onsdag fikk vi beholde leiligheten et par timer ekstra.
Trivelige Sokratis, eieren, ville ikke ha noe for servicen, men om vi ville kunne vi gi Soula (som vasket) litt, fordi hun endret "programmet" og tok vår leilighet til slutt den dagen, sa han :)
- jeg er 100% sikker på at h a n ikke tok pengene vi la igjen bye_bye
Man har ju ibland haft sina aningar när "den äldre modern" i huset ;) på avresedagen suttit och vaktat utanför dörren...Ang_elx
Så att ge pengarna direkt i handen eller på rummet dagen innan avresa är nog en bra idé! Brukar ge ca 7-10 € / vecka i dricks samt alla småmynt som ofta kan bli en rejäl summa...:D
Simetra :)
Vänta! Nu måste vi sansa oss lite. Du menar att det i USA finns människor där hen har en anställning utan lön? För att hoppas på lite dricks? Kom igen!
Ja så är det
Carina
para poli
2013-08-17, 17:50
Ja så är det
Carina
Källa på den tack!
Hvis vi ikke får gitt pengene direkte i hånden til den som skal ha dem, har vi gjerne plassert dem under hodeputen på sengen, kanskje med en 2-€ eller noen små-mynter godt synlig på et bord i tillegg. Vi regner med at det er større mulighet for at rette vedkommende finner dem da, og at hotelleier eller andre som går gjennom rommene, vil forsyne seg med den synlige mynten, og ikke gjennomsøke rommet. Men kanskje det er mange som benytter samme metode, slik at den er alminnelig kjent? :o
Jo det har nästan ingen lön alls, oftast är det minimilön som ligger på 6 dollar i timmen. Det är ingen som klarar av det att leva på en sådan låg nivå. Det kallar jag ingen lön. Förbundet som organiserar hotell personal heter Unite och där det finns kollektivavtal så brukar länen minst vara det dubbla emot minimilön samt att försäkringar och pension också ingår ovanpå lönen. Det är inte så många som har kollektivavtal i USA, p g a Unionbusting.
Så visst är personalen beroende av dricks.
Förlåt det här handlar inte om Grekland
Carina
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.